Kolejki - pytania techniczne
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
Kolejki - pytania techniczne
Dobry wieczór!
Ponieważ nie mam o tym pojęcia, więc postanowiłem ładnie poprosić o pomoc.
- jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
- jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).
- Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?
- Czy praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)
- Zamierzam kupić tory z metalowymi szynami, żeby złożyć sobie najprostszy obwód - 'jajo', a do tego zestaw napędowy do lokomotywy. Taki, który ma typowe zasilanie z szyn (ale bez tej trzeciej pośrodku!) Gdzie tego szukać żeby było nowe (ew. w idealnym stanie) i najtaniej?
Z góry dziękuję za odpowiedzi :)
Ponieważ nie mam o tym pojęcia, więc postanowiłem ładnie poprosić o pomoc.
- jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
- jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).
- Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?
- Czy praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)
- Zamierzam kupić tory z metalowymi szynami, żeby złożyć sobie najprostszy obwód - 'jajo', a do tego zestaw napędowy do lokomotywy. Taki, który ma typowe zasilanie z szyn (ale bez tej trzeciej pośrodku!) Gdzie tego szukać żeby było nowe (ew. w idealnym stanie) i najtaniej?
Z góry dziękuję za odpowiedzi :)
Ostatnio zmieniony 2009-09-15, 22:49 przez V1, łącznie zmieniany 2 razy.
\/1 ______________
Standardu chyba nie ma. LEGO proponuje 6 ale to jest zdecydowanie za malo. 8 z kolei moze byc odrobine za duzo. Ja stosuje 7, jako nieparzysta liczba daje ciekawe mozliwosci.V1 pisze:- jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
Tutaj tez chyba nie bedzie prostej odpowiedzi, zalezy jak te wozki zamontujesz. Mozna je podwiesic do podwozia, kazdy w jednym punkcie, albo mozna zrobic zupelnie "plywajace", zamontowane na dlugich ramionach wychodzacych z jednego centralnego punktu. Lub na pare innych sposobow.V1 pisze: jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
Raczej nie.V1 pisze:Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?
wózek na zakręcie musi mieć pole manewru, więc wyobraź to sobie tak, że konstrukcja lokomotywy to jedno, a wózka to drugie, póki obie konstrukcje są jedynie ze sobą połączone tak aby umożliwiać manewr wózka, ale o siebie nie zawadzają, szerokość wózka nie ma znaczenia... (:V1 pisze:- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).
na 6 kropek buduje się łatwo, ale konstrukcja może wyglądać "chudo"V1 pisze:jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
na 7 kropek masz spore pole do popisu, ale nieparzyste konstrukcje wymagają uwagi
na 8 kropek jest ciut za grubo, ale dużo zależy od skali
wykorzystując tory 9V i motor w wózku nie ma to sensu bo napęd masz gotowy, własne przełożenie napędu dopiero wprowadzono w Emerald Night gdzie jest możliwość wmontowania motoru PF w konstrukcje, a przeniesienie napędu jest wtedy na konkretną oś- Czy praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)
tu masz elementy do elektryfikacji, ale wykorzystując train motor prędkość będzie wynikała z wagi lokomotywy/składu, zaś PFów możesz napchać ile zdołasz (;
- szarikm
- Adminus Emeritus
- Posty: 1312
- Rejestracja: 2005-11-03, 16:43
- Lokalizacja: Rzeszów
- brickshelf: szarikm
-
7-8 kropekV1 pisze:- jaki jest standard szerokości taboru na legowych makietach? 8 kropek?
1) Pamiętasz wagon pita w Kielcach? http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=5396&start=0 Bardzo dobrze spisywał się na zakrętach - dlatego, że wózki mogły się obracać dookoła. Tylko zachodził na zakrętach jak pieron.V1 pisze:- jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
2) Zależy ile masz miejsca na łukach - "zachodzi przy skręcie".
3) Rozstaw wózków jest prawie nieważny. Najważniejszy jest rozstaw osi w wózku.
Tak, mieści się z zapasem 1/2 studa na stronę.V1 pisze:- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).
Jeśli ma działać to nie. One podają prąd do silnika.V1 pisze:- Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?
Hmm, ciekawe wyzwanie, ale jest warunek. Jak chcesz podawać prąd przez szyny, to tego nie zrobisz. Jedyną metodą to wsadzenie silnika do wagonu i podanie wymaganego momentu do wózka axlem. Oczywiście, bez ingerencji w układ elektryczny.V1 pisze:- Czy praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)
Z ingerencją, to należy wstawić jakiś opor "na dziko" - to powinno załatwić sprawę.
