Strona 1 z 1

[MOC] Berliet GBD-4 MK III

: 2011-08-16, 17:39
autor: Chrupek
Witam! :)

Przedstawiam trzecią wersję swojej najlepszej tegorocznej trialówki: Berliet GBD-4 Mk III

Obrazek

Jest to mało znana cywilna konstrukcja francuska z lat 70-tych, przeznaczona na rynek afrykański (stąd dość zwiewna kabina). Układ 4x4 napędza rzędowa szóstka. To tyle o oryginale, pora na wersję klockową.

Obrazek

Układ napędowy

Sercem jest jeden silnik XL, zlokalizowany pomiędzy osiami, w sztywnej ramie (Mk I, na GPM nr3, na którym ostatecznie nie wystartowałem miał również 1x XL; wersja na Węgry Mk II miała 2x XL, zabudowane w mniej więcej tym samym miejscu).

Skrzynia biegów autorstwa Emilusa (z przesuwanym silnikiem) jest wprawiana w ruch za pomocą liftarmowych cięgien (pewnie nie jestem pionierem, ale w tej kwestii na nikim się nie wzorowałem). Napędza ją 1x silnik medium, usytuowany nad BatBoxem. Działanie jest szybkie i sprawne, zastosowane odboje sprawiają, że zębatki pracujące w skrzyni, nie są tłamszone przez napierające ściany.
Biegi są dwa: 3:1 i 8.33:1. Liczba zębatek jest bardzo ograniczona: na szybszym biegu w całym układzie jest zaledwie 15 zębatek, razem z knobami. Na wolniejszym, pracuje 16 kół zębatych. Przełożenia są zoptymalizowane pod konstrukcję 4x4 2,5 kilową. Na szybszym biegu ciężarówka jest zrywna i potrafi pokonać spore pionowe przeszkody.

Zawieszenie

Pojazd posiada sztywną ramę centralną, połączoną obrotnicami z dwoma kolebkami. Jest to bardzo popularne i skuteczne rozwiązanie w przypadku aut 4x4. Jako amortyzację, zastosowałem selekcjonowane gumki recepturki :). Skok mostów jest przyzwoity (realnej pracy: 5 studów z przodu i ciut więcej z tyłu). Prześwit pod mostami to 4,5 studa. Pod brzuchem auta, najniższym punktem jest wał napędowy, przebiegający na wysokości 8,5 studów nad ziemią.

Układ skrętny

W moim Kamazie, z drugiego tegorocznego GPM, najbardziej niezadowolony byłem ze skrętu – był zbyt słaby i szwankował. Dlatego też zmieniłem silnik medium, na XLa. Tak właśnie jest w Berliecie, XL z przełożeniem 1.67:1, znajdujący się tuż nad kolebką, napędza listwę skrętną, przez zębatkę z8. Skręt jest bardzo szybki, porównywalny ze sterowaniem NXT, a przy tym ma wystarczającą moc, aby wyciągnąć pojazd z rowu.

Estetyka

Jak jest, każdy widzi. Sporo problemów nastręczyło nachylenie ściany przedniej. Jest to konstrukcja klina, w dodatku ma ukrytą w sobie linię okien. Mam nadzieję, że udało mi się dobrze oddać charakterystykę GDB-4. Jedynym, i świadomym, odstępstwem jest kształt świateł. W oryginale są okrągłe, ale ponieważ zatopione w zderzaku, zdecydowałem się na prostokąty. Z resztą, firma Berliet, gdy plajtowała, sprzedała prawa do tego pojazdu Renault, które wypuściło zadziwiająco podobny samochód ciężarowy: TRM-6000. Z powodu trudno dostępnych materiałów Berlieta, po części wzorowałem sie na renówkach, i może dlatego bryła kabinki jest nieco odświeżona (jak choćby te światła).
Miłość do studów pchnęła mnie w magiczny świat plate’ów :). Nie uświadczysz widzu tili (poza obrysem wlotu powietrza), wszędzie morza studów. W jedynym słusznie mrocznym, czarnym kolorze. Starałem sie wymodelować obrys paki – uniknąć pudłowatości. Stąd podkreślona linia błotników. Ze skalowania jestem bardzo zadowolony. Udało mi się osiągnąć taką wysokość, jaką powinien mieć samochód ciężarowy – bez żadnych uproszczeń ‘bo to tylko klocki’.
W kabinie znajdują się: ruchome fotele kierowcy i pasażera, kolumna kierownicza, drążek zmiany biegów, deska rozdzielcza, ruchome lusterka boczne, ruchome wycieraczki, otwierane drzwi kierowcy i pasażera, oraz własnoręcznie zbudowana atrapa silnika rzędowego 6-tłokowego, napędzana silnikiem medium.

