[MOC] Oshkosh LVSR mk. II
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
[MOC] Oshkosh LVSR mk. II
Witam
Przedstawiam Wam dziś efekt mojej kilkumiesięcznej pracy. A więc o to jest:
OSHKOSH LVSR ( Logistics Vehicle System Replacement)
Maszyna używana przez US Army między innymi w Afganistanie głównie w celach transportowych. Można ją zamówić w kilku konfiguracjach. Dla zainteresowanych dysponują starszą wersją broszurą ze strony producenta, która wszystko dokładnie opisuje.
Pierwsze 10x10 jakie można było spotkać na polskich i zapewne światowych trasach prezentuje się tak:
Po zakończeniu sezonu 2010 postanowiłem nieco rozbudować mój prywatny kontyngent. Myślałem nad przegubowym 8x8-Oshkoshem LVS ale nie wystarczyło mi cierpliwości. Któregoś pięknego dnia zobaczyłem jednak na stronie Oshkosha model LVSR i pomyślałem...tego jeszcze nie było! Nie było trudno odnaleźć szczegółową dokumentację gdyż sam producent taką umieścił na swojej stronie. Pozostawało tylko wziąć się za gromadzenie części i pierwsze prototypy tandemów i ramy. W sumie budowa trwała jakieś 4 miesiące ze sporymi przerwami na odreagowanie i zdobywanie klocków. Tak właśnie powstał najdłuższy pojazd w historii polskiego trialu. Prezentowana tutaj wersja została ukończona tydzień przed drugim rajdem. Zawiera wiele poprawek, które pozwoliły uzyskać odpowiednią bezawaryjność i dzielność w terenie.
Trochę suchych technikaliów:
Masa:4507g
Długość: 86 cm
Szerokość: 20 cm
Wysokość: 24 cm
Przelicznik: 1700
Napęd: 2x PF XL
Skrzynie biegów: 2 linearne, dwubiegowe skrzynie z przesuwnym silnikiem napędowym pomysłu Emilusa umieszczone w skrajnych tandemach. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9.
Zmiana biegów: 1 PF medium z redukcją 1:13,3
Prędkość: 0,33 km/h na 1. biegu, 1 km/h na drugim
Zawieszenie: z przodu i z tyłu tandemy zawieszone pływająco na 4 szarych amortyzatorach 6,5 L . 3. oś-pływająca zawieszona na 4 czarnych amorach 9,5 L.
Układ skrętny: 2xPF XL skręcające 4 skrajne osie, przełożenie 1:3
Atrapa: atrapa silnika V8 napędzana PF Medium osiągająca ok. 1500 RPM
Rama:konstrukcja skrętna łącząca technicbricki i liftarmy. Zbudowana w liftarmowej szerokości.
Dodatkowe wyposażenie: 1 komplet świateł PF
Sterowanie: 2 zwykłe piloty IR
Układ elektryczny: 6 silników: 4xPF XL, 2xPFM,komplet świateł, 2xPF Switch, wszystko zasilane z dwóch zwykłych boxów
Napęd
Układ napędowy jest bardzo prosty co uważam za zaletę. Wziąłem na warsztat tandemy Emila pochodzące ze zdublowanego Ginafa oraz te z Czarnej Wdowy i przerobiłem według własnego widzimisię. Pewną ciekawostką jest 3. oś która jest oddzielnym mostem z wbudowanym starszym dyferencjałem. Tym, którzy nie wierzą że dyfer może wytrzymać warunki trialowe polecam spróbować. Skoro w takim klocu nic się nie dzieje to w lżejszych maszynach tym bardziej :) Na dyfer zdecydowałem się ze względu na zwrotność. I muszę przyznać, że spełnia to swoją rolę chociaż wymaga pewnej gimnastyki przy pokonywaniu wysokich przeszkód. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9. Na 1:3 Oshkosh jest w stanie pokonywać nieduże progi, 1:9 jest przeznaczone w ciężki teren. Maszyna sprawuje się dobrze, chociaż pewne rezerwy mocy jeszcze w niej drzemią i postaram się je wydobyć w wersji mk. III.
