Wspólnie z MańkiemManiakiem, chciałbym reaktywować wyścigi cross-country. Serię przeznaczoną dla pojazdów szybszych, niż TrTr.
Idea zakłada proste, lekkie konstrukcje (które nawet początkujący jest w stanie zbudować w jeden wieczór) poruszające się po płaskiej trasie. Wyścigi znacznie dynamiczniejsze i (mam nadzieję) przynoszące więcej frajdy niż TrTr, bo rozgrywane na wspólnej trasie, jednocześnie w 4, lub 2 pojazdy.
Regulamin powstał przy udziale wyżej wymienionych osób, wklejam go tutaj:
Regulamin CC 2011 pisze:
1. Postanowienia ogólne
1.1. Podstawa zawodów
Cross Country to impreza o charakterze cyklicznych happeningów, podczas których uczestnicy odpowiadają sami za siebie. Wyścigi odbywają się w miejscach publicznych i ogólnodostępnych. Udział w spotkaniach jest dobrowolny, a uczestnicy zobowiązują się przestrzegać poniższego regulaminu.
Cross Country to wyścigi zdalnie sterowanych modeli pojazdów terenowych wykonanych z klocków Lego. Odbywają się one na wytyczonych trasach składających się z odcinków ograniczonych bramkami. Celem zawodów jest sprawdzenie umiejętności obchodzenia się z pojazdem oraz mobilności modelu na torze terenowym. Kwestie szczegółowe reguluje regulamin zawodów.
1.2. Zgłoszenie i uczestnictwo
Zgłoszenia woli uczestnictwa w zawodach należy dokonać u organizatora imprezy zgodnie z ustaloną procedurą zawodów. Uczestnik jest zobowiązany do podania swojego pseudonimu oraz informacji o pojeździe. Zakwalifikowanie do zawodów poprzedza weryfikacja podanych parametrów oraz zgodności pojazdu z regulaminem.
1.2.1. Dane zgłoszeniowe:
- Pseudonim kierowcy
- Nazwa pojazdu
- Sposób zdalnego sterowania
1.3. Wymogi regulaminowe pojazdów
Pojazd powinien posiadać kabinę kierowcy, zdolną pomieścić technicfiga. W kabinie powinien znajdować się fotel kierowcy i kierownica (lub drążek, lub cokolwiek czym technicfig będzie pojazdem kierować).
Pojazd powinien być węższy niż 30 studów. Zalecany prześwit to 3-4 study, wystarczające do pokonania tras.
Pojazd powinien posiadać system zderzaków okalających całą karoserię, na wysokości od 3 do 7 studów licząc od ziemi. Brak zderzaków nie jest podstawą dyskwalifikacji, jednak sprawi poważne trudności w ukończeniu zawodów, gdyż CC jest konkurencją kontaktową.
Jednocześnie zderzaki nie mogą stanowić ‘broni’ do przewracania przeciwników. Oceny legalności zderzaków dokonują sędziowie.
Dopuszczalne są pojazdy kroczące, kołowe i gąsienicowe. Wszystkie typy felg, opon, gąsienic wyprodukowanych przez Lego, są dopuszczalne. Podobnie jak w przypadku zawodów TrTr, uczestnik buduje swój pojazd wyłącznie z klocków Lego + gumki, sprężynki amortyzujące, taśmy do podklejania kół, produkcji nie-Lego.
Sterowanie pojazdem musi sie odbywać w sposób bezprzewodowy, za pomocą jednego z systemów Lego (IRDA, NXT, RC). Sterowanie przez PFy może zajmować maksymalnie 1 kanał na wieży. W przypadku sterowania przez RC, sędziowie mogą zdecydować o zmianie sposobu rozgrywania biegów (niewystarczająca ilość kanałów RC)
Dopuszczalna moc pojazdów to:
Za każde przekroczone 300 gramów - 1 silnik PF medium
Za każde przekroczone 530 gramów - 1 silnik NXT
Za każde przekroczone 600 gramów - 1 silnik PF XL
Wybrany silnik napędowy nie wymusza takiego samego systemu sterowania.
1.4 Sposoby rozgrywania zawodów
W przypadku wystarczającej liczby uczestników, zawody są rozgrywane w systemie: liga + knock out. Sposób rozgrywania konkretnych zawodów, zależy od decyzji organizatorów.
Przykładowy sposób rozegrania zawodów:
8 startujących uczestników:
- wytyczona zostaje trasa, na bazie owalu (oczywiście z dużą ilością zakrętów), z wewnętrznym zamkniętym owalem dla kierowców. Odległość kierowcy od trasy, pozwala zawsze swobodnie kierować pojazdem za pomocą podczerwieni.