Zasilanie

W samochodzie są 2x XL i 2x medium, więc zdecydowałem się na dwa BatBoxy. Miejsce na nie przewidziałem w ramie centralnej – usztywniają ramę. A jednak wymiana BatBoxów, to kwestia wyjęcia 3 pinów i wysunięcia Boxów bokiem. Procedura zajmuje 15 sekund.
Skręt, skrzynia biegów i atrapa są zasilane jednym Boxem, zaś XL napędowy ma drugiego Boxa tylko dla siebie.

Dane techniczne

Napęd: 1x XL (2,21W)
Skręt: 1x XL 1,67:1 (2,21W)
Skrzynia biegów: 2-biegowa 3:1 i 8.33:1, 1x Medium (1,04W)
Atrapa: własnego pomysłu, rzędowa szóstka, 1x Medium (1,04W)
Kół zębatych w układzie napędowym: 17
Długość wałów napędowych: 104 study (łącznie z gniazdami i kołami zębatymi)
Długość: 45,5cm (całkowita)
39cm (regulaminowa)
Szerokość: 21cm
Wysokość: 24cm
Rozstaw osi: 38 studów


Galeria: Tryk (po upublicznieniu)

Deeplinki:
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070606.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070607.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070609.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070610.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070611.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070612.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/genle ... 070614.jpg

I trzy bonusowe zdjęcia z kierowcą testowym :))
ciap
ciap2
ciap3
Kierowca ma na imię Chrupek:)

Schematy poglądowe układu napędowego:
ciach
ciach2
Zielony axle to oska wyjściowa z silnika.

I wrzucam jeszcze ten schemat w sr3d builderze, mozna sie pobawić animacja kół zębatych:)
http://www.speedyshare.com/files/298947 ... pedowy.L3B

Filmu nie wrzucam - zainteresowanych zapraszam na sobotnie zawody. Jak starczy aku, to dam się przejechać:]

Auto powstawało długo i trudno mi to nawet wpisać w ramy czasowe. Konsultowałem się z wieloma osobami i serdecznie im za to dziękuję:)

Pozdrawiam!

: 2011-08-16, 18:36
autor: 3dom
Wreszcie go pokazałeś :)

Kabina bardzo mroczna, ma swój klimat. Morze studów na czarnym aż tak nie przeszkadza. A żywo prezentuje się jeszcze lepiej, chociaż lepsza moim zdaniem byłaby poprzednia wersja paki przykryta np. tekturą jak w Tatrze Emila z Węgier.

Mechanicznie na pewno nic nie można zarzucić, zresztą przekonamy się wkrótce :)

: 2011-08-17, 10:06
autor: Emilus
Nareszcie go pokazałeś.

Choć wygląd paki przywodzi mi na myśl nieco żabę, to kabina jest już świetna.
Technicznie jest idealny (no ale miałeś najlepszego nauczyciela), a co do paki, to zwycięzców się nie ocenia... :)

: 2011-08-17, 10:14
autor: smyk
Można by jeszcze przednie błotniki upodobnić bardziej do oryginalnych. Optycznie jest poprawa. Technicznie już dawno było dobrze, a prostota zawsze się sprawdzała. Powodzenia!

: 2011-08-17, 13:21
autor: ManiekManiak
W innym kolorze niż czarny lepiej by było widać kształty. Myślisz, że te obrotnice nie będą przeszkadzać na przeszkodach?

Ile waży? Zapowiada się bardzo dobrze, pewnie znowu mnie objedziesz.

: 2011-08-17, 13:43
autor: Chrupek
Waży 2,8kg, ale mogę tą wagę zredukować. Czwartkowe testy zdecydują.
Obrotnice nie przeszkadzały w Kamazie, a tu ich układ jest ten sam, więc nie powinno być problemów.

Tak, czarny słabo wychodzi na fotkach, zwłaszcza w tak kiepskich warunkach oświetleniowych i takim aparatem, jaki mam. Na żywo obadacie:)

: 2011-08-17, 13:57
autor: smyk
gen_leihy pisze:Tak, czarny słabo wychodzi na fotkach, zwłaszcza w tak kiepskich warunkach oświetleniowych i takim aparatem, jaki mam. Na żywo obadacie:)
A czy w pierwowzorze też tak silnik z kabiny do tyłu wystaje? :)

: 2011-08-17, 14:55
autor: Mistakes
Rozumiem że prostota układu napędowego dużo daje, ale czy przy tej masie nie ma problemu z mocą?
Fajnie oddałeś kształty pierwowzroru. Strasznie mroczna wyszła ;)

: 2011-08-17, 15:22
autor: Chrupek
Oczywiście, że nie Smyk. I silnik jest tez niżej niż tu. Alternatywnie, mogę zabudować w tylnej ściance kabiny medium, a atrapę dać w przód... ale tak jak jest, przynajmniej ładnie widać pracujące tłoki.

Nie, nie ma problemów z mocą:) Większą część odcinków planuję jeździć na 3:1... no chyba, że trasy zaskoczą czymś nowym.
Mistakes pisze:Fajnie oddałeś kształty pierwowzroru.
Dzięki!