Kolejki - pytania techniczne

Trains, Monorail

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2557
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

Kolejki - pytania techniczne

#1 Post autor: V1 »

Dobry wieczór!

Ponieważ nie mam o tym pojęcia, więc postanowiłem ładnie poprosić o pomoc.

- jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?

- jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)

- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).

- Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?

- Czy praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)

- Zamierzam kupić tory z metalowymi szynami, żeby złożyć sobie najprostszy obwód - 'jajo', a do tego zestaw napędowy do lokomotywy. Taki, który ma typowe zasilanie z szyn (ale bez tej trzeciej pośrodku!) Gdzie tego szukać żeby było nowe (ew. w idealnym stanie) i najtaniej?

Z góry dziękuję za odpowiedzi :)
Ostatnio zmieniony 2009-09-15, 22:49 przez V1, łącznie zmieniany 2 razy.
\/1 ______________

Nexus 7

#2 Post autor: Nexus 7 »

V1 pisze:- jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
Standardu chyba nie ma. LEGO proponuje 6 ale to jest zdecydowanie za malo. 8 z kolei moze byc odrobine za duzo. Ja stosuje 7, jako nieparzysta liczba daje ciekawe mozliwosci.
V1 pisze: jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
Tutaj tez chyba nie bedzie prostej odpowiedzi, zalezy jak te wozki zamontujesz. Mozna je podwiesic do podwozia, kazdy w jednym punkcie, albo mozna zrobic zupelnie "plywajace", zamontowane na dlugich ramionach wychodzacych z jednego centralnego punktu. Lub na pare innych sposobow.
V1 pisze:Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?
Raczej nie.

Fistach

#3 Post autor: Fistach »

Nexus 7 pisze:V1 napisał/a:
jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
jakdasz je rozłożysz odpowiednio to nie ma jakiegoś strasznego limituna długość lokomotywy - pytanie tylko jak to będzie wyglądać:)

Awatar użytkownika
kle_on
Posty: 132
Rejestracja: 2009-01-05, 11:22
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: kleon
Kontakt:

 

#4 Post autor: kle_on »

V1 pisze:- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).
wózek na zakręcie musi mieć pole manewru, więc wyobraź to sobie tak, że konstrukcja lokomotywy to jedno, a wózka to drugie, póki obie konstrukcje są jedynie ze sobą połączone tak aby umożliwiać manewr wózka, ale o siebie nie zawadzają, szerokość wózka nie ma znaczenia... (:
V1 pisze:jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
na 6 kropek buduje się łatwo, ale konstrukcja może wyglądać "chudo"
na 7 kropek masz spore pole do popisu, ale nieparzyste konstrukcje wymagają uwagi
na 8 kropek jest ciut za grubo, ale dużo zależy od skali
- Czy praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)
wykorzystując tory 9V i motor w wózku nie ma to sensu bo napęd masz gotowy, własne przełożenie napędu dopiero wprowadzono w Emerald Night gdzie jest możliwość wmontowania motoru PF w konstrukcje, a przeniesienie napędu jest wtedy na konkretną oś
tu masz elementy do elektryfikacji, ale wykorzystując train motor prędkość będzie wynikała z wagi lokomotywy/składu, zaś PFów możesz napchać ile zdołasz (;

Awatar użytkownika
szarikm
Adminus Emeritus
Posty: 1312
Rejestracja: 2005-11-03, 16:43
Lokalizacja: Rzeszów
brickshelf: szarikm

 

#5 Post autor: szarikm »

V1 pisze:- jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
7-8 kropek
V1 pisze:- jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
1) Pamiętasz wagon pita w Kielcach? http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=5396&start=0 Bardzo dobrze spisywał się na zakrętach - dlatego, że wózki mogły się obracać dookoła. Tylko zachodził na zakrętach jak pieron.
2) Zależy ile masz miejsca na łukach - "zachodzi przy skręcie".
3) Rozstaw wózków jest prawie nieważny. Najważniejszy jest rozstaw osi w wózku.
V1 pisze:- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).
Tak, mieści się z zapasem 1/2 studa na stronę.
V1 pisze:- Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?
Jeśli ma działać to nie. One podają prąd do silnika.
V1 pisze:- Czy praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)
Hmm, ciekawe wyzwanie, ale jest warunek. Jak chcesz podawać prąd przez szyny, to tego nie zrobisz. Jedyną metodą to wsadzenie silnika do wagonu i podanie wymaganego momentu do wózka axlem. Oczywiście, bez ingerencji w układ elektryczny.
Z ingerencją, to należy wstawić jakiś opor "na dziko" - to powinno załatwić sprawę.
V1 pisze:- Zamierzam kupić tory z metalowymi szynami, żeby złożyć sobie najprostszy obwód - 'jajo', a do tego zestaw napędowy do lokomotywy. Taki, który ma typowe zasilanie z szyn (ale bez tej trzeciej pośrodku!) Gdzie tego szukać żeby było nowe (ew. w idealnym stanie) i najtaniej?
Jeśli zaczynasz przygodę z kolejką, to nie idź w 9V.
Primo: nie jest już ten system rozwijany - to pewnie wiesz;
Secundo: Tory RC są znacznie tańsze;
Tercjo: Jednak spróbowałbym przyinstalować PFy w wagonie i podać moment "na dół" axlem.
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 18:05 przez szarikm, łącznie zmieniany 3 razy.

