Strona 1 z 1

[MOC] Zil 43272T

: 2010-09-02, 09:36
autor: Atros
Obrazek

Zil powstał po to aby wygrywać, jak na razie udaje mu się to. Konstrukcja jest szybka, mocna i zwrotna, i dzięki temu zabójczo skuteczna ;)

Dane techniczne
  • - wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 430/195/235
    - rozstaw osi/kół (mm): 265/155
    - waga pojazdu (g): 2040
    - przelicznik: 923
    - silniki napędowe: 1 PF XL
    - skręcanie: 1 NXT
    - napęd wyciągarki: brak
    - przełożenia: 1:6 - 1:2.4
    - zawieszenie: kolebki poprzeczne
    - atrapa silnika: brak - silnik napędowy w odpowiednim miejscu
    - data ukończenia: Czerwiec 2010
    - co osiągnął: GPM2/2010 - miejsce 3/13, GPM3/2010 miejsce 1/11, GPM4/2010 miejsce 1/10, GPM5/2010 miejsce 2/10, GPM6/2010 miejsce 1/12 i ogólnie pierwsze miejsce w GPM 2010
Sterowanie

Tradycyjnie już auto sterowane jest komórką przez Bluetooth. Użyłem mojego programiku sterującego Tarn, który powstał na potrzeby Volvo.
Gdy wyłączam program automatycznie centrowane są koła, zatrzymywany silnik napędowy oraz wrzucany drugi bieg. Ma to na celu ustawienie silników w centralnych pozycjach aby przy następnym włączeniu programu pozycje silników odpowiadały początkowym ustawieniom programu (czyli wszystkie tachometry na 0).
Dla przypomnienia napiszę, że obie aplikacje napisałem w Javie a do oprogramowania kostki użyłem LeJOSa.

Skrzynia biegów

Jak dotąd budowałem jedynie skrzynie na driving ringach, teraz chciałem wycisnąż z XL wszystko co możliwe (zmniejszyć opory wewnętrzne) więc zdecydowałem się na skrzynie linearną. Użyłem patentu w którym wraz ośką z atakującymi zębatkami przesuwa się silnik napędowy (pierwszy raz widziałem to bodajże u Emilusa). Jednak nie poszedłem na totalną łatwiznę i zaimplementowałem trzy biegi zamiast oklepanych dwóch.
Linearna skrzynia w stosunku skrzyni na driving-ringach ma zarówno zalety jak i wady. Aby uzyskać luz należy wygospodarować tak naprawdę dodatkowy bieg podczas gdy na ringach luz jest dostępny z definicji. Jednak bardziej dokuczliwe jest blokowanie się zębatek w skrzyni, szczególnie podczas zmieniania biegów gdy silnik napędowy się nie kręci.
Obrazek
Dużą zaletą skrzyni lineranej jest jej prostota oraz mała liczba zębatek uczestniczących w przekazywaniu momentu. Luz w truck trialu nie jest potrzebny (sprawdziłem), a problem blokowania rozwiązałem z następujący sposób: na początek wywaliłem zamieniłem jedną zębatkę w każdej parze starych (nie bevelowych) zębatek na double bevela. Następnie, aby móc zmieniać biegi podczas postoju (a byłem przyzwyczajony do takiego zmieniania bo miałem do tej pory skrzynie na ringach) zaimplementowałem zabezpiczenienie na NXT, które jeśli wykryje zmianę biegu podczas postoju automatycznie włączy na chwilę silnik napędowy (na zmianę do przodu i do tyłu , więc ciągłe zmiany nie skutkują jazdą ciężarówki do przodu czy do tyłu).Na filmiku widać o co chodzi w 20 sekundzie.
Przełożenia skrzyni to:
  • bieg 1) 1:6
    bieg 2) 1:3.75
    bieg 3) 1:2.4
Układ skrętny

Skręcane są obie osie razem. Nawet jakbym chciał zrobić jazdę krabem NXT nie ma więcej portów na silniki (są 3 porty i tyle aktualnie jest wykorzystanych). Sam układ jest całkiem mocny, przez 3 wyścigi tylko raz udało mi się połamać z16 (tą koło obrotnicy napędzoną przez pusty dyfer więc nie ma jej jak już lepiej spiąć). W innych miejscach nic nie ma prawa strzelać.
Od strony programowej układ skrętny posiada zdefiniowany maksymalny kąt skrętu. Działa to tak, że jak naciskam i trzymam przycisk skrętu, np. w lewo koła skręcają się do maksymalnego dozwolonego kąta i się zatrzymują. W tej chwili przycisk skrętu jest jakby nie aktywny, można skręcić tylko w prawo.

Układ napędowy

Sercem maszyny jest jeden XL, który z masą 2 kg (w połączeniu ze skrzynią) radzi sobie bardzo dobrze. Na trzecim biegu jest naprawdę szybki, i co ważne bieg ten nie służy jedynie do jazdy z góry... Przelicznik jak na dzisiejsze czasy jest raczej słaby (poniżej 1000) ale Zil nadrabia to właśnie szybkością i zwrotnością.

