[MOC] Manitowoc drag line excavator
: 2010-12-26, 17:41
Dzień dobry,
Przedstawiam mój najnowszy MOC, moje wyobrażenie nowszej wersji koparki linowej MANITOWOC seria 4600:
Oryginał jest o taki:
inne kopareczki tego typu (większe i mniejsze):
Na wstępie chciałem podziękować Genowi, Żbikowi, Sarielowi i Longerowi za łykanie zdjęć wipa i jakże cenne czasami uwagi. Dzięki koledzy.
Kilka ciekawostek o modelu:
-masa 9,3 kg
-14 silników PF medium na pokładzie
-2 battery boxy
-268 sztuk nowych ogniw gąsienicowych użytych w budowie
-6 siłowników śrubowych
-3 komplety świateł PF
-3 switche
-4 wieże IR wykorzystujące 4 kanały i wszystkie 8 funkcji
-13 sztuk kabli przedłużających PF
-116 sztuk zębatek użytych w budowie modelu w tym (nie licząc obrotnicy):
-1 sztuka z40
-2 sztuki z36
-33 sztuki z24
-6 sztuk z24 sprzęgło
-11 sztuk z20
-8 sztuk z16
-17 sztuk z12
-3 sztuki z12 kątowa
-6 sztuk z8
-6 sztuk wormów
-23 sztuki knobów
-długość wysięgnika głównego 152 study
-długość wieży (z kabiną) - 57 studów
-szerokość wieży (z podestami) - 45 studów
-wysokość wieży - 19 studów
-długość podwozia - 48 studów
-szerokość podwozia - 42 study
-wysokość podwozia - 10 studów
Generalnie ta koparka jako model jest nietypowa z dwóch powodów. Po pierwsze jest spora. Znacznie istotniejszy jest jednak drugi powód a mianowicie zbudowana została w założeniu jako maszyna z realistycznym układem mechanicznym. Co to znaczy?
Ano to, że jest jeden silnik napędowy a raczej jeden blok silników, które to napędzają wszystkie funkcje. Tak jak w rzeczywistości, jest jeden potężny diesel i on napędza mechanicznie wałami/łańcuchami wszystko. Inna sprawa, że w maszynie tej wielkości, dużo rzeczy jest napędzane od pompy oleju czy też elektrycznie od generatorów napędzanych od silnika głównego. Ale to tylko klocki jak to Cieślu kiedyś powiedział :) a ja bardzo chciałem sobie udowodnić, że można zbudować coś tak rozbudowanego mechanicznie.
Udowodniłem, zbudowałem - nigdy więcej... Model jest wielki, bardzo skomplikowany mechanicznie i trzeba się go nauczyć. Wieża drży od pracy potężnego niby-diesla (dzięki Z :))złożonego z 6 mediumów... bajka.
Kilka zdjęć modelu na zachętę przed dalszym długim i nudnym opisem:
Teraz przejdę do opisu technicznego, okraszonego zdjęciami z budowy:
Koparka jest zbudowana modułowo i teraz po kolei omówię te moduły. A więc "uruchamiamy" prąd i do dzieła.
- Zacznijmy od silnika głównego będącego sercem całego modelu. Jest nim potężny 6 mediumowy niby-diesel. Zależało mi, aby wyglądem przypominał silnik spalinowy stąd pionowe ustawienie mediumów sugerujące cylindry:
Potężny 6 mediumowy silnik, generujący moc sumaryczną równą 6,24W napędza jak to już wcześniej napisałem, wszystkie mechanizmy. Zasila tylko jego 1 battery box. Kręci się tylko w jedną stronę i już w sobie ma 12 knobów. Aby działał, połowa mediumów musi mieć przeciwne obroty, co realizowane jest poprzez wpięcie w układ switcha. Można by zadać pytanie, czemu dopiero w poszczególnych skrzyniach następuje odwracanie lub nie obrotów, a nie z poziomu silnika napędowego. No bo można go uruchamiać z obrotami lewymi i prawymi.
