[MOC] Zis e134 8x8

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, BJ, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
TT
VIP
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
HELF: TT

 

[MOC] Zis e134 8x8

#1 Post autor: TT »

Przedstawiam moją ciężarówkę do Truck Trialu na sezon 2010.

ZIS e134

Jest to Rosyjski prototyp z 1955 roku. Powstały tylko 4 sztuki. Produkcja nie została uruchomiona z powodu słabej jednostki napędowej (R6, 130KM).
Jednak układ ciężarówki był bardzo obiecujący jeśli chodzi o sprawność w terenie.
Poza tym to pierwsza maszyna w której zastosowano pneumatyczne opony z regulacją ciśnienia z kabiny.

Zdjęcie rzeczywistej maszyny:
Obrazek

Mój model LEGO w skali 1:13:
Obrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Wizualnie maszyna nie jest standardowa nawet w rzeczywistości. Jednak ma swój urok i to coś.
Myślę, że jej kształty udało mi się dość dobrze odwzorować. Smyk trochę narzeka na liftarmowe błotniki :-) Jednak jest to dość mocne i praktyczne.
Na szczególną uwagę zasługuje atrapa silnika. Wraz ze specyficznym terkotaniem daje bardzo dobry efekt.

Obrazek

Cieszę się też, że w mojej maszynie jest wnętrze kabiny, które coraz częściej jest wyposażeniem dodatkowym w trialówkach.
Paka została zbudowana według wymiarów oryginału. Mama uszyła plandekę :-)
Całość jest zawieszona minimalnie wyżej niż w rzeczywistości. Mam nadzieje, że wygląd ciężarówki sprawia dobre wrażenie.
Szczerze mówiąc postarałem się i jestem z tego zadowolony. A jak Wam się podoba?

Struktura sterowania maszyną:
Wersja 1 . ........Wersja 2
ObrazekObrazek

Ciężarówka jest wyposażona w dwa układy NXT.
Jeden z nich stanowi pilot. Jednostka sterująca zawiera płynna regulację mocy silników napędowych. Skręt sprzężony z gałką w pilocie. Oraz przyciski do zmiany biegów.
Wszystkie parametry wyświetlają się na ekranie NXT.
Dużą zaletą jest komunikacja BLUETOOTH. Zasięg ma kilka metrów oraz nie ma na niego wpływu nasłonecznienie.

Obrazek

Drugi układ NXT jest wbudowany w pojeździe i zarządza wszystkimi funkcjami maszyny. Ponad to w pojeździe jest układ PF, którym również steruje NXT po przez czujnik HITECHNIC IRLink.
Do napędu służą dwa silniki PF medium wbudowane wraz ze skrzynią biegów w ostatni most. Skrzynia biegów w 1 wersji miała 4 biegi i sterowanie pneumatyczne 4 małymi siłownikami wzbudzanymi przez 2 elektrozawory sterowane dwoma PF medium. Układ pneumatyczny był zasilany 3 airtankami.
W drugiej wersji skrzyni biegów są 3 biegi. Udało mi się pozbyć sporej ilości zębatek. Został też usunięty cały układ pneumatyczny, który zastąpiłem jednym silnikiem NXT wbudowanym w ramę. W zmianie biegów pośredniczą cięgna flex system (łączą silnik w ramy z mostem).
Skręt w pojeździe obsługiwany jest przez 1 silnik NXT zamontowany w ramie.
Atrapa silnika napędzana jest jednym silnikiem PF medium.

Obrazek

Zawieszenie:
ObrazekObrazek

W pojeździe są dwa tandemy wewnątrz, których mosty są połączone obrotnicą. Oba tandemy są połączone wałem napędowym z kardanów.
Całość jest zawieszona pływająco na axlach. To moje autorskie rozwiązanie (nie widziałem takiego patentu jeszcze).
Ruch zawieszenie powoduje wyginanie axli. Całość jest całkiem stabilna i działa bardzo dobrze.

Oprogramowanie:
Jako, że w układzie ciężarówki są dwie kostki NXT to cała zabawa nie skończyła się na budowie - trzeba było to wszystko jeszcze oprogramować.
Kod programu nie jest zbyt skomplikowany. Nie ma tu zaawansowanych systemów wnioskowania. Jego oprogramowanie polegało na połączeniu odpowiednich elementów i przesyłaniu ich do pojazdu.
Program zawiera ok. 400 lini kodu.

