[MOC] Pneumatic Crane Truck
: 2010-11-05, 19:15
Przedstawiam wam mój pierwszy oficjalny MOC!
Nadszedł ten dzień, w którym mogę zaprezentować ukończonego w pocie czoła i pod presją czasu Crane Truck-a. Budowa zaczęła się na początku sierpnia, a zachętą do popełnienia tego modelu było Lego Technic Challenge (o czym już wspomniałem w "zapowiedzi" modelu). Model przymusowo został skończony 15 sierpnia (ostatni dzwonek na nadsyłanie prac), lecz chciałem wprowadzić pewne zmiany w jego wyglądzie. Pierwszą wersję możecie zobaczyć tutaj, i na stronie http://technic.lego.com/en-us/Competition/voting.aspx gdzie możecie głosować na niego i 19 innych modeli w ramach konkursu tylko dla AFOL-i.
Lecz do rzeczy.
Jaka ciężarówka jest, każdy widzi, lecz co w niej siedzi - już spieszę z wyjaśnieniem.
Na samym początku budowy, założyłem sobie, że model ma być jak najbardziej bawialny. I taki jest. Próżno w nim szukać masy silników, odbiorników i 3 pilotów do jego obsługi. Zamiast tego wszystkiego mamy kilka przełączników, zaworów, i trybików.
Lecz nie mogę powiedzieć, że model jest zupełnie manualny, ponieważ bym skłamał ;)
Gdy przyjrzymy się bliżej modelowi możemy w nim znaleźć
Z PF-ów:
- 2 Silniki Medium
- 3 Swichery
- 2 Komplety świateł LED
- 1 BBox
- 1 Extension wire (50cm)
Z Pneumatyki:
- 4 Siłowniki pneumatyczne
- 2 Małe pompki
- 1 Mały siłownik
- 3 Zawory
- 1 Airtank
- 1 Manometr
- prawie 3 metry przewodu pneumatycznego
Jeden silnik PF odpowiada za automatyczny kompresor. Połączony jest on z 2 małymi pompkami przełożeniem 1:1. By „nabić” ciśnienie ok. 2 barów (wyłącznik ciśnieniowy jest ustawiony na taką wartość) potrzeba mniej więcej 30 sekund. Umieszczone powietrze w air tanku starcza na kilka ruchów siłownika, po czym kompresor włącza się automatycznie. Do podnoszenia paki, użyte są 2 siłowniki, zaś do dźwigu po jednym na ramię. Dźwig przy maksymalnym wyciągnięciu ramienia jest w stanie unieść do 100g. Niewielki udźwig ramienia rekompensuje duża nośność wywrotki. Bez problemu jest w stanie podnieść dwa jednokilowe hantle. ( biały zawór odpowiada za unoszenie paki, zielony za podnoszenie/opuszczanie dolnej części dźwigu, a żółty górnej)
Drugi silnik PF odpowiada za obrót dźwigu i wysuwanie/chowanie podpór. Połączony jest on ze skrzynią biegów trybem Z12 --> Z20. Obrót dźwigu odbywa się przez ślimacznicę, połączoną ze sprzęgłem, więc nie ma opcji zgrzytania trybów gdy go zatrzymamy w trakcie obrotu. Podobnie jest z podporami. Tu również jest zastosowane sprzęgło.
Dodatkowo ciężarówka wyposażona jest w przednie i tylne światła LED, włączane i wyłączane przełącznikiem.
To tyle co dotyczy pneumatyki – elektryki zastosowanej w MOC-u
Rzeczą typowo manualną jest skręcanie kół, jazda, podnoszenie kabiny, silnik boxer 6-cio cylindrowy (tak wiem, że takich w ciężarówkach się nie instaluje, ale na inny nie było miejsca), otwierane drzwi i burty wywrotki czy opuszczanie stopek od podpór. Co jeszcze tyczy się atrapy silnika to to, że napędzany jest łańcuchem. Gdy były założone koła pasowe i na nie nałożona gumka, silnik przeskakiwał i chodził nierówno. Zastosowanie łańcucha na trybach Z24 --> Z16 zlikwidowało ten problem.
Trochę o konstrukcji: Jest ona typowo liftarmowa, bricki znajdują się tylko na pace i w atrapie chłodnicy. BBox da się zdemontować, więc nie ma problemu ze zmianą baterii. Kabina zbudowana jest z paneli i liftów i z lekka przypomina tę ze SCANII, lecz nie była na niej wzorowana. Do budowy ciężarówki użyłem 15 ramek, 37 zębatek i od groma liftów 15L i 13L.
Całość waży 2700g, mierzy 25 studów wysokości, 21 szerokości i 74 study długości. (wymiary w mm : 195x167x581)
Konkretnie co zostało zmienione w porównaniu do poprzedniej wersji to design szoferki, paka została wyłożona brickami, poprawiłem stabilność dźwigu oraz cała konstrukcja została wzmocniona.
