[MOC] Sennebogen 835R Special - portowa maszyna przeładunkow

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

[MOC] Sennebogen 835R Special - portowa maszyna przeładunkow

#1 Post autor: noniusz »

Witam,

Chciałbym zaprezentować swój kolejny MOC, tak jak poprzednio jest to maszyna przeładunkowa firmy Sennebogen, tym razem padło na model 835R Special.

Z zaprezentowaniem modelu miałem poczekać do czasu, aż opublikuję swoje pozostałe, wcześniejsze konstrukcje, ale nie mogłem się powstrzymać i oto jest:

Obrazek

Jak widać na poniższym zdjęciu model wzorowany jest na maszynie istniejącej w rzeczywistości:

Obrazek

Maszyna ta przeznaczona jest głównie do prac portowych przy załadunku i rozładunku statków. Maszyna prezentowana na zdjęciu wyposażona jest w chwytak sortujący i pracuje w USA.

Do budowy akurat tego modelu przymierzałem się już od dłuższego czasu, jednak ostatecznie zmobilizowałem się w listopadzie 2011 za sprawą targów POLEKO 2011, na których miały być prezentowane maszyny właśnie tej marki i moja "maszyna" miała uświetnić wystawkę.

Poniżej dane techniczne mojej konstrukcji:
- waga: 3,5 kg.
- wysokosć przy maksymalnie podniesionym ramieniu: 62 cm
- długosć przy maksymalnie wyciągniętym ramieniu: 100 cm
- szerokość: 28 cm

Do budowy modelu użyte zostały następujące komponenty:
- 2 x PF XL motor
- 6 x PF M motor
- 2 x Battery box
- 4 x PF IR receiver
- 1 x mini LA
- 8 x stadardwy siłownik pneumatyczny
- 2 x mały siłownik pneumatyczny
- 1 x mały kompresor nowego typu (6L - ten z zestawu 8110)
- 3 x zawory pneumatyczne

Opis funkcji:

Od samego początku postawiłem sobie za zadanie zbudowanie w pełni zdalnie sterowanego modelu, w którym połączone będą funkje mechaniczne i pneumatyczne. Co prawda udało się to osiagnąć, jednak jak widać na filmie funkcjami pneumatycznymi nie można sterować w pełni precyzyjnie, dodatowo ruchy ramienia są niezwykle powolne. Dzieje się tak dlatego, iż do zasilania pneumatyki użyłem tylko 1 małego kompresora, który przy tej ilości siłowników po prostu ma za małą wydajność... Kompresor napędzany jest 1 silnikiem medium z przełożeniem z20/z12 - bez przełożenia ramię w ogóle nie chciało się podnosić... Silnik napędzający kompresor sterowany jest z pilota, próbowałem zrobić "autovalve", który odcinałby pracę silniczka po osiągnięciu wystarczajcego ciśnienia w układzie, jednak z braku czasu i wiedząc, że zostanie mi 1 wolny kanał IR ciśnienie pompuje się "ręcznie".

Wszystkie 3 zawory pneumatyczne są również sterowane za pomocą silniczków medium, sterowanie zaworami oparte jest na pomyśle Sariela. Zawory odpowiedzialne są za: podnoszenie/opuszczanie ramienia, łamanie ramienia oraz otwieranie/zamykanie łyżki łupinowej.

Obrazek Obrazek Obrazek

Kolejne funkcje są już mechaniczne i tak mamy:
- podnoszenie kabiny za pomoca silniczka medium i mini LA
- jazda - każda z gasienic napędzana jest 1 silnikiem XL
- obrót - napędzany silniczkiem medium

Fukcje nadwozia i podwozia zasilane są osobnymi battery boxami, co pozwala na nieskończony obrót nadwozia względem podwozia.