Jeśli zaczynasz przygodę z kolejką, to nie idź w 9V.V1 pisze:- Zamierzam kupić tory z metalowymi szynami, żeby złożyć sobie najprostszy obwód - 'jajo', a do tego zestaw napędowy do lokomotywy. Taki, który ma typowe zasilanie z szyn (ale bez tej trzeciej pośrodku!) Gdzie tego szukać żeby było nowe (ew. w idealnym stanie) i najtaniej?
Primo: nie jest już ten system rozwijany - to pewnie wiesz;
Secundo: Tory RC są znacznie tańsze;
Tercjo: Jednak spróbowałbym przyinstalować PFy w wagonie i podać moment "na dół" axlem.
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 18:05 przez szarikm, łącznie zmieniany 3 razy.
No niby tak, z tym że ma to dla mnie takie znaczenie, że wózki mają być po bokach obudowane, mniej więcej do połowy średnicy kół.wózek na zakręcie musi mieć pole manewru, więc wyobraź to sobie tak, że konstrukcja lokomotywy to jedno, a wózka to drugie, póki obie konstrukcje są jedynie ze sobą połączone tak aby umożliwiać manewr wózka, ale o siebie nie zawadzają, szerokość wózka nie ma znaczenia... (:
A ja myslałem o 9-10 ! :) Dobra, zatem pozostaję przy 8. Tyle mają SM-ki, i wagon Bipa, więc i mi wystarczy.8 z kolei moze byc odrobine za duzo.
W grę wchodzi tylko normalne mocowanie, w środku lub blisko środka wózka. Nie wyobrażam sobie jak miałbym napędzać takie 'pływające' o jakich myślę, że piszesz.Tutaj tez chyba nie bedzie prostej odpowiedzi, zalezy jak te wozki zamontujesz. Mozna je podwiesic do podwozia, kazdy w jednym punkcie, albo mozna zrobic zupelnie "plywajace", zamontowane na dlugich ramionach wychodzacych z jednego centralnego punktu.jaka jest maksymalna szerokość i długość lokomotywy, jaka może się poruszać po standardowych zakrętach ? (Dwa wózki dwuosiowe)
Oglądałem sobie niedawno jego zdjęcia, szukając odpowiedzi, tylko że w nim wózki mają pełną swobodę (w dodatku o maleńkich kołach, i małym ich rozstawie), a ja mam na oku coś, co ma je w dużym stopniu obudowane.1) Pamiętasz wagon pita w Kielcach? http://www.00453005_0000002.pl/foru...?t=5396&start=0 Bardzo dobrze spisywał się na zakrętach - dlatego, że wózki mogły się obracać dookoła. Tylko zachodził na zakrętach jak pieron.
Czyli że żeby jeździł po zakrętach, będę musiał zrobić rozstaw osi w wózku mniejszy niż w oryginale. Trudno.3) Rozstaw wózków jest prawie nieważny. Najważniejszy jest rozstaw osi w wózku.
O, to super.- Czy standardowy legowy wózek dwuosiowy (bez żadnych elementów typu resory na zewnątrz kół, tylko wózek i gołe kółka) może skręcać na zakrętach nie przekraczając przy tym szerokości 6 kropek? (ma być obudowany po bokach brickami).Tak, mieści się z zapasem 1/2 studa na stronę.
Ale da się je bez szkód rozmontować i wymienić koła? Bo skłaniam się i tak w stronę PF... Wyprostuj, jeśli źle myślę - PF-ami da się napędzać standardowe wózki, tak? Takie bez wbudowanego silniczka?- Czy w gotowych wózkach jezdnych można wymieniać koła na inne?Jeśli ma działać to nie. One podają prąd do silnika
Czyli żeby to zrealizować, pozostaje mi tylko zbudowanie wózków i napędzanie ich PF-ami...praktykuje się samodzielne budowanie wózków jezdnych, żeby uzyskać na nich inne przełożenie niż standardowe ? (chciałbym żeby jedna lokomotywa była szybsza niż druga, która być może będzie jeździła po sąsiednim torze, obie zasilane z jednego transformatora)Hmm, ciekawe wyzwanie, ale jest warunek. Jak chcesz podawać prąd przez szyny, to tego nie zrobisz. Jedyną metodą to wsadzenie silnika do wagonu i podanie wymaganego momentu do wózka axlem. Oczywiście, bez ingerencji w układ elektryczny.
