Strona 1 z 2

[MOC] Liebherr R 944 C

: 2010-09-28, 19:53
autor: M_longer
Obrazek

Zawsze chciałem zbudować działająca koparkę. Nawet znalazłem czerwonego CATa 385 by mieć możliwość zbudowania koparki na czerwono :P
Jednak po bliższym zapoznaniu się z tematem zorientowałem się że gąsienicowych koparek zrobionych z klocków jest kilka.. naście.. dziesiąt... set. Na pneumatyce, na siłownikach własnej konstrukcji i na siłownikach śrubowych.
A z racji tego że nie lubię powielać schematów zacząłem szukać czegoś mniej wyeksploatowanego. Przeglądając Cranesetc można natrafić na wiele nietypowych maszyn. Tak właśnie znalazłem specjalną wersję Liebherra R944, przeznaczoną między innymi do kopania (a raczej skrobania) tuneli.

Od zwykłej wersji odróżnia go ramię, które ma niespotykany w większości koparek mechanizm przechylania ramienia na boki. Właśnie to zdecydowało o wyborze modelu do odwzorowania. A potem zaczęły się problemy... i nie mówię tu wcale o mechanice.

Do tej pory każda maszyna którą starałem się zbudować posiadała dość dużo zdjęć dostępnych w sieci. Niestety, ten Liebherr jest nowością, więc jego zdjęć w sieci jest bardzo mało (znalazłem AŻ 8, z czego połowa nie pokazuje zbyt wielu szczegółów).

Obrazek

Musiałem więc wrócić na Cranesetc i wzorować mój model na modelu metalowym. Całkiem miła odmiana ;)

Najpierw kilka zdjęć ogólnych, a potem postaram się przybliżyć mechanikę, której schematy w bólach powstały w SR 3D builderze.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Jak zwykle trzeba było pójść na kilka ustępstw jeśli chodzi o wygląd (na przykład XL widoczny w środkowej części ramienia), ale myślę że udało się całkiem nieźle odwzorować oryginał.

Maleństwo waży równo 3kg i ma najwięcej PFów spośród wszystkich modeli jakie do tej pory zbudowałem.

Zakres ruchu ramienia we wszystkich płaszczyznach jest prawie taki sam jak w oryginale - niestety tłoki śrubówek są nieco za krótkie.

Tak więc...

Obrazek

W podwoziu znajdują się 3 silniki, dwa XLe napędzają gąsienice, jeden M jest odpowiedzialny za podnoszenie lemiesza.

Obrazek

(osoba która sprawiła że koła do gąsienic pojawiły się w kolorze czarnym zasługuje na piwo :D )
Obrazek Obrazek

Cała wieża obraca się na standardowej liftarmowej obrotnicy. Początkowo myślałem o zrobieniu własnej, ale okazało się że:

-nie było miejsca
-nie była potrzebna

Wieża jest na tyle dobrze wyważona, że obraca się bez problemu i nie przechyla się podczas pracy ramienia.

Za obrót odpowiada przezroczysta kostka z lekką redukcją:

Obrazek

W samej wieży znajdują się 3 silniki (kostka, M i XL), 4 wieże IR, switch PF połączony cięgłem flexowym z dźwignią w kabinie, aku PF, jeden komplet świateł PF oraz bliżej nieokreślona liczba przejściówek.

Obrazek

Całe ramię jest podnoszone przez dwa siłowniki, napędzane przez jednego Xla przy użyciu nowych zębatek (bez których ta koparka nie miałaby szans zaistnieć):

Obrazek

Obrazek Obrazek

Najbardziej charakterystycznym elementem tego Liebherra jest przechylane ramię. Oryginał używa do tego dwóch siłowników, zamocowanych po bokach ramienia. Niestety, nowa koparko ładowarka pojawi się dopiero w styczniu (a wraz z nią małe siłowniki), więc skorzystałem z jednego mechanizmu. Medium umieszczony w wieży napędza poprzez dwa kardany i dwa ślimaki liftarma, który łączy się z górna częścią ramienia poprzez cięgło. Działa to całkiem znośnie.

Obrazek Obrazek

Druga część ramienia jest podnoszona przez XLa napędzającego jeden siłownik, też poprzez nową z20.

Obrazek Obrazek

Na sam koniec została głowica. Najprostsza jak się tylko dało, medium napędza ją poprzez przełożenie kątowe.

Obrazek

I na koniec film:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x9OxMtnhjS4[/youtube]

Czas zbudować coś czerwonego...

Re: Liebherr R 944 C

: 2010-09-28, 20:06
autor: dmac
Pierwszy :) .
Po pierwsze, nie czepiać się proszę literówek w filmie - ja już się czepiłem na PW :D .
Po drugie, "makaron" idący od silnika na końcu ramienia mi się nie podoba, ale podobno tak musi być.
Po trzecie reszta mi się podoba, i to bardzo.
Po czwarte, przechylane na boki ramię to coś nowego i bardzo fajnego.
Po piąte, najlepsze są ostatnie sekundy filmu :) .

Moje gratulacje raz jeszcze.

P.S. Longer chyba dziewczyny nie ma, że tak Mu się chce nawet schematy mechaniki robić ;) .

: 2010-09-28, 20:24
autor: raczeqq
WOW!