Można, tylko aby realizować cykl kopania, trzeba funkcjami samej łyżki, sterować raz z jednakowymi obrotami ale za chwilę już z przeciwnymi. Dlatego właśnie jest taki układ napędowy. Więc silnik niby-diesel kręci się w jedną stronę i jest uruchamiany z pilota (czarna dźwignia) co pozwala w sytuacji zgubienia się w obsłudze koparki, zgasić cały napęd jednym ruchem palca. Realizowane jest to silnikiem PFmedium sterowanym z pilota i mechanicznie uruchamiającym switch ale zablokowany tylko do pozycji 0 i obroty w jedną stronę.
Z silnika napędowego moc kierowana jest w dwie strony. Do przodu do zejścia w podwozie i do tyłu do przekładni liniowej rozdzielającej napęd między 2 przekładnie funkcyjne wieży.
To zdjęcia pilota w opisem, do którego będę jeszcze powracał przy opisywaniu kolejnych funkcji:
----------------------------------------------------------------------
- Obrotnica i jej wzmocnienie.
Jasnym jest, że sama obrotnica do tak ciężkiego modelu to za mało. Zrobiłem wzmocnienie obrotnicy w postaci wieńca z conectorów, otaczającego obrotnicę i będącego stelażem dla rolek podtrzymujących. Rolki te są zbudowane z kół pasowych. Są cztery rolki, każda złożone z 2 kół pasowych, wszystko spięte na stelażu wraz z obrotnicą.
Bieżnią dla rolek, jest płaska zabudowa góry podwozia.
----------------------------------------------------------------------
- Gąsienice.
Każda z gąsienic (lewa i prawa) jest podwójna i składa się z 67 ogniw gąsienicowych. Układ jezdny składa się z 4 podwójnych wózków zawieszonych kolebkowo na każdą gąsienicę i 4 rolek podtrzymujących co na stronę np. prawą daje wynik: 16 rolek jezdnych w 8 wózkach zawieszonych kolebkowo i 8 rolek podtrzymujących.
Z przodu i z tyłu znajdują się koła napędowe znane z buldka z tym, że te z tyłu są napędzane (zwolnica składa się z z12 i z36 choć na zdjęciach WIP są jeszcze 2 z24):
----------------------------------------------------------------------
- Podwozie.
Podwozie zawiera w swoim wnętrzu 2 (z 6 w sumie) 3 pozycyjne skrzynie biegów z pozycjami: obroty lewe, prawe i luz. Dzięki temu można skręcać jedną gąsienicą ale i dwiema w miejscu (z przeciwnymi obrotami). Przełożenie napędowych kół gąsienicy to 120:1 (z12 na z20, worm na z24, zwolnica w gąsienicy - z12 na z36). Skrzyniami sterują dwa siłowniki śrubowe napędzane 2 silnikami PF medium poprzez przekładnie przyspieszające z24 sprzęgło i z 8 każda.
Daje to dobry kompromis między szybkością zmiany pozycji w skrzyni a jej wyczuciem, bo operowanie każdą funkcją polega w zasadzie na wyczuciu skrzyń. W praktyce do zmiany pozycji każdej ze skrzyń o jeden stopień tj. bieg-luz lub luz-bieg wystarczy wcisnąć na ok. sekundę dźwigienkę pilota i ją puścić.
Jazdą przód/tył gąsienic, steruje się 2 szarymi dźwigienkami na pilocie obsługującym 4 kanał. To model ideowy skrzyni 3 pozycyjnej, w zasadzie bardzo podobny do tych stosowanych w koparce:
No i podwozie:
A tu zdjęcia podwozia wraz z gąsienicami i stelażem pod rolki linowe:
----------------------------------------------------------------------
- 2 przekładnie funkcyjne wieży.
Są dwie, różnią się zębatkami wewnątrz (różna redukcja) ale zbudowane są w bliźniaczy sposób i jedna jest odbiciem lustrzanym drugiej. Każda odbiera napęd od przekładni liniowej i pozwala na realizację 2 funkcji z obrotami niezależnymi względem siebie.
Jedna taka przekładnia funkcyjna obsługuje obrót wieży przy redukcji 80:1 (z12 na z20, worm na z24, z20 na z12 na z40 i z12 na obrotnicę) oraz podnoszenie/opuszczanie wysięgnika przy redukcji 40:1 (z12 na z20, worm na z24 i na szpulę).
