Strona 1 z 2

[MOC] Humvee

: 2011-04-21, 11:08
autor: Sariel
Wrzucam tutaj, bo ani to MT ani TrTr.

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 53s / szer. 26s (buda 24), wysokość 24s (nie licząc anten)
Waga: 2.319 kg
Zawieszenie: pełne niezależne z osiami portalowymi
Napęd: 1 x XL z przełożeniej 8.3:1 (niższy bieg) i 3:1 (wyższy bieg)
Silniki: 2 x PF Medium, 1 x PF XL, 1 x mikromotor

Prawie rok temu szalałem na TrTr małym H1 dopóki nie zerwał się w nim łańcuch. Parę miesięcy potem natknąłem się na prawdziwego H1 zaparkowanego na ulicy, i jak go sobie dokładnie obejrzałem to wyszło że mój model był słaby i wypadałoby się poprawić :)
W drugim podejściu bardzo chciałem zrobić poprawne zawieszenie H1, czyli niezależne z osiami portalowymi. Jak wiadomo, łatwo zbudować albo to albo to - problem pojawia się przy łączeniu jednego z drugim. Jakoś tam sobie poradziłem, ale zawieszka wyszła szeroka na 23 study razem z kołami, a jednocześnie buda zeskalowana do kół miała być szeroka na 24 - czyli wszystko pasowało, nie licząc faktu że nie była to skala dopuszczalna w TrTr. Mając do wyboru H1 z realistycznym zawieszeniem jeżdżącego w kategorii open, albo znów jakieś uproszczone dziadostwo na kolebkach, wybrałem to pierwsze.
Od strony mechanicznej model ma zawieszenie niezależne zrobione bez użycia części 'dedykowanych', ze zwolnicami z redukcją 3:1 wchodzącymi częściowo w koła (patent Smyka). Każdy wahacz jest zawieszony na dwóch krótkich twardych amorach. Przeniesienie napędu odbywa się przez knoby i przez 2-biegową skrzynię biegów korzystającą z patentu Emila na przesuwanie silnika (więcej o skrzyni tutaj). W sumie mamy tu 4 silniki: napęd, skręt, zmiana biegów oraz kręcenie kierownicą mikromotorem, przy czym to ostatnie należy uczciwie przypisać mojemu lenistwu a nie trudnościom technicznym w połączeniu kierownicy z układem skrętu. Model wykorzystuje 4 kanały IR, w tym czwarty do włączania świateł.

Obrazek

Od strony estetycznej - starałem się odwzorować wersję wojskową, nie cywilną, stąd zresztą nazwa. Różnice polegały m.in. na zupełnie innym układzie świateł z tyłu, na wnękach na kanistry po bokach z tyłu, a także na dodaniu snorkela na wydechu, co jest wielką rzadkością i o ile wiem nie występuje poza wersją militarną. Postanowiłem się wypiąć na stękanie że czarny to zło i zbudować model czarny od stóp do głów - uważam, że wygląda tak o niebo lepiej od poprzedniej wersji. W nadwoziu otwiera się wszystko co powinno, czyli maska (z zapięciami po bokach i snorkelem na wlocie paliwa pozostającym w miejscu kiedy maska się otwiera), wszystkie 4 drzwi oraz tylna klapa dzielona na dwa. Na masce znalazł się dodatkowo bull bar, znany też jako łapacz krów, który jest opcjonalny i można go łatwo zdjąć (a nawet trzeba jeśli chce się otworzyć maskę). We wnętrzu znalazło się miejsce na dwa przednie fotele i szczegółową radiostację pomiędzy nimi. Tylne fotele w wersji militarnej to proste składane siedziska, praktycznie niewidoczne z zewnątrz, więc pominąłem je i wykorzystałem to miejsce na małe siłowniki do zmiany biegów. Z tyłu kabiny znalazło się miejsce na baterię i dwa odbiorniki IR wypuszczone na dach.
Model ładnie dał ciała na rajdzie - o ile pierwszą sekcję przejechał ładnie, i nawet z użyciem obu biegów, o tyle na drugiej się rozkraczył ponieważ trzy z8 które inteligentnie umieściłem rzędem przy każdej osi, poprzesuwały się i zaczęły się mielić. Dodatkowo przednie koła miały tendencję do zmieniania geometrii na dowolną, co jak przypuszczam wynikało z luzów w konstrukcji wahaczy.
Podziękowania dla Smyka za doping, oraz dla Mr.Z za uchwycenie tej krótkiej chwili na rajdzie kiedy model jeszcze jeździł. Trzeciego H1 nie zbuduję, obiecuję :)

Galeria: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=469912

Słit focie:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film: http://www.youtube.com/watch?v=zkQFscPTC-A

: 2011-04-21, 11:19
autor: 3dom
Model, jak większość Twoich konstrukcji, perfekcyjny od strony wizualnej.

Szkoda, że nie mógł ukończyć rajdu z powodu usterek, zwłaszcza, że ominął mnie jego pierwszy przejazd i nie widziałem go w akcji.

Czy zwrotnice nie są zbyt delikatne jak na masę modelu i obciążenia TrTr?

