Strona 1 z 2

[MOC] BAE SYSTEMS RG41

: 2011-06-14, 02:28
autor: eric trax
Witam.

Przyszedł czas i na mnie :) Chciałbym zaprezentować pojazd z którym mam nadzieje pojawić się na najbliższych zawodach w Warszawie.

Obrazek

Słowem wstępu:
Czemu akurat RG41? Szczerze powiedziawszy nie do końca wiem. Zawsze chciałem zbudować trialówkę a, że zawsze muszę się wyróżniać stąd pomysł na transporter opancerzony. Na początku miał to być Al-Fahd ale potem zdecydowałem się na BAE RG41. Informacje o nim są dość skąpe ale wystarczają do prawidłowego zbudowania tego cuda. No i ma taki słodki pyszczek :)

Budowa:
Składanie transportera zacząłem pod koniec lutego. Najpierw nieśmiałe próby stworzenia ramy która sprostała by sztywnością wahaczom ATRa. Potem układ napędowy aż w końcu przyszedł czas na serce czyli podwójną, dwubiegową, linearną skrzynię z mediumami (foto ) Jestem z niej na prawde dumny bo to moja pierwsza skrzynia biegów. Następnie przyszedł czas na mechanizm skrętu i zmiany biegów. Końcówka to już tylko (a może aż) pancerz. No i skończyłem po jakichś 4 miesiącach budowania, czekania na klocki i wyrywania sobie włosów z głowy.

Specyfikacja techniczna:

Masa:3350g
Długość: 55 cm
Szerokość: 21,5 cm
Wysokość: 22 cm
Przelicznik: 1771 (smykowi pewnie wyjdzie inny :P)
Napęd: 2x PF Medium
Skrzynia biegów: Podwójna, linearna, dwubiegowa. Przełożenia: 1:15 i 1:27. Zmiana za pomocą 1 PF medium z redukcją 1:24 i sprzęgiełka pomysłu Sariela
Zawieszenie: Pełne niezależne pomysłu ATR`a delikatnie zmodyfikowane. Para szarych 9,5L na każdy wahacz.
Układ skrętny: PF Medium z przełożeniem 1:30 na oś pierwszą i 1:24 na oś drugą.
Atrapa silnika: atrapa V6tki Deutz`a napędzana ze skrzyni biegów.

Napęd:

Z racji tego, że mój komputer buntuje się przeciwko SR 3d postaram się jak najdokładniej opisać. W zasadzie jest to bardzo podobny układ jak w Volvo kolegi ATR`a, czyli dwa wzdłużne wały każdy napędzający jedną stronę pojazdu jednak z wyrzuconymi z8 łączącymi je razem. Podobieństwa kończą się jednak na skrzyni biegów. Każdy wał ma osobną skrzynię biegów i silnik (sterowane są jednak razem). W pewien sposób rozwiązanie to naśladuje zachowanie dyfra co niweluje choć część oporów. Mediumy dość sprawnie radzą sobie z pojazdem ważącym ponad 3kg jednak przy cięższych próbach widać, że brakuje im mocy. 'Klatkę' ze skrzynią i wbudowanymi silnikami przesuwa dźwignia poruszana za pomocą kolejnego mediuma i przekładni ślimakowej. Wszystko połączone jest sprzęgiełkiem pomysłu Sariela. daje to idealny efekt zasprzęglania się biegów i nie pozwala na wyskakiwanie ich nawet przy największych obciążeniach.

Skręcanie pojazdem:

BAE skręca za pomocą dwóch pierwszych osi. Obydwie listwy poruszane są jednym silnikiem kolejno z przełożeniami 1:24 i 1:30 daje to zadowalający efekt różnego wychylenia kół obydwu osi pożądany w pojazdach wieloosiowych. Mimo wszystko jednak przesadziłem z redukcją i troszkę się ślimaczy. Wadą jest przeskakująca czasem listwa drugiej osi przy jakichś skrajnych naprężeniach. Po prostu rama jest tam zbyt słaba, zwyczajnie nie było miejsca żeby lepiej obudować i usztywnić.

Zawieszenie: Pełne niezależne doskonale wszystkim znane z Volvo. Ma kilka drobnych zmian tak by pasowało do BAE. Sprężynuje je 16 dużych amortyzatorów. O dziwo dobranych idealnie do wagi auta. Co udało się nie wiem jakim cudem :P Skok zawieszenia początkowo wynosił 5 studów potem jednak musiałem go ograniczyć do 4 gdy doszedł pancerz. Mimo tego zabiegu bardzo fajnie radzi sobie z rowami poprzecznymi, zjeżaniem ze schodów czy większych uskoków.

