[IDEA] Automatyczne prostowanie kół po skręcie.

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

[IDEA] Automatyczne prostowanie kół po skręcie.

#1 Post autor: solic »

Powrócę do tematu automatycznie powracającego skrętu.
Ostatnio wypróbowałem taki sposób:

Obrazek

Działa doskonale jeśli chodzi o powrót kół na wprost. Natomiast mam pewne obiekcje co do obciążania silnika przy tym rozwiązaniu – silnik po zrobieniu małego ruchu jest blokowany na sztywno. Teoretycznie silnik ma jakieś zabezpieczenie i nie powinno mu się nic stać...
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 12:55 przez solic, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

To ja dodam od siebie że ten pomarańczowy element pokazany przez Solica to takie cuś:

Obrazek

Awatar użytkownika
szarikm
Adminus Emeritus
Posty: 1312
Rejestracja: 2005-11-03, 16:43
Lokalizacja: Rzeszów
brickshelf: szarikm

 

#3 Post autor: szarikm »

solic pisze:Natomiast mam pewne obiekcje co do obciążania silnika przy tym rozwiązaniu – silnik po zrobieniu małego ruchu jest blokowany na sztywno.
nie szkodzi, można zastosować sprzęgło: Obrazek To zagwarantuje bezpieczeństwo przed uszkodzeniem silnika.

Jednak nie wiem, czy te 2.5 Ncm wystarczy do poruszenia "zwrotnicy" (?):
Może się zdarzyć, że tarcie koła-podłoże oraz bezwładność całego układu może postawić za duży opór sprzęgłu oraz sprężynce. Obawiam się, że ta sprężynka jest za słaba.
Tarcie koła-podłoże zależy od zastosowanych opon, rodzaju podłoża oraz od siły nacisku.
Bezwładność układu zależy od rodzaju zastosowanego rozwiązania oraz od dociśnięcia klocków.
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 13:00 przez szarikm, łącznie zmieniany 6 razy.

Awatar użytkownika
Jerac
Posty: 2311
Rejestracja: 2006-01-14, 20:32
Lokalizacja: Sol III, Łódź
brickshelf: Jerrec

 

#4 Post autor: Jerac »

Na szczęście do moich zastosowań (małe pojazdy) to jest idealne. Poza tym zawsze można zamontować więcej tych cokolwiektosą jedno za drugim i już masz sprężynkę x2.
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 13:15 przez Jerac, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#5 Post autor: solic »

szarikm pisze:Jednak nie wiem, czy te 2.5 Ncm wystarczy do poruszenia "zwrotnicy" (?)
Próby połączenia zębaki ze sprzęgłem i tego „sprężynkowego” elementu póki co nie przyniosły zadowalających rezultatów, opór sprężyny (a właściwie siła prostująca) jest większa od momentu obrotowego przenoszonego przez zębatkę ze sprzęgłem. Efekt jest taki, że silnik kręci, zębatka przepuszcza i koła się nie skręcają, albo skręcają o niewielki kąt.

Radą byłoby zastosowanie kilku zębatek ze sprzęgłem równolegle, spróbuje w najbliższym czasie przetestować takie rozwiązanie. Tyle że kilka sprzęgieł = większy przenoszony moment obrotowy, ale też większy opór stawiany silnikowi po osiągnięciu maksymalnego skrętu kół.
Pozostaje znalezienie złotego środka dla konkretnego układu i oporów w nim występujących.

Na marginesie dodam, że ten klocek ze sprężynką całkiem dobrze sprawdził się w innej roli – w stabilizowaniu niedużego mostu podobnego do [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=8147]konstrukcji Sariela[/URL].

