[MOC] Berliet GBD-4 MK III

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, BJ, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa
: Gen

[MOC] Berliet GBD-4 MK III

#1 Post autor: Chrupek »

Witam! :)

Przedstawiam trzecią wersję swojej najlepszej tegorocznej trialówki: Berliet GBD-4 Mk III

Obrazek

Jest to mało znana cywilna konstrukcja francuska z lat 70-tych, przeznaczona na rynek afrykański (stąd dość zwiewna kabina). Układ 4x4 napędza rzędowa szóstka. To tyle o oryginale, pora na wersję klockową.

Obrazek

Układ napędowy

Sercem jest jeden silnik XL, zlokalizowany pomiędzy osiami, w sztywnej ramie (Mk I, na GPM nr3, na którym ostatecznie nie wystartowałem miał również 1x XL; wersja na Węgry Mk II miała 2x XL, zabudowane w mniej więcej tym samym miejscu).

Skrzynia biegów autorstwa Emilusa (z przesuwanym silnikiem) jest wprawiana w ruch za pomocą liftarmowych cięgien (pewnie nie jestem pionierem, ale w tej kwestii na nikim się nie wzorowałem). Napędza ją 1x silnik medium, usytuowany nad BatBoxem. Działanie jest szybkie i sprawne, zastosowane odboje sprawiają, że zębatki pracujące w skrzyni, nie są tłamszone przez napierające ściany.
Biegi są dwa: 3:1 i 8.33:1. Liczba zębatek jest bardzo ograniczona: na szybszym biegu w całym układzie jest zaledwie 15 zębatek, razem z knobami. Na wolniejszym, pracuje 16 kół zębatych. Przełożenia są zoptymalizowane pod konstrukcję 4x4 2,5 kilową. Na szybszym biegu ciężarówka jest zrywna i potrafi pokonać spore pionowe przeszkody.

Zawieszenie

Pojazd posiada sztywną ramę centralną, połączoną obrotnicami z dwoma kolebkami. Jest to bardzo popularne i skuteczne rozwiązanie w przypadku aut 4x4. Jako amortyzację, zastosowałem selekcjonowane gumki recepturki :). Skok mostów jest przyzwoity (realnej pracy: 5 studów z przodu i ciut więcej z tyłu). Prześwit pod mostami to 4,5 studa. Pod brzuchem auta, najniższym punktem jest wał napędowy, przebiegający na wysokości 8,5 studów nad ziemią.

Układ skrętny

W moim Kamazie, z drugiego tegorocznego GPM, najbardziej niezadowolony byłem ze skrętu – był zbyt słaby i szwankował. Dlatego też zmieniłem silnik medium, na XLa. Tak właśnie jest w Berliecie, XL z przełożeniem 1.67:1, znajdujący się tuż nad kolebką, napędza listwę skrętną, przez zębatkę z8. Skręt jest bardzo szybki, porównywalny ze sterowaniem NXT, a przy tym ma wystarczającą moc, aby wyciągnąć pojazd z rowu.

Estetyka

Jak jest, każdy widzi. Sporo problemów nastręczyło nachylenie ściany przedniej. Jest to konstrukcja klina, w dodatku ma ukrytą w sobie linię okien. Mam nadzieję, że udało mi się dobrze oddać charakterystykę GDB-4. Jedynym, i świadomym, odstępstwem jest kształt świateł. W oryginale są okrągłe, ale ponieważ zatopione w zderzaku, zdecydowałem się na prostokąty. Z resztą, firma Berliet, gdy plajtowała, sprzedała prawa do tego pojazdu Renault, które wypuściło zadziwiająco podobny samochód ciężarowy: TRM-6000. Z powodu trudno dostępnych materiałów Berlieta, po części wzorowałem sie na renówkach, i może dlatego bryła kabinki jest nieco odświeżona (jak choćby te światła).
Miłość do studów pchnęła mnie w magiczny świat plate’ów :). Nie uświadczysz widzu tili (poza obrysem wlotu powietrza), wszędzie morza studów. W jedynym słusznie mrocznym, czarnym kolorze. Starałem sie wymodelować obrys paki – uniknąć pudłowatości. Stąd podkreślona linia błotników. Ze skalowania jestem bardzo zadowolony. Udało mi się osiągnąć taką wysokość, jaką powinien mieć samochód ciężarowy – bez żadnych uproszczeń ‘bo to tylko klocki’.
W kabinie znajdują się: ruchome fotele kierowcy i pasażera, kolumna kierownicza, drążek zmiany biegów, deska rozdzielcza, ruchome lusterka boczne, ruchome wycieraczki, otwierane drzwi kierowcy i pasażera, oraz własnoręcznie zbudowana atrapa silnika rzędowego 6-tłokowego, napędzana silnikiem medium.

Zasilanie

W samochodzie są 2x XL i 2x medium, więc zdecydowałem się na dwa BatBoxy. Miejsce na nie przewidziałem w ramie centralnej – usztywniają ramę. A jednak wymiana BatBoxów, to kwestia wyjęcia 3 pinów i wysunięcia Boxów bokiem. Procedura zajmuje 15 sekund.
Skręt, skrzynia biegów i atrapa są zasilane jednym Boxem, zaś XL napędowy ma drugiego Boxa tylko dla siebie.

