Pytanko o siłowniki pneumatyczne

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

Pytanko o siłowniki pneumatyczne

#1 Post autor: Backbone »

Orientuje się ktoś ile (wiadomo że około ilu, nie liczę na dokładne wartości) jest w stanie podnieść podwójny tandem dużych siłowników pneumatycznych? Ciśnienie maksymalne, na nowych przewodach, puszczane z airtanka.

Albo inaczej, model dźwigu trzyosiowego na kolkach 62.4 mam w planach, powoli sobie rysuję i rozmyślam nad poszczególnymi mechanizmami. Zastanawiam się czy bom robić na pneumatyce, czy na LA. No i czy podpory będą dla picu, czy może chociaż podniosą o te kilka mm całego żurawia nad glebę...
Ostatnio zmieniony 2011-02-08, 21:12 przez Backbone, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#2 Post autor: Emilus »

Odradzam pneu.
Jako porównanie, miałem w trialówce gin. 8x8x8 pneumatykę do zmiany biegów - ciśnienie mierzone w instalacji manometrem LEGO - 3 bary (bardzo wysokie) i potrafiło uchodzić wewnątrz zaworów. Poza tym taki drobny szczegół, że na siłownikach pneu dźwig będzie funkcjonalny tylko na maksymalnym wysunięciu, bo w pozycji pośredniej przy próbie podniesienia czegokolwiek, boom siądzie.

Aktywatory mają taką samą nośność (praktycznie) w każdym wysunięciu. Wiem, że pneu fajnie wygląda, te przewody itp. ale aktywatory są praktyczniejsze.

Podpory chyba najlepiej mechaniczne, ale ciężko podnieść dźwig, jak podpory portalowe są wysunięte tj. daleko od kadłuba, bo wtedy musisz nieźle usztywnić ich prowadnice.
Ostatnio zmieniony 2011-02-08, 21:20 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#3 Post autor: Backbone »

Emilus, jesli chodzi o podpory to myślalem o takich:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=167025

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#4 Post autor: Emilus »

No ale jak już aktywatory do boomu to i mechaniczne podpory zarówno w poziomie jak i pionie. Wiem, że trudniej ale da się.

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#5 Post autor: Backbone »

No nic, dzieki. Skoro ekspert sie wypowiedzial to chyba nic wiecej nowego sie nie dowiem.
Do zamkniecia. Dzieki Emilus.
Ostatnio zmieniony 2011-02-08, 21:26 przez Backbone, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#6 Post autor: Emilus »

Skoro ekspert sie wypowiedzial to chyba nic wiecej nowego sie nie dowiem.
Może poczekaj na wypowiedzi innych ekspertów.
Nie jestem żadnym ekspertem, nie byłem i nie pisz tak już, bo nie pomogę więcej :P

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#7 Post autor: Bricksley »

Emilus pisze:Cytat:
Skoro ekspert sie wypowiedzial to chyba nic wiecej nowego sie nie dowiem.


Może poczekaj na wypowiedzi innych ekspertów.
Emilus ekspertem od pneumatyki? :D Mnie znani są inni ;)
Pozdrawiam :)

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#8 Post autor: Backbone »

Karol, napewno wiedzy praktycznej ma więcej ode mnie. A to że Sariel, Longer też swoje wiedzą - nie przeczę.

Fistach

#9 Post autor: Fistach »

Pamietam pytalem Longera kiedys o maksymalne cisnienie w ukladzie pneumatycznym, ktore nie spada (zbyt gwaltownie). Nie pamietam jakie ono bylo ale mozesz sobie zaokraglic i przeliczyc na kilogramy (jak Longer powie bo to Emilusa mi sie dosc duze wydaje ale skoro On twierdzi ze takie mu trzyma to OK) aby wiedziec ile maksymalnie uda Ci sie podniesc na 4 silownikach. Wiem ze w zurawiu ktorego planowalem bylo to za malo ale nie pamietam o ile :) Pamietaj ze silowniki przy podnoszeniu pojazdow sa roznie obciazone.

