Strona 1 z 2

[MOC] Scania 144c do przewozu drewna

: 2010-07-03, 20:21
autor: Mrosik
Witam,

Przedstawiam projekt, który dziergałem przez ostatnie półrocze. Tym projektem jest Scania 144c do przewozu drewna stosowego (2,4-2,5m długości). Scania 4 serii (L, D, C i G) była produkowana od 1995 do 2004 roku.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Funkcje:
Napęd (2 x XL), skręt (M), światła PF, pneumatycznie rozsuwane podpory (M + zawór pneumatyczny), zmiana kanału napędu na żurawia (M), ramię dolne (M + siłownik śrubowy), ramię górne (M), obrót chwytaka (M + zawór pneumatyczny), zacisk chwytaka (M + zawór pneumatyczny), kompresor (M), obrót wieży żurawia (M).

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Pierwsze szkice powstały w na początku stycznia tego roku z określeniem proporcji kabiny i wyliczeniem potrzebnych silniczków oraz ich umieszczenia. Pracę się przeciągały ze względu na specyfikę mojej pracy, czyli tygodniowe wyjazdy poza Poznań. Pierwotnie model miał być w całości elektryczny, jednak dostępność i cena mikromotorów oraz odpowiedzi w temacie dotyczącym mikromotorów, zmusiły mnie do stworzenia wersji hybrydowej, czyli pneumatyczno-elektrycznej. Początkowo ramiona żurawia były sterowane pneumatycznie a podpory M motorem, jednak mała precyzyjność siłowników pneumatycznych (szczególnie przy opadaniu) zmusiły mnie do zastosowania siłowników śrubowych. Takie rozwiązanie spowodowało niestety, silne ugięcie tylnej części nadwozia.

Wymiary (dług. x szer. x wys. w cm)
Scania – 55 x 19,5 x 26,5
Przyczepa – 50 x 17 x 20,5
Waga (kg):
Scania – 3
Przyczepa – poniżej 0,5

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Elektryka:
Statystyka elektryki to: 4 wieże IR, 4 switche, 1 bbox, 2 XL, 9 M, 3 piloty PF.
Wykorzystanie switchy pozwoliło na 1 jednym kanale sterować albo napędem i skrętem albo ramionami żurawia, przez co model posiada 10 funkcji przy 4 wieżach IR.
Do sterowania modelem używam 3 pilotów PF, co umożliwia bezkonfliktowe sterowanie żurawiem.
Na poszczególnych kanałach są obsługiwane następujące funkcje:
I. Skręt i napęd/sterowanie ramionami żurawia,
II. Obrót i zacisk chwytaka,
III. Kompresor i obrót wieży,
IV. Zmiana sterowania napęd/żuraw i podpory.
Wykorzystanie siłowników śrubowych (bez sprzęgieł) bardzo istotnie wpłynęło na poprawę bawialności modelu, chociaż sterowanie nimi nie jest najprostsze (co widać na filmie).
Do sterowaniu zaworami pneumatycznymi wykorzystałem pomysł Dmaca, jednak zastosowałem ślimaki i z24 przez co sterowanie jest precyzyjniejsze.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Pneumatyka:
Jako kompresora użyłem zwykłej pompki, ale bez sprężyny. Pompka jest wydajna jednak M motor przy dużych obciążeniach jest zbyt słaby i się zatrzymuje.
Siłowniki pneumatyczne zmniejszyły masę żurawia, bo zamiast zębatek i osiek wystarczył zamocować wężyki. Aczkolwiek ograniczyło to zakres obrotu wieży. Obraca się ona o 180 stopni od pozycji zero, tj. na wprost kabiny.
Zawieszenie i napęd:
Scania – 6x6 (przełożenie: 1:3,89) przód kolebka na 4 amortyzatorach, tył podwójna kolebka (2 i 3 oś ma swoją kolebkę oraz obie są połączone jedną kolebką wzdłużna) na 4 amortyzatorach. Wszystkie osie mają nowy mechanizm różnicowy, nie ma centralnego mechanizmu (zbyt duże straty mocy i miejsca). Na przedniej osi napęd jest przekazywany kątowo przy pomocy knobów (do Wawy knoby zamienię na zębatki - po wczorajszej jeździe wpadło trochę piachu, przez co istotnie wzrosły opory toczenia), z tyłu przy pomocy zębatek. Próbowałem także z tyłu z knobami, ale były zbyt duże opory. Natomiast emkę sterującą skrętem kół (przełożenie: 1:6,4) wrzuciłem do przedniego mostu, przez co wahanie kolebki nie wpływa na skręt.
Przyczepa – przód kolebka poprzeczna, tył kolebki wzdłużne.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Podsumowanie:
Generalnie z modelu jestem zadowolony. Wszystko co zaplanowałem udało się zrealizować (poza przednim mostem – bardzo mnie to dzisiaj zirytowało). Oczywiście, parę rzeczy można było zrobić lepiej, ale nie miałem już siły i budżetu na dalsze zamówienia z BL (to jest uzależniające). Nie udało się zrobić rozsuwanego ramienia żurawia, ale nie było już na to wolnego miejsca oraz wagi.
Pierwotnie kabina miała być z brików, skosów i owali, jednak nowe panele pozwoliły na znaczną redukcję masy, chociaż naraziło to na porównanie do kabiny modelu 8258.
Galerie:
BS
Flickr
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mSLZAfiV8Tc[/youtube]

