[MOC] Scania 144c do przewozu drewna
: 2010-07-03, 20:21
Witam,
Przedstawiam projekt, który dziergałem przez ostatnie półrocze. Tym projektem jest Scania 144c do przewozu drewna stosowego (2,4-2,5m długości). Scania 4 serii (L, D, C i G) była produkowana od 1995 do 2004 roku.
Funkcje:
Napęd (2 x XL), skręt (M), światła PF, pneumatycznie rozsuwane podpory (M + zawór pneumatyczny), zmiana kanału napędu na żurawia (M), ramię dolne (M + siłownik śrubowy), ramię górne (M), obrót chwytaka (M + zawór pneumatyczny), zacisk chwytaka (M + zawór pneumatyczny), kompresor (M), obrót wieży żurawia (M).
Pierwsze szkice powstały w na początku stycznia tego roku z określeniem proporcji kabiny i wyliczeniem potrzebnych silniczków oraz ich umieszczenia. Pracę się przeciągały ze względu na specyfikę mojej pracy, czyli tygodniowe wyjazdy poza Poznań. Pierwotnie model miał być w całości elektryczny, jednak dostępność i cena mikromotorów oraz odpowiedzi w temacie dotyczącym mikromotorów, zmusiły mnie do stworzenia wersji hybrydowej, czyli pneumatyczno-elektrycznej. Początkowo ramiona żurawia były sterowane pneumatycznie a podpory M motorem, jednak mała precyzyjność siłowników pneumatycznych (szczególnie przy opadaniu) zmusiły mnie do zastosowania siłowników śrubowych. Takie rozwiązanie spowodowało niestety, silne ugięcie tylnej części nadwozia.
Wymiary (dług. x szer. x wys. w cm)
Scania – 55 x 19,5 x 26,5
Przyczepa – 50 x 17 x 20,5
Waga (kg):
Scania – 3
Przyczepa – poniżej 0,5
Elektryka:
Statystyka elektryki to: 4 wieże IR, 4 switche, 1 bbox, 2 XL, 9 M, 3 piloty PF.
Wykorzystanie switchy pozwoliło na 1 jednym kanale sterować albo napędem i skrętem albo ramionami żurawia, przez co model posiada 10 funkcji przy 4 wieżach IR.
Do sterowania modelem używam 3 pilotów PF, co umożliwia bezkonfliktowe sterowanie żurawiem.
Na poszczególnych kanałach są obsługiwane następujące funkcje:
I. Skręt i napęd/sterowanie ramionami żurawia,
II. Obrót i zacisk chwytaka,
III. Kompresor i obrót wieży,
IV. Zmiana sterowania napęd/żuraw i podpory.
Wykorzystanie siłowników śrubowych (bez sprzęgieł) bardzo istotnie wpłynęło na poprawę bawialności modelu, chociaż sterowanie nimi nie jest najprostsze (co widać na filmie).
Do sterowaniu zaworami pneumatycznymi wykorzystałem pomysł Dmaca, jednak zastosowałem ślimaki i z24 przez co sterowanie jest precyzyjniejsze.
Pneumatyka:
Jako kompresora użyłem zwykłej pompki, ale bez sprężyny. Pompka jest wydajna jednak M motor przy dużych obciążeniach jest zbyt słaby i się zatrzymuje.
Siłowniki pneumatyczne zmniejszyły masę żurawia, bo zamiast zębatek i osiek wystarczył zamocować wężyki. Aczkolwiek ograniczyło to zakres obrotu wieży. Obraca się ona o 180 stopni od pozycji zero, tj. na wprost kabiny.
Zawieszenie i napęd:
Scania – 6x6 (przełożenie: 1:3,89) przód kolebka na 4 amortyzatorach, tył podwójna kolebka (2 i 3 oś ma swoją kolebkę oraz obie są połączone jedną kolebką wzdłużna) na 4 amortyzatorach. Wszystkie osie mają nowy mechanizm różnicowy, nie ma centralnego mechanizmu (zbyt duże straty mocy i miejsca). Na przedniej osi napęd jest przekazywany kątowo przy pomocy knobów (do Wawy knoby zamienię na zębatki - po wczorajszej jeździe wpadło trochę piachu, przez co istotnie wzrosły opory toczenia), z tyłu przy pomocy zębatek. Próbowałem także z tyłu z knobami, ale były zbyt duże opory. Natomiast emkę sterującą skrętem kół (przełożenie: 1:6,4) wrzuciłem do przedniego mostu, przez co wahanie kolebki nie wpływa na skręt.
Przyczepa – przód kolebka poprzeczna, tył kolebki wzdłużne.
Podsumowanie:
Generalnie z modelu jestem zadowolony. Wszystko co zaplanowałem udało się zrealizować (poza przednim mostem – bardzo mnie to dzisiaj zirytowało). Oczywiście, parę rzeczy można było zrobić lepiej, ale nie miałem już siły i budżetu na dalsze zamówienia z BL (to jest uzależniające). Nie udało się zrobić rozsuwanego ramienia żurawia, ale nie było już na to wolnego miejsca oraz wagi.
Pierwotnie kabina miała być z brików, skosów i owali, jednak nowe panele pozwoliły na znaczną redukcję masy, chociaż naraziło to na porównanie do kabiny modelu 8258.
Galerie:
BS
Flickr
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mSLZAfiV8Tc[/youtube]
Się rozpisałem - zachęcam do komentowania.
