Rozpoczęcie przygody z serią Trains

Trains, Monorail

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Bartex0805
Posty: 197
Rejestracja: 2008-01-21, 16:24
Lokalizacja: Leszno
brickshelf: Bartex0805

 

Rozpoczęcie przygody z serią Trains

#1 Post autor: Bartex0805 »

Witam
Wygrałem ostatnio kilka aukcji związanych z serią Trains. Dokładnie są to koła, podwozia zaczepy. Nie posiadam jeszcze żadnego silnika i torów. Patrząc na galerię Brickshelf większość ludzi opiera swoje budowle na systemie 9V i metalizowane tory. Łatwo jest wtedy zbudować lokomotywę tylko z jednym podwoziem którym jest silnik 9V zasilany z szyn. Gorzej sprawa wygląda jeśli chcemy zbudować taki tabor z najnowszym podwoziem w tegorocznej serii trains. Zakładając, że lokomotywa poza miejscem kabiny maszynisty ma 4 study szerokości, nie ma gdzie umieścić pojemnika na baterię (mam na myśli tego z AAA), ani tym bardziej odbiornika IR. W tym systemie w grę wchodzi jedynie lokomotywa bez napędu. Czy jest może inne rozwiązanie ? Patrząc na ceny starego już systemu 9V nie warto zaczynać od niego przygody. Pewnie każdy tak stwierdzi. Obecna cena za jeden odcinek toru metalizowanego to ok 15 zł na Allegro. Nowy system jest fajny, ale nie daje już takich możliwości, przez swoje dodatkowe gabaryty, pojemnik na baterię i odbiornik. Proszę mi coś doradzić w tej kwestii.

rh

#2 Post autor: rh »

Bartex0805 pisze:Patrząc na ceny starego już systemu 9V nie warto zaczynać od niego przygody.
No właśnie ja tak nie stwierdzę. Tak dla odmiany ja zacząłem od niego przygodę. Wygoda budowania, gdy nie masz żadnego akumulatora wewnątrz lokomotywy / wagonu jest potężna. Fakt, kosztowna, ale warto.

Co do torów - niestety ceny prostych 9V są kosmiczne. Chociaż jak się postarasz to znajdziesz za 7-8 zł sztuka, a przy dużym szczęściu bywają nawet za mniej niż 5 zł proste odcinki.

Osobiście z czystym sumieniem mogę polecić system 9V jako bardzo wygodny, aczkolwiek kosztowny.

System PF - w przypadku lokomotyw na 8 kropek szerokości spokojnie zmieścisz aku lub nowy pojemnik na baterie. Zostaje kwestia dobrego przeniesienia napędu na koła (które w sumie też do wybitnie tanich się nie zaliczają).

Ogólnie problem z trains jest jeden spory niezależnie od systemu - jest to droga seria (bufory, szybki itp - to też kosztuje i to niemało).

Awatar użytkownika
kle_on
Posty: 132
Rejestracja: 2009-01-05, 11:22
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: kleon
Kontakt:

 

#3 Post autor: kle_on »

Wiele zależy w jakie lokomotywy chcesz się pakować... . Od zawsze czułem pociąg (ale taki zdrowy ;) do parowozów, a tam wózków z napędem i systemu 9V i tak ładnie nie wkomponujesz..., więc od razu zacząłem od PF.

Natomiast jeśli stawiasz sprawę gdzie wygoda w budowie jest priorytetem, a nie chcesz się ładować w akumulator to faktycznie 9V wydaje się rozsądniejsze.
rh pisze:w przypadku lokomotyw na 8 kropek szerokości spokojnie zmieścisz aku
aku ma 4 kropki szerokości, więc przy odrobinie inwencji można go upchnąć w jakiejś wąskotorówce na 5 kropek, a przy standardzie 6 kropek to już żaden problem..., pojemnika na baterie nowego nie mam, więc nie wiem jak dokładnie sprawa z nim wygląda
rh pisze:Zostaje kwestia dobrego przeniesienia napędu na koła
bez przesady..., kabel w wózek i jedzie

rh

#4 Post autor: rh »

kle_on pisze:bez przesady..., kabel w wózek i jedzie
Tak, jeśli masz nowe wózki. Jeszcze przecież jest opcja stosowania PF M/XL do napędu.
kle_on pisze:Wiele zależy w jakie lokomotywy chcesz się pakować...
W sumie racja, to jest najważniejsze pytanie ;)