: 2011-04-21, 11:24
autor: Sariel
Nie rozleciały się, więc myślę że nie. Poza tym jak na aktualne standardy TrTr jest to raczej lekki model.

Re: Humvee

: 2011-04-21, 11:54
autor: lyyar
Sariel pisze:(...) Każdy wachacz jest zawieszony (...)
małe deja vu :)

: 2011-04-21, 11:56
autor: Sariel
Nigdy się nie nauczę...

: 2011-04-21, 12:06
autor: lyyar
Mi się Humvee ogromnie podoba, mam wrażenie że zwrotnice faktycznie wydają się bardzo delikatne - na filmiku przy prezentacji zwrotnicy widac ze zwrotnica wypina się z wahaczy. Sam stosuje siostrzane rozwiązanie jednak bardziej zabudowane.
Jeśli ktoś (z Wawy) pożyczy mi 2 takie klocki http://www.bricklink.com/search.asp?q=92907 opublikuję na BS-ie rozwiązanie chyba najbardziej przemyslane na zawieszenie niezalezne.

L

P.S. Jeden z dwóch najładniejszych pojazdów na rajdzie (oprocz Humvee jeszcze zielona tatra przyciągała mój wzrok)

: 2011-04-21, 13:21
autor: kris kelvin
Jedna z nielicznych trialówek, którą widziałem na żywo. I prezentuje się naprawdę pięknie. Zdjęcia (nawet najlepsze) nigdy nie oddają piękna klocków jak zauważyłem. O reszcie się nie wypowiadam, ale cała ta mechanizacja jest zbędna.

: 2011-04-21, 20:14
autor: Selvento
Świetne Humvee tylko mam jedno "ale":
Po kiego montować snorkel na wydech? A poza tym jest za gruby.

O mechanizmach nie będę dużo gadał bo dla mnie to ideał. :>

Życzę powodzenia w następnych pracach. ;d

: 2011-04-21, 21:23
autor: Sariel
Podejrzewam że żeby zmniejszyć ryzyko zalania silnika przy głębokim brodzeniu.

: 2011-04-22, 16:32
autor: Belfast
Wydech do góry chroni właśnie silnik przed zalaniem, co jest szczególnie ważne gdy jest on wyłączony, a samochód ciągle tkwi w bagnie czy innej rzece. Poza tym, jeżeli pojazd tkwi w przeszkodzie wodnej i z jakiegoś powodu stoi to bąble spalin mogłyby przedostać się do wnętrza i zatruć załogę (ratowałem kiedyś takiego zaczadziałego z 4x4).
Ponadto gdy pojazdy stoją w ciasnej formacji to by sobie w nosy smrodzili.
Co do grubości to sądzę że jest ok albo blisko ok, bo trzeba pamiętać o osłonie termicznej rury, a sama rura może mieć 80 mm średnicy jak nie lepiej.

: 2011-04-22, 19:38
autor: Waler
Wydech jak wydech, najważniejsze by woda nie dostała się do filtra powietrza. Jeżeli tak by sie stało, to woda wpada do komory silnika, a że jest nieściskalna to łamie korbowód i zawory jak zapałki. No i po zawodach.
Taki kominek najczęściej wystaje obok słupków przedniej szyby.
Szkoda, że nie dodałes tego detalu w swoim pojeździe.

: 2011-04-22, 19:43
autor: Sariel
Jeśli mówisz o wlocie powietrza to jest tam gdzie powinien - wystaje z maski przed samą szybą po stronie pasażera, z filtrem, o ile mi wiadomo, w tej okrągłej 'czapie'. Może być oczywiście wyższy, nie jestem pewien czy w oryginale montuje się go na stałą wysokość, czy jakoś wysuwa, w każdym razie wyższego nie robiłem bo w warunkach rajdowych za łatwo by się łamał.

: 2011-04-22, 19:44
autor: Cieślu
Waler93 pisze:Szkoda, że nie dodałes tego detalu w swoim pojeździe.
To go już do reszty pogrąża!

A tak na serio to bardzo fajnie wyszedł od strony wizualnej. W czarnym mu znacznie lepiej niż w DBG jak było z Twoim poprzednim Humvee. Szkoda, że mechanika znowu nawaliła ale liczę, że w końcu powstanie coś co nie będzie chrupało na trasie :) Jestem zdziwiony, że takie liche zwrotniczki wytrzymały ale wierzę na słowo.

: 2011-04-22, 19:51
autor: Sariel
Waler93 pisze:Taki kominek najczęściej wystaje obok słupków przedniej szyby.
Szkoda, że nie dodałes tego detalu w swoim pojeździe.
Wielka szkoda. Wielka.

Obrazek

: 2011-04-22, 22:24
autor: ManiekManiak
Bryczka bardzo ładna. Hummer pełną gębą.
Jeśli chodzi o walory jezdne jest trochę słabiej. O zawieszce z przodu już pisali. Wydaje mi się, że do trialu powinien być jeszcze zredukowany na szybkości.

Moim zdaniem to najładniejsze auto pierwszych zawodów GPM 2011.