Zawodnicy zostają rozpisani na kilka biegów (każdy z każdym, lub losowo) i stratują czwórkami, jednocześnie. Po przejechaniu ustalonej liczby okrążeń (2-3), zapisywana jest kolejność i na tej podstawie przyznawane są punkty.
Po zakończeniu ‘ligi’ zawodnicy są rozstawiani w fazie pucharowej, na bazie uzyskanych punktów. Seria knock out, to dwa półfinały i finał.
Rozstawienie przebiega na zasadzie 1,4,5,8 i 2,3,6,7.
1.4.1 Sposoby punktowania
1 miejsce – 3pkt
2 miejsce – 2pkt
3 miejsce – 1pkt
4 miejsce, lub dyskwalifikacja – 0pkt
W półfinałach punkty są liczone podwójnie, a w finale poczwórnie.
Zawody wygrywa pojazd, który uzyska największą liczbę punktów.
1.4.2 sposoby punktowania zawodów
1 miejsce - 10pkt
2 miejsce - 8pkt
3 miejsce - 6pkt
4 miejsce - 5pkt
5 miejsce - 4pkt
6 miejsce - 3pkt
7 miejsce - 2pkt
8 miejsce - 1pkt
Punktacja odnosi się do poszczególnych odcinków, oraz do całych zawodów.
w przypadku rozgrywania odcinka systemem pucharowym, punkty są przyznawane za najwyższe miejsce z danej fazy rozgrywek. Przy miejscach ex aequo: pełna pula punktów za miejsce, np:
1 miejsce - 10pkt (zwycięzca)
2 miejsce - 8pkt (finalista)
3-4 miejsce - 6pkt (półfinaliści)
5-8 miejsce - 4pkt (ćwierćfinaliści)
Powyższa punktacja ma zastosowanie tylko wtedy, gdy nie można sprawiedliwie przypisać poszczególnych miejsc zawodnikom. Przy systemie pucharowym jazd 'czwórkami' obowiązuje zwykła punktacja.
1.5 Sposoby wytyczania tras
Trasa jest zamkniętym torem, obliczonym na kilkanaście metrów jazdy, przez kilka okrążeń. Jest rozstawiona w sposób uniemożliwiający przejechanie wewnętrznej bandy (oddzielającej pojazdy od kierowców). Zewnętrzna banda (w formie taśmy, lub wirtualnej linii między chorągiewkami) jest nieistotna.
Jeśli pojazd w jakiś sposób znajdzie się w wewnętrznym kręgu, kierujący powinien go natychmiast przywrócić na tor, w tym samym miejscu, gdzie przekroczył bandę. Jeśli pojazd przekroczy bandę, przez celowe działanie kierowcy, następuje dyskwalifikacja.
Walka pomiędzy pojazdami na torze jest całkowicie zgodna z regulaminem, jednak jakiekolwiek przejawy agresji, bądź celowego i usilnego eliminowania zawodników, będą się kończyły dyskwalifikacją.
W przypadku konieczności rozegrania odcinków na innych zasadach (np. Mała liczba uczestników) organizator, przygotuje klasyczną trasę, wytyczaną chorągiewkami, i pokonywaną parami. Skoszenie chorągiewki skutkuje natychmiastowym przeniesieniem na poprzednią bramkę. To kierujący, na prośbę sędziego, dokonuje takiego przesunięcia.
1.5.1 Konstrukcja tras
Trasy są szerokości przynajmniej 4 pojazdów + 20 cm. Składają się z licznych zakrętów i prostych. Mogą zawierać delikatne podjazdy, jednak nie zawierają żadnych przeszkód pionowych. Łączna długość trasy to od kilku do kilkunastu metrów.
Chciałbym, żeby każdy kto zamierza wziąć udział w takiej ścigance, wypowiedział się w tym temacie (uwagi, pomysły etc, mile widziane).
Najbardziej realny termin takich zawodów to sobota, lub niedziela w któryś weekend Sierpnia. Od waszego zainteresowania zależy kiedy dokładnie. Być może, sensownym pomysłem byłoby rozegrać zawody CC, w tym samym weekendzie co TrTr, tylko np. dzień później. Miejscem spotkania byłaby oczywiście Warszawa, Park Szczęśliwicki.
Chętnie też wysłucham propozycji innych lokalizacji w obrębie stolicy.