Wnioski:
Ogólnie maszyna ma dość złożoną konstrukcje. Śmiało można powiedzieć, że jak na trialówkę jest bardzo skomplikowana. O unimogu mówiliście, że jest banalny - to jest właśnie odwet :-)
Ja oceniam ten pojazd bardzo dobrze. Spełnia moje oczekiwania. Wszystko udało się ze sobą zgrać i działa bardzo fajnie.
Maszyna wzięła udział tylko w dwóch GP.
Pierwsze moje GPM w tym sezonie wygrałem. Na ostatnich zawodach zająłem 5 miejsce łamiąc przy tym 2 zębatki z16 i kardana. Poza tym maszyna nie była tak sprawna jak na pierwszych zawodach, pomimo kilku znacznych ulepszeń. Zabrakło też mocy.
Może 3 miesiące stania na półce i kurzenia miały w tym udział.
Generalnie ta maszyna to kawał roboty i spora przygoda. Zdobyłem wiele nowych doświadczeń, które zaowocują w przyszłym sezonie :-)

Czekam na Wasze komentarze. Chętnie podyskutuje na jej temat i odpowiem na wszystkie pytania oraz wątpliwości.
Poniżej link do galerii oraz filmy.

Wielkie podziękowania dla Sariela i Liwnika za udostępnienie materiału filmowego i zdjęć.



Link do galerii: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=444723
Zdjęcia z placu budowy: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=444724
Zdjęcia z GPM: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=444726

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0oi_26DIC1E[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c3s4tA-xXUg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a8J8AnA2Qtk[/youtube]


Dane techniczne:
-napęd 8x8: 2x PF medium
-skrzynia biegów wersja 1: 4 biegi, zmiana biegów pneumatyczna za pomocą 4 małych siłowników, 2 elektrozawory, 3 airtanki
-skrzynia biegów wersja 2: 3 biegi, zmiana biegów jednym silnikiem NXT w ramie po przez flex system do mostu
-skręt 2 przednie osie: 1 silnik NXT w ramie
-atrapa silnika: R6, napęd 1 PF medium
-sterowanie: BLUETOOTH po przez dwa układy NXT + czujnik HITECHNIC IRLink do sterowania PF przez NXT
-zasilanie: 1 BBox, 1 kostka NXT z akumulatorem NXT 2100mAh.
-zawieszenie pływające
-wymiary:
*długość 52cm
*szerokość 20cm
*wysokość 26cm (dach tylnej zabudowy)




.
Ostatnio zmieniony 2010-09-11, 07:08 przez TT, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa
: Gen

#2 Post autor: Chrupek »

Maszynę zapamiętałem w dwóch odsłonach. W pierwszej niszczyła konkurencję, jeździła sprawnie, nie była wolniejsza od ginafów, sprawnie skręcała. No i świetny kierowca + precyzyjny pilot. Tak w skrócie zapamiętałem tego Zisa.
Na ostatnim rajdzie niestety już tylko kierowca i pilot sobie dobrze radzili. Naprawdę szkoda, bo coś faktycznie musiało przestać "grać" od stania na półce.

Niemniej jednak TT udowodniłeś, że potrafisz budować świetne maszyny na GPM :)
A co do wyglądu, to faktycznie trochę wyżej zawieszony niż oryginał, ale nie przeszkadza to wcale. Powiem więcej: na tle innych trialówek wypada bardzo dobrze, bo w Twojej maszynie wszystko jest spójne. Zbudowane kompleksowo, bez żadnych niedoróbek - tak wyglądowo, jak i technicznie. No i udało Ci się bardzo dobrze oddać specyficzną linię pojazdu :)
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 591
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
HELF: Filus
: Filus

 

#3 Post autor: Filus »

Chylę czoła. Najbardziej zaskoczyło mnie to, że ten potworek jeździ tak sprawnie na PF M. A ja myślałem, że z moją pierwszą trialówką będę musiał czekać do zakupu choć jednego XLa. Przy czym ciekawi mnie, jak dokładnie ten napęd 2 Mek jest rozwiązany. Sumator? Napęd jednego silnika na jedną stronę? Napęd jednego silnika na 2 mosty? Mógłbyś trochę szczegółowiej to opisać? No i dlaczego zdecydowałeś się na napęd silnikami M, które wg moich informacji są 3, czy nawet 4 razy słabsze od XLa?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5357
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

Filus pisze:No i dlaczego zdecydowałeś się na napęd silnikami M, które wg moich informacji są 3, czy nawet 4 razy słabsze od XLa?
Hmmm, dla lepszego przelicznika?