Rama:
W zasadzie to dwie klatki jedna położona płasko w której mieszczą się wszystkie mechanizmy a druga pod nią zamocowana pionowo po środku. Rama ma liczne wzmocnienia bo zwyczajnie wyginała się przy jeździe zamiast powodować sprężenie amortyzatorów. Jej waga pozostawia trochę do życzenia.


Pancerz:
Gdy podwozie było już gotowe zaczęły się przymiarki do obudowania pojazdu. Wbrew pozorom kolor nie był tak oczywisty. Najpierw transporter miał być czarny ale stwierdziłem że to nie będzie najlepszy pomysł i kolor padł na TAN. W tym momencie mój portfel zawył z rozpaczy... Tak pi razy oko policzyłem ile wstępnie będę potrzebował kloców i złożyłem zamówienie. Po dość długim oczekiwaniu udało mi się wszystko założyć. Efekt był piorunujący i przerósł nawet moje oczekiwania. Nie jestem Jaracem ani Havoc`iem ale myślę, że nie wygląda najgorzej. Jednak oceńcie sami czy było warto.

A i jeszcze jednak istotna rzecz. BAE po założeniu pancerza przytyło 1,3kg...



Co na przyszłość?:
Sporo istotnych zmian i założeń jeśli chodzi o mechanikę. Przede wszystkim:
- redukcja oporów wewnętrznych,
- całkowicie nowa koncepcja zawieszenia oparta na kolumnach Mc Phersona,
- system przechyłu pojazdu,
- redukcja wagi.

Myślę, że wersja mk2 będzie sporo sprawniejsza i może ładniejsza jeśli się uda przygotowana na rundę jesienną jeśli nie na przyszły sezon który mam zamiar rozpocząć od pierwszego wyścigu :)

Czas na fotki i przeprosiny za to, że nie ma filmu. Po prostu nie mam go czym nagrać. Mój aparat strajkuje i ledwo pozwolił mi zrobić fotki. Liczę, że filmik pojawi się po rajdzie :)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Na koniec podziękowania:

Mistakes
- za rady, wskazówki i motywacje podczas budowy
ATR - za patent zawieszenia
Sariel - za sprzęgło


Posmęciłem, teraz słucham was :)

: 2011-06-14, 06:45
autor: 3dom
Jedyny słuszny kolor dla tego pojazdu, wolę nie myśleć ile klocki kosztowały :)

Nie powiem żeby pojazd był piękny ale to wina oryginału. Jest za to dobrze odwzorowany i ma fajny układ osi, który powinien sprawdzić się na naszych trasach.

Szkoda, że bez filmu ale zobaczę jak sobie radzi na rajdzie :)

: 2011-06-14, 06:52
autor: Chrupek
Ładna konstrukcja. Kolorystycznie, pierwsza klasa. No i transporter, więc jakaś nowość:) A z racji tego, że trialówki są z reguły wyżej zawieszone niż oryginały, to tym większe brawa, bo u ciebie wygląda w porządku.
Technicznie nie widzę zbyt wiele. Trochę dużo zębatek w skrzyni biegów, może stąd brakuje czasem mocy? Chyba lepszym wyjściem byłoby zrobienie Centralnej skrzyni, a dopiero ostatni stopień redukcji, z12>>z24, na ukos w obie strony, do tych wałów.
Nie rozpinają Ci się wahacze Kuby? Bo w Volvo miały taka tendencję, do rozjeżdżania, z powodu niemożności spięcia w poprzek, bez zwiększania szerokości.

: 2011-06-14, 07:11
autor: eric trax
gen_leihy pisze: Trochę dużo zębatek w skrzyni biegów, może stąd brakuje czasem mocy? Chyba lepszym wyjściem byłoby zrobienie Centralnej skrzyni, a dopiero ostatni stopień redukcji, z12>>z24, na ukos w obie strony, do tych wałów.
.
Również jestem tego zdania ale między osiami był na tyle mało miejsca że nie dało się zrobić tego inaczej. Nie miałem z36 a one pomogły by rozwiązać problem. Centralna skrzynia odebrała by efekt dyfra a szczerze powiem on był priorytetem podczas budowy napędu stąd takie a nie inne rozwiązanie :) Choć jest pomysł na napęd jednym xlem z dyfrem centralnym.
gen_leihy pisze: Nie rozpinają Ci się wahacze Kuby? Bo w Volvo miały taka tendencję, do rozjeżdżania, z powodu niemożności spięcia w poprzek, bez zwiększania szerokości.
Delikatnie się luzują ale nie mam problemu z rozpinaniem. Kwestia ściśnięcia co jakiś czas wahacza i jest ok. Fakt że może nie jest to do końca wygodne ale też nie uciążliwe i można z tym jeździć.