Dane techniczne

Napęd: 1x XL (2,21W)
Skręt: 1x XL 1,67:1 (2,21W)
Skrzynia biegów: 2-biegowa 3:1 i 8.33:1, 1x Medium (1,04W)
Atrapa: własnego pomysłu, rzędowa szóstka, 1x Medium (1,04W)
Kół zębatych w układzie napędowym: 17
Długość wałów napędowych: 104 study (łącznie z gniazdami i kołami zębatymi)
Długość: 45,5cm (całkowita)
39cm (regulaminowa)
Szerokość: 21cm
Wysokość: 24cm
Rozstaw osi: 38 studów


Galeria: Tryk (po upublicznieniu)

Deeplinki:
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070606.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070607.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070609.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070610.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070611.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070612.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070614.jpg

I trzy bonusowe zdjęcia z kierowcą testowym :))
ciap
ciap2
ciap3
Kierowca ma na imię Chrupek:)

Schematy poglądowe układu napędowego:
ciach
ciach2
Zielony axle to oska wyjściowa z silnika.

I wrzucam jeszcze ten schemat w sr3d builderze, mozna sie pobawić animacja kół zębatych:)
http://www.speedyshare.com/files/298947 ... pedowy.L3B

Filmu nie wrzucam - zainteresowanych zapraszam na sobotnie zawody. Jak starczy aku, to dam się przejechać:]

Auto powstawało długo i trudno mi to nawet wpisać w ramy czasowe. Konsultowałem się z wieloma osobami i serdecznie im za to dziękuję:)

Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 2011-08-16, 17:53 przez Chrupek, łącznie zmieniany 4 razy.
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5638
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#2 Post autor: 3dom »

Wreszcie go pokazałeś :)

Kabina bardzo mroczna, ma swój klimat. Morze studów na czarnym aż tak nie przeszkadza. A żywo prezentuje się jeszcze lepiej, chociaż lepsza moim zdaniem byłaby poprzednia wersja paki przykryta np. tekturą jak w Tatrze Emila z Węgier.

Mechanicznie na pewno nic nie można zarzucić, zresztą przekonamy się wkrótce :)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
HELF: Emilus
: Emilus
Kontakt:

 

#3 Post autor: Emilus »

Nareszcie go pokazałeś.

Choć wygląd paki przywodzi mi na myśl nieco żabę, to kabina jest już świetna.
Technicznie jest idealny (no ale miałeś najlepszego nauczyciela), a co do paki, to zwycięzców się nie ocenia... :)

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2115
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#4 Post autor: smyk »

Można by jeszcze przednie błotniki upodobnić bardziej do oryginalnych. Optycznie jest poprawa. Technicznie już dawno było dobrze, a prostota zawsze się sprawdzała. Powodzenia!
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
ManiekManiak
VIP
Posty: 814
Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
Lokalizacja: Ostrołęka
HELF: ManiekManiak
: ManiekManiak

 

#5 Post autor: ManiekManiak »

W innym kolorze niż czarny lepiej by było widać kształty. Myślisz, że te obrotnice nie będą przeszkadzać na przeszkodach?

Ile waży? Zapowiada się bardzo dobrze, pewnie znowu mnie objedziesz.

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa
: Gen

#6 Post autor: Chrupek »

Waży 2,8kg, ale mogę tą wagę zredukować. Czwartkowe testy zdecydują.
Obrotnice nie przeszkadzały w Kamazie, a tu ich układ jest ten sam, więc nie powinno być problemów.

Tak, czarny słabo wychodzi na fotkach, zwłaszcza w tak kiepskich warunkach oświetleniowych i takim aparatem, jaki mam. Na żywo obadacie:)
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2115
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#7 Post autor: smyk »

gen_leihy pisze:Tak, czarny słabo wychodzi na fotkach, zwłaszcza w tak kiepskich warunkach oświetleniowych i takim aparatem, jaki mam. Na żywo obadacie:)
A czy w pierwowzorze też tak silnik z kabiny do tyłu wystaje? :)
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Mistakes
VIP
Posty: 528
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
HELF: Ayumi

 

#8 Post autor: Mistakes »

Rozumiem że prostota układu napędowego dużo daje, ale czy przy tej masie nie ma problemu z mocą?
Fajnie oddałeś kształty pierwowzroru. Strasznie mroczna wyszła ;)

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa
: Gen

#9 Post autor: Chrupek »

Oczywiście, że nie Smyk. I silnik jest tez niżej niż tu. Alternatywnie, mogę zabudować w tylnej ściance kabiny medium, a atrapę dać w przód... ale tak jak jest, przynajmniej ładnie widać pracujące tłoki.

Nie, nie ma problemów z mocą:) Większą część odcinków planuję jeździć na 3:1... no chyba, że trasy zaskoczą czymś nowym.
Mistakes pisze:Fajnie oddałeś kształty pierwowzroru.
Dzięki!
Ostatnio zmieniony 2011-08-17, 15:24 przez Chrupek, łącznie zmieniany 1 raz.
Sezon w pełni!

ODPOWIEDZ