8262 Quad Bike
: 2011-11-01, 21:03
Seria: Technic
Data wydania: 2009
Liczba części: 308
Spis części: http://www.peeron.com/inv/sets/8262-1
Cena: Obecnie na allegro: ~140 zł; MSRP: 40$; ja swój egzemplarz kupiłem pół roku temu na allegro za 110 zł.
Linki do zestawu w poszczególnych serwisach:
http://guide.lugnet.com/set/8262
http://www.brickset.com/detail/?set=8262-1
http://www.bricklink.com/search.asp?q=8262
Parę słów ode mnie i o mnie:
Po pierwsze chciałbym się przywitać, jako, że jest to nie tylko moja pierwsza recenzja na tym forum, ale również i pierwszy w ogóle post. Mam na imię Filip i z powrotem do hobby jakim jest budowanie z klocków lego wróciłem jakiś rok temu. Zestaw recenzowany nabyłem pół roku temu i jakkolwiek pudełko uchowało się w odmętach mojej szafy, to woreczki i naklejki zostały "zbrukane" rozdarciem i wyrzuceniem bez uprzedniego zrobienia zdjęć. Recenzja przez to może nieco tracić na wartości, za co przepraszam, a co chciałbym usprawiedliwić dość późnym otrzymaniem konta na Lugpolu(nie mogłem napisać tej recenzji zaraz po nabyciu zestawu). Ach ta biurokracja... (;
I. Opakowanie
Pudełko jest dość spore jak na zestaw mający 308 elementów. Jest właściwie niewiele mniejsze od opakowania zestawu 4993, który ma już przecież ponad dwukrotnie więcej części, bo aż 648. Nie muszę chyba dodawać, że woreczki z częściami zajmowały mniej więcej równą połowę dostępnej wewnątrz przestrzeni. Kolejny raz to samo Deja vi: euforia i te lśniące oczy, które ujrzały wielkie, bardzo estetycznie wykonane pudełko, a które to oczy już po chwili przepełniało rozczarowanie na widok tego, co rzeczywiście skrywa w sobie napompowany powietrzem karton.
II. Instrukcje
Dwie, niezbyt grube książeczki tego samego formatu zostały wykonane poprawnie. Nie zrobiły na mnie szczególnego wrażenia - po prostu są i przeprowadzają nas przez poszczególne etapy budowy. Są bardzo czytelne, ale niestety (przynajmniej w moich dłoniach) mają tendencję do zaginania się i darcia. Uważam, że warto by pomyśleć nad wydawaniem instrukcji o usztywnionych okładkach dla zestawów zawierających po kilkaset części, nawet jeżeli miałoby to oznaczać te parę złotych więcej przy kasie. Miło byłoby przyozdobić półkę ładnymi książeczkami, zamiast zapełniać szafkę porozdzieranymi zeszytami.
III. Interesujące klocki, lub dlaczego zestaw ten stał się moim drugim "dużym" zestawem.
a) 1x Technic Engine, czyli:
2x Technic Engine Cylinder Head
2x Technic Engine Piston Round
2x Technic Engine Crankshaft
2x Technic Engine Connecting Rod
b) 3x Technic Shock Absorber 6.5L
c) 2x Technic Steering Arm Small
d) 2x Technic Steering Link 6L
e) 4x Technic Suspension Steering Link
f) 4x Tyre 68.7 x 34 R
i) Panel Car Spoiler 3 x 8 with Three Holes
Oraz dwie części, które w kolorze białym występują tylko w tym zestawie:
g) Panel Car Mudguard Left
h) Panel Car Mudguard Right
Jakkolwiek dla większości z was części te mogą być pospolite i niewarte zakupu zestawu, to dla kogoś początkującego jak ja, okazały się być elementami kluczowymi i czyniącymi pozycję 8262 zestawem z gatunku must have. Pierwszy zakupiłem 4993, który jednak nie posiadał ani układu do skręcania, ani nawet resorów, nie mówiąc już o czymś takim jak lego technic engine(który co prawda nie jest niezbędny przy budowie samochodów, ale okazał się być miłym dodatkiem). Ponadto terenowe opony tchnęły trochę życia w te wszystkie "próby" zbudowania ładnej terenówki na podstawie samego tylko 4993.
IV. Budowa!
a) Model Podstawowy
Kiedy zacząłem budować najciekawsze dla mnie było zgadywanie co teraz składam. Po paru złączonych klockach ciężko było się domyślić czy będzie to kierownica, siedzenie, czy też może łożysko silnika. Z każdym kolejnym elementem było coraz łatwiej, chociaż muszę przyznać, że wciąż nie miałem pojęcia, która strona jest tyłem a która przodem...
Szybko odkryłem, że quad składać się będzie ze swego rodzaju modułów, które powstawały na początku niezależnie od siebie. Nareszcie zarysował się jeden znajomy punkt - silnik. W mojej głowie zaczęły świtać różne niecne i niemoralne pomysły połączenia modułów w taki sposób, aby powstało coś... czego bym się nie spodziewał.