Galeria zdjęć:
Link do Galerii:
Baleria BS
EDIT:
Zdjęcia przedstawiające dodane schodki i zwiększony zasięg dzwigu:
FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=SYMsqkkYOME
Liczę na łagodny wymiar kary z Waszej strony
Pozdrowienia ;)
Nadszedł ten dzień, w którym mogę zaprezentować ukończonego w pocie czoła i pod presją czasu Crane Truck-a. Budowa zaczęła się na początku sierpnia, a zachętą do popełnienia tego modelu było Lego Technic Challenge (o czym już wspomniałem w "zapowiedzi" modelu). Model przymusowo został skończony 15 sierpnia (ostatni dzwonek na nadsyłanie prac), lecz chciałem wprowadzić pewne zmiany w jego wyglądzie. Pierwszą wersję możecie zobaczyć tutaj, i na stronie http://technic.lego.com/en-us/Competition/voting.aspx gdzie możecie głosować na niego i 19 innych modeli w ramach konkursu tylko dla AFOL-i.
Lecz do rzeczy.
Jaka ciężarówka jest, każdy widzi, lecz co w niej siedzi - już spieszę z wyjaśnieniem.
Na samym początku budowy, założyłem sobie, że model ma być jak najbardziej bawialny. I taki jest. Próżno w nim szukać masy silników, odbiorników i 3 pilotów do jego obsługi. Zamiast tego wszystkiego mamy kilka przełączników, zaworów, i trybików.
Lecz nie mogę powiedzieć, że model jest zupełnie manualny, ponieważ bym skłamał ;)
Gdy przyjrzymy się bliżej modelowi możemy w nim znaleźć
Z PF-ów:
- 2 Silniki Medium
- 3 Swichery
- 2 Komplety świateł LED
- 1 BBox
- 1 Extension wire (50cm)
Z Pneumatyki:
- 4 Siłowniki pneumatyczne
- 2 Małe pompki
- 1 Mały siłownik
- 3 Zawory
- 1 Airtank
- 1 Manometr
- prawie 3 metry przewodu pneumatycznego
Jeden silnik PF odpowiada za automatyczny kompresor. Połączony jest on z 2 małymi pompkami przełożeniem 1:1. By „nabić” ciśnienie ok. 2 barów (wyłącznik ciśnieniowy jest ustawiony na taką wartość) potrzeba mniej więcej 30 sekund. Umieszczone powietrze w air tanku starcza na kilka ruchów siłownika, po czym kompresor włącza się automatycznie. Do podnoszenia paki, użyte są 2 siłowniki, zaś do dźwigu po jednym na ramię. Dźwig przy maksymalnym wyciągnięciu ramienia jest w stanie unieść do 100g. Niewielki udźwig ramienia rekompensuje duża nośność wywrotki. Bez problemu jest w stanie podnieść dwa jednokilowe hantle. ( biały zawór odpowiada za unoszenie paki, zielony za podnoszenie/opuszczanie dolnej części dźwigu, a żółty górnej)
Drugi silnik PF odpowiada za obrót dźwigu i wysuwanie/chowanie podpór. Połączony jest on ze skrzynią biegów trybem Z12 --> Z20. Obrót dźwigu odbywa się przez ślimacznicę, połączoną ze sprzęgłem, więc nie ma opcji zgrzytania trybów gdy go zatrzymamy w trakcie obrotu. Podobnie jest z podporami. Tu również jest zastosowane sprzęgło.
Dodatkowo ciężarówka wyposażona jest w przednie i tylne światła LED, włączane i wyłączane przełącznikiem.
To tyle co dotyczy pneumatyki – elektryki zastosowanej w MOC-u
Rzeczą typowo manualną jest skręcanie kół, jazda, podnoszenie kabiny, silnik boxer 6-cio cylindrowy (tak wiem, że takich w ciężarówkach się nie instaluje, ale na inny nie było miejsca), otwierane drzwi i burty wywrotki czy opuszczanie stopek od podpór. Co jeszcze tyczy się atrapy silnika to to, że napędzany jest łańcuchem. Gdy były założone koła pasowe i na nie nałożona gumka, silnik przeskakiwał i chodził nierówno. Zastosowanie łańcucha na trybach Z24 --> Z16 zlikwidowało ten problem.
Trochę o konstrukcji: Jest ona typowo liftarmowa, bricki znajdują się tylko na pace i w atrapie chłodnicy. BBox da się zdemontować, więc nie ma problemu ze zmianą baterii. Kabina zbudowana jest z paneli i liftów i z lekka przypomina tę ze SCANII, lecz nie była na niej wzorowana. Do budowy ciężarówki użyłem 15 ramek, 37 zębatek i od groma liftów 15L i 13L.
Całość waży 2700g, mierzy 25 studów wysokości, 21 szerokości i 74 study długości. (wymiary w mm : 195x167x581)
Konkretnie co zostało zmienione w porównaniu do poprzedniej wersji to design szoferki, paka została wyłożona brickami, poprawiłem stabilność dźwigu oraz cała konstrukcja została wzmocniona.
Galeria zdjęć:
Link do Galerii:
Baleria BS
EDIT:
Zdjęcia przedstawiające dodane schodki i zwiększony zasięg dzwigu:
FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=SYMsqkkYOME
Liczę na łagodny wymiar kary z Waszej strony
Pozdrowienia ;)