[MOC] RG-35 4x4 aka Lot Nad Kukułczym Gniazdem
: 2011-08-22, 21:01
Dane techniczne:
Wymiary: dł 41s / szer. 24s / wys. 22s
Waga: 2.074 kg
Zawieszenie: kolebki
Napęd: 1 x PF XL z przełożeniem 4.2:1 (pierwszy bieg) / 2.5:1 (drugi bieg)
Kolejna chybiona trialówka :) Jest to model RG-35 4x4, czyli pojazdu MRAP stworzonego przez południowoafrykański oddział BAE Systems. Pojazdy MRAP to jedna z nowości na współczesnym polu wojny; MRAP to skrót od Mine Resistant Ambush Protected, czyli w praktyce jest to transporter opancerzony który ma pozwolić załodze przeżyć nawet jak wjedzie na minę. Zasadniczym elementem ochrony załogi przed minami jest wyposażenie pojazdu w tzw. cytadelę / kapsułę, czyli opancerzoną klatkę wokół załogi, która ma zostać w całości w przypadku wybuchu, podczas gdy inne części pojazdu, np. błotniki, są "stratne". RG-35 4x4, czyli skrócony wariant podstawowego RG-35 które ma konfigurację 6x6, reprezentuje drugą kategorię pojazdów MRAP, co oznacza że łączy wysoki poziom ochrony przeciwminowej z bardzo dobrymi osiągami terenowymi. Jest to krótki (5.2 metra), zwarty pojazd mieszczący aż 9 osób, o masie własnej 12 ton i z 450-konnym silnikiem. Miło popatrzeć jak sobie radzi w terenie - link dla chętnych: http://www.youtube.com/watch?v=UD0d0wOGUpY
Kilka fot oryginału w akcji + wersje 4x4 i 6x6 razem. Zwróćcie uwagę na prawy dolny róg pierwszego zdjęcia: właściciel tej kamery musiał bardzo ufać panu kierowcy:
Tyle jeśli chodzi o oryginał, mój model powstał przede wszystkim dla przetestowania części z Unimoga: kół, zwolnic, oraz ball jointów. Zawieszenie to proste kolebki ze zwolnicami z 3-krotną redukcją, oraz dyframi. Bałem się robić tak krótki pojazd bez dyfrów - być może bezpodstawnie. Przednia oś ma wbudowany silnik Medium do skrętu. Podwozie jest całkowicie liftarmowe i wypełnia praktycznie całość pojazdu z kabiną włącznie. Dzięki temu pomieściło 2-biegową zdalnie sterowaną skrzynię biegów i atrapę silnika w układzie rzędowej szóstki - a to wszystko w kadłubie ze sporą boczną wnęką na zapasowe koło. Atrapa napędzana jest osobnym silnikiem Medium. W pewnym momencie w podwoziu mieściła się nawet wyciągarka przednia napędzana jeszcze jednym Mediumem, ale ostatecznie usunąłem ją żeby obniżyć środek ciężkości. Sam model waży ok. 1.75 kg, dociążyłem go do regulaminowych 2 kg używając obciążonych bricków 2x2x6. Znajdują się one na spodzie podwozia, co również miało obniżyć środek ciężkości. Niestety - jak pokazał rajd - niedostatecznie.
Model na rajdzie nie jeździł praktycznie w ogóle. Okazało się, że w jakimś zaćmieniu umysłowym zamontowałem jedną parę zębatek w przeniesieniu napędu na odwrót, uzyskując akcelerację zamiast redukcji. Gdyby nie ten błąd, redukcja na niższym biegu wynosiłaby 7:1 i model mógłby powalczyć, a tak - jak słusznie zauważył Atr - tak właściwie nie było pierwszego biegu.
Na koniec podziękowania dla Belfasta, Mańka i Mistakesa za pomoc w zbieraniu klocków i dla Atra za film oraz zdjęcia :)
Galeria: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=481618
Słit focie:
Oraz krótki i bolesny film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GblJuvxIC-M[/youtube]