7499 Flexible Rails
: 2011-10-10, 14:59
Recenzja 7499 Elastyczne Tory
Dane techniczne
Seria: Trains
Rok premiery: 2011
Liczba klocków: 24
Liczba figurek: 0
Waga: 315 gram
Spis cześci: http://www.bricklink.com/catalogItemInv.asp?S=7499-1
Cena:70-80 PLN Polskie sklepy: 74,99 PLN, Allegro: ok. 59 PLN ( + przesyłka ok 11zł)
Lugnet,
Peeron,
Bricklink,
Brickset.
Wstęp
Aby wzbogacić recenzję skromnego zestawu jakim jest mała paczka torów pozwoliłem sobie przytoczyć kilka ciekawych informacji dotyczących torów, podkładów i szyn kolejowych.
Tory kolejowe w Polsce
Szerokość standardowa toru kolejowego zwana też w nomenklaturze naukowej prześwitem (p) może być mierzony 12 (niektórzy twierdzą nawet, że 10) - 14 mm poniżej główek szyn i wynosi 1435 mm. Jest to rozmiar ustanowiony przez jednego z pionierów kolejnictwa – George'a Stephensona (podobno taki rozstaw kół miały rzymskie kwadrygi), a obowiązuje do dziś w większości państw świata, w tym także w Polsce. Tory mogą być ustawione na podkładach drewnianych, żelbetowych (strunobetonowych), stalowych itp. Na uwagę zasługuje fakt, że istnieją też prześwity wąskie (p = 600/750/900 mm) oraz szerokie (p = 1524 mm).Na każdym łuku występuje przechyłka. Na odcinkach toru położonych w łukach, górna powierzchnia główki szyny toku
zewnętrznego powinna być wzniesiona względem górnej powierzchni główki szyny toku
wewnętrznego o wielkość zwaną przechyłką toru. Przechyłki nie stosuje się:
1) w łukach położonych w torach stacyjnych bocznych,
2) w łukach torów zwrotnych rozjazdów leżących w torach prostych,
3) w łukach położonych w torach, na których prowadzony jest ruch z prędkością równą
lub mniejszą od 30 km/h. Natomiast szerokość - prześwit równy jest 4 stopy 8 i pół cala w angielskim systemie miar.
Podkłady kolejowe z Drewna
Drewno z podkładów kolejowych charakteryzuje się dużą trwałością i wytrzymałością na czynniki pogodowe. Przez wiele lat po torach ułożonych na drewnianych podkładach jeździły wielotonowe składy kolejowe. Aby wytrzymać tak olbrzymi ciężar drewno było specjalnie konserwowane. Do konserwacji wykorzystywano kreozot węglowy obiegowo nazywany „smołą”. Odpowiednia konserwacja sprawiła, że nawet po wycofaniu z użytku podkłady mogą przez dziesięciolecia być wykorzystywane w naszych ogrodach. Podstawowym zastosowaniem belek jest budowa ścieżek i podjazdów.
Osobiście zaś spotkałem się z wykorzystaniem podkładów do budowy małych pomieszczeń gospodarczych typu drewutnia, wiata czy nawet kurnik. Ciekawość moją wzbudził wygląd takiej konstrukcji, zapytałem właściciela "dlaczego drewno z jakiego zbudowane jest to pomieszczenie za jego domem, wygląda jak by kiedyś było trawione przez pożar". Oznajmił mi "... to konstrukcja z podkładów kolejowych... proacownicy kolei mieli kiedyś taki przywilej który polegał na możliwości odkupienia tanio od PKP takich podkładów"
Podkłady kolejowe w miejscach o dużym ruchu kolejowym robione były z drewna liściastego – najczęściej z dębu i buku.
W miejscach o małym natężeniu ruchu kolejowego stosowane były tańsze odpowiedniki z drewna sosnowego.
Wymiary podkładów wykorzystywanych w naszym kraju: długość – 2,5 metra, wysokość 16 centymetrów przy szerokości ok. 24 centymetrów.
Zadaniem szyn jest umożliwienie toczenia się kół pojazdów i nadawanie im kierunku biegu oraz pośrednio, przez podkładki szynowe, przekazywanie nacisków kół na podkłady.