Awatar użytkownika
kle_on
Posty: 132
Rejestracja: 2009-01-05, 11:22
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: kleon
Kontakt:

 

#5 Post autor: kle_on »

Tak, jeśli masz nowe wózki.
a na 9V nie pojedzie? przecież kabel od przedłużacza jedną końcówkę ma w systemie PF a drugą 9V.
Gdy zaczynałem, wziąłem pociąg z aku wbudowanym w płytę (RC), a tamte wózki były żywcem wzięte z 9V..., czy jestem w błędzie?
Ostatnio zmieniony 2010-08-25, 11:09 przez kle_on, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
tomey
Posty: 528
Rejestracja: 2007-03-26, 22:04
Lokalizacja: Nysa / Wrocław
brickshelf: tomey

 

#6 Post autor: tomey »

Proste tory 9v to jeszcze pół biedy, ale kupić zwrotnicę bądź skrzyżowanie... nowe pociągi są niby fajne, ale to nie to. Największym bólem jak dla mnie jest brak drzwi w wagonach i lokomotywach.
Ostatnio zmieniony 2010-08-25, 12:58 przez tomey, łącznie zmieniany 1 raz.
37236809 nowe gadu:)

rh

#7 Post autor: rh »

tomey pisze: ale kupić zwrotnicę bądź skrzyżowanie.
Ostatnio widziałem pary zwrotnic na ebay za 11 EUR. Nie są tak piekielnie drogie, jak tylko się poszuka.

Awatar użytkownika
Bartex0805
Posty: 197
Rejestracja: 2008-01-21, 16:24
Lokalizacja: Leszno
brickshelf: Bartex0805

 

#8 Post autor: Bartex0805 »

No właśnie problem w nowym systemie w serii Trains pojawia się gdy chce się zbudować mała lokomotywę. Przy większym taborze kolejowym nie ma problemu.

rh

#9 Post autor: rh »

tomey pisze:Największym bólem jak dla mnie jest brak drzwi w wagonach i lokomotywach.
A drzwi wraz z szybkami to kolejne piekielnie drogie elementy jeśli chodzi o pociągi. A czasami po prostu nie ma jak ich wcisnąć by było ładnie.

rasch22

#10 Post autor: rasch22 »

To może ja się wypowiem ;P

System 9V daje sporo możliwości jeśli chodzi o budowę lokomotyw natomiast system RC i PF ma przewagę tutaj w tworzeniu torowisk. Możliwość robienia rozjazdów, zrobienia pętli i ruchu wahadłowego na jednym torze a także koszty torowiska to plusy nowych pociągów. Dalej idąc musisz sobie odpowiedzieć na pytanie co chcesz budować? Jeśli lokomotywy do zabawy to wszelkie drzwi i szybki to wydatek ułatwiający budowanie. Ale jeśli już chcesz odwzorowywać jakąś lokomotywę te elementy najzwyczajniej okażą się niepotrzebne bo albo będą psuć kompozycje pracy, albo w ogóle przez swój kształt i rozmiar nie da się ich zastosować. jeśli chcesz budować parowozy no to lepszy będzie dla ciebie PF, jeśli natomiast cenisz sobie wygodę użytkowania nie chce ci się zmieniać co chwile aku to lepiej dołożyć i wybrać 9V.
Poza tym z moich osobistych doświadczeń mogę powiedzieć że 9v jest w zasadzie mocniejszym systemem, możliwości uciągu wózka 9v są większe ja RC, nie wiem jak PF, ale tu też wydaje mi się że przy zbyt dużym obciążeniu poślizg kół trzeba będzie uwzględnić podobny jak przy RC.

