Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] M3 Halftrack
Autor Wiadomość
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-09-20, 23:24   [MOC] M3 Halftrack

Chciałbym zaprezentować moje najnowsze dziecko. Jest nim ciężarówka, której nazwa może mało co komu mówi, ale gdy ktokolwiek ją zobaczy stwierdzi, że gdzieś coś takiego już kiedyś widział. Ten pojazd wygląda tak:


Starałem się jak najbardziej odtworzyć charakterystyczne cechy tego pojazdu, głównie chodzi tutaj o kształt maski, który jest dość trudny do wymodelowania w Technicu. Mam nadzieję, że mi się to udało. Model jest dość spory, bo jego wymiary to:
dł/szer/wys: 74/25/23 cm (wysokość liczona bez działka).

Z technicznych spraw, waży to około 5 kg (z małą nadwyżką, ale ciężko przy tych rozmiarach dokładnie zważyć). Co to potrafi? Ano jest to dość bawialne, ma trochę możliwości:
1. Jeździ i skręca (działa też kierownica);
2. Ma obracane działko;
3. Samo działko jest zbudowane, jako imitacja działka obrotowego, któremu dodatkowo przy kole pasowym (imitującym obrotowy magazynek)zamontowałem światła, które świecą na czerwono - ma to imitować prowadzenie ostrzału;
4. Podczas jazdy rusza się atrapa silnika;

Wszystkie powyższe funkcje działają na pilota. Do tego dochodzą funkcje obsługiwane manualnie (jedna z nich zmotoryzowana i od niej zacznę):
- działająca i załączana ze switcha wyciągarka;
- otwierane drzwi, maskę silnika, tylny właz do miejsca przewozu ludzi (10 miejsc siedzących);

Ponadto wszystko zawieszone, przód niezależnie, tylna rama gąsienic zawieszona na zasadzie wleczenia.

W modelu wykorzystałem:
- 2 odbiorniki na podczerwień;
- 1 batboxa;
- 2 silniki XL (napęd gąsienic);
- 4 sztuki eMek;

Z racji wagi napęd musi niestety być zredukowany. Pierwotna redukcja była 1:2,77. Okazało się to zbyt słabe. Wynikało to z faktu, że napęd przekazywany był kątowo, a to dlatego, że napędzane jest tak przednie, jak i tylne koło dla gąsienic. Następnie po dość karkołomnej przebudowie zmieniłem redukcję na 1:13,88 co z kolei zaowocowało tym, że mimo siły pojazd poruszał się tragicznie wolno. Kolejna przebudowa zaowocowała opcją 1:8,33 i tak zostało w finalnej wersji. Być może mój H3 nie jest zbyt szybki, ale przy tej masie musiałem iść na kompromis...

W zasadzie to tyle, w razie pytań chętnie odpowiem;).

Galeria:klik

I filmik (proszę nie bić, to moje pierwsze kroki...):


Pozdrawiam. F.
Ostatnio zmieniony przez Filus 2011-09-22, 22:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
My other ride is a tank


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5322
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-21, 00:21   

Cytat:
Ten film zawiera treść od partnera EMI, który zablokował go w Twoim kraju na mocy praw autorskich.


Jednym słowem albo podmienisz muzykę w filmie, albo trzeba go będzie oglądać z zagranicy.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Bobofrutx 
VIP
Władca Arctica!


Wiek: 34
Dołączył: 21 Sie 2007
Wpisy: 1014
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-09-21, 00:23   

Filmik zablokowany :/

Niezły 'kloc' ci wyszedł, na zdjęciach wygląda dość masywnie. Na oko dał bym mu więcej niż 5 kilo.
Niestety, nie mogę określić jak to coś się porusza, zatem ocenie stylistykę. Maska/kabina, ogólnie przód wygląda całkiem nieźle. Trochę dziwne jest to że najpierw trzeba unieść słupki, a potem dopiero można otworzyć maskę :P Za to tył już nie do końca mi się podoba, jak by był dodany trochę na siłę. Fajnie że na pace znalazło się miejsce dla załogi. Nurtuje mnie czemu gąsienice zrobiłeś dwukolorowe? Z braku ogniw w jednym kolorze? Strasznie drażni ;P
_________________
Dzień bez LEGO to stracony dzień ;P
DeszczyK
Sariel napisał/a:
Na potęgę posępnego Longera, mocy przybywaj...
 
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-09-21, 01:04   

Zmieniłem muzykę (chyba) jakimś narzędziem od YT. Póki co działa. Wybrałem jakąś nutkę, która średnio pasuje, ale była stonowana. Mam nadzieję, że będzie działać już bez problemów.