Szyny
Szyny są mocowane do podkładów za pomocą złączek przytwierdzających, którymi są podkładki szynowe, wkręty lub haki, śruby stopowe, łapki i pierścienie sprężyste. Do łączenia kolejnych odcinków ze sobą stosuje się złączki szynowe, tj. łubki, śruby łubkowe i pierścienie sprężyste. Przy nowszych typach nawierzchni stosowane są podkładki zakładane między stopkę szyny a podkładkę szynową w celu zwiększenia oporów tarcia.
Informacje pochodzą ze źródeł takich jak Wikipedia, Świat kwiatków i własne.
To tyle tytułem wstępu zapraszam do dalszej części recenzji.
Opakowanie i instrukcja
Opakowanie wykonane z twardego kartonu. Na przedniej części opakowania widnieją proste elementy torów oraz nowe elastyczne tory.
Zamieszczono też napis informujący o nowym elemencie; "nowe elastyczne tory" w języku angielskim "NEW FLEXIBLE TRACKS"
Górna część pudełka zawiera informacje o ilości prostych odcinków torów; 8 sztuk, oraz o ilości elastycznych torów; 16 sztuk.
Widnieje też obrazek demonstrujący możliwości elastyczne "FLEXIBLE TRACKS"
Na odwrocie pudełka znajduje się informacja w sześciu językach; tory nie elektryczne "No electricity in rails"
Widoczny jest też obrazek demonstrujący łączenie ze sobą torów.
Jest też informacja o innych zestawach z tematyki trains; 7895, 7936, 7937, 7938, 7939 - oraz duże zdjęcie zajmujące ok 70% tyłu opakowania sugerujące że frajda zaczyna się kiedy ma się wszystkie.
Klocki - Zajrzyjmy do środka..
Po otwarciu pudełka oczom mym ukazał się następujący widok :
Wewnątrz pudełka znajdziemy co następuje:
Tory proste 8 sztuk, połączone po 4 sztuki plastikowymi elementami
Tory Elastyczne; 16 sztuk pakowane w woreczek foliowy.
Duży papierowy plakat ukazujący połączone zestawy z serii trains.
Na odwrocie plakatu, znajdują się instrukcje budowy i wykorzystania torów w połączeniu z innymi zestawami serii trains.
Nowy element -FLEXIBLE TRACKS
Ciekawym nowym elementem który znajdziemy w ilości 16 sztuk, w zestawie 7499 jest tzw. "FLEXIBLE TRACKS". Elastyczne tory dają nam większe możliwości w komponowaniu szlaków kolejowych. Po połączeniu pewnej ilości można tworzyć zakręty ale można je też oczywiście łączyć bezpośrednio z torami prostymi, łukami czy zwrotnicami.
Jak to działa?
Możliwości
... oraz 6 szt FLEXIBLE TRACKS w połączeniu z prostymi odcinkami.
Podsumowanie
Jestem początkujący w kolejkach, wiec moje przemyślenia dotyczą konkretnie opisywanego zestawu. Ważną informacją jet to że, elastyczne tory są kompatybilne z torami 9V ALE pociągi 9V jednak po nich nie pojadą. Historia związana z zakupem zestawu torów 7499 wiąże się z zakupem zestawu 10219; W zestawie 10219 Maersk Train niestety torów nie dołączono, wiemy to z ciekawej i obszernej recenzji której autorem jest Hezar ( szacunek za ww. recenzje, trochę się na niej wzorowałem) I tu też dowiedziałem się co następuje "... "zestaw ekskluzywny", którego - podobnie jak Emerald Night - nie można traktować w kategoriach "normalnego" ... ".
Wracając więc, po zakupie 10219 potrzebowałem torów, więc postanowiłem dowiedzieć się o nich czegoś więcej. Niestety nikt wcześniej nie pisał nic o torach dlatego postanowiłem zaryzykować i kupić "w ciemno". Stosunek ceny do ilości elementów w środku niestety może odstraszyć niejednego pasjonata. Osobiście jestem zadowolony z zakupu i tak podsumuję tą recenzje.
Za
- Nowy Elastyczny tor
- Dobra jakość
Przeciw
- Cena
- Cena
- oraz mała liczba torów i nowych "Flexible Tracks"