[MOC] Oshkosh LVSR mk. II

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: ManiekManiak, omen, BJ, Blaha, Atros, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Cieślu
VIP
Posty: 1247
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
HELF: cieslu12
: 60299289@N07
: Cieslu

   

[MOC] Oshkosh LVSR mk. II

#1 Post autor: Cieślu »

Witam
Przedstawiam Wam dziś efekt mojej kilkumiesięcznej pracy. A więc o to jest:
OSHKOSH LVSR ( Logistics Vehicle System Replacement)

Obrazek Obrazek Obrazek
Maszyna używana przez US Army między innymi w Afganistanie głównie w celach transportowych. Można ją zamówić w kilku konfiguracjach. Dla zainteresowanych dysponują starszą wersją broszurą ze strony producenta, która wszystko dokładnie opisuje.

Pierwsze 10x10 jakie można było spotkać na polskich i zapewne światowych trasach prezentuje się tak:
Obrazek



Po zakończeniu sezonu 2010 postanowiłem nieco rozbudować mój prywatny kontyngent. Myślałem nad przegubowym 8x8-Oshkoshem LVS ale nie wystarczyło mi cierpliwości. Któregoś pięknego dnia zobaczyłem jednak na stronie Oshkosha model LVSR i pomyślałem...tego jeszcze nie było! Nie było trudno odnaleźć szczegółową dokumentację gdyż sam producent taką umieścił na swojej stronie. Pozostawało tylko wziąć się za gromadzenie części i pierwsze prototypy tandemów i ramy. W sumie budowa trwała jakieś 4 miesiące ze sporymi przerwami na odreagowanie i zdobywanie klocków. Tak właśnie powstał najdłuższy pojazd w historii polskiego trialu. Prezentowana tutaj wersja została ukończona tydzień przed drugim rajdem. Zawiera wiele poprawek, które pozwoliły uzyskać odpowiednią bezawaryjność i dzielność w terenie.


Trochę suchych technikaliów:
Masa:4507g
Długość: 86 cm
Szerokość: 20 cm
Wysokość: 24 cm
Przelicznik: 1700
Napęd: 2x PF XL
Skrzynie biegów: 2 linearne, dwubiegowe skrzynie z przesuwnym silnikiem napędowym pomysłu Emilusa umieszczone w skrajnych tandemach. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9.
Zmiana biegów: 1 PF medium z redukcją 1:13,3
Prędkość: 0,33 km/h na 1. biegu, 1 km/h na drugim
Zawieszenie: z przodu i z tyłu tandemy zawieszone pływająco na 4 szarych amortyzatorach 6,5 L . 3. oś-pływająca zawieszona na 4 czarnych amorach 9,5 L.
Układ skrętny: 2xPF XL skręcające 4 skrajne osie, przełożenie 1:3
Atrapa: atrapa silnika V8 napędzana PF Medium osiągająca ok. 1500 RPM
Rama:konstrukcja skrętna łącząca technicbricki i liftarmy. Zbudowana w liftarmowej szerokości.
Dodatkowe wyposażenie: 1 komplet świateł PF
Sterowanie: 2 zwykłe piloty IR
Układ elektryczny: 6 silników: 4xPF XL, 2xPFM,komplet świateł, 2xPF Switch, wszystko zasilane z dwóch zwykłych boxów

Napęd
Układ napędowy jest bardzo prosty co uważam za zaletę. Wziąłem na warsztat tandemy Emila pochodzące ze zdublowanego Ginafa oraz te z Czarnej Wdowy i przerobiłem według własnego widzimisię. Pewną ciekawostką jest 3. oś która jest oddzielnym mostem z wbudowanym starszym dyferencjałem. Tym, którzy nie wierzą że dyfer może wytrzymać warunki trialowe polecam spróbować. Skoro w takim klocu nic się nie dzieje to w lżejszych maszynach tym bardziej :) Na dyfer zdecydowałem się ze względu na zwrotność. I muszę przyznać, że spełnia to swoją rolę chociaż wymaga pewnej gimnastyki przy pokonywaniu wysokich przeszkód. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9. Na 1:3 Oshkosh jest w stanie pokonywać nieduże progi, 1:9 jest przeznaczone w ciężki teren. Maszyna sprawuje się dobrze, chociaż pewne rezerwy mocy jeszcze w niej drzemią i postaram się je wydobyć w wersji mk. III.

Skręt
Skręt jest realizowany przez 2 silniki PF XL. Pierwszy jest umieszczony w ramie skąd przekazuje moc do tandemu megakardanem. W drugim tandemie zdecydowałem się na zabudowanie silnika do skrętu z tyłu mostu. W obu tandemach przełożenie układu skrętnego to 1:3. Jest wystarczająco mocne i precyzyjne. Mam co prawda pewne zastrzeżenia do działania tylnego układu skrętnego i zapewne będę nad tym jeszcze pracował. Ciężko mi powiedzieć jaki jest dokładnie promień skrętu ale jak na ponad 100 studów długości to maszyna jest bardzo zwrotna.