Skręt
Skręt jest realizowany przez 2 silniki PF XL. Pierwszy jest umieszczony w ramie skąd przekazuje moc do tandemu megakardanem. W drugim tandemie zdecydowałem się na zabudowanie silnika do skrętu z tyłu mostu. W obu tandemach przełożenie układu skrętnego to 1:3. Jest wystarczająco mocne i precyzyjne. Mam co prawda pewne zastrzeżenia do działania tylnego układu skrętnego i zapewne będę nad tym jeszcze pracował. Ciężko mi powiedzieć jaki jest dokładnie promień skrętu ale jak na ponad 100 studów długości to maszyna jest bardzo zwrotna.
Zmiana biegów
Zmiana biegów odbywa się za pomocą 1 mediuma który roździela moment na 2 mechanizmy zmiany biegów oddzielne dla każdego tandemu. Te dalej powodują przesunięcie się liftarmowych cięgien przyczepionych do listew z silnikami napędowymi. Zmiana biegów jest bardzo precyzyjna. Dzięki użyciu ślimaków w układzie zmiany biegów poszczególne przełożenia nie wysprzęglają się.
Strona wizualna
Jeżeli chodzi o kabinę i samą stronę wizualną to starałem się jak najlepiej oddać oryginał. Postawiłem na brickową kabinę z bajerami takimi jak fotele, lusterka, wycieraczki, światła, lewarek zmiany biegów itd. Jestem bardzo zadowolony z efektu, jaki uzyskałem. Niestety brickowa kabina wisząca daleko przed przednią osią nie jest najlepszą opcją jeżeli chodzi kąt natarcia oraz rozkład masy. No ale każdy medal ma dwie strony.
Szmery bajery
Z tyłu kabiny znajduje się komora atrapy silnika, w której umieściłem mediuma napędzającego atrapę paskiem transmisyjnym, model silnika V8, a także switch PF, który odpowiada za włączanie atrapy i świateł umieszczonych w zderzaku. Z pracy atrapy jestem bardzo zadowolony. Kręci się ona do ok. 1500 RPM i wydaje głośny, rasowy dźwięk.
Cóz, Oshkosh nie osiągnął zbyt wiele. Miejsce w środku stawki nie jest zbytnim powodem do dumy chociaż z działania wszystkich elementów jestem zadowolony. Niestety nie da się przekroczyć ograniczeń, jakie narzuca sama konstrukcja oryginału czyli ciężkiej kabiny wysuniętej do przodu oraz kolosalnej długości. Dlatego już buduję coś nieco mniejszego, lżejszego i mniej klockożernego a Oshkosh wędruje do garażu gdzie będzie czekał na to aż go regulamin bardziej polubi. Nie mniej jednak budowa takiego kolosa wiele mnie nauczyła, np. tego że nawet piny mogą się kończyć :)
Niektóre fotki z zawodów: (by Maniek,Belfast i Bartek)
Reszta w galeriach.
Filmy:
by Lyyar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xOLeHB9F ... r_embedded[/youtube]
by Sariel i Spółka (29:14-35:05)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4ly8cPRl ... rofilepage[/youtube]
Galerie:
MAJHOST
FLICKR
GALERIA WIP
Podziękowania kieruję do Emila, Grześka, Smyka, TT, Longera, Fiołka a także kilku innych osób za motywację i bardzo cenne rady. Dzięki też Lyyarowi i Mańkowi za zdjęcia i film.
Zapraszam do komentowania.
Przedstawiam Wam dziś efekt mojej kilkumiesięcznej pracy. A więc o to jest:
OSHKOSH LVSR ( Logistics Vehicle System Replacement)
Maszyna używana przez US Army między innymi w Afganistanie głównie w celach transportowych. Można ją zamówić w kilku konfiguracjach. Dla zainteresowanych dysponują starszą wersją broszurą ze strony producenta, która wszystko dokładnie opisuje.