Awatar użytkownika
kle_on
Posty: 132
Rejestracja: 2009-01-05, 11:22
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: kleon
Kontakt:

 

#11 Post autor: kle_on »

rasch22 pisze:nie wiem jak PF, ale tu też wydaje mi się że przy zbyt dużym obciążeniu poślizg kół trzeba będzie uwzględnić podobny jak przy RC.
akurat przy PF/RC z moich doświadczeń wychodzi, że im lżejszy ciągnik (lokomotywa/wagon z wózkiem),a cięższa reszta taboru, tym łatwiej o uślizg kół wózka, zaś przy ciężkim ciągniku i ciężkim taborze (odpowiednie dociążenie wózka) całość wychodzi na plus... . Choć pewnie tu bez miarodajnych testów można by dyskutować bez końca, a każda ze stron miała by rację....

a wracając stricte do tematu, skoro chcesz zbudować małą lokomotywę, ba! i to tylko jedną to czy aby na pewno warto inwestować w którykolwiek z systemów? ;)

Koszty oporządzenia taboru w PF wyrównają koszty jakie byś poniósł na tory 9V i na odwrót. Zasadniczym plusem 9V jest fakt, że sama lokomotywa, jakich rozmiarów by nie była, będzie jeździć. PF ma w tej materii już ograniczenia bądź to w rozmiarach lokomotywy, lub dodatkowego elementu w taborze (tender, wagon).
Z wózkiem 9V łatwiej budować, ale nie każda lokomotywa będzie ładnie wyglądać, ale przecież to nie lokomotywa musi mieć napęd.

Tory 9V mają skrzyżowanie, RC rozjazd krzyżowy podwójny, reszta trakcji jest identyczna.

Puszczenie kilku taborów na jednej trakcji 9V podobno możliwe, ale jakieś wygibasy są wymagane, zaś w RC stawiasz bez ograniczeń i podziwiasz kolejowy balet przy zwrotnicach.

Może wpierw zacznij od zbudowania lokomotywy, a rozwiązanie na system zasilania okaże się wtedy trywialne. Ewentualnie wal w oba systemy ;)

Awatar użytkownika
tomey
Posty: 528
Rejestracja: 2007-03-26, 22:04
Lokalizacja: Nysa / Wrocław
brickshelf: tomey

 

#12 Post autor: tomey »

Poza tym jak ktoś gdzieś mądrze napisał "nikt mnie nie przekona że baterie są lepsze niż zasilanie z gniazdka".
37236809 nowe gadu:)

mkur
Posty: 36
Rejestracja: 2004-08-06, 15:23
Lokalizacja: Warszawa

#13 Post autor: mkur »

Obecnie najtańszym torowiskiem elektrycznym LEGO są tory 12V z epoki niebieskiej. Nie wyglądają może szałowo, ale są w pełni funkcjonalne. Jeśli chcesz wykorzystać silniki 9V/RC/PF będziesz potrzebował kontaktów x552. W galerii Aro_kal-a na brickshelfie masz pokazane jak można takie kontakty wykonać samodzielnie.

Awatar użytkownika
Scrat
Posty: 543
Rejestracja: 2008-06-24, 01:31
Lokalizacja: Lubań
brickshelf: scratel

 

#14 Post autor: Scrat »

Przeprowadziłem mały test. Podłączyłem do wózka 9V PFowe aku przez przedłużkę . I działało, wózek jechał w kierunku "ustawionym" na aku. Jeszcze weselej było jak ten wózek na smyczy puściłem po torach 9V, pojechał i ruszyła razem z tym wózkiem moja lokomotywa :) Prąd z aku poszedł na tory.
Ostatnio zmieniony 2010-09-01, 16:18 przez Scrat, łącznie zmieniany 1 raz.

rh

#15 Post autor: rh »

Właściwie tak sobie przypomniałem. Jest jedna rzecz, która pojawiła się w systemie RC/PF, a której nie ma w systemie 9V:

Obrazek

Co prawda nie miałem ich w rękach, ale przypuszczam, że dają bardzo dużo możliwości.
Ostatnio zmieniony 2010-09-01, 16:22 przez rh, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