Bobofrutx napisał/a:
Trochę dziwne jest to że najpierw trzeba unieść słupki, a potem dopiero można otworzyć maskę


Chciałem oddać pełną bryłę, a nie miałem zupełnie pomysłu, jak zrobić coś takiego inaczej niż jest. No i teoretycznie da się otworzyć maskę podnosząc tylko je, ale to trochę wygina klocki, dlatego ogólnie podnoszę je ręką, a potem maskę. Ale jakby chcieć udawać realizm, to maskę da się otworzyć bezpośrednio, jeno i tak się ta osłona podniesie;).

Bobofrutx napisał/a:
jak by był dodany trochę na siłę


Może na siłę to trochę za duże słowo, ale faktem jest, że zwyczajnie brakło mi już liftarmów, w kolorze żółtym/czarnym i żeby to jakoś wyglądało musiałem przejść na bricki i plate'y, przez to też osłona od góry "paki" jest trochę kombinowana, trochę liftów, trochę studów.

Bobofrutx napisał/a:
Nurtuje mnie czemu gąsienice zrobiłeś dwukolorowe? Z braku ogniw w jednym kolorze?


Dokładnie, wydało mi się to jedynym słusznym rozwiązaniem, by równomiernie to tak rozłożyć.
 
 
 
Methos 


Wiek: 42
Dołączył: 23 Lip 2011
Wpisy: 227
Skąd: Polska - Gniezno
Wysłany: 2011-09-22, 09:00   

Cześć
W przypadku ogólnej bryły pojazdu jest on rozpoznawalny i moim zdaniem fajnie wyszedł.
Co do problemów z muzyką - rzuć okiem tutaj , a w szczególności ostatni post ;)
_________________
http://naszehobby.strefa.pl
http://facebook.com/NaszeHobby
https://twitter.com/#!/NaszeHobby
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1977
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-09-22, 18:05   

Cóż, ja będę bardziej brutalny niż koledzy :>

Fakt że przód Ci wyszedł. Wszystko się trzyma skali i wygląda bardzo ładnie natomiast tył jest kiepski. Prowadnice gąsienic, koła napędowe i zabudowa...


Największe ale mam chyba do samych prowadnic. Wyglądają jak rusztowanie. Brakuje przede dużych kół z przodu i tyłu gąsienicy. Dlatego jest tak pusto.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Mrutek
[Usunięty]

Wysłany: 2011-09-22, 19:13   

eric trax napisał/a:
Cóż, ja będę bardziej brutalny niż koledzy :>

Nie, brutalny to będę ja:
Najpierw myślałem, że to Opel Maultier, potem, że może jakiś Zis, Ził, Albo co. I dopiero dodatkowa podpowiedź w formie obrazka i opisu miała przekonać mnie, że to co przedstawiłeś jest to to, co chciałeś zbudować. Porównując oba obrazki dochodzę do wniosku, że to jednak nie to samo.
Podoba mi się za to żółty kolor i ruchome działko i inne funkcjonalności.
Ruchoma maska podczas jazdy nie bardzo, bo to podstawa aby pojazd nie przeszedł badania ;)
Zbudowałem kiedyś coś podobnego (mniej zaawansowanego , bo to nie moja branża), a nawet dwa (drugi na starych gąsienicach) i pamiętam, że autko za...o, a Twoje ledwo pełźnie. Fakt, były problemy z zakręcaniem (oryginały też miały) - w takim układzie gąsienica musi mieć tylko niewielki styk z podłożem i po problemie. Ale jednak zasuwało.
Twoje auto prawdopodobnie jest zwyczajnie za ciężkie i dodatkowo ma źle rozłożony ciężar.
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-09-22, 21:29   

Gwoli wyjaśnienia, bo można zarzucić, że ten obrazek, który został użyty do prezentacji w filmie oryginału faktycznie różni się, od tego klockowego. Stroną, na której znalazłem owy pojazd do wzorowania się jest ta witryna. Jest na niej kilka wersji jednego pojazdu. Toteż na to samo sobie pozwoliłem podczas budowy. Pozbierałem tych kilka wersji w jedną. Stąd np. w mojej wersji nie ma podwyższenia nad kabiną kierowcy, na której znajduje się działko (jak na obrazku z filmu), ponieważ ten fragment zaczerpnąłem z pierwszego, od góry obrazka (z podanej przeze mnie strony). A teraz odnosząc się:

eric trax napisał/a:
Największe ale mam chyba do samych prowadnic. Wyglądają jak rusztowanie.


To rusztowanie musi takie być ze względu na masę. Pierwotnie miejsce styku gąsienic z podłożem było dodatkowo "zawieszone" na mających wybierać przeszkody liftach kształtu L z kołami prowadzącymi. Póki z tyłu nie było paki, póty było dobrze. Jednak, gdy doszedł Bbox, silnik, IR receivery i cała reszta, koła prowadzące zjeżdżały z mocowania, całość wyginała się niemiłosiernie. Opcje były dwie: zarzucić projekt i robić wszystko od nowa lub usztywnić wszystko, zrezygnować z tego wybierania przeszkód i zrobić właśnie ten stelaż.

eric trax napisał/a:
Brakuje przede dużych kół z przodu i tyłu gąsienicy. Dlatego jest tak pusto.