Pierwsze 10x10 jakie można było spotkać na polskich i zapewne światowych trasach prezentuje się tak:
Po zakończeniu sezonu 2010 postanowiłem nieco rozbudować mój prywatny kontyngent. Myślałem nad przegubowym 8x8-Oshkoshem LVS ale nie wystarczyło mi cierpliwości. Któregoś pięknego dnia zobaczyłem jednak na stronie Oshkosha model LVSR i pomyślałem...tego jeszcze nie było! Nie było trudno odnaleźć szczegółową dokumentację gdyż sam producent taką umieścił na swojej stronie. Pozostawało tylko wziąć się za gromadzenie części i pierwsze prototypy tandemów i ramy. W sumie budowa trwała jakieś 4 miesiące ze sporymi przerwami na odreagowanie i zdobywanie klocków. Tak właśnie powstał najdłuższy pojazd w historii polskiego trialu. Prezentowana tutaj wersja została ukończona tydzień przed drugim rajdem. Zawiera wiele poprawek, które pozwoliły uzyskać odpowiednią bezawaryjność i dzielność w terenie.
Trochę suchych technikaliów:
Masa:4507g
Długość: 86 cm
Szerokość: 20 cm
Wysokość: 24 cm
Przelicznik: 1700
Napęd: 2x PF XL
Skrzynie biegów: 2 linearne, dwubiegowe skrzynie z przesuwnym silnikiem napędowym pomysłu Emilusa umieszczone w skrajnych tandemach. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9.
Zmiana biegów: 1 PF medium z redukcją 1:13,3
Prędkość: 0,33 km/h na 1. biegu, 1 km/h na drugim
Zawieszenie: z przodu i z tyłu tandemy zawieszone pływająco na 4 szarych amortyzatorach 6,5 L . 3. oś-pływająca zawieszona na 4 czarnych amorach 9,5 L.
Układ skrętny: 2xPF XL skręcające 4 skrajne osie, przełożenie 1:3
Atrapa: atrapa silnika V8 napędzana PF Medium osiągająca ok. 1500 RPM
Rama:konstrukcja skrętna łącząca technicbricki i liftarmy. Zbudowana w liftarmowej szerokości.
Dodatkowe wyposażenie: 1 komplet świateł PF
Sterowanie: 2 zwykłe piloty IR
Układ elektryczny: 6 silników: 4xPF XL, 2xPFM,komplet świateł, 2xPF Switch, wszystko zasilane z dwóch zwykłych boxów
Napęd
Układ napędowy jest bardzo prosty co uważam za zaletę. Wziąłem na warsztat tandemy Emila pochodzące ze zdublowanego Ginafa oraz te z Czarnej Wdowy i przerobiłem według własnego widzimisię. Pewną ciekawostką jest 3. oś która jest oddzielnym mostem z wbudowanym starszym dyferencjałem. Tym, którzy nie wierzą że dyfer może wytrzymać warunki trialowe polecam spróbować. Skoro w takim klocu nic się nie dzieje to w lżejszych maszynach tym bardziej :) Na dyfer zdecydowałem się ze względu na zwrotność. I muszę przyznać, że spełnia to swoją rolę chociaż wymaga pewnej gimnastyki przy pokonywaniu wysokich przeszkód. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9. Na 1:3 Oshkosh jest w stanie pokonywać nieduże progi, 1:9 jest przeznaczone w ciężki teren. Maszyna sprawuje się dobrze, chociaż pewne rezerwy mocy jeszcze w niej drzemią i postaram się je wydobyć w wersji mk. III.
Skręt
Skręt jest realizowany przez 2 silniki PF XL. Pierwszy jest umieszczony w ramie skąd przekazuje moc do tandemu megakardanem. W drugim tandemie zdecydowałem się na zabudowanie silnika do skrętu z tyłu mostu. W obu tandemach przełożenie układu skrętnego to 1:3. Jest wystarczająco mocne i precyzyjne. Mam co prawda pewne zastrzeżenia do działania tylnego układu skrętnego i zapewne będę nad tym jeszcze pracował. Ciężko mi powiedzieć jaki jest dokładnie promień skrętu ale jak na ponad 100 studów długości to maszyna jest bardzo zwrotna.