Ps - Podziękowania dla Adriana i Bociana.
Przedstawiam projekt, który dziergałem przez ostatnie półrocze. Tym projektem jest Scania 144c do przewozu drewna stosowego (2,4-2,5m długości). Scania 4 serii (L, D, C i G) była produkowana od 1995 do 2004 roku.
Funkcje:
Napęd (2 x XL), skręt (M), światła PF, pneumatycznie rozsuwane podpory (M + zawór pneumatyczny), zmiana kanału napędu na żurawia (M), ramię dolne (M + siłownik śrubowy), ramię górne (M), obrót chwytaka (M + zawór pneumatyczny), zacisk chwytaka (M + zawór pneumatyczny), kompresor (M), obrót wieży żurawia (M).
Pierwsze szkice powstały w na początku stycznia tego roku z określeniem proporcji kabiny i wyliczeniem potrzebnych silniczków oraz ich umieszczenia. Pracę się przeciągały ze względu na specyfikę mojej pracy, czyli tygodniowe wyjazdy poza Poznań. Pierwotnie model miał być w całości elektryczny, jednak dostępność i cena mikromotorów oraz odpowiedzi w temacie dotyczącym mikromotorów, zmusiły mnie do stworzenia wersji hybrydowej, czyli pneumatyczno-elektrycznej. Początkowo ramiona żurawia były sterowane pneumatycznie a podpory M motorem, jednak mała precyzyjność siłowników pneumatycznych (szczególnie przy opadaniu) zmusiły mnie do zastosowania siłowników śrubowych. Takie rozwiązanie spowodowało niestety, silne ugięcie tylnej części nadwozia.
Wymiary (dług. x szer. x wys. w cm)
Scania – 55 x 19,5 x 26,5
Przyczepa – 50 x 17 x 20,5
Waga (kg):
Scania – 3
Przyczepa – poniżej 0,5
Elektryka:
Statystyka elektryki to: 4 wieże IR, 4 switche, 1 bbox, 2 XL, 9 M, 3 piloty PF.
Wykorzystanie switchy pozwoliło na 1 jednym kanale sterować albo napędem i skrętem albo ramionami żurawia, przez co model posiada 10 funkcji przy 4 wieżach IR.
Do sterowania modelem używam 3 pilotów PF, co umożliwia bezkonfliktowe sterowanie żurawiem.
Na poszczególnych kanałach są obsługiwane następujące funkcje:
I. Skręt i napęd/sterowanie ramionami żurawia,
II. Obrót i zacisk chwytaka,
III. Kompresor i obrót wieży,
IV. Zmiana sterowania napęd/żuraw i podpory.
Wykorzystanie siłowników śrubowych (bez sprzęgieł) bardzo istotnie wpłynęło na poprawę bawialności modelu, chociaż sterowanie nimi nie jest najprostsze (co widać na filmie).
Do sterowaniu zaworami pneumatycznymi wykorzystałem pomysł Dmaca, jednak zastosowałem ślimaki i z24 przez co sterowanie jest precyzyjniejsze.
Pneumatyka:
Jako kompresora użyłem zwykłej pompki, ale bez sprężyny. Pompka jest wydajna jednak M motor przy dużych obciążeniach jest zbyt słaby i się zatrzymuje.
Siłowniki pneumatyczne zmniejszyły masę żurawia, bo zamiast zębatek i osiek wystarczył zamocować wężyki. Aczkolwiek ograniczyło to zakres obrotu wieży. Obraca się ona o 180 stopni od pozycji zero, tj. na wprost kabiny.
Zawieszenie i napęd:
Scania – 6x6 (przełożenie: 1:3,89) przód kolebka na 4 amortyzatorach, tył podwójna kolebka (2 i 3 oś ma swoją kolebkę oraz obie są połączone jedną kolebką wzdłużna) na 4 amortyzatorach. Wszystkie osie mają nowy mechanizm różnicowy, nie ma centralnego mechanizmu (zbyt duże straty mocy i miejsca). Na przedniej osi napęd jest przekazywany kątowo przy pomocy knobów (do Wawy knoby zamienię na zębatki - po wczorajszej jeździe wpadło trochę piachu, przez co istotnie wzrosły opory toczenia), z tyłu przy pomocy zębatek. Próbowałem także z tyłu z knobami, ale były zbyt duże opory. Natomiast emkę sterującą skrętem kół (przełożenie: 1:6,4) wrzuciłem do przedniego mostu, przez co wahanie kolebki nie wpływa na skręt.
Przyczepa – przód kolebka poprzeczna, tył kolebki wzdłużne.
Podsumowanie:
Generalnie z modelu jestem zadowolony. Wszystko co zaplanowałem udało się zrealizować (poza przednim mostem – bardzo mnie to dzisiaj zirytowało). Oczywiście, parę rzeczy można było zrobić lepiej, ale nie miałem już siły i budżetu na dalsze zamówienia z BL (to jest uzależniające). Nie udało się zrobić rozsuwanego ramienia żurawia, ale nie było już na to wolnego miejsca oraz wagi.
Pierwotnie kabina miała być z brików, skosów i owali, jednak nowe panele pozwoliły na znaczną redukcję masy, chociaż naraziło to na porównanie do kabiny modelu 8258.
Galerie:
BS
Flickr
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mSLZAfiV8Tc[/youtube]
Się rozpisałem - zachęcam do komentowania.
Ps - Podziękowania dla Adriana i Bociana.