manual gearbox 5+R

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
tiburon
Posty: 27
Rejestracja: 2011-04-03, 20:44
Lokalizacja: Kraków

manual gearbox 5+R

#1 Post autor: tiburon »

Podczas konstrukcji audi rs4 cabrio stanąłem przed kolejnym wyzwaniem a mianowicie kwestią przeniesienia napędu. Skrzynia biegów znana z modelu 8448 którą zaadoptowałem nie spełniła moich oczekiwań (po podłączeniu silnika XL na wszystkich nieparzystych biegach strzelały w niej zębatki, błąd konstrukcyjny panów z lego...). Podjąłem więc wyzwanie i dla mojego kolosa zrobiłem skrzynię linearną 4+R ale okazała się ona mało finezyjna przy zmianie biegów i w dodatku układ biegów był następujący 1->2->3->4->R. Miała jednak dużą sprawność, co było jej ogromnym atutem lecz wymagała dodatkowego podparcia dłuuuugiego wałka aby zębatki nie przeskakiwały.

Po tych wszystkich przejściach postawiłem sobie takie cele konstrukcyjne:
- łatwość zmiany biegów ("wajcha na przegubie kulistym jak w 8880)
- możliwość łatwego zmienienia przełożenia dla poszczególnego biegu (kombinacja par z8z24 z12z20 z16z16 z16z24)
-konstrukcja zbliżona do tej w prawdziwym aucie
-usytuowanie "wajchy" niezależne od usytuowania skrzyni

Postanowiłem przespać się z tym pomysłem, moja dziewczyna (psycholożka) twierdzi że nasz umysł podświadomie rozwiązuje problemy nawet gdy o nich nie myślimy dlatego po pewnym czasie gdy z powrotem zabieramy się do projektu mówimy eureka, zaczynamy rozumieć i rozwalać zagadnienie.

W czwartek zdawałem rysunki skrzyń biegów i synchronizatora PORSCHE mojemu prowadzącemu, wyszedłem od niego z gabinetu przemaglowany z "5-" na teczce. Zacząłem się zastanawiać skąd ten "-" czego nie wiedziałem i... eureka:)
Pojechałem na weekend w czwartek wieczorem i w domu od razu wziąłem się za budowanie. Pracowałem 30min z klockami, kalkulatorem i notesem w ręku, efektem była skrzynka czterobiegowa spełniająca wszystkie oczekiwania:) byłem z siebie dumny, ale, ale wypadało by mieć jeszcze nadbieg i wsteczny... problem rozwiązałem w sobotę po gruntownym przespaniu się z nim (czy wam też się śnią klocki lego...?)

Tak oto powstała skrzynia gigant 5+R którą wam przedstawiam, nie wiem czy ktoś czasem nie wpadł na ten pomysł, przeszukałem fora, zdjęcia różnych skrzynek i nie spotkałem się z takim ustrojstwem. Jeśli jednak ktoś popełnił coś takiego wcześniej to możecie mi to wytknąć, przyjmę to z honorem. Przepraszam za jakość zdjęć i różnokolorowość klocków, to też możecie mi wytknąć, chciałem jednak podzielić się radością z posiadania "tego czegoś" co mój kolega opisał: "nie wiem jak to działa ale pracuje i te kółeczka wszystkie tak ładnie się kręcą naraz"

Przełożenia:
I - 3
II -1,8
III -1,66
IV -1
V -0,6
R -4,5

P.S. do mojego bolidu nie wsadzę tego:( muszę zadowolić się 3+R z uwagi na gabaryty, myślę jednak że zrobi show...:) Z tej całej konstrukcji jestem zadowolony tylko z mechanizmu zmiany przełożeń, bo wałki pracują dość topornie i generują duże straty na tarciu, myślę jednak że jest to spowodowane "biciem" niektórych z nich gdyż są bardzo stare i czasem powyginane (prototyp składałem składałem z klocków wyłączonych z głównej budowy i na paru widać ślady moich mlecznych zębów...:)

Proszę o cenne uwagi.

https://lh5.googleusercontent.com/-U5Up ... %252BR.JPG

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

tiburon pisze:Proszę o cenne uwagi.
Przydałby się film i zdjęcia większe niż znaczek pocztowy.


Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

Cenna uwaga numer 1: nie rób zdjęć komórką.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#5 Post autor: M_longer »

No dobra. Testowałeś to pod obciążeniem?

tiburon
Posty: 27
Rejestracja: 2011-04-03, 20:44
Lokalizacja: Kraków

#6 Post autor: tiburon »

tej jeszcze nie 4ro biegową tak i dobrze się spisała (ta ma dołożony po prostu trzeci "blok" z wstecznym i piątką, nie różnią się poza tym a wałki są podparte zwykle tuż przy zębatkach i nie przeskakują) , położyłem na tyle samochodu trochę szpargałów i ani nie jękła przy ruszaniu nawet z ostatniego biegu , podobna sytuacja była przy przepychaniu pudełka z klockami (ok 1kg). Tą skrzynie robiłem tylko po to by się przekonać czy się da coś takiego w ogóle zrobić, nie będę z niej korzystał bo jest wielka a zależy mi żeby auto wyglądało jak auto, okroję ją do 3+R niestety

ODPOWIEDZ