Tu się muszę zgodzić, tych kół brakuje, a są w oryginale. Problemem jest przekazanie napędu na gąsienice na tyle mocnego, by ten ponad 5 kg kloc raczył się ruszyć. Nie udało mi się znaleźć rozwiązania, ale chętnie zobaczę Twoją propozycję na rozwiązanie tego zagadnienia;).

Mrutek napisał/a:
Porównując oba obrazki dochodzę do wniosku, że to jednak nie to samo.


Wynika to zapewne z tego, co pisałem wyżej, że zbierałem poszczególne cechy różnych wariantów tego pojazdu. Mój błąd, mogłem choć o tym napomknąć.

Mrutek napisał/a:
i pamiętam, że autko za...o, a Twoje ledwo pełźnie


Uwierz, że przy tej wadze i gabarytach jest to maksimum, jakie udało mi się wycisnąć. Szybsze obroty miały zbyt mały moment, by to uciągnąć. Z kolei niejako w ramach usprawiedliwienia powiem, że na podłodze strasznie się ślizgają te gąsienice (widać to też na filmie), a wynika to prawdopodobnie z faktu, że gąsienice były mało eksploatowane i można rzec, że tak szare (z 8043), jak i czarne (z 8263) są praktycznie funkiel nówka nieśmigane. Są gładkie bez otarć stąd poślizg, na dywanie jeździ lepiej, choć równie wolno.

Mrutek napisał/a:
Twoje auto prawdopodobnie jest zwyczajnie za ciężkie i dodatkowo ma źle rozłożony ciężar.


Z pierwszą częścią się zgodzę, z drugą tak średnio. Jasne, że biorąc pod uwagę fakt, że napędzane są gąsienice, to tył powinien być dociążony maksymalnie, jak można. Ale z drugiej strony, wtedy ten "stelaż" musiałby być jeszcze bardziej pancerny, a i zawieszenie tej ramy musiałoby być znacznie twardsze (więcej amorków byłoby potrzebne). No i drugą sprawą jest to, że dociążenie (bo przód i tak jest oszczędnie (jak chodzi o masę) zbudowany) spowodowałoby wzrost całej masy i prawdopodobnie napęd musiałby być jeszcze wolniejszy.

Reasumując. Cały problem "żwawości" modelu wynika z jego wielkości. Chciałem zbudować sobie coś naprawdę wielkiego, co będzie funkcjonowało. Udało mi się to, ale kosztem szybkości, z jaką to jeździ.

I na koniec. Dzięki za odzew dla tych, co się odezwali;). Jakoś chyba ludzie z forum nie przepadają za moimi tworami:(.
Pozdrawia. F.
Ostatnio zmieniony przez Filus 2011-09-22, 22:12, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 46
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 376
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2011-09-23, 06:45   

Przede wszystkim widać ogrom włożonej pracy i to należy docenić.

Twoja konstrukcja ma potencjał, ale jak już przedmówcy stwierdzili, masa zabija. Odchudzenie konstrukcje o jakieś 2 kg na pewno wyszłoby jej na zdrowie. Przecież to nie zawody "w skrócie LUGPol T" żeby dokładać kilogramów.

Jeśli zdecydowałeś się na wykończenie w stylu technic, bez model teamowych szczegółów i krągłości, to śmiem twierdzić, że całość dałoby się to zbudować znacznie lżejsze.

Ale, żeby nie było samego narzekania, podkreślę - ogólnie pojazd jest ciekawy. W bezruchu prezentuje się całkiem przyzwoicie, zdecydowanie lepiej niż w działaniu.
Z drobiazgów podoba mi się kształt przednich błotników, niby nic odkrywczego ale naprawdę fajnie wyszły.
Ostatnio zmieniony przez M_longer 2011-09-23, 17:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Mrutek
[Usunięty]

Wysłany: 2011-09-23, 08:17   

Ślizgające się gąsienice to przypadłość wszystkich gąsienicowych MOCy, dlatego o tym nie wspomniałem. Gdyby Twoje auto było lżejsze, to nie byłoby z tym jakiegoś większego problemu. Duże nie znaczy ciężkie! Przynajmniej w technic. Na Twoim miejscu bym to odchudził, przebudował, zbudował od nowa lepiej, bo na tym polega zabawa z klockami:)
Jeśli chodzi o wygląd to w oryginale przód maski opada w dół, a okna są niższe. Wystarczy poprawić tylko to, aby przybliżyć go wyglądem do halftraka.
Nie wiem czy ludzie przepadają czy nie za twoimi budowlami, ja osobiście dział Technic odwiedzam rzadko. W zasadzie tylko dla pojazdów pancernych. Sam zdajesz sobie sprawę , że do ideału trochę mu brakuje, jednak jestem zdania, że można go spokojnie poprawić i odchudzić. Potencjał ma:)
Sariela nie komentuję , bo po co. Co chwila jakieś arcydzieło. Nuuuda.
Ostatnio zmieniony przez Mrutek 2011-09-23, 08:23, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 43
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 2907
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-09-23, 10:05   

Ciekawa konstrukcja. Sporo się napracowałeś.