Z ingerencją, to należy wstawić jakiś opor "na dziko" - to powinno załatwić sprawę.
Muszę obejrzeć taki gotowy wózek z bliska, i przymierzyć go do mojej lokomotywy. Jeśli będzie pasował, to może jednak pójdę w 9V - tańsze zasilanie i sterowanie (transformator już mam, wraz z kablami do podłączenia zasilania do torów, i nie trzeba kupowac baterii/aku do każdej lokomotywy osobno, ani do pilota), i nie kłóci się z ewentualnymi innymi modelami na podczerwień działającymi w pobliżu.Jeśli zaczynasz przygodę z kolejką, to nie idź w 9V.
Primo: nie jest już ten system rozwijany - to pewnie wiesz;
Secundo: Tory RC są znacznie tańsze;
Tercjo: Jednak spróbowałbym przyinstalować PFy w wagonie i podać moment "na dół" axlem.
Torów RC nie chcę, bo są plastikowe.
Ale z drugiej strony PF-y dają pełną swobodę konstrukcyjną, bo jak rozumiem - można samemu zbudować wózki, i napędzać je dowolną mocą, z dowolnym przełożeniem. Jeszcze pomyślę.
Nigdy nie miałem w rękach ani jednego kawałka legowego toru, ani tez takiego wózka, jestem w tej kwestii ledwie marnym teoretykiem.
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, Szarik - Tobie w szczególności, już chyba chwilowo wiem to, czego chwilowo potrzebuję.
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 20:39 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
By napędzać coś SILNIKAMI PF (M lub XL) musisz kupić takie koła:V1 pisze:Ale da się je bez szkód rozmontować i wymienić koła? Bo skłaniam się i tak w stronę PF... Wyprostuj, jeśli źle myślę - PF-ami da się napędzać standardowe wózki, tak? Takie bez wbudowanego silniczka?
Duże:
Małe:
Jakby co to tych małych troszkę mam ;)
I zrobić wózki na bazie technic bricków i zębatek.
Druga opcja zasilania z systemu PF to zakup takiego wózka:
Może być zasilany z boxa PF/aku PF i można wymienić w nim koła (na te wymienione wyżej) :)
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 20:53 przez M_longer, łącznie zmieniany 1 raz.
Wiem, ale wymyśliłeś za nie kosmiczną cenę. Mam je zresztą, za złotówkę kupiłem 10 sztuk, nowe :)Jakby co to tych małych troszkę mam ;)
Dzięki za linki do tych dużych kół (nie wiedziałem o ich istnieniu, a chyba będą nieco lepsze) i do wózka! Ależ to [cenzura :)] drogie... A tu dwa potrzeba...
Ostatnio zmieniony 2009-09-16, 21:12 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________
Dzień dobry!
Bardzo proszę kogoś o podanie mi dokładnej wysokości (w brickach/płytkach) razem z wcięciem, wózka '590':
Widzę szerokość - 4, długość - 10, rozstaw osi - 6 studów, ale jaka jest wysokość wózka i średnica koła?
Czy koła tego wózka mają taką samą średnicę, co te koła: m.in. z tego wózka: ?
Czy są mniejsze koła kolejkowe, które można zamontować na normalnej, technicowej ośce ?
Bardzo proszę kogoś o podanie mi dokładnej wysokości (w brickach/płytkach) razem z wcięciem, wózka '590':
Widzę szerokość - 4, długość - 10, rozstaw osi - 6 studów, ale jaka jest wysokość wózka i średnica koła?
Czy koła tego wózka mają taką samą średnicę, co te koła: m.in. z tego wózka: ?
Czy są mniejsze koła kolejkowe, które można zamontować na normalnej, technicowej ośce ?
\/1 ______________
- Robson
- Posty: 709
- Rejestracja: 2006-08-31, 21:57
- Lokalizacja: Łódź-Bałuty
- brickshelf: robson1903
- Kontakt:
-
takV1 pisze:Czy są mniejsze koła kolejkowe, które można zamontować na normalnej, technicowej ośce ?
takV1 pisze:Czy koła tego wózka mają taką samą średnicę, co te koła: m.in. z tego wózka: ?
brick +2plateV1 pisze:Widzę szerokość - 4, długość - 10, rozstaw osi - 6 studów, ale jaka jest wysokość wózka i średnica koła?
Cb1100RR