Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Humvee
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-21, 12:08   [MOC] Humvee

Wrzucam tutaj, bo ani to MT ani TrTr.



Dane techniczne:
Wymiary: dł. 53s / szer. 26s (buda 24), wysokość 24s (nie licząc anten)
Waga: 2.319 kg
Zawieszenie: pełne niezależne z osiami portalowymi
Napęd: 1 x XL z przełożeniej 8.3:1 (niższy bieg) i 3:1 (wyższy bieg)
Silniki: 2 x PF Medium, 1 x PF XL, 1 x mikromotor

Prawie rok temu szalałem na TrTr małym H1 dopóki nie zerwał się w nim łańcuch. Parę miesięcy potem natknąłem się na prawdziwego H1 zaparkowanego na ulicy, i jak go sobie dokładnie obejrzałem to wyszło że mój model był słaby i wypadałoby się poprawić :)
W drugim podejściu bardzo chciałem zrobić poprawne zawieszenie H1, czyli niezależne z osiami portalowymi. Jak wiadomo, łatwo zbudować albo to albo to - problem pojawia się przy łączeniu jednego z drugim. Jakoś tam sobie poradziłem, ale zawieszka wyszła szeroka na 23 study razem z kołami, a jednocześnie buda zeskalowana do kół miała być szeroka na 24 - czyli wszystko pasowało, nie licząc faktu że nie była to skala dopuszczalna w TrTr. Mając do wyboru H1 z realistycznym zawieszeniem jeżdżącego w kategorii open, albo znów jakieś uproszczone dziadostwo na kolebkach, wybrałem to pierwsze.
Od strony mechanicznej model ma zawieszenie niezależne zrobione bez użycia części 'dedykowanych', ze zwolnicami z redukcją 3:1 wchodzącymi częściowo w koła (patent Smyka). Każdy wahacz jest zawieszony na dwóch krótkich twardych amorach. Przeniesienie napędu odbywa się przez knoby i przez 2-biegową skrzynię biegów korzystającą z patentu Emila na przesuwanie silnika (więcej o skrzyni tutaj). W sumie mamy tu 4 silniki: napęd, skręt, zmiana biegów oraz kręcenie kierownicą mikromotorem, przy czym to ostatnie należy uczciwie przypisać mojemu lenistwu a nie trudnościom technicznym w połączeniu kierownicy z układem skrętu. Model wykorzystuje 4 kanały IR, w tym czwarty do włączania świateł.



Od strony estetycznej - starałem się odwzorować wersję wojskową, nie cywilną, stąd zresztą nazwa. Różnice polegały m.in. na zupełnie innym układzie świateł z tyłu, na wnękach na kanistry po bokach z tyłu, a także na dodaniu snorkela na wydechu, co jest wielką rzadkością i o ile wiem nie występuje poza wersją militarną. Postanowiłem się wypiąć na stękanie że czarny to zło i zbudować model czarny od stóp do głów - uważam, że wygląda tak o niebo lepiej od poprzedniej wersji. W nadwoziu otwiera się wszystko co powinno, czyli maska (z zapięciami po bokach i snorkelem na wlocie paliwa pozostającym w miejscu kiedy maska się otwiera), wszystkie 4 drzwi oraz tylna klapa dzielona na dwa. Na masce znalazł się dodatkowo bull bar, znany też jako łapacz krów, który jest opcjonalny i można go łatwo zdjąć (a nawet trzeba jeśli chce się otworzyć maskę). We wnętrzu znalazło się miejsce na dwa przednie fotele i szczegółową radiostację pomiędzy nimi. Tylne fotele w wersji militarnej to proste składane siedziska, praktycznie niewidoczne z zewnątrz, więc pominąłem je i wykorzystałem to miejsce na małe siłowniki do zmiany biegów. Z tyłu kabiny znalazło się miejsce na baterię i dwa odbiorniki IR wypuszczone na dach.
Model ładnie dał ciała na rajdzie - o ile pierwszą sekcję przejechał ładnie, i nawet z użyciem obu biegów, o tyle na drugiej się rozkraczył ponieważ trzy z8 które inteligentnie umieściłem rzędem przy każdej osi, poprzesuwały się i zaczęły się mielić. Dodatkowo przednie koła miały tendencję do zmieniania geometrii na dowolną, co jak przypuszczam wynikało z luzów w konstrukcji wahaczy.
Podziękowania dla Smyka za doping, oraz dla Mr.Z za uchwycenie tej krótkiej chwili na rajdzie kiedy model jeszcze jeździł. Trzeciego H1 nie zbuduję, obiecuję :)

Galeria: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=469912

Słit focie:


I film: http://www.youtube.com/watch?v=zkQFscPTC-A
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2011-04-21, 12:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-21, 12:19   

Model, jak większość Twoich konstrukcji, perfekcyjny od strony wizualnej.

Szkoda, że nie mógł ukończyć rajdu z powodu usterek, zwłaszcza, że ominął mnie jego pierwszy przejazd i nie widziałem go w akcji.