W związku z faktem. iż model waży 3,5 kg (z czego samo nadwozie może ważyć ok. 2 kg) oraz dlatego, że maszyna ma bardzo długie ramię - aby zapobiec nadmiernemu kołysaniu zastosowałem nastepujące wzmocnienie obrotnicy:

Obrazek Obrazek

Kolejnym, uważam ciekawym rozwiązaniem jest wyprowadzenie napedu do gasienic. Zamysł konstruktorów maszyny był taki aby podwozie miało duży prześwit. W oryginale osiągnięto to używając hydromotorów zasilanych z pompy hydraulicznej umieszczonej w nadwoziu (zasilanie poprowadzone elastycznymi przewodami hydraulicznymi). W skali LEGO byłoby to oczywiście niemożiwe więc należało sprytnie wyprowadzić naped z silniczków XL umieszcznych w górnej czesci podwozia (zaraz pod obrotnicą). Wiązało się to z zastosowaniem wielu zębatkowych połaczeń kątowych i redukcji zębatek z12/z20. Niestety przy tej masie modelu nie jest to najlepsze rozwiązanie, co pokazuje poniższe zdjęcie.

Obrazek

Niestety nie wszędzie mozna upchnąć knoby, które najlepiej sprawdzaja się w przełożeniach z dużym momentem obrotu. Jednak pomimo napotkanych trudnosci udało się osiągnąć zamierzony efekt i przy szerokości gąsienicy 5L szerokosć prowadnicy to tylko 9L.

Dodatkowo to, z czego jestem zadowolony to fakt, iż pomimo tego, że model zbudowany jest prawie wyłącznie z liftarmów udało mi się zamknąć wszystkie komponenty w szczelnej obudwie nadwozia (niestety wiekszosć z moich wcześniejszych MOC-y ma niezwykle abażurową konstrukcję...)

Obrazek Obrazek

Całość estetycznie dopełniają naklejki, które zostały zamówione specjalnie na potrzeby targów, na których maszyna była "wystawiana"

Obrazek Obrazek Obrazek

Pełna galeria na Brickshelfie

Poniżej film pokazujący pracę maszyny:

FILM
Ostatnio zmieniony 2015-08-28, 10:40 przez noniusz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#2 Post autor: Sariel »

Nie myśl że się czepiam, zresztą może nie ja powinienem to mówić :) ale warto żebyś pomyślał jak skrócić filmy nie tracąc na ich zawartości. Użytkowników YouTube może odrzucić sama długość filmu, a przecież szkoda żeby obejrzeli go sami LUGPolowcy - warto celować raczej w wartości rzędu 3 do 5 minut. Jednym ze sposobów żeby to osiągnąć może być przyspieszenie wolniejszych partii filmu np. 2 lub 3 razy (najlepiej zamieszczając stosowną informację), innym ograniczenie się do pokazania jak działa każda funkcja tylko raz, ewentualnie na koniec prezentując jak kilka funkcji działa jednocześnie. Myślę, że film zyskałby też na opcji dodania muzyki z bezpłatnej bilbioteki podkładów na YT.

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#3 Post autor: Cieślu »

noniusz pisze:abażurową konstrukcję
Dobre na lampy?

Bardzo ciekawa konstrukcja. Powiew świeżości pośród koparek, spychaczy itd. Pierwszy raz takie ustrojstwo widzę. Wyszło Ci to bardzo estetycznie mimo faktu, że buda jest głównie z liftarmów i paneli.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Bobofrutx
Posty: 1014
Rejestracja: 2007-08-21, 21:26
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Bobofrut

 

#4 Post autor: Bobofrutx »

Fajnie że kontynuujesz budowę maszyn ze stajni Sennebogen. Czy można spodziewać się w twoim wykonaniu tego oto cudaka: 310 Multiloader?

Przechodząc do modelu, mam taka jedna uwagę. Ramie wydaje mi się być wizualnie zbyt wiotkie, w porównaniu do oryginału. To wrażenie wiotkości, jeszcze bardziej potęguje filmik. Może by je jakoś zabudować?
Musze przyznać że poprzednia maszyna podobała mi się bardziej. Może dla tego że wyglądała dla mnie bardziej skomplikowanie.