Się rozpisałem - zachęcam do komentowania.

Ps - Podziękowania dla Adriana i Bociana.

: 2010-07-03, 20:26
autor: szataneria
Genialna Scania!!! Jak dla mnie nr1 w oddaniu realnego wyglądu. Mistrzostwo świata. Gratuluje ;)

: 2010-07-03, 20:38
autor: Backbone
Dasz się tym pobawić w Wawie prawda? Bo model rewelacyjny. Iloma pilotami to oblugujesz?

PS. mozna prosic o fotki samego ciagnika od spodu?

: 2010-07-03, 20:41
autor: M_longer
Backbone pisze:Iloma pilotami to oblugujesz?
Mrosik pisze:Do sterowania modelem używam 3 pilotów PF, co umożliwia bezkonfliktowe sterowanie żurawiem.
Oglądamy tylko obrazki czy jak?

: 2010-07-03, 20:43
autor: Sariel
Fajnie, więc na wystawie będą przynajmniej dwie Scanie :)

: 2010-07-03, 20:46
autor: Backbone
M_longer, dziwne bo wyszukiwalem slowa "pilot" i nie znalazlo :P

: 2010-07-03, 21:00
autor: solic
Fajny patent z wykorzystaniem kanałów do dwóch funkcji z pomocą switchy. Taka elektryczna wersja skrzyni rozdzielczej.
Wygląd bardzo ładnie odwzorowany, mnogość funkcji - MOC pierwsza klasa.

Jeśli miałbym znaleźć jakiś minus to może obrót chwytaka trochę za szybki, ale w sumie to mało istotne.

: 2010-07-03, 21:16
autor: Fioletowy
Fenomenalna Scania! Utechnicowiony Model Team - tak bym to określił. Wygląd świetny, funkcje również. Przyczepiłbym się może jedynie do niepotrzebnych (chyba) naklejek na karoserii. Gratuluję samochodziku!!!

: 2010-07-03, 21:31
autor: Bricksley
Mrosik pisze:Pierwotnie kabina miała być z brików, skosów i owali, jednak nowe panele pozwoliły na znaczną redukcję masy, chociaż naraziło to na porównanie do kabiny modelu 8258.
Fakt kojarzy się z 8258, ale jednocześnie bez problemu można rozpoznać Scanie.

