Strona 1 z 2

[MOC] Renault TRM 10000

: 2012-04-19, 12:08
autor: Chrupek
Obrazek

Witajcie!
Przedstawiam swoją trialówkę - model przygotowany na pierwsze zawody LTTC 2012.

Zdjęcia i filmy, będą dostępne, w temacie o LTTC #1. (z tej okazji dzięki dla wszystkich, którzy uwieczniali moje zmagania z trasami:) ).



Renówka, to tak naprawdę unowocześniona wersja ciężarówki Berliet gbd4, z zeszłego roku. Zmiany podyktowane pogonią za dobrym wynikiem, i chęcią rozwoju:). a co się zmieniło?


- liczba osi urosła z dwóch do trzech
- skrzynia biegów urosła z dwóch przełożeń, do trzech
- zawieszenie ze sztywnych kolebek, ewoluowało w pływające mosty (inspirowane konstrukcjami Mańka)
- kabina została obcięta o dach:]
- pojazd zyskał sterowanie na bazie NXT, zamiast wysłużonej IrDy
- ogumienie zostało zdowngrade'owane do opon z offroadera, czyli popularnych balonówek
- sterowanie oparte jest o system operacyjny Phantom12™ autorstwa [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=828]Emilusa[/URL]



Z auta jestem zadowolony - spisywało się lepiej, niz bym mógł sie tego spodziewać. 2 miejsce złe nie jest - z Kubą niestety rywalizować nie pozwolił stosunek moc/przelicznik. Ale nie usprawiedliwiam się, liczyłem to przed rozpoczęciem budowy i zdecydowałem się zrobić auto na 1xlu. ale wniosek jest taki, że 6x6x2 na jednym silniku napedowym nie objedzie Stara Atra.

Zawieszka - pracowała bardzo ładnie:) Pierwszy raz też zebrałem kilka pochwał za pracę podwozia. Miło było usłyszeć takie słowa od bardziej doświadczonych konstruktorów.

Skrzynia biegów - centralna skrzynia rozdzielcza wygląda szałowo, moim zdaniem:) Spisała się ok. Zostanie jednak przebudowana, ale to raczej z powodów przelicznikowych. Jako układ biegów do dużego auta na jednym silniku napędowym, kombinację biegów 3:1, 5:1 i 8.33:1 uważam za optymalną.

Skręt - autko skręcało super, jak na swoja długość i tylko jedną skrętną oś. Ciekawostka: to dzięki temu, że mogłem regulować pionowe nachylenie pierwszej osi (za pomocą halfbushy wkładanych w zawieszenie). Pierwsza oś była nieco zadarta w przód, przez co otrzymałem dużo korzystniejszy skręt.

Nie chcę zdradzać, co przygotuję na następny raz - bo czas może nie pozwolić zrealizować wszystkich pomysłów... ale mogę powiedzieć, że Renault trm 10000 wystąpi z zmienionej odsłonie.

: 2012-04-19, 12:20
autor: Jetboy
Bardzo udany hotrod, tylko dziwne że ma oś skrętną z tyłu :P

: 2012-04-19, 13:00
autor: 3dom
O, zdjęcie bezpośrednio z mojej galerii ;)

Auto tak ascetyczne jak i skuteczne. Mi się idea budowania cabrio nie podoba ale rozumiem pogoń za wynikami :P

Zerknąłem do arkusza i gdyby nie 2 ręce i pęknięty kardan byłbyś bardzo blisko Atra. Gdybyś przejechał bez jakiejkolwiek kary zajęlibyście ex aequo 1 miejsce.