Obrotem wieży steruje się czerwoną dźwignią na pilocie na kanale 2. Podnoszeniem wysięgnika steruje dźwigienka ciemnoszara na pilocie na kanale 3.
Druga przekładnia funkcyjna obsługuje obie funkcje łyżki przy takiej samej dla nich redukcji 14,4:1 (z16 na z16, worm na z24, z20 na z12 i na szpulę). Obie funkcje są sterowane dźwigienkami żółtą i bladożółtą na pilotach z kanałami 2 i 3.
Obie te przekładnie są sterowane w sumie 4 siłownikami śrubowymi poprzez przekładnie przyspieszające z24 sprzęgło i z 8 każda.
----------------------------------------------------------------------
- Łyżka
Łyżka jaka jest, każdy widzi:
Starałem się oddać charakterystyczny kształt łyżek koparek linowych a głównym kryterium obok wyglądu, była możliwość mocowania łańcuchów i chęć kopania fasoli... :)
----------------------------------------------------------------------
- Światła
W modelu, światła na wysięgniku (2 pary) i pozycyjne na czubku wysięgnika (czerwone i zielone) są uruchamiane z pilota (niebieska dźwigienka na pilocie na kanale 1). Jest to realizowane podobnie jak uruchamianie silnika głównego - medium sterowany z wieży, uruchamia switch, który zasila światła.
Model nie miał aspirować do działu MT, to czysty technic, obudowany moim zdaniem w miarę schludnie. Jest kilka smaczków, typu fotel operatora z gumową tapicerką czy podesty techniczne, drabinki itp:
Jeszcze kilka fot na koniec:
GALERIA BS po cenzorce
GALERIA WIP BS po cenzorce
Filmy z działania:
kopanie i podnoszenie/opuszczanie wysięgnika:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E8Vhuv1sxFI[/youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AMWF4ASXfdI[/youtube]
Obroty wieży i manewrowanie podwozia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ccjZTRIEcWY[/youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hV08hkG6qWo[/youtube]
Pokaz świateł, przepraszam że ledwo je widać...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dgAP0mT327E[/youtube]
Dziękuję za uwagę.
Pozdrawiam.
Do widzenia.
Przedstawiam mój najnowszy MOC, moje wyobrażenie nowszej wersji koparki linowej MANITOWOC seria 4600:
Oryginał jest o taki:
inne kopareczki tego typu (większe i mniejsze):
Na wstępie chciałem podziękować Genowi, Żbikowi, Sarielowi i Longerowi za łykanie zdjęć wipa i jakże cenne czasami uwagi. Dzięki koledzy.
Kilka ciekawostek o modelu:
-masa 9,3 kg
-14 silników PF medium na pokładzie
-2 battery boxy
-268 sztuk nowych ogniw gąsienicowych użytych w budowie
-6 siłowników śrubowych
-3 komplety świateł PF
-3 switche
-4 wieże IR wykorzystujące 4 kanały i wszystkie 8 funkcji
-13 sztuk kabli przedłużających PF
-116 sztuk zębatek użytych w budowie modelu w tym (nie licząc obrotnicy):
-1 sztuka z40
-2 sztuki z36
-33 sztuki z24
-6 sztuk z24 sprzęgło
-11 sztuk z20
-8 sztuk z16
-17 sztuk z12
-3 sztuki z12 kątowa
-6 sztuk z8
-6 sztuk wormów
-23 sztuki knobów
-długość wysięgnika głównego 152 study
-długość wieży (z kabiną) - 57 studów
-szerokość wieży (z podestami) - 45 studów
-wysokość wieży - 19 studów
-długość podwozia - 48 studów
-szerokość podwozia - 42 study
-wysokość podwozia - 10 studów
Generalnie ta koparka jako model jest nietypowa z dwóch powodów. Po pierwsze jest spora. Znacznie istotniejszy jest jednak drugi powód a mianowicie zbudowana została w założeniu jako maszyna z realistycznym układem mechanicznym. Co to znaczy?
