Strona 1 z 3

[MOC] Scania Racing Truck

: 2010-07-07, 12:03
autor: Sariel
Backbone pisze:Jednak wolę jak budujesz pojazdy.
No to nie ma przebacz:

Scania Racing Truck

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 48 studów / szer. 18 studów (+ lusterka boczne) / wys. 27 studów
Waga: 1.86 kg
Zawieszenie: przód - niezależne / tył - oś wleczona
Napęd: 2 x RC zasilane niezależnie, z redukcją 1.66:1

Bardzo podobają mi się współczesne Scanie, choć MZ mówi że wyglądają jak lodówki. W zeszłym roku zdarzyło mi się popełnić nawet [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10592]prostą wywrotkę Scanii[/URL], tyle że jak to często bywa im dłużej na nią patrzyłem, tym mniej mi się podobała. Jakiś czas temu pomyślałem sobie, że fajnie byłoby zbudować taką wyścigową Scanię na wypasie, z czerwoną kabiną i chromowanymi/metalicznymi dodatkami. Ponieważ nie miałem ani chromowanych części ani zbyt dużo czerwonych klocków, pomysł przez długi czas pozostawał w zawieszeniu na zasadzie 'no fajnie ale przecież nie wtopię tyle kasy w jeden model'. Z czasem okazało się że nazbierałem już trochę chromów dla innych projektów, jak również że z tymi czerwonymi klockami nie powinno być aż tak źle bo Scanie mają na ogół czarną dolną część kabiny. W którymś momencie wzorem Arka siadłem do MLCada i zmotałem projekt kabiny żeby ogarnąć ile i jakich czerwonych klocków musiałbym kupić gdybym jednak miał ją zbudować. Z projektu byłem zadowolony i potem w zasadzie nie było już odwrotu, mimo kosztów jakie wiązały się z koniecznością dokupienia drugiej baterii 8878 (dzięki Pietruch!) i czterech kół w kolorze metallic silver, bo miałem tylko dwa (a i tak marzyły mi się chromowane, ech).
Ponieważ to moja czwarta ciężarówka wyścigowa, chciałem żeby jej zalety nie kończyły się na wyglądzie - miała być szybsza i ogólnie sprawniejsza niż wszystkie poprzednie. Jedynym sposobem żeby to osiągnąć było napędzanie jej dwoma silnikami RC, które mają wyższą moc mechaniczną niż XLe pomimo znacznie mniejszego momentu, i znacznie lepiej pasują do takich zastosowań bo wymagają minimalnej lub wręcz żadnej redukcji. Niestety dwóch RC z jednej baterii 8878 w żaden sposób zasilać się nie da, a tradycyjne batboxy sprawiłyby że model byłby duży i bardzo ciężki. Stanęło więc na wspomnianych dwóch bateriach 8878 i dwóch odbiornikach IR nastawionych na ten sam kanał. Ciężarówka ma więc w praktyce dwa niezależne układy elektryczne, bo silniki są połączone tylko mechanicznie tylną osią. Jedna z baterii oprócz silnika napędowego zasila również skrętny, a druga światła. Świateł jest skromne 10 par, i to tylko dlatego że podarowałem sobie wciskanie ich jeszcze z tyłu, wszystkie podpięte pod przełącznik w kabinie i sprzężone z silnikami napędowymi. Daje to ten fajny efekt że światła rozpalają się coraz jaśniej kiedy ciężarówka rusza, a wspomniany przełącznik służy głównie do tego żeby światła odcinać od zasilania kiedy nie są potrzebne, żeby prądożerne RC miały więcej poweru dla siebie.