Naprawdę szkoda tej kamerki na końcu :)
Full wypas, multum funkcji . Ciekaw jestem kiedy ja, będę w stanie zmajstrować coś takiego. hohohoh ;)

: 2010-09-28, 20:49
autor: m4rc1n
Jak zwykle jestem pod wrażeniem. Nawet nie miałem pojęcia, że takie coś istnieje, ale nie wiem o wielu rzeczach i pewnie się nigdy nie dowiem, no ale trudno. Bardzo mi się podoba model teamowa otoczka, po prostu kapitalne wykończenie. Szczególnie przypadły mi do gustu osłony kół i zawieszenia gąsienic. Jedno, co mi nie pasuje, to druga sekcja ramienia, tam, gdzie jest medium odpowiedzialny za kąt pracy głowicy, to to gdzie są żółte panele Technic 5x11. Jak dla mnie, ten fragment jest zbyt masywny, jednak nie jest to coś, co przeszkadza.

W każdym razie, bardzo mi się podoba Twoja praca :)

: 2010-09-28, 20:53
autor: M_longer
m4rc1n pisze:Jedno, co mi nie pasuje, to druga sekcja ramienia, tam, gdzie jest medium odpowiedzialny za kąt pracy głowicy, to to gdzie są żółte panele Technic 5x11. Jak dla mnie, ten fragment jest zbyt masywny, jednak nie jest to coś, co przeszkadza.
To jest chyba jedno z bardziej masywnych ramion jakie może mieć koparka. A było bardzo dokładnie zeskalowane z PDFem ze strony Liebherra ;)

: 2010-09-28, 20:57
autor: m4rc1n
Skoro tak mówisz, to nie będę podważać tych słów. W końcu na pewno znasz się na tym lepiej niż ja :)

: 2010-09-28, 21:20
autor: Ciamek
Fajne toto!
Nieźle wymachuje rencą.
Więcej nic nie powiem, bo się nie znam.

: 2010-09-28, 21:47
autor: Bricksley
Na serio nie da rady obudować silnika w drugiej sekcji? Przy tak fajnie zrobionym modelu ten defekt trochę przeszkadza. Odnoszę wrażenie też, że obudowy gąsienic są zbyt smukłe, sprawiają wrażenie nudnych :D Natomiast flexy użyte w kabinie bardzo fajnie pasują. Tu Technic, a ja tylko o wyglądzie. Na filmie wszystko ładnie pracuje (przynajmniej nie słychać strzelania zębatek :D). Fajnie byłoby zobaczyc małe siłowniki przy przechylaniu ramienia, a tak to trochę mało realnie. A może doczekamy się modpacka jak w 8043? Dobra tyle, fajny model :)

: 2010-09-28, 21:56
autor: Chrupek
Bardzo fajnie wyszła Ci maszyna Longer:)
Po prostu kolejny model na wysokim poziomie. Dopiero teraz, ogarnąłem całość konstrukcji, bo z samych zdjęć i schematów niewiele kminiłem... wyrazy uznania za pomysł i wykonanie:)

: 2010-09-28, 22:04
autor: smyk
Mało z tego rozumiem, ale to jest super. Ładnie wygląda i płynnie się rusza.

: 2010-09-28, 22:12
autor: Bricksley
smyk pisze:Mało z tego rozumiem
I Ty zwiesz się Technicowcem? Smyku, co się z Tobą stało? :>

: 2010-09-28, 22:43
autor: smyk
Karol pisze:
smyk pisze:Mało z tego rozumiem
I Ty zwiesz się Technicowcem? Smyku, co się z Tobą stało? :>
Ja technicowcem? A w życiu! Ktoś mi kiedyś łatkę przypiął i nie chce się odczepić.

Po prostu buduję z lego, choć nie zawsze oznacza to klocki.

Autora wątku przepraszam za osobisty ton. Mam nadzieję, że następny projekt to HEMTT z HDSem. Bynajmniej nie czerwony ;P

: 2010-09-29, 00:12
autor: RacingFan
Model z najwyższej półki, technicznie i estetycznie. Nie ma co tu dużo gadać - naprawdę jest co podziwiać.

Czyli przewaga tej nowej wąskiej zębatki z20 nad starą jest taka, że nie musi się ona obracać razem z obciążoną osią, tylko sobie na niej "leży" i w ten sposób silnik ma mniej oporu do pokonania, co w ostatecznym rozrachunku spowodowało, że ciężkie ramię podnosi się z całkiem znośną prędkością. Dobrze się domyślam?

: 2010-09-29, 09:18
autor: Atros
Ciekawy model wybrałeś, ale kto jak nie ty powinien znać takie dziwadła kopalniane. Mnogość funkcji cieszy, a najlepsze jest to, że działają sprawnie i płynnie.
Kąt przechylania ramienia mógłby być większy, bo to jedna z ciekawszych nowinek w tej koparce. Nawet jeśli oryginał ma taki mały kąt można by przekoloryzować dla podkreślenia tej funkcji.
Ciekawe, czy Liebherr zdołałby poskrobać styropian.

Całość robi super wrażenie, gratulacje.

PS. Foty są chyba trochę za jasne, żółty wydaje się wyblakły.

: 2010-09-29, 11:41
autor: Mr.Z
dmac pisze:P.S. Longer chyba dziewczyny nie ma, że tak Mu się chce nawet schematy mechaniki robić ;) .
Mnie trochę nie podchodzą te boczne belki-kurtyny na kołach. Niby oddają rzeczywistość, ale w wydaniu slope'owym nadają tej pięknej maszynie... zabawkowego wyglądu. Odrealniają ją. Widok kół jezdnych (jest jakaś zawieszka?) i napędowych dodałby moim zdaniem prawdziwości. Cała reszta oczywiście mucha nie siada. I taki sposób prezentacji, ze schematami mechaniki, pierwsza klasa. Ja bym tam zaraz braku dziewczyny z tego nie wyrokował. Może tę urzekła właśnie dobra prezentacja mechaniki? Duży zakres pracy trójsekcyjnego ramienia? Jego nowatorski przechył na boki? I, "last but not least", ta wirująca "fancy" końcówka?