Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Skrzynka
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-19, 23:06   [MOC] Skrzynka

Jako że panuje moda na skrzynie biegów w każdej trialówce (Emil ma ich już pewnie więcej niż kół), eksperymentowałem z czymś własnym. Szukałem zwartego, mocnego rozwiązania bez driving ringów, które da mi trzy biegi (dwa do jazdy w terenie a trzeci zamiast luzu) - niestety, nie udało się. Wyszły cztery:



Skrzynka ma na pewno zalety w postaci małych rozmiarów, aż 4 biegów przy zaledwie 2 silnikach potrzebnych do zdalnego sterowania, i minimalnej liczby martwych zębatek (żadnych na najniższym biegu i po dwie na pozostałych). Nie wiem natomiast czy się sprawdzi w TrTr, bo brakuje mi praktyki. Czy ktoś z bardziej doświadczonych zawodników mógłby to ocenić i ewentualnie zaoszczędzić mi pchania w podwozie czegoś co nawali? Bo wyjąć potem trudno, a czasu do rajdu coraz mniej.
PS. Tu będzie galeria jak się upubliczni.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Pietruch 


Wiek: 29
Dołączył: 25 Gru 2004
Wpisy: 1379
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-19, 23:29   

Linearne skrzynie biegów są o tyle dobre, że nie ma driving ringów - czyli nie ma słabych punktów. Ja testowałem różne wersje, ale najlepiej spisuje się skrzynia Emila - :)

Skrzynia Emila jest o tyle bajerancka, że silnik przesuwa się razem z biegami, czyli nie ma dodatkowych wałów i zębatek.

Przetestuj ją w ekstremalnych warunkach, zrobiłem tak ze swoją i na razie żadna zębatka nie ucierpiała. Ale takie naprawdę ekstremalne warunku stwórz, bo przytrzymywanie ośki jest śmieszne. ;)
_________________
Pozdrawiam,
Maciej
Ostatnio zmieniony przez Pietruch 2010-07-19, 23:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-19, 23:30   

Pietruch napisał/a:
Ale takie naprawdę ekstremalne.


Podwiesić Lucjana na wyjściu?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Pietruch 


Wiek: 29
Dołączył: 25 Gru 2004
Wpisy: 1379
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-19, 23:32   

Wkręcić go w zębatki jak chcesz ekstremalne warunki.
_________________
Pozdrawiam,
Maciej
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-19, 23:38   

Nie, bo z zasady nie smaruję zębatek a już na pewno nie chomiczym sadełkiem.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
m4rc1n 
Ten... Tego... Marcin jestem.


Wiek: 30
Dołączył: 17 Wrz 2009
Wpisy: 369
Skąd: Królewskie Miasto Kraków
Wysłany: 2010-07-19, 23:48   

Sariel, obuduj skrzynie porządnie, i zrób z niej wyciągarkę :) wygląda nieźle, ale co ja się tam znam.

Aha, no i może biegami steruj zdalnie, masz trochę siłowników, nie?? :>

Wg mnie wadą jest to, że żeby dojść to trzeciego biegu, trzeba przejść przez czwarty....
_________________
MOCs: 4
WIP: who cares?
Ostatnio zmieniony przez m4rc1n 2010-07-19, 23:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 38
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-07-20, 11:54   

No jest to wariacja na temat obecnych od dawna skrzyń.
Moim zdaniem może się sprawdzić ale w pojeździe lekkim z racji tego, że pewne wały mają naprężenia z dwóch stron i mogą się wybaczać, ale z drugiej strony w małym pojeździe jest mało miejsca a skrzynia jest nieporęcznie duża. Generalnie skrzynia powinna pracować w osi pojazdu, ta pracuje poprzecznie więc rama musiała by mieć monstrualna szerokość, a znowu dawać ją wzdłużnie z silnikiem ustawionym poprzecznie to masz silnik na każdy most to znowu 2 silniki na 4x4 to znowu dużo...
Do trialówki może być trudno ją wepchnąć i może być awaryjna ale nie dowiesz się bez sprawdzenia w praktyce.

Zobacz skrzynię TT 4 biegową która jest 2 moimi skrzyniami z przesuwanym silnikiem, nałożonymi warstwowo i przesuwanymi jedna wzg. drugiej. Całość jest mniejsza.
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-20, 12:10   

Właściwie to chciałem tę skrzynię ustawić pionowo. Wtedy akurat wejdzie mi w ramę, a silnik i tak mam kawałek powyżej wału napędowego. Na filmie to ona technicznie rzecz biorąc leży na boku.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2010-07-20, 12:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SeTA 

Wiek: 40
Dołączył: 12 Kwi 2010
Wpisy: 79
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-20, 12:52   

Ja co prawda jeszcze zielony jestem w temacie wytrzymałości, ale co do wspomnianych przez Emila monstrualnych szerokości ramy - można by tę skrzynię nieco skomresować zawijając skrajne osie o 90stopni wokół osi zmiany biegów.
Zębatki nie powinny wtedy sobie przeszkadzać a cała skrzynia miałaby wtedy 7studów szerokości.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-20, 13:00   

Powtarzam, ona ma być zamontowana pionowo.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
SeTA 

Wiek: 40
Dołączył: 12 Kwi 2010
Wpisy: 79
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-20, 13:15   

Sariel napisał/a:
Powtarzam, ona ma być zamontowana pionowo.

Skoro się upierasz... To po zawinięciu miałaby 7 studów wysokości ;)
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2042
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2010-07-20, 15:37   

Żeby skrzynia miała szansę wytrzymać każda para zębatek musi być spięta liftarmem. Najlepiej z obu stron. Zębatki nie mogą być odsunięte od obudowy, bo się wtedy ośki wygną.

Poza tym obstawiam, że w tym układzie zębatki będą się nieznacznie przesuwać na ośkach, co spowoduje blok całej skrzyni.
 
 
 
Backbone 

Wiek: 31
Dołączył: 06 Gru 2009
Wpisy: 662
Skąd: Doncaster
Wysłany: 2010-07-20, 15:58   

smyk napisał/a:

Poza tym obstawiam, że w tym układzie zębatki będą się nieznacznie przesuwać na ośkach, co spowoduje blok całej skrzyni.


Dobrze obstawiłeś, tak się dzieje i to nie w trialówce, tylko na skrzyni stojącej na stole, bez prawie żadnych oporów, sterowanej Siłownikami Śrubowymi.
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 38
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-07-20, 16:52   

Backbone napisał/a:
Dobrze obstawiłeś, tak się dzieje i to nie w trialówce, tylko na skrzyni stojącej na stole, bez prawie żadnych oporów, sterowanej Siłownikami Śrubowymi.


Znaczy skrzynie w moim ginafie 3 generacje temu, nie wiedziały co odkryłeś...
Jeśli Ci się przesuwają, znaczy że może nieodpowiednio zbudowałeś?
Smyk, Duke widzieli te skrzynie, tam jakoś zębatki siedziały na ośkach nieruchomo.
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
 
 
 
Backbone 

Wiek: 31
Dołączył: 06 Gru 2009
Wpisy: 662
Skąd: Doncaster
Wysłany: 2010-07-20, 17:21   

Emilus, ja mowie o tej skrzyni sariela ;P
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,047 sekundy. Zapytań do SQL: 10