Tylna oś została zbudowana między dwoma silnikami RC, wykorzystując je jako strukturę nośną (mają do tego idealny kształt). Początkowo silniki były przypięte bezpośrednio do osi napędowej, bez żadnych zębatek, co w sumie zaoszczędzało mnóstwo miejsca łącząc w jedno układ napędowy i tylne zawieszenie. Później, kiedy silniki zaczęły mieć problem z rosnącą masą modelu, cofnąłem oś o 2 study do tyłu i dodałem redukcję 1.66:1 ze zdublowanymi zębatkami. Redukcja znacznie poprawiła szybkość i przyspieszenie modelu, skróciła jego drogę hamowania, ale też wydłużyła podwozie i sprawiła że tylne zawieszenie jest bardzo miękkie. Większy rozstaw osi nie wpłynął za to jakoś szczególnie na zwrotność. Jak widać, tylna oś w ogóle nie posiada dyferencjału choć rozstaw silników RC pozwala teoretycznie na połączenie ich nowym dyfrem. Zrezygnowałem z takiego rozwiązania bo sztywna oś była znacznie prostsza i solidniejsza. W dodatku tylne koła mają przy skręcie dość ograniczoną trakcję z uwagi na środek ciężkości położony blisko przedniej osi, więc brak dyfra jest mało odczuwalny.
Przestrzeń między przednią a tylną osią pomieściła obie baterie, oba odbiorniki wciśnięte w sam środek podwozia, oraz silnik PF Medium wraz z mechaniką skrętu. Podczas testów podwozie było tak szybkie, że musiałem zmniejszyć redukcję w skręcie do zaledwie 2.5:1, a duże obciążenie przedniej osi wymusiło rezygnację ze sprzęgła. Niezależne przednie zawieszenie bazuje na rozwiązaniu wypróbowanym w jednej z moich poprzednich ciężarówek, tzn. na wahaczach z 8297 i zwrotnicach z 8448. Żeby utrzymać wagę kabiny, użyłem w nim czterech najtwardszych krótkich amorów ustawionych niemal pionowo. Dodatkowo wszystkie koła modelu (również tylne) są oddzielone od podwozia kołami pasowymi żeby uchronić felgi przed ścieraniem (już w moich poprzednich, lżejszych i wolniejszych ciężarówkach przednie felgi potrafiły produkować proszek).
Finalnie, model jest szybki i zwrotny, choć trudny do opanowania, a dzięki redukcji dobrze znosi hamowanie silnikami (baaaardzo przydatne przy czymś z taką masą i takim kopem). Przypadki zagrzania silników RC są naprawdę rzadkie. Największa prędkość jaką udało mi się osiągnąć w testach z legowym prędkościomierzem wyniosła 7.92 km/h. Nie jest to zły wynik jeśli się weźmie pod uwagę że taką prędkość osiąga na 8-studowych kołach które wyciskają przy niej ponad 600 RPM (czyli ponad 10 obrotów na sekundę), a przy modelu w skali 1:17 odpowiada ona 135 km/h dla pełnowymiarowej ciężarówki. Myślę że model jest w stanie pokonać barierę 8 km/h, ma spory zapas mocy i osiąga wyraźnie lepsze wyniki na dłuższych odcinkach. Stąd podejrzewam że gdyby miał do dyspozycji dłuższą trasę niż ta na jaką pozwala wielkość mojego mieszkania, i podłogę gładzą niż moje krzywe klepki, mógłby ten wynik poprawić.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Jeśli chodzi o wygląd, faktem jest że prawdziwe ciężarówki wyścigowe przechodzą bardzo duże modyfikacje wizualne po których nie przypominają niczego fabrycznego. Chciałem tego uniknąć, bo bardzo mi się podobają fabryczne Scanie. Dlatego wygląd modelu powstał na zasadzie: fabryczna Scania R500 + kilka typowo wyścigowych dodatków które nie zmienią za bardzo jej wyglądu. Do tych dodatków zaliczyć można spojler zamiast siodła, tylny zderzak, atrapę silnika cofniętą do tyłu na podwoziu, wyścigowy wlot powietrza na dachu kabiny oraz dodatkowe 4 reflektory na masce, które akurat z wyścigami nie mają nic wspólnego ale pozwoliły mi poeksperymentować ze światłami. Zrobiłem je z chromowanych dishy 2x2 z ciemnoniebieskimi round plate'ami w środku, przykrytymi przezroczystymi okrągłymi klockami 2x2 których fachowej nazwy nie kojarzę. Generalnie chodziło o to, żeby światła wyglądały na białe z wierzchu, ze wstawkami świecącymi na niebiesko. Z efektu finalnego jestem całkiem zadowolony.