EDIT: Stabilizacja mostu: foto 1, foto 2, foto 3
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 16:07 przez solic, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
szarikm
Adminus Emeritus
Posty: 1312
Rejestracja: 2005-11-03, 16:43
Lokalizacja: Rzeszów
brickshelf: szarikm

 

#6 Post autor: szarikm »

solic pisze:Próby połączenia zębaki ze sprzęgłem i tego „sprężynkowego” elementu póki co nie przyniosły zadowalających rezultatów, opór sprężyny (a właściwie siła prostująca) jest większa od momentu obrotowego przenoszonego przez zębatkę ze sprzęgłem. Efekt jest taki, że silnik kręci, zębatka przepuszcza i koła się nie skręcają, albo skręcają o niewielki kąt.
oooooooooooooo, ta mała sprężynka ma taką siłę? fiu fiu.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#7 Post autor: M_longer »

szarikm pisze:ta mała sprężynka ma taką siłę? fiu fiu.
Musi taką mieć, bo wykorzystywano ją w serii Sports do sprawiania by 'kij hokejowy' powrócił do stanu 'na wprost' (figurki hokeistów) ;)
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 14:18 przez M_longer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Robson
Posty: 709
Rejestracja: 2006-08-31, 21:57
Lokalizacja: Łódź-Bałuty
brickshelf: robson1903
Kontakt:

 

#8 Post autor: Robson »

Stosowałem taki patent z volvo jakoś nie odbijał idealnie kół ... ale waga pojazdu była około 2,5kg ... No i promień skrętu mały trzaba było by zrobić przełożenie :)
Cb1100RR

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#9 Post autor: TT »

Stosuje coś takiego od jakiegoś czasu przy pracach nad racing truck. Przy mniejszych masach daje rade. Ogólnie polecam.
Pozdrawiam,
Tomek

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#10 Post autor: M_longer »

solic pisze:EDIT: Stabilizacja mostu: foto 1, foto 2, foto 3
Ooo... Będzie trzeba takie sprężynki nabyć :)
Solic, testowałeś jak sprawuje się takie rozwiązanie przy zdublowanych sprężynkach?
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 17:00 przez M_longer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#11 Post autor: solic »

M_longer pisze:Ooo... Będzie trzeba takie sprężynki nabyć :)
Solic, testowałeś jak sprawuje się takie rozwiązanie przy zdublowanych sprężynkach?
Niestety nie, bo mam tylko jedną sztukę tego ustrojstwa :/

Mrutek

#12 Post autor: Mrutek »

Od dwóch dni katuję auto ze zmodernizowanym zawieszeniem Sariela:
Obrazek
Wystarczy jedna mała, biała gumka Lego i silnik. Wszystko działa idealnie do przodu i do tyłu, nic nie dzieje się z silnikiem. Ideał. Niestety jakiekolwiek próby zamontowania sprzęgła skończyły sie fiaskiem: albo koła się nie skręcają albo nie powracają. No i zero zębatek - jest to samo. Działa tylko tak ale za to rewelacyjnie. Przy okazji polecam akumulatory Sanyo - po prostu nie chcą się rozładować.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#13 Post autor: Sariel »

Ciekawe, ale czy testowałeś to na kołach i pod jakimś konkretnym obciążeniem, powiedzmy kilograma?

Mrutek

#14 Post autor: Mrutek »

Sariel pisze:Ciekawe, ale czy testowałeś to na kołach i pod jakimś konkretnym obciążeniem, powiedzmy kilograma?
Dokładnie. Wyjąłem kawałek do zdjęcia - ponieważ zmieniła sie koncepcja podwozia i wszystko chcę przebudować (podwozie osobno, nadwozie osobno) - z klockami technic idzie mi średnio.
Chyba nie myślałeś, że tak sobie macham na biurku wajchą przy czymś takim :-)))
Drugi silnik jest taki sam, jest zamocowany poprzecznie , napędza dyferencjał bezpośrednio przez zębatkę 40-zębną. Jeszcze się zastanawiam zad zawieszeniem. Na razie jest bez i chyba tak zostanie - dla zmniejszenia wagi między innymi. Film nakręcę jak skończę. Jestem w szoku jak to śmiga na takim małym silniku. Dzięki nowym akumulatorom Sanyo nawet przy skręcie -mimo, że pierwszy silnik pracuje na zwarciu mało co zwalnia. Aha, dzięki za zawieszenie - od razu wiedziałem, że je wykorzystam
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 22:01 przez Mrutek, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#15 Post autor: M_longer »

Mrutek pisze:napędza dyferencjał bezpośrednio przez zębatkę 40-zębną (...) Jestem w szoku jak to śmiga na takim małym silniku
Przyspieszyłeś PF Medium i się dziwisz? :D

ODPOWIEDZ