Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Złączka Oldhama i złączka Schmidta
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5066
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-26, 22:47   Złączka Oldhama i złączka Schmidta

Z cyklu "mechanizmy tak ciekawe, że pewnie nigdy Ci się nie przydadzą"



Wszystko wyjaśnia film, więc streszczę pokrótce: obie złączki to dwa różne mechanizmy służące temu samemu: przekazywaniu napędu między dwiema równoległymi osiami które są przesunięte względem siebie. Czyni je to alternatywą dla kardanów, które są długie (w tym wypadku minimum 6 studów) i zębatek które nie do każdego przesunięcia da się dopasować, a które przy tym zmieniają przełożenie.
Złączka Oldhama składa się z dwóch identycznych rotorów, każdego przyczepionego do jednej osi, i elementu przesuwającego się pomiędzy nimi - w tym przypadku osi z łącznikiem. Pokazany tu model złączki jest długi na 3 study i może przekazywać napęd między osiami przesuniętymi o 1 stud w pionie i w poziomie jednocześnie. Większe przesunięcie można osiągnąć używając w elemencie przesuwającym się dłuższej osi, to jednak znacznie zwiększa średnicę złączki.
Złączka Oldhama jest więc dość krótka i nie zmienia przełożenia, ale jest skomplikowana, o dużej średnicy, i dość delikatna.
Złączka Schmidta z kolei składa się z trzech dysków bądź trójkątów - w tym przypadku trójkątów zbudowanych wokół busha z trzema axlami - połączonych ze sobą belkami których w sumie jest sześć. Pierwszy i trzeci trójkąt siedzą na osiach, środkowy natomiast wisi sobie w powietrzu. Co ważne, złączka Schmidta może pracować kiedy jej obie osie przemieszczają się względem siebie - różnice wyrównuje ten właśnie wiszący środkowy trójkąt i napęd jest przekazywany płynnie. Stanowi to dość ciekawe rozwiązanie do przekazywania napędu między ruchomymi elementami konstrukcji. Maksymalne przesunięcie zależy od długości belek, które z kolei ogranicza średnica trójkątów - mogą być tylko nieco dłuższe niż ich promień. W pokazanym przypadku jest to maksymalnie 5 studów.
Złączka Schmidta jest zatem użyteczna do napędzania ruchomych elementów, bardzo mocna i o minimalnym luzie, ale niestety dość długa (5 studów) i zbudowana wokół rzadkiej części.
Film poniżej. Może kiedyś komuś do czegoś się przyda.

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
V1 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 07 Kwi 2007
Wpisy: 2525
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-27, 15:36   

Mechanizm Schmidta jest niesamowity. Niby prosty i logiczny, ale w działaniu wygląda jak dla mnie absurdalnie i czarodziejsko :)
_________________
\/1 ______________
 
 
 
eric trax 
VIP
LEGO Farmer :D


Wiek: 30
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1281
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2011-11-27, 17:29   

V1 napisał/a:
Mechanizm Schmidta jest niesamowity. Niby prosty i logiczny, ale w działaniu wygląda jak dla mnie absurdalnie i czarodziejsko :)


True. Nie wiedziałem że pozycja drugiej osi może się zmieniać dynamicznie to mnie chyba dodatkowo rozłożyło :O
_________________
Na warsztacie:
- Claas Scorpion 756 - 99%
 
 
 
 
tybort 


Wiek: 31
Dołączył: 23 Mar 2011
Wpisy: 173
Skąd: aktualnie z Krakowa
Wysłany: 2011-11-27, 23:41   

O sprzęgle Oldhama to ze studiów wiedziałem i wydawało mi się genialne. Pomysł pana Schmidta jest dla mnie jednak czymś zupełnie nowym. Trzeba będzie zrobić studentom ćwiczenie :) Dzięki.
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-01, 12:13   

Fajne, nie wiedziałem o istnieniu takich wynalazków. Masz już pomysł by mechanizmy tak ciekawe, że pewnie nigdy Ci się nie przydadzą okazały się przydatne? :)
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
V1 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 07 Kwi 2007
Wpisy: 2525
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-01, 12:23   

Schmidt wydaje sie byc swietnym sposobem (w Lego) na przeniesienie napedu przy zawieszeniu o dlugim skoku.
_________________
\/1 ______________
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-01, 12:49   

Czy ja wiem... Chyba mega kardany będą mimo wszystko lepszym rozwiązaniem.
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5066
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-01, 12:50   

Oj tam, Wy byście chcieli żeby wszystko było od razu przydatne ;P
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Robson 


Wiek: 28
Dołączył: 31 Sie 2006
Wpisy: 709
Skąd: Łódź-Bałuty
Wysłany: 2011-12-01, 14:10   

V1 napisał/a:
Mechanizm Schmidta jest niesamowity

Jasne, tylko jak działa pod obciążenie ?
_________________
Cb1100RR
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5066
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-01, 14:23   

Schmidt tak samo. To Oldham jest delikatny.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,046 sekundy. Zapytań do SQL: 9