Co do kabiny, dzięki wciśnięciu całej mechaniki skrętu za przednią oś miałem w niej sporo miejsca do wykorzystania. To pozwoliło na zrobienie grilla na masce w sposób nie uragający prawdziwym Scaniom, tzn. z wciętymi wlotami powietrza - myślę że dzięki temu maska wygląda o niebo lepiej niż moja zeszłoroczna wywrotka. Resztę miejsca wykorzystałem na zrobienie wnętrza kabiny, choć musiałem w nim zmieścić również wspomniany przełącznik świateł na którym siedzi 10 PF-wych wtyczek i masa kabli. Po długich kombinacjach udało mi się zamontować go poziomo, tak że wtyczki znajdują się pod podłogą w miejscu gdzie normalnie powinno się znaleźć siedzenie pasażera. Ale gdyby wtyczek było 11, musiałbym chyba robić na niego dziury w ścianach kabiny :)
Również wnętrze kabiny miało odwierciedlać wyścigowy charakter modelu, dlatego siedzenia pasażera zostało zastąpione dwiema niebieskimi butlami udającymi nitro, a w oknie bocznym po stronie kierowcy znalazła się charakterystyczna gruba siatka ochronna. Siatka powstała przy okazji robienia naklejek - wydrukowałem odpowiedniej wielkości czarny kwadrat z nadrukowaną ciemnoszarą kratką, wyciąłem w nim odpowiedni kształt używając skalpela modelarskiego (i starając się nie kichnąć żeby się toto nie porwało), potem pomalowałem drugą stronę na czarno flamastrem (nie chciało mi się bawić w drukowanie obustronne) i wkleiłem całość w okno dodając cienkie paski taśmy klejącej na jej krawędziach. Całość jest więc jednym kawałkiem papieru i możemy się umówić że jest to nalepka 3D, bo nie miałem pojęcia jak odwzorować taką siatkę klockami :)
A propos drzwi, są trochę kontrowersyjne. Dają się łatwo otworzyć bez technicznych kombinacji typu przeciwstawne zawiasy na które nie było miejsca, a to dzięki dość specyficznemu ustawieniu tradycyjnych zawiasów. Minusem jest to, że są niepełne - nie czuję się pewnie w świecie cienkich poprzeczek łączonych pod dziwnymi kątami, więc nie wciskałem ich na siłę dookoła okien bocznych. Generalnie moim ideałem 'zwyścigowionej' ciężarówki jest piękne Volvo Jeraca, do którego moim zdaniem bardzo dużo mi zabrakło (z drugiej strony gdzieś trzeba było pomieścić bebechy). Nie wciskałem też modelu do działu MT bo uważam że jest na to za mało doszlifowany jeśli chodzi o detale.
Na koniec - nalepki. W ramach ukłonu w stronę kraju pochodzenia Scanii wszystkie napisy są po szwedzku (nie polecam, tylko pomoc Szwedów na fejsbuku uratowała mnie przed kompromitacją Google Translatorem). I tak: żóły pasek na dole przedniej szyby oznacza 'pojazd wyścigowy', a napis na środku osłony przeciwsłonecznej można przetłumaczyć jako 'gryf' - kolejny ukłon w stronę Scanii. Z tyłu kabiny mamy napis 'drużyna gryf', a motyw scaniowej główki gryfa pojawia się także na przedniej i tylnej tablicy rejestracyjnej, obok mojej podprogowo zakodowanej ksywki ;)
Uprzedzam że wygląd modelu i to jak wychodził na fotkach tak mi się podobały, że tym razem pozwoliłem sobie zaszaleć i wyprodukować fotki w 1200x800 zamiast tradycyjnego 800x600. Do brickshelfowego rekordu jeszcze dużo brakuje, więc mam nadzieję że wybaczycie ;)