Zmiana biegów
Zmiana biegów odbywa się za pomocą 1 mediuma który roździela moment na 2 mechanizmy zmiany biegów oddzielne dla każdego tandemu. Te dalej powodują przesunięcie się liftarmowych cięgien przyczepionych do listew z silnikami napędowymi. Zmiana biegów jest bardzo precyzyjna. Dzięki użyciu ślimaków w układzie zmiany biegów poszczególne przełożenia nie wysprzęglają się.
Obrazek Obrazek

Strona wizualna
Jeżeli chodzi o kabinę i samą stronę wizualną to starałem się jak najlepiej oddać oryginał. Postawiłem na brickową kabinę z bajerami takimi jak fotele, lusterka, wycieraczki, światła, lewarek zmiany biegów itd. Jestem bardzo zadowolony z efektu, jaki uzyskałem. Niestety brickowa kabina wisząca daleko przed przednią osią nie jest najlepszą opcją jeżeli chodzi kąt natarcia oraz rozkład masy. No ale każdy medal ma dwie strony.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Szmery bajery
Z tyłu kabiny znajduje się komora atrapy silnika, w której umieściłem mediuma napędzającego atrapę paskiem transmisyjnym, model silnika V8, a także switch PF, który odpowiada za włączanie atrapy i świateł umieszczonych w zderzaku. Z pracy atrapy jestem bardzo zadowolony. Kręci się ona do ok. 1500 RPM i wydaje głośny, rasowy dźwięk.

Cóz, Oshkosh nie osiągnął zbyt wiele. Miejsce w środku stawki nie jest zbytnim powodem do dumy chociaż z działania wszystkich elementów jestem zadowolony. Niestety nie da się przekroczyć ograniczeń, jakie narzuca sama konstrukcja oryginału czyli ciężkiej kabiny wysuniętej do przodu oraz kolosalnej długości. Dlatego już buduję coś nieco mniejszego, lżejszego i mniej klockożernego a Oshkosh wędruje do garażu gdzie będzie czekał na to aż go regulamin bardziej polubi. Nie mniej jednak budowa takiego kolosa wiele mnie nauczyła, np. tego że nawet piny mogą się kończyć :)


Niektóre fotki z zawodów: (by Maniek,Belfast i Bartek)
Obrazek Obrazek ObrazekObrazek Obrazek Obrazek
Reszta w galeriach.


Filmy:
by Lyyar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xOLeHB9F ... r_embedded[/youtube]
by Sariel i Spółka (29:14-35:05)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4ly8cPRl ... rofilepage[/youtube]

Galerie:
MAJHOST
FLICKR
GALERIA WIP


Podziękowania kieruję do Emila, Grześka, Smyka, TT, Longera, Fiołka a także kilku innych osób za motywację i bardzo cenne rady. Dzięki też Lyyarowi i Mańkowi za zdjęcia i film.

Zapraszam do komentowania.
Ostatnio zmieniony 2011-06-05, 18:54 przez Cieślu, łącznie zmieniany 3 razy.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 286
Rejestracja: 2007-12-03, 14:11
Lokalizacja: wawa
HELF: bartekmi

 

hmm

#2 Post autor: bartek_mi »

Ja się nie znam ale jednak "Wielkość ma znaczenie".

Wygląda imponująco.
Rozumiem, że bramki były za blisko żeby takim bydlakiem manewrować?

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5407
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#3 Post autor: M_longer »

Cieślu pisze:Zapraszam do komentowania.
Ciekawie ten Truck Trial ewoluuje. Najpierw były 4x4 i nieśmiałe próby budowania 8x8. Po jakimś czasie do użycia weszły kardany i skrzynie biegów. No i kiedy wszyscy przyzwyczaili się do widoku 8x8 na trasach, wpadłeś z 10x10. I to mi się podoba.

MAZ 79221 czeka :D

Obrazek

Awatar użytkownika
Cieślu
VIP
Posty: 1247
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
HELF: cieslu12
: 60299289@N07
: Cieslu

   

Re: hmm

#4 Post autor: Cieślu »

bartek_mi pisze:J
Rozumiem, że bramki były za blisko żeby takim bydlakiem manewrować?
Zgodnie z regulaminem wszystkie bramki miały między sobą odstęp równy długości Oshkosha. Nie zmienia to faktu , że zanim przejechałem przez jedną bramkę to musiałem już się składać do drugiej :P Stąd sporo kar.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5638
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#5 Post autor: 3dom »

Jest imponujący. MK2 zdecydowanie lepszy od MK1, który jeśli dobrze pamiętam kończył rajd bez jednej osi. Szkoda, że tegoroczny regulamin nie lubi wieloosiowców.
Ostatnio zmieniony 2011-06-04, 18:21 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2216
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#6 Post autor: eric trax »

Bardzo fajny pojazd. Do takich kolosów trzeba mieć jednak szacunek i mimo wszystko do ciężkiego trialu średnio się nadają choćby ze względu na możliwości manewrowania takim klocem. Ciągle ubolewam nad regulaminem który powoduje wymieranie takich dinozaurów...