Szkoda, że nie pokusiłeś się o cyknięcie fot podwozia. Każdy kto był na rajdzie i tak miał okazję dokładnie je sobie obejrzeć a tak zostałoby dla potomnych ;)

: 2012-04-19, 13:20
autor: Chrupek
Auto jeszcze stoi, więc nic straconego:)

ciekawe co piszesz... ja to zapamiętałem tak, że różnica sekundowa między nami na odcinku, musiałaby być tak mała, że nie miałbym szansy objechać Kuby. Przypomnę: 1,57 do 1,96. Tam gdzie Kuba jeździł na 2,4:1, tam ja jeździłem na 3:1 bądź 5:1. Na wolniejszym biegu byłoby jeszcze gorzej, bo 6:1 przy 8,33:1. +słaba zwrotność mojego auta (za którą dodatek przelicznikowy jest już wliczony).

wiadomo, zrobiłem jakieś kary, tak jak i Kuba zrobił - normalna sprawa. Przez moment prowadziłem, bo Kuba popełnił błąd na 3cim odcinku. Ale realnych szans na zwycięstwo nie było niestety. Nie tym razem:P

PS: tak Maciek, nie obrazisz się za to zdjęcie?:)

: 2012-04-19, 13:38
autor: 3dom
gen_leihy pisze:Przypomnę: 1,57 do 1,96.
1,571 do 1,903 :> Znaczy wiesz, wywaliłem wszystkie Twoje kary z arkusza i pokazało mi, że macie tyle samo punktów w generalce. Także zakładając, że Kuba też czasami jakieś błędy popełnia (miał o ile dobrze pamiętam 1 rolkę) to jeżdżąc maksymalnie czysto szansę na nawiązanie walki masz.
gen_leihy pisze:PS: tak Maciek, nie obrazisz się za to zdjęcie?:)
Przeżyję to jakoś ;)

: 2012-04-19, 13:51
autor: smyk
3dom pisze:
gen_leihy pisze:Przypomnę: 1,57 do 1,96.
1,571 do 1,903 :> Znaczy wiesz, wywaliłem wszystkie Twoje kary z arkusza i pokazało mi, że macie tyle samo punktów w generalce. Także zakładając, że Kuba też czasami jakieś błędy popełnia (miał o ile dobrze pamiętam 1 rolkę) to jeżdżąc maksymalnie czysto szansę na nawiązanie walki masz.
To zanim wywalisz wszystkie kary może wrzucisz je do publicznego wglądu w temacie o zawodach. (Wiem, powtarzam się.)

Samo auto - hmmm... z bakami lepiej by wyglądało. Przydałaby się też burty do tej plandeki.

Ale jak już ktoś buduje 3-biegową skrzynię, to to zmusza do podziwu, niezależnie od dizajnu.

: 2012-04-19, 14:14
autor: eric trax
Już chyba w 3 czy 4 aucie słyszę o 3 biegowych skrzyniach. Rozumiem że tendencja na ten sezon jest taka? Orass to skrzynie na ringach czy liniowe?

: 2012-04-19, 14:16
autor: 3dom
smyk pisze: Samo auto - hmmm... z bakami lepiej by wyglądało. Przydałaby się też burty do tej plandeki.
Powiedział to ten, który dokonał największego estetycznego regresu względem zeszłego sezonu :P

Wrzucę Smyku, może nawet dziś. A jak nie wrzucę dziś to wrzucę jutro, dla naszego wspólnego spokoju ducha bo w weekend będę pewnie miał ograniczony dostęp do internetu i nie chcę Cię zmuszać do wysyłania kolejnych ponagleń ;)

EDIT:
eric trax pisze:Już chyba w 3 czy 4 aucie słyszę o 3 biegowych skrzyniach. Rozumiem że tendencja na ten sezon jest taka? Orass to skrzynie na ringach czy liniowe?
To pochodna przesiadki wielu osób na NXT. Choć o ile się nie mylę tylko Emil i Grzesiek mieli takie skrzynie. Atr zrezygnował z trzeciego biegu, TT chyba też. Ja, Maniek i Smyk całkowicie zrezygnowaliśmy ze skrzyń. Także trendy są różne.

: 2012-04-19, 14:45
autor: TT
Gratuluje 2 miejsca!
Kto wie jaki byłby wynik gdyby auto miało jeszcze dach ;-)

Żałuje, że nie przyjrzałem się tej skrzyni biegów na rajdzie. Tylko przeszedłem ze skrzyniami 3 biegowymi, że zawsze ciekawi mnie jak to robią inni. Liczę na jakieś foto.