Szkoda że nie jest jasno zielona ;P
Dzień bez LEGO to stracony dzień ;P
DeszczyK
Sariel pisze:Na potęgę posępnego Longera, mocy przybywaj...

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2462
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#5 Post autor: eric trax »

Korpus jest zbyt masywny. Wiem, że nie skalujesz swoich maszyn jednak porównując z oryginałem na którym bądź co bądź się wzorowałeś jest spora różnica. Obrys całego korpusu to tak jak obrys barierek w originale zdecydowanie rzuca się to w oczy. Prawdziwa maszyna jest znacznie mniejsza w tej partii.

Nie mnie dużo bardziej estetyczna i ładna. Szkoda że szara ale na prawdę jest progress w porównaniu z poprzednim mocem. Tak trzymać!
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#6 Post autor: 3dom »

Wizualnie o niebo lepiej niż poprzedni Sennebogen. Mechanicznie chyba nieźle ale wybacz, nie przebrnąłem przez cały film :P
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#7 Post autor: Żbik »

Ja też myślę, że estetycznie jest lepszy, zwłaszcza wieża. Ale wciąż precyzja ruchów ramienia jest zbyt mała (za szybko się obraca i wychylenia dźwigienek zaworów pneumatycznych powinny być mechanicznie ograniczone).

Ps. Nie morduj BSa - zmniejsz zdjęcia, 1024x768 w zupełności wystarczą.

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#8 Post autor: Emilus »

Ciekawa duża konstrukcja. ciekawe przestrzenne budowanie mechanizmów w 3d.
Ciekawa maszyna :)

A teraz, aby nie słodzić, dodam nieco krytyki od siebie:
-Rozumiem, że nie masz za dużo przedłużek do kabli, ale przydały by się, aby silniki do napędu gąsienic zamontować blisko nich samych. Uniknął byś sprężania wałów na długości i nieco skokowej jazdy.
-Ramię i II sekcja strasznie rachitycznie wyglądają. Nie wiem jak z ich rzeczywistą odpornością na momenty gnące, ale wygląda przezroczyście :) Warto by choć dla lepszego efektu wizualnego, nieco je zabudować. Ale zapewne braki klockowe?
-Kompresor jest zbyt słaby, tzn. może dosyć silny, ale ma za małą wydajność - przy tej prędkości pracy, za mało pompek, lub też przy tej ilości pompek należałoby go przyspieszyć, byle nie kosztem straty momentu obrotowego (jego siła).
-Siłowniki pneumatyczne pracują bardzo skokowo. W zasadzie sterowanie ich masz "prawie cyfrowe" niestety, z różnym kątem wychylenia, więc może redukując mediuma, uzyskałbyś większą precyzyjność (na pewno) ale i większą bezwładność układu niestety. Wiem, że do sterowania zdalnego pneumatyki, trzeba delikatności. Da się to zrobić, poczekaj kilka dni i zobaczysz.
-Z tego, co widzę, został Ci wolny kanał na wieżach IR w wieży. Mogłeś się pokusić i wykorzystać go do np. sterowania mediumem, kręcącym chwytakiem wokół osi pionowej. Jeśli został medium, kable i klocki.

Podsumowując, świetny model z pewnymi niedociągnięciami. Moimi uwagami nie musisz się przejmować. A poza tym widać radość z budowy a to najważniejsze. Powodzenia w nowych projektach :)
Ostatnio zmieniony 2011-12-05, 21:16 przez Emilus, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#9 Post autor: noniusz »

