[MOC] Tatra T810
: 2011-09-08, 21:19
Witam wszystkich!
Chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę - TATRĘ T 810-1R0R26 13 177 6x6.1R na podwoziu shelter carier (dłuższa wersja z rozstawem między 1 a 2 osią wynoszącą 3450mm w oryginale), przystosowaną do trialu. Jest to ciężarówka wykorzystywana przez czeską armię oraz oferowana w różnych wariantach i typach zabudów w przemyśle samochodowym (żurawie, podnośniki, cargo itp). Chciałem zbudować coś oryginalnego i mam nadzieję, że wizualnie udało się to oddać. Jedynie z czym pojechałem po przysłowiowej "bandzie" to kabina i jej przednie przetłoczenia - wyciosałem to na prosto i nakleiłem wlot, bo nic sensownego mi nie wychodziło :D
Z tego miejsca chciałbym również podziękować TT za cenne rady i poświęcony mi czas :)
Dane techniczne:
Wymiary:
- długość 52,5cm (66s),
- szerokość 18cm (20s), z kołami 20cm (23s),
- wysokość 24cm (30s).
Skala ~1:14
Rozstaw osi: 29+13(14) studów
Napęd: 6x6x2
Moc: 2,21 W
Waga: ~2400g.
Na wstepie dodam, iż jest to moja praktycznie pierwsza kontrukcja o tak dużym stoniu skomplikowania.
Do napędu służy jeden silnik PF XL, zblokowany z dwubiegową linearną skrzynią biegów opartą o koła zębate z12->z36 i z24->z24, co finalnie daje redukcję na kołach 1:9 i 1:3. Skrzynia sterowana jest za pomocą mediuma napędzającego mini LA. Test ściany, jak i łapanie za którekolwiek obracające się koło nie robią większego wrażenia na układzie napędowym.
Zawieszenie stanowią 3 poprzeczne kolebki, a tylny tandem dodatkowo tworzy kolebkę wzdłużną, wszystko to resorują elementy gumowe 1x2 studa w ilości zależnej od tego jaką charakterystykę pracy zawieszenia chcemy uzyskać- można je łatwo wymieniać.
Skręt oparty jest o kolejny silnik PF XL (to ten wystający pionowo za kabiną) z redukcją 1:5. Ponadto model posiada wszystkie bajery wymagane przez obecny regulamin, tj.: litą kabinę, podłogę, fotele, prostą deskę rozdzielczą (pozostało mi dokleić zegary), kierownicę (niestety nieruchomą), drążek zmiany biegów, działającą atrapę silnika R6 napędzaną mediumem oraz bonusowo wyciągarkę także zasilaną mediumem i sterowaną zdalnie na przełożeniu ~worm->z8. Żeby nie iść zbytnio w masę, wszystko podpięte jest pod jednego batboxa - powinno dać radę. Od razu napiszę, że silnik starego typu (nie pamiętam oznaczenia) zamontowany po lewej stronie służy tylko w celach dekoracyjnych i nie jest do niego podpięte zasilanie. ładnie mi tam się wpasował i robi wagę w dobrym miejscu ;) W terenie auto sobie radzi nieźle, jedyne co, to niezaduży prześwit i czasem ślizgam się brzuchem po kamieniach. No i brakuje mi doświadczenia w sterowaniu trialówką, ale trzeba je zdobyć, a najlepszym sposobem wydaje się być udział w zawodach. Tak więc chcę się pojawić w sobotę na rajdzie LTTC i porozpinać kardany ;)
Temat ma charakter rozwojowy, gdyż po zawodach, na pewno coś będzie do poprawy - oby nie za wiele, życie pokaże. Mam nadzieję że mnie nie zawiedzie - trochę po kamulcach i innych wybojach pojeździła przez ostatnie dwa tygodnie :) Było kilka poprawek, szczególnie w miejscu przekazania napędu do tylnego tandemu, ale juz jest ok.
Do soboty mam zamiar poprawic jeszcze nieco przednie nadkola, podnieść o studa pakę, żeby zwiększyć zakres pracy zawieszenia oraz zwiększyć również o studa rozstaw między 2 a 3 osią, bo koła są niebezpiecznie blisko siebie. Nie dorobiłem sie niestety jeszcze własnych sześciu sztuk 94.8, a te widoczne na fotografii są pożyczone właśnie od TT:) Jednak faktem jest, że na samym rajdzie będzie mi ich dwóch brakowało:( Topniejące fundusze na ten miesiąc kazały mi wybierać: zawody lub komplet 6 opon z Unimoga i wybrałem zawody:) Emilus zaoferował, że weźmie dla mnie 6 sztuk, choć nawet 2 mi uratują życie:) Chciałem mu tutaj także podziękować za pomoc. Jak tylko będzie wypłata, to nabywam odpowienie kółka:)
Poniżej link do galerii:
Galeria
(sorry za jakość zdjęć, ale przy obecnej pogodzie i napiętym planie tygodnia nic lepszego nie byłem w stanie cyknąć...)
Filmu nie wrzucam, gdyż nawet żadnego nie nakręciłem jeszcze.
Proszę o komentarze, opinie, rady itp.
..i jeszcze mały offtop: zawody są o 10:00 w Parku Szczęśliwieckim, tak? Ja Wa-wy nie znam wcale i stąd moje pytanie - czy ktoś będzie zmierzał w stronę tego parku od strony Dworca Zachodniego lub Centralnego? Ja o 9:40 mam przyjazd.