Zawieszenie

Zil przygarnął przedni most kolebkowy z mojego starego Maza 5434 mk II, który nieco ulepszyłem i wrzuciłem również na tylną oś. Za stabilizację każdego mostu odpowiada para małych amorków, z przodu twardych, a z tyłu miękkich ale utwardzonych half bushem jak w moim [https://bricksafe.com/pages/Atros/jeep-willys]Jeepie[/URL]. Stabilności Zila nie ma co porównywać z np niezależną zawieszką mojego Volvo, ale daje radę.

Multimedia

Galeria

[youtube]http://youtube.com/watch?v=GUgwI9WrJ9o[/youtube]

: 2010-09-02, 10:22
autor: Emilus
Auto fajne, nareszcie ma kabinę, która nie starszy.

Technicznie bardzo proste (nie piszę o oprogramowaniu) tylko że mnie razi brak choć obrysu płaskiego paki. Kiedyś było to niezgodne z regulaminem a zil bez obrysu choć z osiek, wygląda jak niedokończony.
Atr pisze:Jednak nie poszedłem na totalną łatwiznę i zaimplementowałem trzy biegi zamiast oklepanych dwóch.
Przecież to tak samo jak by miał 2 biegi. Po prostu wydłużyłeś skrzynię i dodałeś parę zębatek. Wada o której nie napisałeś jest taka, że na "środkowym" biegu bardzo trudno podeprzeć odpowiednio zębatki (można jeszcze wydłużać skrzynię, robić wodziki itp.).

: 2010-09-02, 11:14
autor: smyk
Przyłączam się do apelu o zamontowanie schludnej paki. Silniki i kable na wierzchu wyglądają mało realistycznie, a to przecież modelarstwo ma być.

Technicznie to jakiś kosmos nieosiągalny dla reszty świata.

: 2010-09-02, 11:52
autor: Atros
Emilus pisze:Przecież to tak samo jak by miał 2 biegi. Po prostu wydłużyłeś skrzynię i dodałeś parę zębatek. Wada o której nie napisałeś jest taka, że na "środkowym" biegu bardzo trudno podeprzeć odpowiednio zębatki (można jeszcze wydłużać skrzynię, robić wodziki itp.).
Masz rację, ale tak się właśnie dodaje dodatkowe przełożenia do linearnej skrzyni. Trudność polega na odpowiednim wzmocnieniu środkowego przełożenia i utrzymaniu zębatek w dobrej pozycji, aby zębatki nie przesuwały się względem siebie po ośkach. Właśnie 3 biegi to max co da się zrobić na ośce 12. Wiem, są dłuższe ośki, ale już chyba stosowanie ich w skrzyni nie miałoby sensu ze względu na skręcanie się ich.

Aha, smyk, nie przesadzaj z tym kosmosem, mechanicznie to prawie cep.

: 2010-09-02, 11:59
autor: smyk
Atr pisze:Aha, smyk, nie przesadzaj z tym kosmosem, mechanicznie to prawie cep.
Chodziło mi o soft.

: 2010-09-02, 16:00
autor: Cieślu
Kabina wreszcie nieźle wygląda, nawet mi się podoba, dlatego skomentuję. Co tu dużo pisać. Kawał skutecznej maszyny do wygrywania.Ciężarówka sama w sobie prosta ale jej układ sterowania jest genialny, dopracowany w każdym szczególe. Muszę sobie coś podobnego wykombinować. Jest bezkonkurencyjnie zwrotna dzięki dwóm osiom skrętnym. Bardzo fajnie koziołkuje, co można było zobaczyć zarówno podczas ostatniego GP jak i podczas poprzedniego.

Jedyna jej wada, którą ciężko jest wyeliminować to to, że stosunkowo często wiesza się na przeszkodach. Chociaż i tak zawsze jakoś się z tego wywinie :)

: 2010-09-02, 16:05
autor: Sariel
Ale następną rolkę filmujemy w slow motion! :)

: 2010-09-02, 22:03
autor: Scrat
Trialówka idealna. Skuteczna i efektownie się rozpada.

: 2010-09-11, 08:43
autor: TT
Miałem okazję oglądać tą ciężarówkę w tej wersji.
Maszyna została stworzona by wygrywać. Solidne 4x4 z dwoma skrętnymi osiami.
Ciężarówka jest bardzo dynamiczna. W każdym terenie porusza się szybko. Po części to zasługa świetnej skrzyni biegów oraz dobrego stosunku mocy do masy.
W skrzyni biegów podoba mi się szczególnie to, że na każdym przełożeniu pracuje zębatka bevelowa dzięki czemu biegi zmieniają się bez najmniejszych problemów/zacięć.

Wizualnie jest całkiem dobrze. Udało Ci się świetnie odtworzyć kształt kabiny -> widziałem już dwie inne próby zbudowania tego modelu przez innych konstruktorów i było dużo gorzej. Jednak podobnie jak reszta trialowego świata ubolewam nam brakiem tylnej zabudowy czy nawet jej namiastki.

Dobra robota. Jednak wciąż żałuje, że tak szybko porzuciłeś volvo :-)