Ano to, że jest jeden silnik napędowy a raczej jeden blok silników, które to napędzają wszystkie funkcje. Tak jak w rzeczywistości, jest jeden potężny diesel i on napędza mechanicznie wałami/łańcuchami wszystko. Inna sprawa, że w maszynie tej wielkości, dużo rzeczy jest napędzane od pompy oleju czy też elektrycznie od generatorów napędzanych od silnika głównego. Ale to tylko klocki jak to Cieślu kiedyś powiedział :) a ja bardzo chciałem sobie udowodnić, że można zbudować coś tak rozbudowanego mechanicznie.
Udowodniłem, zbudowałem - nigdy więcej... Model jest wielki, bardzo skomplikowany mechanicznie i trzeba się go nauczyć. Wieża drży od pracy potężnego niby-diesla (dzięki Z :))złożonego z 6 mediumów... bajka.
Kilka zdjęć modelu na zachętę przed dalszym długim i nudnym opisem:
Teraz przejdę do opisu technicznego, okraszonego zdjęciami z budowy:
Koparka jest zbudowana modułowo i teraz po kolei omówię te moduły. A więc "uruchamiamy" prąd i do dzieła.
- Zacznijmy od silnika głównego będącego sercem całego modelu. Jest nim potężny 6 mediumowy niby-diesel. Zależało mi, aby wyglądem przypominał silnik spalinowy stąd pionowe ustawienie mediumów sugerujące cylindry:
Potężny 6 mediumowy silnik, generujący moc sumaryczną równą 6,24W napędza jak to już wcześniej napisałem, wszystkie mechanizmy. Zasila tylko jego 1 battery box. Kręci się tylko w jedną stronę i już w sobie ma 12 knobów. Aby działał, połowa mediumów musi mieć przeciwne obroty, co realizowane jest poprzez wpięcie w układ switcha. Można by zadać pytanie, czemu dopiero w poszczególnych skrzyniach następuje odwracanie lub nie obrotów, a nie z poziomu silnika napędowego. No bo można go uruchamiać z obrotami lewymi i prawymi.
Można, tylko aby realizować cykl kopania, trzeba funkcjami samej łyżki, sterować raz z jednakowymi obrotami ale za chwilę już z przeciwnymi. Dlatego właśnie jest taki układ napędowy. Więc silnik niby-diesel kręci się w jedną stronę i jest uruchamiany z pilota (czarna dźwignia) co pozwala w sytuacji zgubienia się w obsłudze koparki, zgasić cały napęd jednym ruchem palca. Realizowane jest to silnikiem PFmedium sterowanym z pilota i mechanicznie uruchamiającym switch ale zablokowany tylko do pozycji 0 i obroty w jedną stronę.
Z silnika napędowego moc kierowana jest w dwie strony. Do przodu do zejścia w podwozie i do tyłu do przekładni liniowej rozdzielającej napęd między 2 przekładnie funkcyjne wieży.
To zdjęcia pilota w opisem, do którego będę jeszcze powracał przy opisywaniu kolejnych funkcji:
----------------------------------------------------------------------
- Obrotnica i jej wzmocnienie.
Jasnym jest, że sama obrotnica do tak ciężkiego modelu to za mało. Zrobiłem wzmocnienie obrotnicy w postaci wieńca z conectorów, otaczającego obrotnicę i będącego stelażem dla rolek podtrzymujących. Rolki te są zbudowane z kół pasowych. Są cztery rolki, każda złożone z 2 kół pasowych, wszystko spięte na stelażu wraz z obrotnicą.
Bieżnią dla rolek, jest płaska zabudowa góry podwozia.
----------------------------------------------------------------------
- Gąsienice.
Każda z gąsienic (lewa i prawa) jest podwójna i składa się z 67 ogniw gąsienicowych. Układ jezdny składa się z 4 podwójnych wózków zawieszonych kolebkowo na każdą gąsienicę i 4 rolek podtrzymujących co na stronę np. prawą daje wynik: 16 rolek jezdnych w 8 wózkach zawieszonych kolebkowo i 8 rolek podtrzymujących.
Z przodu i z tyłu znajdują się koła napędowe znane z buldka z tym, że te z tyłu są napędzane (zwolnica składa się z z12 i z36 choć na zdjęciach WIP są jeszcze 2 z24):
----------------------------------------------------------------------
- Podwozie.
