9V vs PF

Trains, Monorail

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
misiek
Posty: 421
Rejestracja: 2008-05-04, 00:35
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
brickshelf: misiek3000

 

9V vs PF

#1 Post autor: misiek »

Temat z IRCa.

Posiadamy taki układ:
Obrazek

Będzie zasilany:
-z torów do jazdy w koło
lub
-z baterii jeśli chcemy sterować precyzyjnie

Pytanie czy takie połączenie nie zaszkodzi żadnemu z elementów elektrycznych?

Wiadomo, że dla bezpieczeństwa nie zasilamy z oby źródeł na raz. Lecz może zdarzyć się taki przypadek, co traktujemy jako wyjątek.

Awatar użytkownika
szarikm
Adminus Emeritus
Posty: 1312
Rejestracja: 2005-11-03, 16:43
Lokalizacja: Rzeszów
brickshelf: szarikm

 

#2 Post autor: szarikm »

misiek pisze:Wiadomo, że dla bezpieczeństwa nie zasilamy z oby źródeł na raz. Lecz może zdarzyć się taki przypadek, co traktujemy jako wyjątek.
Czyli znajdą się tacy, którzy będą sprawdzać czy szybciej pojedzie :)
misiek pisze:Pytanie czy takie połączenie nie zaszkodzi żadnemu z elementów elektrycznych?
Widzę tutaj następujące zagrożenie:

Podajesz napięcie z obu stron wieży - na WEJ i WYJ a co za tym idzie:
- wieża może zrobić:

Kod: Zaznacz cały

[19:04]	Longer	bzzzzz
[19:04]	Longer	a raczej bzpsssss
- przy włączeniu wieży, podasz napięcie z zasilacza 9V na baterie/akumulator. Na krzyż +/- albo +/+, co nadal grozi tym, co opisał Longer.

Kwestią jest, czy wieża odcina całkowicie prąd miedzy WEJ a WYJ? Ma przekaźnik czy "elektronicznie" zwiększa napięcie?


Można się zabezpieczyć, wstawiając między wózek a wieżę, słicza - odetnie wtedy elektrycznie wózek od wieży.

staak
Posty: 53
Rejestracja: 2008-10-07, 19:05
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: staak

 

Re: 9V vs PF

#3 Post autor: staak »

misiek pisze:Posiadamy taki układ:...
Czy jest to standardowy silnik kolejki Lego czy jakaś "modyfikacja" ? (kwestia czy dopuszczasz modyfikacje układu elektrycznego/elektronicznego wózka/ukałdu czy jesteś legowym ortodoksem)
Można to zrobić (rozdział zasilania BB/tory) na przekaźniku bistabilnym z dwiema cewkami (6VDC) i jedną parą styków NO/NC.
Jednym kanałem wieży (polaryzacja + diody zaporowe dla danej cewki przekaźnika) sterujesz pozycją pracy styków przekaźnika (impulsowo), na drugim zadajesz "prędkość" przy przełączeniu na wieżę.
Jeżeli jesteś ortodoksem .... to podobny temat (sposób jego rozwiązania) był już kiedyś omawiany: [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=163397#163397]tu[/URL] mój post 14:42
Zielony przewód zamiast do BB podłączasz do układu tory-koła i jeszcze tylko dwa przełączniki + silnik do zdalnego ich (switchy) przesterowania i....lokomotywie będzie potrzebny tender żeby to zmieścić. :)
Ostatnio zmieniony 2011-11-04, 22:28 przez staak, łącznie zmieniany 1 raz.
Myślenie ma kolosalną przyszłość.

ODPOWIEDZ