Dla rekompensaty braku filmu zdjęcia podwozia w wersji podczas produkcji :)


Obrazek


http://imageshack.us/g/708/18052011089.jpg/ i galeria :)

: 2011-06-14, 07:15
autor: Sariel
Bardzo interesująca konstrukcja i świetnie wygląda w tanie. Niestety, muszę uprzedzić że to nie będzie jedyny transporter na najbliższym rajdzie :)

: 2011-06-14, 07:19
autor: eric trax
Sariel pisze:Bardzo interesująca konstrukcja i świetnie wygląda w tanie. Niestety, muszę uprzedzić że to nie będzie jedyny transporter na najbliższym rajdzie :)
Haha wiedziałem :D to ja uprzedzam, że Cię uprzedziłem :) No coraz ciekawiej się robi teraz to dla mnie podwójne wyzwanie :)

: 2011-06-14, 07:23
autor: 3dom
Sariel, podnieś rękawicę, dodaj czwartą oś w swoim :)

: 2011-06-14, 07:24
autor: TT
Konstrukcja robi wrażenie! Na żywo na pewno prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach.
Boję się tylko, że przy takim napędzie auto nie da rady. Duża masa, dużo zębatek (w tym knoobów) no i osobny silnik na każdą stronę to nie jest dobre rozwiązanie.
Jeśli masz silniki sprzężone ze sobą to np. gdy prawe przednie koło napotyka na duży opór to, żeby go pokonać masz do dyspozycji moc 2 silników - ok. 2W. W takim układzie jak Ty, jeśli przednie prawe koło napotyka na duży opór to masz tylko 1W mocy, żeby go pokonać.

Jedno co mnie i Sariela i Lyyara bardzo cieszy to duża ilość elementów użyta do budowy nadwozia. Przy rolowaniu klocki powinny ładnie rozrzucać się na wszystkie strony świata, a Ty ze łzami w oczach i poczuciem ile kasy kosztował Cię tan będziesz je zbierał do wiaderka :-) Będzie dobrze :-)

: 2011-06-14, 07:32
autor: eric trax
TT pisze: Jedno co mnie i Sariela i Lyyara bardzo cieszy to duża ilość elementów użyta do budowy nadwozia. Przy rolowaniu klocki powinny ładnie rozrzucać się na wszystkie strony świata, a Ty ze łzami w oczach i poczuciem ile kasy kosztował Cię tan będziesz je zbierał do wiaderka :-) Będzie dobrze :-)
Niestety dla was pojazd jest bardzo odporny na wywracanie :P Raczej nie będzie filmu z rolowania BAE po zboczu :P

: 2011-06-14, 07:39
autor: smyk
Kurcze, wyprzedziłeś mnie z tym beżowym, arghhh...
Maszynę będzie się ciekawie obserwować, jak wszystkie na tej zawieszce. Układ napędowy skomplikowany, a to wróży trochę problemów i jeszcze więcej ciekawych doświadczeń. Do zobaczenia!

: 2011-06-14, 07:47
autor: eric trax
smyk pisze:Kurcze, wyprzedziłeś mnie z tym beżowym, arghhh...
Maszynę będzie się ciekawie obserwować, jak wszystkie na tej zawieszce. Układ napędowy skomplikowany, a to wróży trochę problemów i jeszcze więcej ciekawych doświadczeń. Do zobaczenia!
Smyku, koło południa podeślę Ci materiały nt. pojazdu żebyś mógł zatwierdzić zgłoszenie :)

P.S ktoś podkupił mi troche elementów z jednego ze sklepów teraz już wiem kto! :D

: 2011-06-14, 07:50
autor: Sariel
eric trax pisze:Niestety dla was pojazd jest bardzo odporny na wywracanie :P
Jak Smyk ułoży trasę, to nie ma pojazdów odpornych na wywracanie :P

: 2011-06-14, 07:57
autor: eric trax
Całość wbrew pozorom jest na prawdę pancerna i ciężko ją spsuć... oprócz przędnej części gdzie skośne skosy trzymają się na patenty rodem z działu model team. Niedźwiadek da sobie radę nie boje się o niego :)

: 2011-06-14, 11:57
autor: Sariel
Zdjęcia są, Brickshelf ma zły dzień.

: 2011-06-14, 15:14
autor: lyyar
TT pisze:Jedno co mnie i Sariela i Lyyara bardzo cieszy to duża ilość elementów użyta do budowy nadwozia. Przy rolowaniu (...) Będzie dobrze :-)
Mnie by to faktycznie cieszylo gdybym sam wystawial pojazd i gdybym byl obecny na rajdzie. Niestety obfitosc pracy pokrzyzowala moje planu dokonczenia pojazdu a i weekend mam nieoczekiwanie mocno zajety. Chetnie zobacze na filmach jak sprawuje sie 8-kolowe dziecko na niezaleznym zawieszeniu :)

L

P.S. i czy faktycznie zaliczy rolke :) (bbox bardzo wysoko umieszczony wiec jest szansa)