Czy zwrotnice nie są zbyt delikatne jak na masę modelu i obciążenia TrTr?
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-21, 12:24   

Nie rozleciały się, więc myślę że nie. Poza tym jak na aktualne standardy TrTr jest to raczej lekki model.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
lyyar 
TMV & QQ & M34SS


Wiek: 45
Dołączył: 10 Gru 2008
Wpisy: 263
Skąd: Warszawa-Wilanów
Wysłany: 2011-04-21, 12:54   Re: Humvee

Sariel napisał/a:
(...) Każdy wachacz jest zawieszony (...)


małe deja vu :)
_________________
nothing 0%
Ostatnio zmieniony przez lyyar 2011-04-21, 13:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-21, 12:56   

Nigdy się nie nauczę...
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
lyyar 
TMV & QQ & M34SS


Wiek: 45
Dołączył: 10 Gru 2008
Wpisy: 263
Skąd: Warszawa-Wilanów
Wysłany: 2011-04-21, 13:06   

Mi się Humvee ogromnie podoba, mam wrażenie że zwrotnice faktycznie wydają się bardzo delikatne - na filmiku przy prezentacji zwrotnicy widac ze zwrotnica wypina się z wahaczy. Sam stosuje siostrzane rozwiązanie jednak bardziej zabudowane.
Jeśli ktoś (z Wawy) pożyczy mi 2 takie klocki http://www.bricklink.com/search.asp?q=92907 opublikuję na BS-ie rozwiązanie chyba najbardziej przemyslane na zawieszenie niezalezne.

L

P.S. Jeden z dwóch najładniejszych pojazdów na rajdzie (oprocz Humvee jeszcze zielona tatra przyciągała mój wzrok)
_________________
nothing 0%
Ostatnio zmieniony przez lyyar 2011-04-21, 13:19, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2011-04-21, 14:21   

Jedna z nielicznych trialówek, którą widziałem na żywo. I prezentuje się naprawdę pięknie. Zdjęcia (nawet najlepsze) nigdy nie oddają piękna klocków jak zauważyłem. O reszcie się nie wypowiadam, ale cała ta mechanizacja jest zbędna.
 
 
 
Selvento
[Usunięty]

Wysłany: 2011-04-21, 21:14   

Świetne Humvee tylko mam jedno "ale":
Po kiego montować snorkel na wydech? A poza tym jest za gruby.

O mechanizmach nie będę dużo gadał bo dla mnie to ideał. :>

Życzę powodzenia w następnych pracach. ;d
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-21, 22:23   

Podejrzewam że żeby zmniejszyć ryzyko zalania silnika przy głębokim brodzeniu.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Belfast 
Wróg wszelkiego fanatyzmu !


Wiek: 45
Dołączył: 24 Cze 2009
Wpisy: 387
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-22, 17:32   

Wydech do góry chroni właśnie silnik przed zalaniem, co jest szczególnie ważne gdy jest on wyłączony, a samochód ciągle tkwi w bagnie czy innej rzece. Poza tym, jeżeli pojazd tkwi w przeszkodzie wodnej i z jakiegoś powodu stoi to bąble spalin mogłyby przedostać się do wnętrza i zatruć załogę (ratowałem kiedyś takiego zaczadziałego z 4x4).
Ponadto gdy pojazdy stoją w ciasnej formacji to by sobie w nosy smrodzili.
Co do grubości to sądzę że jest ok albo blisko ok, bo trzeba pamiętać o osłonie termicznej rury, a sama rura może mieć 80 mm średnicy jak nie lepiej.
_________________
Lepsze jutro było wczoraj, a świat zamienił wrażliwość na wydajność !

Belfast
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 26
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 757
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2011-04-22, 20:38   

Wydech jak wydech, najważniejsze by woda nie dostała się do filtra powietrza. Jeżeli tak by sie stało, to woda wpada do komory silnika, a że jest nieściskalna to łamie korbowód i zawory jak zapałki. No i po zawodach.
Taki kominek najczęściej wystaje obok słupków przedniej szyby.
Szkoda, że nie dodałes tego detalu w swoim pojeździe.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-22, 20:43   

Jeśli mówisz o wlocie powietrza to jest tam gdzie powinien - wystaje z maski przed samą szybą po stronie pasażera, z filtrem, o ile mi wiadomo, w tej okrągłej 'czapie'. Może być oczywiście wyższy, nie jestem pewien czy w oryginale montuje się go na stałą wysokość, czy jakoś wysuwa, w każdym razie wyższego nie robiłem bo w warunkach rajdowych za łatwo by się łamał.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 26
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1193
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2011-04-22, 20:44   

Waler93 napisał/a:
Szkoda, że nie dodałes tego detalu w swoim pojeździe.


To go już do reszty pogrąża!

A tak na serio to bardzo fajnie wyszedł od strony wizualnej. W czarnym mu znacznie lepiej niż w DBG jak było z Twoim poprzednim Humvee. Szkoda, że mechanika znowu nawaliła ale liczę, że w końcu powstanie coś co nie będzie chrupało na trasie :) Jestem zdziwiony, że takie liche zwrotniczki wytrzymały ale wierzę na słowo.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-22, 20:51   

Waler93 napisał/a:
Taki kominek najczęściej wystaje obok słupków przedniej szyby.
Szkoda, że nie dodałes tego detalu w swoim pojeździe.


Wielka szkoda. Wielka.

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
ManiekManiak 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 07 Wrz 2008
Wpisy: 814
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2011-04-22, 23:24   

Bryczka bardzo ładna. Hummer pełną gębą.
Jeśli chodzi o walory jezdne jest trochę słabiej. O zawieszce z przodu już pisali. Wydaje mi się, że do trialu powinien być jeszcze zredukowany na szybkości.

Moim zdaniem to najładniejsze auto pierwszych zawodów GPM 2011.
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,049 sekundy. Zapytań do SQL: 9