Jeszcze kilka slow o pneumatyce. Czego nie lubie to wysiegniki/wysiegnice/ramiona koparek itd. na niej. Niestety wszystko co jest mocno obciazone, jak wyzej wymienione, dziala dobrze tylko w dwoch pozycjach. Opuszczonej i maksymalnie podniesionej. A po zwolnieniu cisnienia w ukladzie pieknym ruchem opada i uderza np. w kabine pojazdu :)

Wydaje mi sie ze wieksze cisnienie robocze uzyskasz w kompresorze z malymi pompkami niz pompujac recznie ale tu jeszcze niech sie wypowie ktos kto ma manometr :)undefined

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#10 Post autor: Żbik »

Backbone pisze:Emilus, jesli chodzi o podpory to myślalem o takich:

http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=167025
Takie podpory, myślę, dadzą radę.
Fistach pisze:Jeszcze kilka slow o pneumatyce. Czego nie lubie to wysiegniki/wysiegnice/ramiona koparek itd. na niej. Niestety wszystko co jest mocno obciazone, jak wyzej wymienione, dziala dobrze tylko w dwoch pozycjach. Opuszczonej i maksymalnie podniesionej. A po zwolnieniu cisnienia w ukladzie pieknym ruchem opada i uderza np. w kabine pojazdu :)
Tak się dzieje tylko wtedy, gdy zawór otwiera się całkowicie. Żeby temu zapobiec należy fizycznie ograniczyć ruchy dźwigienek, na przykład tak Obrazek. To pilot od Terexa i nic nie wali jak cepem.

Moja ogólna refleksja odnośnie pneumatyki jest taka, że spisuje się ona bardzo dobrze w funkcjach dynamicznych, czyli takich, gdzie potrzebny jest płynny ruch w jakimś zakresie pracy (idealnie sprawdza się w koparkach, ładowarkach itp.). Nie nadaje się natomiast do funkcji statycznych, gdzie musi po prostu znosić nacisk. Powietrze jest ściśliwe i oczywiste jest, że po zwiększeniu obciążenia dana objętość gazu zamknięta w obwodzie zamkniętym zaworem musi się sprężyć i ramię opada.

Fistach

#11 Post autor: Fistach »

Żbik pisze:To pilot od Terexa i nic nie wali jak cepem.
Jak zbudowalem 8421 to co bym nie zrobil (a przesuwalem reka zawor) to ramie zawsze opadalo.

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#12 Post autor: Żbik »

Tu decydują części milimetra - popróbuj z mocowaniem klocka blokującego. Zapewniam, że da się to zrobić i działa bardzo dobrze. Ręką nie osiągniesz takiej precyzji.
Ostatnio zmieniony 2011-02-09, 11:18 przez Żbik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#13 Post autor: Waler »

Ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że 4 duże siłowniki pneumatyczne wysuwane na raz są bardzo powietrzożerne. Z 2,5 bara spada do ok 1. Dwie małe pompki jako kompresor, muszą się uwijać z robotą by w rozsądnym czasie (ok 40s) napompować airtank do zadanego ciśnienia, dajmy na to 2,5 bara. Pompka ręczną napompujesz o wiele szybciej niż takim kompresorkiem, chyba że do niego wsadzisz 6 małych pompek.
Możesz tez wypróbować opcję, że zdejmiesz sprężynkę z dużej pompki i podłączysz ją do kompresora. Wtedy takie 2 mogą zdziałać cuda.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#14 Post autor: Bricksley »

Waler93, przy dużym układzie z kompresorem airtank zwykle jest zbędny, gdyż tylko opóznia działanie. Kompresorki muszą dawać powietrze do siłowników i jednoczesnie ładować airtank. W swojej łądowarce na początku miałem kompresor z airtankiem, ale wszystko zbyt wolno i mniej efektywnie działało niż jak wywaliłem airtank.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#15 Post autor: Żbik »

Karol pisze:na początku miałem kompresor z airtankiem, ale wszystko zbyt wolno i mniej efektywnie działało niż jak wywaliłem airtank.
"A mówili mi przyjaciele
Nie mieszaj ogórków z dżemem
Musztardy z kisielem
I śliwek z likierem..." ;)

ODPOWIEDZ