Awatar użytkownika
TT
VIP
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
HELF: TT

 

#5 Post autor: TT »

Sariel pisze:
Filus pisze:No i dlaczego zdecydowałeś się na napęd silnikami M, które wg moich informacji są 3, czy nawet 4 razy słabsze od XLa?
Hmmm, dla lepszego przelicznika?
Z wygody zamontowania tych silników. XL mi średnio pasował.
Zysk na przeliczniku pomiędzy 1x XL, a 2x Medium jest nieduży.

Silniki są połączone przez koła zębate. Bez żadnego sumatora czy innych cudów techniki.
Ostatnio zmieniony 2010-09-10, 17:06 przez TT, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 591
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
HELF: Filus
: Filus

 

#6 Post autor: Filus »

Ale dzielą moc? Chodzi mi o to, czy oba silniki napędzają wszystkie koła, czy też jest to jakoś podzielone? Np. pierwszy napędza tylne dwie osie, drugi dwie przednie osie. Aha, no i w Twoim zawieszeniu są w ogóle jakieś amorki? Pytam bo nie bardzo wiem, jak dokładnie działają pływające zawieszenia. Prosiłbym o oświecenie;). Wiem, że jestem męczący, ale gdy skończę mojego MOCa chciałbym potem zabrać się za jakieś autko (niekoniecznie ciężarówka, ale nie wykluczam), więc warto by podszkolić się w tym, o czym póki co tylko słyszałem (czytałem), a nie widziałem;).

Awatar użytkownika
TT
VIP
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
HELF: TT

 

#7 Post autor: TT »

Oba silniki napędzają wszystkie koła. Na samym początku napędu są połączone zębatkami.

Zawieszenie nie ma żadnych typowych amortyzatorów. Za całą amortyzacje odpowiadają axle. To zdjęcie wszystko wyjaśnia: http://www.brickshelf.com/gallery/TT/Tr ... 34/021.jpg
Pozdrawiam,
Tomek

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2115
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#8 Post autor: smyk »

Trudno znaleźć w tej maszynie mankamenty, jest bardzo zaawansowana tak technicznie jak i estetycznie. Ale się postaram: "skrzela rekina" na masce lepsze byłyby z tych dłuższych serków, bo tak są ciut za małe.

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
HELF: Emilus
: Emilus
Kontakt:

 

#9 Post autor: Emilus »

Wszystko o maszynie zostało już chyba powiedziane.
Ładna, skomplikowana ale i ostatnio ospała.

Nie wiem, czemu zmiana biegów szwankowała przez te flexy. U mnie o działało znakomicie, widziałeś zresztą.

Te mediumy napędowe ruchome w skrzyni - zaleta jest taka, że na wysokość i długość są mniejsze niż XL ale i szersze a moment obrotowy, mimo że dwa to i tak XL ma większy.
W zasadzie sadzę, że auto ostatnio było tak anemiczne właśnie przez te dwa mediumy.
Choć może Ej cię przekonał Tomek, że jeden medium z większą redukcją jest mocniejszy od XLa :))
Ostatnio zmieniony 2010-09-11, 11:46 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
HELF: Ciezarowkaz
: ciezarowkaz
: truckeriev

   

#10 Post autor: TruckeR »

Chyba większość konstruktywnych uwag już powiedziano. Od siebie dodam tylko, że fajny dobór modelu, ładne odwzorowanie, szkoda, ze ostatnio kiepsko jeździł. Brakuje tylko rurek centralnego pompowania kół :D
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 797
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#11 Post autor: Atros »

Oczywiście zgadzam się, że układ osi jest świetny, kabina piękna, a moc za mała.

Jeszcze o sterowaniu nikt nie pisał, a jest co. Interesująco je rozwiązałeś, proporcjonalne skręcanie jako ciekawostka i wyzwanie jak najbardziej, ale w trialu nie jest potrzebne.
Miałem okazje pojeździć chwilę i trzeba trochę praktyki zanim ogarnie się te wszystkie przyciski na pilocie, ale w sumie nie jest to demon szybkości więc czas jest ;) Było kilka software'owych niedociągnięć ale cieszę się, że mam kompana z NXT w trialu.

ODPOWIEDZ