Strona 1 z 1

[MOC] Drzwi tramwajowe

: 2011-02-08, 19:29
autor: Grygus
Witam, to mój pierwszy moc, który prezentuję tutaj :) .

Kilka miesięcy temu, jadąc telepiącą 105-tką linii 35 z pl. Zbawiciela (zawsze mi się kojarzy z tym dowcipem o Breżniewie) na pl. Narutowicza (mason tfu!) mój wzrok (a raczej słuch) przykuł mechanizm drzwiowy zamykający się z wielkim łomotem. Przypatrzyłem się dokładnie jak to ustrojstwo działa i pomyślałem czy da się to może odtworzyć z klocków. Wróciwszy do domu, odkurzyłem pudło z klockami i zabrałem się do roboty, otóż dało się.

Obrazek

Obrazek
Działanie mechanizmu:

[YouTube]http://www.youtube.com/watch?v=2CVoao3ko8A[/YouTube]

Niestety, z braku cięgieł i przegubów kulowych (w oryginale takie właśnie są zastosowane) musiałem poratować się mało estetycznymi kardanami. Ramiona poruszające drzwiami też wydają mi się zbyt toporne. Przekładnia u góry modelu nie występuje w prawdziwych drzwiach, tam silnik elektryczny porusza bezpośrednio mimośrodem od którego idą cięgła. Niemniej jednak, ogólny sens działania jest zachowany. Taki system jest w tramwajach Konstal 105 (niektórych, bo fantazja warszawskich mechaników tramwajowych nie zna granic, i trudno trafić na dwa identyczne egzemplarze 105-tki) jak i w niektórych autobusach, jak na przykład jeżdżący do mnie do wsi Mercedes O405 i różne jego mutacje.

Myślałem nad drzwami harmonijkowymi dzielonymi na 4 segmenty, jak wnieco starszych pojazdach ale wtedy model musiałby być ze 4x większy. I taki będzie, czekam tylko na dostawę liftarmów i cięgieł. Niedługo wersja 2.0, większa i bardziej realistyczna :) .

: 2011-02-08, 20:28
autor: Szaszlyk21
Gratulacje za model.
Przyznam się, że kiedyś też próbowałem się zabrać za takowy mechanizm. Niestety brak części zmusił mnie do rezygnacji z planów zrobienia całego tramwaju.

Czekam na wersję 2.0 :)

: 2011-02-08, 21:09
autor: Wawrzino
Fajnie to odwzorowałeś, często mam (nie)przyjemność korzystania ze 105-tek.
Zdecydowanie wolę poznańskie Siemensy Combino.
Jest szansa, że zbudujesz cały tramwaj? Bo nie powiem, pomysł ciekawy...

: 2011-02-09, 10:20
autor: Żbik
No działa to bardzo ładnie, tylko gabaryty trochę spore. Do budowy całego tramwaju trzeba będzie mocno zmniejszyć, co?

: 2011-02-09, 13:10
autor: Grygus
Niee, nie planuję całego tramwaju. Na przeszkodzie stoją właśnie gabaryty. Żeby uzyskać większą płynnąć i realizm działania trzeba je jeszcze powiększyć. Wersja mikro, taka do zastosowania w modelu pojazdu (np. w skali 1:13) byłaby dużo prostsza, osiami drzwi poruszałyby po prostu zębatki a nie jakieś cięgła i popychacze. Ale to by było rozwiązanie nierealistyczne i mnie nie bawi ;) .

: 2011-02-10, 20:13
autor: DonArkada2
Fajnie ładnie ale jak Żbik napisał za duże. Myślę że w tramwaju nie byłoby istotne co jest bezpośrednio za jego ścianką przy drzwiach więc sposób cięgnowy itd. można by zamienić na taki jak w autobusach. Wykombinowałem takie coś kiedyś ale też na forum gdzieś wdziałem. Otwieranie drzwi wygląda identycznie jak u Ciebie.
I to jest sposób realistyczny :)