[POMOC] Kierunek obrotów silnika

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
RacingFan
Posty: 112
Rejestracja: 2010-01-11, 17:13
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: koziol198989

 

[POMOC] Kierunek obrotów silnika

#1 Post autor: RacingFan »

Mam problem (kolejny już), ponieważ nie wiem jak zbudowac pewien mechanizm, który jest napędzany jednym silnikiem, ale będzie działał tylko w jedną stronę, niezależnie od kierunku obrotów silnika. Nie wiem nawet czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe. Pracuję nad czymś takim już około 3 miesiące i nawet nie mam pomysłu na ogólną zasadę działania takiego mechanizmu. Jeśli ktokolwiek podjąłby się próby stworzenia takiego mechanizmu to założenia są takie, że można korzystac z wszelkich dostępnych części LEGO poza stosowaniem drugiego silnika, ale jak ktoś wpadnie na pomysł z zastosowaniem drugiego silnika to i tak z chęcią obejrzę. Jeśli coś będzie niezrozumiałe, piszcie na forum, postaram się jak najszybciej odpowiedziec. Dzięki za pomoc wszystkim zainteresowanym.

Awatar użytkownika
jerryp
Posty: 226
Rejestracja: 2011-01-16, 18:23
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: jerryp

 

#2 Post autor: jerryp »

Mam taką koncepcje ale nie mam jak teraz tego sprawdzić. Narysowałem na prędce schemat żeby było łatwiej wyjaśnić.
Legenda:
wejście- koło zielone
wyjście - koło żółte

Osie koła 1 i koła zielonego są połączone liftarmem i dodatkowo koło 1 może swobodnie się przemieszczać. Jeżeli koło zielone zacznie się kręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara to koło 1 zostanie obrócone w prawo i zacznie napędzać prawe wyjście. Analogicznie w drugą stronę z tym że kierunek obrotu koła wyjściowego jest jeszcze odwrócony kolejnym kołem. Trzeba tylko połączyć jakoś oba wyjścia lub umieścić je na wspólnym wałku. Nie wiem na ile takie rozwiązanie się sprawdzi i czy w ogóle będzie się nadawało do zastosowania. Można wiedzieć do czego Ci takie rozwiązanie potrzebne.

Edit: poprawiłem załącznik bo było mi wstyd przy pozostałych schematach :).
Załączniki
schemat.png
Ostatnio zmieniony 2011-05-11, 12:49 przez jerryp, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
tybort
Posty: 173
Rejestracja: 2011-03-23, 19:57
Lokalizacja: aktualnie z Krakowa

#3 Post autor: tybort »

To samo miałem zaproponować. Ważne jest tylko żeby koło zielone i belka koła białego były połączone elementem z tarciem. Rozwiązanie takie jest stosowane w drukarkach (rozebrałem, widziałem) z tym, że służy do wykonywania różnych funkcji w zależności od kierunku obrotów silnika a nie do zapewniania identycznego zachowania bez względu na kierunek obrotów. W wersji akademickiej, czyli mało zgrabnej, wygląda to tak, jak w załączniku (bez sprzężenia wałów wyjściowych). Nie było stosowane w żadnym modelu więc nie wiem, na ile się sprawdzi.
Załączniki
Schemat
Schemat
Ostatnio zmieniony 2011-05-11, 12:18 przez tybort, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
jerryp
Posty: 226
Rejestracja: 2011-01-16, 18:23
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: jerryp

 

#4 Post autor: jerryp »

Oczywiście wały wyjściowe mogą zostać sprzęgnięte jeśli taka jest potrzeba. Tak mi było łatwiej naszkicować schemat.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#5 Post autor: eric trax »

Tak tylko, że przy nawet minimalnym obciążeniu listwa z zębatkami od silnika będzie 'odskakiwać'
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#6 Post autor: Sariel »

Kiedyś zrobiłem coś takiego, działa w jedną stronę a kierunek silnika zmienia tylko przełożenie:

Obrazek

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uhn8V9zESs8[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2011-05-11, 12:28 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
tybort
Posty: 173
Rejestracja: 2011-03-23, 19:57
Lokalizacja: aktualnie z Krakowa

#7 Post autor: tybort »

jerryp pisze:Oczywiście wały wyjściowe mogą zostać sprzęgnięte jeśli taka jest potrzeba. Tak mi było łatwiej naszkicować schemat.
Jeśli chcemy napędzać JEDEN "odbiornik" to wały wyjściowe muszą zostać sprzęgnięte (oczywiście ze zmianą kierunku z jednej strony). Ale Ty to już przecież napisałeś, więc wszystko gra :) Ja się w całości zgadzam z Twoim rozwiązaniem, podałem tylko jego wersję klockową. Sam też nie mam sprzęgniętych na rysunku bo akurat taki schemat miałem pod ręką. A jeśli chodzi o samo rozwiązanie to nie testowałem go pod jakimkolwiek obciążeniem, ale przy napędzie ręcznym to działa tak, jak bym tego oczekiwał. Jeśliby taki układ miał przenosić większe obciążenia to dobrze byłoby go dociskać do kół odbierających napęd, np. za pomocą gumeczki, która "preferuje" obie pozycje skrajne.
Ostatnio zmieniony 2011-05-11, 12:36 przez tybort, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
RacingFan
Posty: 112
Rejestracja: 2010-01-11, 17:13
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: koziol198989

 

#8 Post autor: RacingFan »

Rzeczywiście niezły plan, ze też sam na to nie wpadłem, skoro już kiedyś wymyśliłem taki patent z tym przekrzywiającym się liftarmem, ale nie pomyślałem, że należałoby zesprzęglic oba wały i mechanizm gotowy. Dzięki wszystkim za pomoc, teraz zobaczymy czy uda mi się to wykorzystac, przy modelu, który chodzi mi po głowie. Jeszcze raz dzięki. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

Jak to zrobisz tak jak u mnie to nie trzeba się bawić w żadne gumki itp. - sam moment obrotowy dociska zębatki. Dobrze tylko żeby ta przeskakująca siedziała na axle pinie z tarciem, tak żeby moment na niej był większy.

ODPOWIEDZ