M_longer pisze: MAZ 79221 czeka :D
Pierwsze co pomyślałem kiedy zobaczyłem zdjęcie to czy model zmieści się do bagażnika mojego auta :D
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
HELF: TT

 

#7 Post autor: TT »

3dom pisze:Szkoda, że tegoroczny regulamin nie lubi wieloosiowców.
Nie, nie... To Wieloosiowcy nie lubią regulaminu! :-)

Cieślu szacunek dla Ciebie za zbudowanie tej maszyny.
Trzeba przyznać, że to kawał dobrej roboty. Maszyna zaskakuje zwrotnością. Trzeba przyznać, że ma też sporą dynamikę. Na drugim rajdzie miała też okazje wykazać się bezawaryjnością.

Szacunek!
Ostatnio zmieniony 2011-06-04, 18:49 przez TT, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,
Tomek

rh

#8 Post autor: rh »

Nie jestem związany z trialem, ale ... to jest niesamowite. Powinieneś dostać premię za innowacyjność i odwagę ;)

Xsysiek
Posty: 38
Rejestracja: 2011-02-17, 22:52
Lokalizacja: Strzelin
: XSYSIEK

#9 Post autor: Xsysiek »

M_longer pisze:
Cieślu pisze:Zapraszam do komentowania.
Ciekawie ten Truck Trial ewoluuje. Najpierw były 4x4 i nieśmiałe próby budowania 8x8. Po jakimś czasie do użycia weszły kardany i skrzynie biegów. No i kiedy wszyscy przyzwyczaili się do widoku 8x8 na trasach, wpadłeś z 10x10. I to mi się podoba.

MAZ 79221 czeka :D

Obrazek
Byłem ciekaw kiedy ktoś to zaproponuje :D A o dokumentację Maza nie powinno być trudno.

Wracając do tematu - ciężarówka jest fantastyczna! Ma wszystko to co powinna mieć - masa, wielkość, moc i rozmach - czyli to co dzieci (ja) lubią najbardziej.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5407
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#10 Post autor: M_longer »

Xsysiek pisze:Byłem ciekaw kiedy ktoś to zaproponuje :D A o dokumentację Maza nie powinno być trudno.
Mogłem zaproponować MAZa 7907, ale nikt mnie by wtedy nie traktował poważnie :]

Obrazek

Swoją drogą, tę gąsienicę warto byłoby zbudować choćby ze względu na jej historię.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5638
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#11 Post autor: 3dom »

M_longer pisze: Swoją drogą, tę gąsienicę warto byłoby zbudować choćby ze względu na jej historię.
Wtedy trasa musiałaby mieć albo kilometr albo max 2-3 bramki, wliczając start i metę :D
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
HELF: Barteq
: Barteq

 

#12 Post autor: Barteq »

M_longer pisze:Swoją drogą, tę gąsienicę warto byłoby zbudować choćby ze względu na jej historię.
I około 2k za same koła :)
Ostatnio zmieniony 2011-06-04, 22:08 przez Barteq, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Cieślu
VIP
Posty: 1247
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
HELF: cieslu12
: 60299289@N07
: Cieslu

   

#13 Post autor: Cieślu »

Barteq pisze:
M_longer pisze:Swoją drogą, tę gąsienicę warto byłoby zbudować choćby ze względu na jej historię.
I około 2k za same koła :)
Jeżeli chodzi o koła to jestem w połowie drogi. Jeżeli znalazłby się jakiś strategiczny sponsor to kto wie :P

Dzięki za komentarze.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
HELF: Emilus
: Emilus
Kontakt:

 

#14 Post autor: Emilus »

Byłem ciekaw kiedy ktoś to zaproponuje :D A o dokumentację Maza nie powinno być trudno.
Że Ty nie wiesz, to się nie dziwię, jesteś od niedawna, ale, że Longer zapomniał, że proponował jakieś ~2 lata temu to co najmniej dziwne...

Co do tego auta, to Cieślu wiedz, że się cieszę, że skończyłeś i pojazd jeździł. Na pewno mnóstwo doświadczenia i kombinowania, tego nikt Ci nie odbierze. Brawo, za samozaparcie.
Ładny, tylko nie na GPM, ale to się kiedyś zmieni.

Przyjemnie poczytać, jak Ci, którzy kiedyś jęczeli nad przeginaniem, teraz na nowo odnajdują w sobie pokłady ciekawości. Historia zatacza koło...
Ostatnio zmieniony 2011-06-05, 11:28 przez Emilus, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2216
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#15 Post autor: eric trax »

Emilus pisze: Przyjemnie poczytać, jak Ci, którzy kiedyś jęczeli nad przeginaniem, teraz na nowo odnajdują w sobie pokłady ciekawości. Historia zatacza koło...
to znaczy? czytam od dłuższego czasu LUGPol nie widziałem żeby ktoś narzekał na znudzenia trialem.

Swoją drogą szkoda że tylko nieliczni pasjonaci odważają się na budowę takich cudów bo mogło by się zrobić bardzo ciekawie na scenie TrTr :)
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

ODPOWIEDZ