Zmiana biegów
Zmiana biegów odbywa się za pomocą 1 mediuma który roździela moment na 2 mechanizmy zmiany biegów oddzielne dla każdego tandemu. Te dalej powodują przesunięcie się liftarmowych cięgien przyczepionych do listew z silnikami napędowymi. Zmiana biegów jest bardzo precyzyjna. Dzięki użyciu ślimaków w układzie zmiany biegów poszczególne przełożenia nie wysprzęglają się.
Strona wizualna
Jeżeli chodzi o kabinę i samą stronę wizualną to starałem się jak najlepiej oddać oryginał. Postawiłem na brickową kabinę z bajerami takimi jak fotele, lusterka, wycieraczki, światła, lewarek zmiany biegów itd. Jestem bardzo zadowolony z efektu, jaki uzyskałem. Niestety brickowa kabina wisząca daleko przed przednią osią nie jest najlepszą opcją jeżeli chodzi kąt natarcia oraz rozkład masy. No ale każdy medal ma dwie strony.
Szmery bajery
Z tyłu kabiny znajduje się komora atrapy silnika, w której umieściłem mediuma napędzającego atrapę paskiem transmisyjnym, model silnika V8, a także switch PF, który odpowiada za włączanie atrapy i świateł umieszczonych w zderzaku. Z pracy atrapy jestem bardzo zadowolony. Kręci się ona do ok. 1500 RPM i wydaje głośny, rasowy dźwięk.
Cóz, Oshkosh nie osiągnął zbyt wiele. Miejsce w środku stawki nie jest zbytnim powodem do dumy chociaż z działania wszystkich elementów jestem zadowolony. Niestety nie da się przekroczyć ograniczeń, jakie narzuca sama konstrukcja oryginału czyli ciężkiej kabiny wysuniętej do przodu oraz kolosalnej długości. Dlatego już buduję coś nieco mniejszego, lżejszego i mniej klockożernego a Oshkosh wędruje do garażu gdzie będzie czekał na to aż go regulamin bardziej polubi. Nie mniej jednak budowa takiego kolosa wiele mnie nauczyła, np. tego że nawet piny mogą się kończyć :)
Niektóre fotki z zawodów: (by Maniek,Belfast i Bartek)
Reszta w galeriach.
Filmy:
by Lyyar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xOLeHB9F ... r_embedded[/youtube]
by Sariel i Spółka (29:14-35:05)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4ly8cPRl ... rofilepage[/youtube]
Galerie:
MAJHOST
FLICKR
GALERIA WIP
Podziękowania kieruję do Emila, Grześka, Smyka, TT, Longera, Fiołka a także kilku innych osób za motywację i bardzo cenne rady. Dzięki też Lyyarowi i Mańkowi za zdjęcia i film.
Zapraszam do komentowania.
Ostatnio zmieniony 2011-06-05, 18:54 przez Cieślu, łącznie zmieniany 3 razy.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
hmm
Ja się nie znam ale jednak "Wielkość ma znaczenie".
Wygląda imponująco.
Rozumiem, że bramki były za blisko żeby takim bydlakiem manewrować?
Wygląda imponująco.
Rozumiem, że bramki były za blisko żeby takim bydlakiem manewrować?
mniam mniam -> http://www.brickshelf.com/gallery/barte ... lfurix.gif
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
Ciekawie ten Truck Trial ewoluuje. Najpierw były 4x4 i nieśmiałe próby budowania 8x8. Po jakimś czasie do użycia weszły kardany i skrzynie biegów. No i kiedy wszyscy przyzwyczaili się do widoku 8x8 na trasach, wpadłeś z 10x10. I to mi się podoba.Cieślu pisze:Zapraszam do komentowania.
MAZ 79221 czeka :D
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Re: hmm
Zgodnie z regulaminem wszystkie bramki miały między sobą odstęp równy długości Oshkosha. Nie zmienia to faktu , że zanim przejechałem przez jedną bramkę to musiałem już się składać do drugiej :P Stąd sporo kar.bartek_mi pisze:J
Rozumiem, że bramki były za blisko żeby takim bydlakiem manewrować?