Fistach

#6 Post autor: Fistach »

Tercjo: Jednak spróbowałbym przyinstalować PFy w wagonie i podać moment "na dół" axlem.
ja dodam też od siebie że bez problemu kardany powinny dawać radę!

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2557
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#7 Post autor: V1 »

wózek na zakręcie musi mieć pole manewru, więc wyobraź to sobie tak, że konstrukcja lokomotywy to jedno, a wózka to drugie, póki obie konstrukcje są jedynie ze sobą połączone tak aby umożliwiać manewr wózka, ale o siebie nie zawadzają, szerokość wózka nie ma znaczenia... (:
No niby tak, z tym że ma to dla mnie takie znaczenie, że wózki mają być po bokach obudowane, mniej więcej do połowy średnicy kół.
8 z kolei moze byc odrobine za duzo.
A ja myslałem o 9-10 ! :) Dobra, zatem pozostaję przy 8. Tyle mają SM-ki, i wagon Bipa, więc i mi wystarczy.
jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
Tutaj tez chyba nie bedzie prostej odpowiedzi, zalezy jak te wozki zamontujesz. Mozna je podwiesic do podwozia, kazdy w jednym punkcie, albo mozna zrobic zupelnie "plywajace", zamontowane na dlugich ramionach wychodzacych z jednego centralnego punktu.
W grę wchodzi tylko normalne mocowanie, w środku lub blisko środka wózka. Nie wyobrażam sobie jak miałbym napędzać takie 'pływające' o jakich myślę, że piszesz.
1) Pamiętasz wagon pita w Kielcach? http://www.00453005_0000002.pl/foru...?t=5396&start=0 Bardzo dobrze spisywał się na zakrętach - dlatego, że wózki mogły się obracać dookoła. Tylko zachodził na zakrętach jak pieron.
Oglądałem sobie niedawno jego zdjęcia, szukając odpowiedzi, tylko że w nim wózki mają pełną swobodę (w dodatku o maleńkich kołach, i małym ich rozstawie), a ja mam na oku coś, co ma je w dużym stopniu obudowane.
3) Rozstaw wózków jest prawie nieważny. Najważniejszy jest rozstaw osi w wózku.
Czyli że żeby jeździł po zakrętach, będę musiał zrobić rozstaw osi w wózku mniejszy niż w oryginale. Trudno.
- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).
Tak, mieści się z zapasem 1/2 studa na stronę.
O, to super.
- Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?
Jeśli ma działać to nie. One podają prąd do silnika
Ale da się je bez szkód rozmontować i wymienić koła? Bo skłaniam się i tak w stronę PF... Wyprostuj, jeśli źle myślę - PF-ami da się napędzać standardowe wózki, tak? Takie bez wbudowanego silniczka?
praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)
Hmm, ciekawe wyzwanie, ale jest warunek. Jak chcesz podawać prąd przez szyny, to tego nie zrobisz. Jedyną metodą to wsadzenie silnika do wagonu i podanie wymaganego momentu do wózka axlem. Oczywiście, bez ingerencji w układ elektryczny.
Z ingerencją, to należy wstawić jakiś opor "na dziko" - to powinno załatwić sprawę.
Czyli żeby to zrealizować, pozostaje mi tylko zbudowanie wózków i napędzanie ich PF-ami...
Jeśli zaczynasz przygodę z kolejką, to nie idź w 9V.
Primo: nie jest już ten system rozwijany - to pewnie wiesz;
Secundo: Tory RC są znacznie tańsze;
Tercjo: Jednak spróbowałbym przyinstalować PFy w wagonie i podać moment "na dół" axlem.
Muszę obejrzeć taki gotowy wózek z bliska, i przymierzyć go do mojej lokomotywy. Jeśli będzie pasował, to może jednak pójdę w 9V - tańsze zasilanie i sterowanie (transformator już mam, wraz z kablami do podłączenia zasilania do torów, i nie trzeba kupowac baterii/aku do każdej lokomotywy osobno, ani do pilota), i nie kłóci się z ewentualnymi innymi modelami na podczerwień działającymi w pobliżu.
Torów RC nie chcę, bo są plastikowe.
Ale z drugiej strony PF-y dają pełną swobodę konstrukcyjną, bo jak rozumiem - można samemu zbudować wózki, i napędzać je dowolną mocą, z dowolnym przełożeniem. Jeszcze pomyślę.