Ile waży kabina? Konstrukcja z platów, brak dachu. Wydaje mi się, że to rekord jeśli chodzi o najniższa masę kabiny w trialu. Lżej mogłoby już być chyba tylko gdyby kabina była z flexów - na szczęście regulamin czuwa :-)
3dom pisze:eric trax napisał/a:
Już chyba w 3 czy 4 aucie słyszę o 3 biegowych skrzyniach. Rozumiem że tendencja na ten sezon jest taka? Orass to skrzynie na ringach czy liniowe?


To pochodna przesiadki wielu osób na NXT. Choć o ile się nie mylę tylko Emil i Grzesiek mieli takie skrzynie. Atr zrezygnował z trzeciego biegu, TT chyba też. Ja, Maniek i Smyk całkowicie zrezygnowaliśmy ze skrzyń. Także trendy są różne.
NXT daje realne szanse na zrobienie sprawnej skrzyni 3 biegowej. Jednak różnica stopnia trudności, wytrzymałości itp. w stosunku do skrzyni 2 biegowej decyduje o tym, że coraz mniej opłaca się taką skrzynie montować.

: 2012-04-19, 17:15
autor: Emilus
Jednak różnica stopnia trudności, wytrzymałości itp. w stosunku do skrzyni 2 biegowej decyduje o tym, że coraz mniej opłaca się taką skrzynie montować.
Nie ma żadnych różnic w wytrzymałości.

: 2012-04-19, 17:44
autor: TT
Nie ma żadnych różnic w wytrzymałości.
Zapakuj jako bieg środkowy 3:1 lub 1,66:1 i potwierdź swoje powyższe zdanie.

Co prawda skrzynia 3 biegowa może być bezproblemowa podobnie do 2 biegowej, ale dość dużym kosztem. Trzeba ją zbudować bardziej solidnie, trzeba mieć dobrze podparte zębatki i bardzo dobry wodzik. Poza tym trzeba potasować biegi nie pokolei co jest mało efektywne przy zmianie biegów. Dodatkowo, żeby sensownie wykrywać środkowy bieg trzeba użyć silnika od NXT do zmiany.

: 2012-04-19, 18:19
autor: Chrupek
Ale ja miałem biegi po kolei Tomasz. 3:1, 5:1 i 8.33:1. Zdarzyło mi się strzelić środkowym biegiem w domu, na ekstremalnym schodku, ale na zawodach nie. Tzn. jeśli wyeliminujemy jeden moment, gdy system operacyjny zaproponował mi biegi 2gi i 3ci jednocześnie:P

: 2012-04-19, 18:40
autor: TT
gen_leihy pisze:Zdarzyło mi się strzelić środkowym biegiem w domu, na ekstremalnym schodku, ale na zawodach nie.
O tym właśnie mówię. Mi osobiście nigdy nie udało się zrobić tak tej skrzyni, żeby środkowy bieg (5:1) powodował zatrzymanie silnika przy ekstremalnym obciążeniu, a nie strzał.

Teraz na rajdzie nie było rzeczywiście żadnej krytycznie ekstremalnej przeszkody. Ale znam taki jeden korzeń na Szczęśliwicach... ;-)

: 2012-04-19, 18:55
autor: eric trax
Pytam bo coś często pojawia się w tym dziale ostatnio sformułowanie 'skrzynia 3 biegowa' :P wydało mi się to dziwne więc zapytałem. Kurka tak patrzę na to wszystko i mam wrażenie że mój actros to po prostu jakiś złom z 50 lat wstecz :/ Czas kupić nxt...

: 2012-04-19, 18:56
autor: Chrupek
Nie widzę sensu w tym co piszesz Tomek (bez obrazy). Nie po to robię 3 biegi, żeby na środkowym pokonywać ekstremalne przeszkody:)

Jak auto nie dawało rady na 3:1 (albo jechało, ale widziałem że już zwalnia) to redukowałem na 5:1. Nie strzelało przez trawę, nie strzelało na jednostajnym podjeździe (tak, wtedy silnik po prostu stawał), nie strzelało przy lekkich hopkach - dlatego jeśli będę jeszcze robić 3biegową skrzynię o podobnym stosunku moc/masa, to zapewne nic w niej nie zmienię.