Pozdrawiam,
Blaha
Chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę - TATRĘ T 810-1R0R26 13 177 6x6.1R na podwoziu shelter carier (dłuższa wersja z rozstawem między 1 a 2 osią wynoszącą 3450mm w oryginale), przystosowaną do trialu. Jest to ciężarówka wykorzystywana przez czeską armię oraz oferowana w różnych wariantach i typach zabudów w przemyśle samochodowym (żurawie, podnośniki, cargo itp). Chciałem zbudować coś oryginalnego i mam nadzieję, że wizualnie udało się to oddać. Jedynie z czym pojechałem po przysłowiowej "bandzie" to kabina i jej przednie przetłoczenia - wyciosałem to na prosto i nakleiłem wlot, bo nic sensownego mi nie wychodziło :D
Z tego miejsca chciałbym również podziękować TT za cenne rady i poświęcony mi czas :)
Dane techniczne:
Wymiary:
- długość 52,5cm (66s),
- szerokość 18cm (20s), z kołami 20cm (23s),
- wysokość 24cm (30s).
Skala ~1:14
Rozstaw osi: 29+13(14) studów
Napęd: 6x6x2
Moc: 2,21 W
Waga: ~2400g.
Na wstepie dodam, iż jest to moja praktycznie pierwsza kontrukcja o tak dużym stoniu skomplikowania.
Do napędu służy jeden silnik PF XL, zblokowany z dwubiegową linearną skrzynią biegów opartą o koła zębate z12->z36 i z24->z24, co finalnie daje redukcję na kołach 1:9 i 1:3. Skrzynia sterowana jest za pomocą mediuma napędzającego mini LA. Test ściany, jak i łapanie za którekolwiek obracające się koło nie robią większego wrażenia na układzie napędowym.
Zawieszenie stanowią 3 poprzeczne kolebki, a tylny tandem dodatkowo tworzy kolebkę wzdłużną, wszystko to resorują elementy gumowe 1x2 studa w ilości zależnej od tego jaką charakterystykę pracy zawieszenia chcemy uzyskać- można je łatwo wymieniać.
Skręt oparty jest o kolejny silnik PF XL (to ten wystający pionowo za kabiną) z redukcją 1:5. Ponadto model posiada wszystkie bajery wymagane przez obecny regulamin, tj.: litą kabinę, podłogę, fotele, prostą deskę rozdzielczą (pozostało mi dokleić zegary), kierownicę (niestety nieruchomą), drążek zmiany biegów, działającą atrapę silnika R6 napędzaną mediumem oraz bonusowo wyciągarkę także zasilaną mediumem i sterowaną zdalnie na przełożeniu ~worm->z8. Żeby nie iść zbytnio w masę, wszystko podpięte jest pod jednego batboxa - powinno dać radę. Od razu napiszę, że silnik starego typu (nie pamiętam oznaczenia) zamontowany po lewej stronie służy tylko w celach dekoracyjnych i nie jest do niego podpięte zasilanie. ładnie mi tam się wpasował i robi wagę w dobrym miejscu ;) W terenie auto sobie radzi nieźle, jedyne co, to niezaduży prześwit i czasem ślizgam się brzuchem po kamieniach. No i brakuje mi doświadczenia w sterowaniu trialówką, ale trzeba je zdobyć, a najlepszym sposobem wydaje się być udział w zawodach. Tak więc chcę się pojawić w sobotę na rajdzie LTTC i porozpinać kardany ;)
Temat ma charakter rozwojowy, gdyż po zawodach, na pewno coś będzie do poprawy - oby nie za wiele, życie pokaże. Mam nadzieję że mnie nie zawiedzie - trochę po kamulcach i innych wybojach pojeździła przez ostatnie dwa tygodnie :) Było kilka poprawek, szczególnie w miejscu przekazania napędu do tylnego tandemu, ale juz jest ok.
Do soboty mam zamiar poprawic jeszcze nieco przednie nadkola, podnieść o studa pakę, żeby zwiększyć zakres pracy zawieszenia oraz zwiększyć również o studa rozstaw między 2 a 3 osią, bo koła są niebezpiecznie blisko siebie. Nie dorobiłem sie niestety jeszcze własnych sześciu sztuk 94.8, a te widoczne na fotografii są pożyczone właśnie od TT:) Jednak faktem jest, że na samym rajdzie będzie mi ich dwóch brakowało:( Topniejące fundusze na ten miesiąc kazały mi wybierać: zawody lub komplet 6 opon z Unimoga i wybrałem zawody:) Emilus zaoferował, że weźmie dla mnie 6 sztuk, choć nawet 2 mi uratują życie:) Chciałem mu tutaj także podziękować za pomoc. Jak tylko będzie wypłata, to nabywam odpowienie kółka:)
Poniżej link do galerii:
Galeria
(sorry za jakość zdjęć, ale przy obecnej pogodzie i napiętym planie tygodnia nic lepszego nie byłem w stanie cyknąć...)
Filmu nie wrzucam, gdyż nawet żadnego nie nakręciłem jeszcze.
Proszę o komentarze, opinie, rady itp.
..i jeszcze mały offtop: zawody są o 10:00 w Parku Szczęśliwieckim, tak? Ja Wa-wy nie znam wcale i stąd moje pytanie - czy ktoś będzie zmierzał w stronę tego parku od strony Dworca Zachodniego lub Centralnego? Ja o 9:40 mam przyjazd.
Pozdrawiam,
Blaha