Ale... Na moje oko tył trochę za bardzo przysadzisty i ramy gąsienic są za długie. Poza tym te dolne kółka jezdne powinny być bardziej rozsunięte.

Filus napisał/a:
biorąc pod uwagę fakt, że napędzane są gąsienice, to tył powinien być dociążony maksymalnie, jak można.
No niekoniecznie, bo pojazd może przestać skręcać - koła też muszą być dociśnięte do podłoża.

A co do zbyt wolnej jazdy, to ja bym nie zwalał winy na gąsienice, ani na masę. Mój Terex waży jakieś 4,5 kg i nie ma problemów z jazdą, a napędzany jest przez 2 PF M. Te koła nie nadają się na koła jezdne, bo na nich model podskakuje (widać to dobrze na filmie w momencie 1:32). Trzeba je zmienić na gładkie (takie , bądź takie UWAGA! Nie mylić z tymi - one są ciut szersze i nie wchodzą w tę szczelinę w gąsienicach). To powinno pomóc.

Poza tym trzeba odchudzić konstrukcję (nie ma co przesadzać z "przeciwpancernością" ram) i maksymalnie uprościć przeniesienie napędu żeby zminimalizować straty mocy na tarcie.
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
 
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 41
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-09-23, 10:13   

Filus napisał/a:
Tu się muszę zgodzić, tych kół brakuje, a są w oryginale. Problemem jest przekazanie napędu na gąsienice na tyle mocnego, by ten ponad 5 kg kloc raczył się ruszyć. Nie udało mi się znaleźć rozwiązania, ale chętnie zobaczę Twoją propozycję na rozwiązanie tego zagadnienia;).


Możesz zrobić koła tak jak ja zrobiłem w Demagu:






Opis modelu na forum:
http://www.00453005_00000...pic.php?t=13471

Co do Twojego pojazdu, niezbyt istotne, że ma wady, bo inaczej wszyscy by budowali od razu ostateczne modele i rozwój by się równał 0. Najważniejsze, że sporo się nauczyłeś zapewne i aby kolejny model był lepszy, ładniejszy itp. czego Ci życzę.
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
Ostatnio zmieniony przez Emilus 2011-09-23, 10:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-09-25, 17:17   

Żbik napisał/a:
nie nadają się na koła jezdne, bo na nich model podskakuje (widać to dobrze na filmie w momencie 1:32). Trzeba je zmienić na gładkie


O tym nie pomyślałem, sądziłem, że elementy dedykowane dla gąsienic będą lepsze... bo tak. W tu się okazuje, że tak nie jest. W sumie, jak teraz się tak zastanawiam, to w prawie wszystkich czołgach, jakie widziałem z Lego, były użyte właśnie gładkie koła (lub felgi), jako koła jezdne. Może kiedyś wrócę do tematu, a wtedy na pewno będę do tego wracać;).

Emilus napisał/a:
Co do Twojego pojazdu, niezbyt istotne, że ma wady, bo inaczej wszyscy by budowali od razu ostateczne modele i rozwój by się równał 0. Najważniejsze, że sporo się nauczyłeś zapewne i aby kolejny model był lepszy, ładniejszy itp. czego Ci życzę.


Z nauką na pewno masz rację, w sumie to moje pierwsze poważne podejście do pojazdu na gąsienicach. Sam i tak się cieszę, że w ogóle jeździ;). No i dzięki za życzenia;).
Pozdrawiam. F.

PS. Model jest już niemal całkiem rozebrany. Póki co nie planuję "MK2", bo mam już inny projekt w głowie, ale nie wykluczam, że wrócę ze zdwojoną siłą;). Jeżeli to kogoś interesuje, zostaję w tematyce wojskowej, ale będzie to zupełnie co innego;).
Ostatnio zmieniony przez Żbik 2011-11-05, 23:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2011-11-05, 18:21   

Spróbuj zrobić napęd także na przednie koła , bo na gładkiej powierzchni gąsienice nie dają sobie rady z masą pojazdu .
Ostatnio zmieniony przez 2011-11-06, 07:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,045 sekundy. Zapytań do SQL: 12