Usunąłbym te czerwone axle z końcówek prętów, ewentualnie zamieniłbym je na czarne. Teraz wg mnie za bardzo się rzucaja w oczy. Nie wiem, czy zauważyłeś, ale podczas jazdy nieciekawie rozjeżdża Ci się przedni most. Masz możliwość wzmocnienia jego? Rozumiem, że chciałeś uzyskać precyzyjne sterowanie, ale w chwili obecnej siłowniki zbyt wolno działają. A same w sobie są skonstruowane do precyzyjnej pracy, więc tak duże zwolnienie ich działania wydaje mi się lekko przesadzone. Mimo tych niedociągnieć łądnie sobie radzi z działaniem, a do tego całkiem fajnie się prezentuje :)

: 2010-07-03, 21:42
autor: RacingFan
Na maksa fajna maszyna. Wszystko działa, a to idealny układ. W dodatku sąsiad :) Pozdrawiam

: 2010-07-03, 22:00
autor: Mrosik
Backbone pisze:mozna prosic o fotki samego ciagnika od spodu?
Jutro z rana pstryknę.
Sariel pisze:będą przynajmniej dwie Scanie
Przymiarki do Twojej widziałem jak opublikowałeś zdjęcia z pokoju gdzie budujesz. Na ekranie była czerwona kabina Scanii 5 serii jeżeli dobrze pamiętam.
solic pisze:minus to może obrót chwytaka trochę za szybki
Wszystko zależy od ciśnienia w układzie, im mniej tym precyzyjniej.
Karol pisze:rozjeżdża Ci się przedni most
Niestety, nie ma już miejsca na wzmocnienia.
Karol pisze:siłowniki zbyt wolno działają
Jest to trochę wymuszone przez ciężar żurawia i samą jego konstrukcję.

: 2010-07-03, 22:06
autor: Fistach
Karol pisze:A same w sobie są skonstruowane do precyzyjnej pracy, więc tak duże zwolnienie ich działania wydaje mi się lekko przesadzone.
Z tym się zgodzę. Tam przecież nie ma wielkich momentów żeby aż takie redukcje robić. Zreszta siłowniki same w sobie też mają redukcję. - chociaż to i tak nic w porównaniu z 80 s podnoszenia bomu w moim TH :)

Model mi się bardzo podoba. Jest bardzo bawialny. Mi tam nie przeszkadza aż tak strasznie ten rozjeżdzający się przedni most.

Jest tam naprawdę mnóstwo mechaniki i do tego 10 funkcji na 8 kanałach :) Brawo!

Jednak model nie jest bez wad. Najgorszy jest HDS. Troszkę taki pokraczny ale rozumiem, że musiał być jak najlżejszy ze względu na i tak już znaczne ugięcie ramy z tyłu pojazdu.

Świetny pomysł na MOC. Widziałem WIP na BS ale jakoś nie skojarzyłem, że to Ty :)

Marzy mi się, żeby zrobić taką ciężarówkę z HDSem za kabiną z możliwością podniesienia przyczepy i położenia jej z tyłu na ciężarówce. Zobaczymy - może po wozie gaśniczym. Jeżeli chodzi o funkcje to postawiłeś poprzeczkę bardzo wysoko.
Mrosik pisze:zmusiły mnie do stworzenia wersji hybrydowej, czyli pneumatyczno-elektrycznej.
Nie widzę w tym nic złego - wręcz przeciwnie :)

: 2010-07-04, 07:48
autor: LvR
Mrosik pisze:obrót chwytaka
To najbardziej mi się podoba z rozwiązań.

Obczajając z grubsza miniaturki można dostrzec podobieństwo do 8258 jednak po dokładnych oględzinach i przeczytaniu o jego funkcjonalności widać że się napracowałeś i zrobiłeś coś dużo lepszego, bardzo fajny model.

: 2010-07-04, 11:57
autor: Atros
No całkiem fajna ciężarówka, widać ogrom włożonej pracy a ilość funkcji robi wrażenie.
Rozumiem, że tymi switchami też zdalnie sterujesz i przez do zmieniasz funkcje?

Ładne zdjęcia i sceneria tylko filmik mógłbyś lepiej przemyśleć albo przećwiczyć sterowanie bo jest wiele momentów w których nic się nie dzieje.

: 2010-07-04, 12:31
autor: Mrosik
Atr pisze:tymi switchami też zdalnie sterujesz i przez do zmieniasz funkcj
Tak, jeden M motor za to odpowiada na IV kanale.

Fotki od spodu:
Obrazek Obrazek