Szybko uznałem jednak, że moja misja jest ważniejsza i idąc dalej mądrością niewielkiej książeczki połączyłem trzy części w coś, co nareszcie zaczęło przypominać obrazek z pudełka.
Sądziłem, że od tej pory będę już tylko dobudowywał kolejne elementy do powstałej "bryły". Myliłem się. Firma lego raz jeszcze pokazała, że wzorem hiszpańskiej inkwizycji, nie da przewidzieć się jej kroków, ani spodziewać się skąd uderzy! Zabrałem się za budowę kierownicy i przodu pojazdu.
Tym razem był to już naprawdę koniec. W cudzysłowie oczywiście, ponieważ jeszcze trochę zabawy z wykończeniami zostało. Najmniej lubiany przeze mnie etap budowy, który zawsze nadwyręża moje palce i testuje cierpliwość. Operowanie małymi elementami i konieczność łączenia ich w niezbyt monumentalne, ale monumentalnie trudne do rozłączenia ozdoby, sprawiła, że z radością powitałem ostatnią stronę instrukcji. Oto efekt:
Quad jest naprawdę świetny! Można nim jeździć, skakać, skręcać... i jeździć, skakać, skręcać, i jeździć, skakać, skręcać! Hmm... No dobrze, może to nie brzmi jakoś powalająco, ale przecież chyba nikt nie oczekuje, że pojazd za tę cenę będzie czynił cuda na kiju. Ma silnik, ma duże koła, ma resory, no i skręca! Dodatkowo jest naprawdę ładnie wykończony i miły dla oka. Właściwie jedynym jego minusem jest kierownica. Układ skrętny jest zrobiony z dość delikatnych i podatnych na wyginanie klocków, co sprawia, że trzeba naprawdę dobrze machnąć palcami, aby quad skręcił w którąkolwiek stronę. No ale można jeździć, skakać, skręcać!
b) Model alternatywny
W przeciwieństwie do modelu podstawowego, tutaj od samego początku nie miałem najmniejszych wątpliwości, który właśnie fragment samochodu buduję. Może nie było to rozczarowujące, ani dyskwalifikujące model alternatywny, ale na pewno już cały rytuał tworzenia budowli nie był tak emocjonujący i nie towarzyszyła mu iście chłopięca ciekawość i podniecenie.
Całość od początku składała się z jednej "części" powiększanej stopniowo, jak kulka śniegu staczająca się po zboczu. Pasjonujący widok, nieprawdaż? No właśnie wcale. Od samego początku nasza współpraca z instrukcją odbywać się będzie na jasnych, określonych na początku zasadach. Brakowało mi tylko klauzuli o braku zwrotu kosztów w przypadku śmierci wywołanej znudzeniem.
Zanim się obejrzałem, moja przygoda nie tylko z modelem alternatywnym, ale i przecież z całym zestawem 8262 zaczynała zbliżać się do jej ostatniego odcinka. Niemal do samego końca miałem nadzieję, że z przodu samochodu projektanci jakoś umieścili niewidzialny na kartonie, ale rzeczywiście obecny Technic Shock Absorber. W pewnym momencie sam zacząłem rozważać zbezczeszczenie modelu i odprawienie heretyckiego rytuału zamieszczenia go tam wbrew instrukcji. Szybko odkryłem jednak, że przysłowie "Z pustego i Salomon nie naleje" jest przysłowiem mającym w sobie sporo ludowej mądrości. Nawet próba zakrzywienia czasoprzestrzeni puszką piwa nie pomogła i ostatecznie model alternatywny nie ma i nigdy mieć nie będzie dwóch resorów. Możemy pobawić się więc jedynie tyłem pojazdu, skręcając nim, unosić i opuszczać, patrząc jak odbija się od ziemi. Obserwować sprawnie działający silnik! A przód? Zostawmy go mniej lubianym kolegom.
V. Podsumowanie:
Zestaw 8262 jest naprawdę świetnym zestawem dla każdego początkującego budowniczego z aspiracjami stworzenia terenówki z prawdziwego zdarzenia. Dla konstruktorów ze sporym już zapleczem nie tylko doświadczenia, ale i "budulca" zestaw ten będzie zapewne niezbyt interesujący. Nie ma w sobie w końcu właściwie nic, czego nie można znaleźć w jakimkolwiek innym, większym zestawie lego technic. Ale! No właśnie: model podstawowy jest istnym majstersztykiem, którym można bawić się bez końca. Jest tak świetny, że nadrabia nawet wszystkie minusy modelu alternatywnego. No dobrze, może trochę przesadziłem z krytyką drugiego autka, ale tak właściwie wynika to tylko z tego, że przy wszystkich plusach pierwszego, każda kolejna alternatywa może być już jedynie dodatkiem, ciekawostką w żaden sposób nie mogącą konkurować z quadem.
Ocena: 8+/10