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Jest imponujący. MK2 zdecydowanie lepszy od MK1, który jeśli dobrze pamiętam kończył rajd bez jednej osi. Szkoda, że tegoroczny regulamin nie lubi wieloosiowców.
Ostatnio zmieniony 2011-06-04, 18:21 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Bardzo fajny pojazd. Do takich kolosów trzeba mieć jednak szacunek i mimo wszystko do ciężkiego trialu średnio się nadają choćby ze względu na możliwości manewrowania takim klocem. Ciągle ubolewam nad regulaminem który powoduje wymieranie takich dinozaurów...
Pierwsze co pomyślałem kiedy zobaczyłem zdjęcie to czy model zmieści się do bagażnika mojego auta :DM_longer pisze: MAZ 79221 czeka :D
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
Nie, nie... To Wieloosiowcy nie lubią regulaminu! :-)3dom pisze:Szkoda, że tegoroczny regulamin nie lubi wieloosiowców.
Cieślu szacunek dla Ciebie za zbudowanie tej maszyny.
Trzeba przyznać, że to kawał dobrej roboty. Maszyna zaskakuje zwrotnością. Trzeba przyznać, że ma też sporą dynamikę. Na drugim rajdzie miała też okazje wykazać się bezawaryjnością.
Szacunek!
Ostatnio zmieniony 2011-06-04, 18:49 przez TT, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek
Byłem ciekaw kiedy ktoś to zaproponuje :D A o dokumentację Maza nie powinno być trudno.M_longer pisze:Ciekawie ten Truck Trial ewoluuje. Najpierw były 4x4 i nieśmiałe próby budowania 8x8. Po jakimś czasie do użycia weszły kardany i skrzynie biegów. No i kiedy wszyscy przyzwyczaili się do widoku 8x8 na trasach, wpadłeś z 10x10. I to mi się podoba.Cieślu pisze:Zapraszam do komentowania.
MAZ 79221 czeka :D
Obrazek
Wracając do tematu - ciężarówka jest fantastyczna! Ma wszystko to co powinna mieć - masa, wielkość, moc i rozmach - czyli to co dzieci (ja) lubią najbardziej.
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Wtedy trasa musiałaby mieć albo kilometr albo max 2-3 bramki, wliczając start i metę :DM_longer pisze: Swoją drogą, tę gąsienicę warto byłoby zbudować choćby ze względu na jej historię.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Jeżeli chodzi o koła to jestem w połowie drogi. Jeżeli znalazłby się jakiś strategiczny sponsor to kto wie :PBarteq pisze:I około 2k za same koła :)M_longer pisze:Swoją drogą, tę gąsienicę warto byłoby zbudować choćby ze względu na jej historię.
Dzięki za komentarze.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Że Ty nie wiesz, to się nie dziwię, jesteś od niedawna, ale, że Longer zapomniał, że proponował jakieś ~2 lata temu to co najmniej dziwne...Byłem ciekaw kiedy ktoś to zaproponuje :D A o dokumentację Maza nie powinno być trudno.
Co do tego auta, to Cieślu wiedz, że się cieszę, że skończyłeś i pojazd jeździł. Na pewno mnóstwo doświadczenia i kombinowania, tego nikt Ci nie odbierze. Brawo, za samozaparcie.
Ładny, tylko nie na GPM, ale to się kiedyś zmieni.
Przyjemnie poczytać, jak Ci, którzy kiedyś jęczeli nad przeginaniem, teraz na nowo odnajdują w sobie pokłady ciekawości. Historia zatacza koło...
Ostatnio zmieniony 2011-06-05, 11:28 przez Emilus, łącznie zmieniany 2 razy.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
to znaczy? czytam od dłuższego czasu LUGPol nie widziałem żeby ktoś narzekał na znudzenia trialem.Emilus pisze: Przyjemnie poczytać, jak Ci, którzy kiedyś jęczeli nad przeginaniem, teraz na nowo odnajdują w sobie pokłady ciekawości. Historia zatacza koło...
Swoją drogą szkoda że tylko nieliczni pasjonaci odważają się na budowę takich cudów bo mogło by się zrobić bardzo ciekawie na scenie TrTr :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.