Galeria
Galeria WIP

Tak wygląda MLCadowy model kabiny który można pobrać stąd (zaznaczam że jest to tylko zewnętrzna 'skorupa', bez benechów):

Obrazek Obrazek Obrazek

A tak wygląda film. Uprzedzam że duża część jest kręcona w slow motion co owocuje gorszą rozdziałką i szmerami (dopiero ogarniam to jak mój nowy aparat radzi, a raczej nie radzi sobie ze światłem). Ale za to podkład muzyczny jest tak delikatny że możnaby go puszczać młodym sarenkom dla lepszego trawienia :P
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xxy8STTrQ2s[/youtube]

: 2010-07-07, 12:13
autor: Bobofrutx
Niezłe cacko. Szybka jest, ma full zawiechę, czego chcieć więcej?;P Wizualnie też niczego sobie.
Jeden minus jaki zauważyłem na filmie wydaje się być trochę nadsterowna :P

: 2010-07-07, 12:34
autor: Mistakes
Mam łzy w oczach bo zobaczyłem coś co marzyło mi się od dziecka. Cudo...
Kopara opadła. Skręt samocentrujący czy jak?
Chciałby zobaczyć jeszcze kilka zwolnionych skoków (niczym małysz) i hamulec na przedniej osi :D Ściany opatulone pierzynką xD
//W 2.10-2.11 widać odpryskujący kawałek karoserii :P

: 2010-07-07, 12:34
autor: Sariel
Trochę nadsterowna jest. Ale za to jak rewelacyjnie hamuje jak się przytrze przednim kołem o błotnik ;)

: 2010-07-07, 12:41
autor: Barteq
Film jest po prostu [ocenzurowano]! Szczególnie praca zawieszenia w slow motion i rozbijanie kół. Świetny model, gratuluję.

: 2010-07-07, 12:52
autor: Backbone
2:03 miażdzy. W ogóle kawał fajnej ciezarowki. Rozbierasz ją (rozebrałeś) czy wytrzyma do soboty i ją przytaszczysz? :P

Co to za utwór w filmie w ogóle?

: 2010-07-07, 12:54
autor: Sariel
Wytrzyma i przytaszczę. Jak się znajdzie duuuuży kawał gładkiej podłogi to można nią będzie trochę nawet poszaleć, ale to musi być duży kawał bo mam już całą listę rzeczy w które wbiłem się nią w mieszkaniu. Jeszcze trochę i zacznę jej z boku stawiać takie pieczątki jak przy owiewkach myśliwców z II WŚ :P

: 2010-07-07, 12:54
autor: SeTA
Szybka i wściekła :)

Nie widziałem co prawda ciężarówek wyścigowych na żywo, ale Twoja na chyba zbyt lekki tył, przez co dziwnie podskakuje przy hamowaniu.

: 2010-07-07, 12:59
autor: Sariel
Wydaje mi się że w rzeczywistości tylne osie też są słabo dociążone. Zobacz jakie bączki się kręci na prawdziwych wyścigach:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Vrhf7npIumU[/youtube]

: 2010-07-07, 13:23
autor: Misterzumbi
Bobofrutx pisze:Szybka jest
Kłamiesz. Szybki nie ma.
A czemu film jest taki wolny? Zmontowałeś wreszcie coś co się nie ślimaczy jak reszta technicowych wytworów a spowalniasz na filmie?

I wygląda jak lodówka.

: 2010-07-07, 13:26
autor: Fioletowy
Piękna Scania. Największe wrażenie w modelu zrobiły na mnie światła, ech... Za to w samym filmiku rządzą crash-testy, zwłaszcza 1 i 2 uderzenie, w którym odpada jakiś klocek chyba z dachu. Chciałbym się takim pobawić <chlip>

: 2010-07-07, 13:49
autor: Robson
Ja chce zobaczyć bebechy jej !

Coś nareszcie ładnego !!

: 2010-07-07, 13:58
autor: Sariel
Misterzumbi pisze:A czemu film jest taki wolny?
Wiesz, chciałem się przyjrzeć jak właściwie jechałem, a refleks już nie ten co kiedyś :P
Fioletowy pisze:zwłaszcza 1 i 2 uderzenie, w którym odpada jakiś klocek chyba z dachu
To poleciał przód jednego z tych dodatkowych 4 przednich reflektorów, po tym jak grzmotnęła w niego opona.
Robson pisze:Ja chce zobaczyć bebechy jej !
Na zdjęciach z WIPa trochę widać:
http://www.brickshelf.com/gallery/Sarie ... /WIP/1.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/Sarie ... /WIP/2.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/Sarie ... /WIP/3.jpg

: 2010-07-07, 14:03
autor: Robson
A jak rozwiązałeś układ skrętny ?
W jaki sposób pracuje tylne zawieszenie
I czemu aż dwa aku ?

: 2010-07-07, 14:08
autor: Sariel
Robson pisze:A jak rozwiązałeś układ skrętny ?
Tradycyjna belka z rackiem i cięgnami + PF Medium (ustawiony w poprzek) z niewielką redukcją.
Robson pisze:W jaki sposób pracuje tylne zawieszenie
Jak oś wleczona. Trzyma się na silnikach które są przypięte do ramy tak żeby się mogły gibać, i dociśnięte dwoma krótkimi amorami.
Robson pisze:I czemu aż dwa aku ?
Silniki RC mają taki pobór mocy że w żaden sposób nie da się zasilić dwóch z jednego aku.