Sariel pisze:Nie myśl że się czepiam...
3dom pisze:nie przebrnąłem przez cały film
Wezmę porady pod uwagę przy montowaniu kolejnego filmu :)
Bobofrutx pisze:Czy można spodziewać się w twoim wykonaniu tego oto cudaka: 310 Multiloader?
Kiedyś rozważałem budowę podobnej maszyny ale z ładowarkami teleskopowymi w wersji LEGO (tj. bez pomocy hydrauliki) są zasadniczo 2 problemy:
1) w "realu" maszyny te posiadają hydrauliczną kompensację ruchu osprzętu roboczego, tzn. przy podnoszeniu ramienia teleskopowego osprzęt pozostaje np. równolegle do podłoża w trakcie całego cylku i o ile taką kompensację w łatwy sposób idzie wykonać na zwykłym ramieniu to już na teleskopowym było by ciężko...
2) ładowarki teleskopowe mają 3 tryby skrętu i przesterowanie jednego trybu w drugi mogło by być kłopotliwe
Niemniej jednak, gdyby ktoś chciał obejrzeć "tego oto cudaka: 310 Multiloader" to zapraszam na plac firmowy do mnie do Poznania - stoi prawdziwy działający model w skali 1:1 :)
Bobofrutx pisze:Ramie wydaje mi się być wizualnie zbyt wiotkie... Może by je jakoś zabudować?
Emilus pisze:Ramię i II sekcja strasznie rachitycznie wyglądają. Warto by choć dla lepszego efektu wizualnego, nieco je zabudować. Ale zapewne braki klockowe?
To nie braki klockowe ani brak dobrego smaku zadecydował o takim a nie innym kształcie ramienia - po prostu przy tej wydajności pneumatyki jaką miałem musiałem maksymalnie odchudzić ramię...
Bobofrutx pisze:poprzednia maszyna podobała mi się bardziej. Może dla tego że wyglądała dla mnie bardziej skomplikowanie.
Poprzednia maszyna miała wszystkie funkcje sterowanie mechanicznie, a dodatkowo wszystkie przekładnie i "wnętrzności" były na wierzchu więc może stąd takie wrażenie? Jak dla mnie budowa i nadanie modelowi wszystkich funkcji sterowanych bezprzewodowo było wiekszym wyzwaniem i wiązało się większym nakładem pracy.
Bobofrutx pisze:Szkoda że nie jest jasno zielona
eric trax pisze:Szkoda że szara
W związku z faktem iż po części budowa modelu była zlecona tj. jako wystawka na targach POLEKO, "jednostka" zlecająca zadeklarowała zasponsorowanie klocków w odpowiednim kolorze, jednak nie mając instrukcji do nieistniejącego jeszcze modelu ciężko byłoby uzbierać odpowiednią ilość klocków i to w niezbyt popularnym kolorze w Technicu...
Żbik pisze:precyzja ruchów ramienia jest zbyt mała - za szybko się obraca
Jakby co model wykonuje ok. 8 obrotów na minutę, więc tyle samo co jego odpowiednik w skali 1:1 :)
Emilus pisze:został Ci wolny kanał na wieżach IR w wieży. Mogłeś się pokusić i wykorzystać go do np. sterowania mediumem, kręcącym chwytakiem
Tak, to mogłoby podnieść atrakcyjność i realizm, ale jak już wcześniej napisałem przy tej wydajności pneumatyki musiałem zadbać o małą masę ramiena...
Być może, że po pojawieniu się na rynku modelu 9397 będzie można pobawić się w takie rozwiązania z nowym typem "mini" obrotnicy

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#10 Post autor: Backbone »

2) ładowarki teleskopowe mają 3 tryby skrętu i przesterowanie jednego trybu w drugi mogło by być kłopotliwe
Da się? Da się:
http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10860

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#11 Post autor: Żbik »

noniusz pisze:Żbik napisał/a:
precyzja ruchów ramienia jest zbyt mała - za szybko się obraca

Jakby co model wykonuje ok. 8 obrotów na minutę, więc tyle samo co jego odpowiednik w skali 1:1 :)
No tak, tylko budując model trzeba brać pod uwagę ograniczenia tworzywa - w tym przypadku wierność oryginałowi oznacza trzepotanie ramienia :) Czasem trzeba odpuścić obliczenia i zrobić coś "na oko", by efekt końcowy był lepszy. Taka moja rada.

Rozwiązaniem pośrednim byłoby zastosowanie pilota z płynną regulacją obrotów.

ODPOWIEDZ