Podwozie zawiera w swoim wnętrzu 2 (z 6 w sumie) 3 pozycyjne skrzynie biegów z pozycjami: obroty lewe, prawe i luz. Dzięki temu można skręcać jedną gąsienicą ale i dwiema w miejscu (z przeciwnymi obrotami). Przełożenie napędowych kół gąsienicy to 120:1 (z12 na z20, worm na z24, zwolnica w gąsienicy - z12 na z36). Skrzyniami sterują dwa siłowniki śrubowe napędzane 2 silnikami PF medium poprzez przekładnie przyspieszające z24 sprzęgło i z 8 każda.
Daje to dobry kompromis między szybkością zmiany pozycji w skrzyni a jej wyczuciem, bo operowanie każdą funkcją polega w zasadzie na wyczuciu skrzyń. W praktyce do zmiany pozycji każdej ze skrzyń o jeden stopień tj. bieg-luz lub luz-bieg wystarczy wcisnąć na ok. sekundę dźwigienkę pilota i ją puścić.
Jazdą przód/tył gąsienic, steruje się 2 szarymi dźwigienkami na pilocie obsługującym 4 kanał. To model ideowy skrzyni 3 pozycyjnej, w zasadzie bardzo podobny do tych stosowanych w koparce:
No i podwozie:
A tu zdjęcia podwozia wraz z gąsienicami i stelażem pod rolki linowe:
----------------------------------------------------------------------
- 2 przekładnie funkcyjne wieży.
Są dwie, różnią się zębatkami wewnątrz (różna redukcja) ale zbudowane są w bliźniaczy sposób i jedna jest odbiciem lustrzanym drugiej. Każda odbiera napęd od przekładni liniowej i pozwala na realizację 2 funkcji z obrotami niezależnymi względem siebie.
Jedna taka przekładnia funkcyjna obsługuje obrót wieży przy redukcji 80:1 (z12 na z20, worm na z24, z20 na z12 na z40 i z12 na obrotnicę) oraz podnoszenie/opuszczanie wysięgnika przy redukcji 40:1 (z12 na z20, worm na z24 i na szpulę).
Obrotem wieży steruje się czerwoną dźwignią na pilocie na kanale 2. Podnoszeniem wysięgnika steruje dźwigienka ciemnoszara na pilocie na kanale 3.
Druga przekładnia funkcyjna obsługuje obie funkcje łyżki przy takiej samej dla nich redukcji 14,4:1 (z16 na z16, worm na z24, z20 na z12 i na szpulę). Obie funkcje są sterowane dźwigienkami żółtą i bladożółtą na pilotach z kanałami 2 i 3.
Obie te przekładnie są sterowane w sumie 4 siłownikami śrubowymi poprzez przekładnie przyspieszające z24 sprzęgło i z 8 każda.
----------------------------------------------------------------------
- Łyżka
Łyżka jaka jest, każdy widzi:
Starałem się oddać charakterystyczny kształt łyżek koparek linowych a głównym kryterium obok wyglądu, była możliwość mocowania łańcuchów i chęć kopania fasoli... :)
----------------------------------------------------------------------
- Światła
W modelu, światła na wysięgniku (2 pary) i pozycyjne na czubku wysięgnika (czerwone i zielone) są uruchamiane z pilota (niebieska dźwigienka na pilocie na kanale 1). Jest to realizowane podobnie jak uruchamianie silnika głównego - medium sterowany z wieży, uruchamia switch, który zasila światła.
Model nie miał aspirować do działu MT, to czysty technic, obudowany moim zdaniem w miarę schludnie. Jest kilka smaczków, typu fotel operatora z gumową tapicerką czy podesty techniczne, drabinki itp:
Jeszcze kilka fot na koniec:
GALERIA BS po cenzorce
GALERIA WIP BS po cenzorce
Filmy z działania:
kopanie i podnoszenie/opuszczanie wysięgnika:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E8Vhuv1sxFI[/youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AMWF4ASXfdI[/youtube]
Obroty wieży i manewrowanie podwozia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ccjZTRIEcWY[/youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hV08hkG6qWo[/youtube]
Pokaz świateł, przepraszam że ledwo je widać...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dgAP0mT327E[/youtube]
Dziękuję za uwagę.
Pozdrawiam.
Do widzenia.