Nigdy nie miałem w rękach ani jednego kawałka legowego toru, ani tez takiego wózka, jestem w tej kwestii ledwie marnym teoretykiem.
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, Szarik - Tobie w szczególności, już chyba chwilowo wiem to, czego chwilowo potrzebuję.
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 20:39 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#8 Post autor: M_longer »

V1 pisze:Ale da się je bez szkód rozmontować i wymienić koła? Bo skłaniam się i tak w stronę PF... Wyprostuj, jeśli źle myślę - PF-ami da się napędzać standardowe wózki, tak? Takie bez wbudowanego silniczka?
By napędzać coś SILNIKAMI PF (M lub XL) musisz kupić takie koła:
Duże:
Obrazek
Małe:
Obrazek
Jakby co to tych małych troszkę mam ;)
I zrobić wózki na bazie technic bricków i zębatek.

Druga opcja zasilania z systemu PF to zakup takiego wózka:

Obrazek

Może być zasilany z boxa PF/aku PF i można wymienić w nim koła (na te wymienione wyżej) :)
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 20:53 przez M_longer, łącznie zmieniany 1 raz.

Nexus 7

#9 Post autor: Nexus 7 »

V1 pisze:Nie wyobrażam sobie jak miałbym napędzać takie 'pływające' o jakich myślę, że piszesz.
Silom i godnosciom osobistom!
Kardanem by sie chyba dalo.

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2557
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#10 Post autor: V1 »

Jakby co to tych małych troszkę mam ;)
Wiem, ale wymyśliłeś za nie kosmiczną cenę. Mam je zresztą, za złotówkę kupiłem 10 sztuk, nowe :)

Dzięki za linki do tych dużych kół (nie wiedziałem o ich istnieniu, a chyba będą nieco lepsze) i do wózka! Ależ to [cenzura :)] drogie... A tu dwa potrzeba...
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 21:12 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2557
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#11 Post autor: V1 »

Dzień dobry!

Bardzo proszę kogoś o podanie mi dokładnej wysokości (w brickach/płytkach) razem z wcięciem, wózka '590':
Obrazek
Widzę szerokość - 4, długość - 10, rozstaw osi - 6 studów, ale jaka jest wysokość wózka i średnica koła?
Czy koła tego wózka mają taką samą średnicę, co te koła: Obrazek m.in. z tego wózka: Obrazek ?

Czy są mniejsze koła kolejkowe, które można zamontować na normalnej, technicowej ośce ?
\/1 ______________

Awatar użytkownika
Robson
Posty: 709
Rejestracja: 2006-08-31, 21:57
Lokalizacja: Łódź-Bałuty
brickshelf: robson1903
Kontakt:

 

#12 Post autor: Robson »

V1 pisze:Czy są mniejsze koła kolejkowe, które można zamontować na normalnej, technicowej ośce ?
tak
V1 pisze:Czy koła tego wózka mają taką samą średnicę, co te koła: m.in. z tego wózka: ?
tak
V1 pisze:Widzę szerokość - 4, długość - 10, rozstaw osi - 6 studów, ale jaka jest wysokość wózka i średnica koła?
brick +2plate
Cb1100RR

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2557
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#13 Post autor: V1 »

V1 napisał/a:
Czy są mniejsze koła kolejkowe, które można zamontować na normalnej, technicowej ośce ?
tak
A które?
\/1 ______________

Volans

#14 Post autor: Volans »

V1 pisze:Czy są mniejsze koła kolejkowe, które można zamontować na normalnej, technicowej ośce ?
Nie.

Są natomiast koła najmniejsze jakie się da na tory:
O takie.

Awatar użytkownika
szarikm
Adminus Emeritus
Posty: 1312
Rejestracja: 2005-11-03, 16:43
Lokalizacja: Rzeszów
brickshelf: szarikm

 

#15 Post autor: szarikm »

Proszę o sprawdzenie zachowania się wózka (na zakrętach i zwrotnicach) o rozstawie osi 9 studów.

ODPOWIEDZ