8858 Rebel Wrecker/Big Foot
: 2012-09-01, 13:02
Recenzja 8858 Rebel Wrecker
Dane techniczne
Seria: Technic
Rok premiery: 1994
Liczba klocków: 461
Waga bez pudełka 1210g
Spis części: Bricklink, Peeron, Brickset
Cena: MSRP - $69, na Allegro prawie się nie pojawia, średnia cena na Bricklinku to ok. 190zł
Oto moja kolejna recenzja, w której postaram się przybliżyć bliski memu sercu zestaw. Mowa o 8858 Reber Wrecker - zestawu, który prowadził do ślinotoku u wielu ;). Zapraszam do lektury.
Pudełko
Pudła nie posiadam, dlatego opieram się na informacjach znalezionych w Internecie.
Rozmiar pudełka wg Bricklinka to 38.5 x 28.5 x 7.5cm. Wielkość opakowania sugeruje, że było dość szczelnie wypchane klockami. W przeciwieństwie do niektórych dzisiejszych zestawów, gdzie proporcja klocków i powietrza jest podobna jak w paczce chipsów :)
Instrukcja
Instrukcja jest czytelna, nie ma problemu z rozróżnieniem kolorów. Jest w formie jednej książki, zawierającej 52 strony. Jest formatu A4, podobnie jak instrukcja modelu 8880. Papier jest bardzo solidny i dobrze zadrukowany. Brak jakichkolwiek zastrzeżeń co do jakości.
Budowanie modelu głównego składa się z 34 kroków. Model alternatywny to 26 kroków. Na szczęście w tych czasach Lego podawało informacje jakie klocki są potrzebne dla poszczególnych etapów budowy także dla modelu alternatywnego.
Pierwsza strona instrukcji nie zawiera wiele danych informacyjnych, od razu przechodzimy do budowy.
Przykładowa strona z instrukcji.
Klocki
Klocków jest 641. W zestawie pojawiło się sporo nowych części, które przyczyniły się do sporego postępu ówczesnych zestawów lego.
Zacznijmy od sporych kół 68.8x40, które debiutowały w tym modelu do spółki z 8829. Są to tzw koła balonowe, które są wypełnione powietrzem, w przeciwieństwie do poprzedników, gdzie opony były całkowicie wypełnione gumą. Aby zapewnić sprężystość i zapobiec zapadaniu się opon, każda z felg ma mały otwór regulujący (widoczny na zdjęciu) ilość powietrza w oponie.
W zestawie jest też kilka amortyzatorów. Dwa duże amortyzatory występujące między innymi w 8880, a także 3 mniejsze, bardzo popularne wśród modeli technic.
Mamy też linkę i metalowy hak.
Z istotniejszych części jest też debiutujący w tym roku nowy dyferencjał, a także bardzo istotne, także zupełnie nowe, elementy zawieszenia.
W komplecie znajdziemy też kilka naklejek, na szczęście każda z nich jest naklejona na jeden element.
Tak prezentują się wszystkie elementy wchodzące w skład zestawu.
Model podstawowy
Etap 7. Na tym etapie mamy fragment podwozia i przeniesienia napędu. Widoczny jest wał Kardana i dyferencjał. Jest nawet jeden z tylnych amortyzatorów.
Etap 12. Budujemy ramę pojazdu.
Etap 17. Pojawiają się fragmenty nadwozia w jedynym słusznym kolorze :)
Etap 18. W kolejnym kroku budujemy 6-cylindrowy silnik i jego obudowę w postaci karoserii bez maski.
Etap 23. Pora na pakę i ramię wyciągarki.
Etap 29. Tworzymy skomplikowane przednie zawieszenie.
Etap 30. Pora na efektowny zderzak. Są już niebieskie fotele.
Etap 34. Koniec budowania. Można śmigać.
I kilka fotek gotowego modelu.
Czy ktoś ma pomysł jaki tajny przekaz niesie ze sobą żółwik? :)
Elementy, które zostały. Przydadzą się w modelu alternatywnym
Wymiary zbudowanego jeepa to: 37cm długości x 20cm szerokości x 21cz wysokości. Kształtem zdecydowanie przypomina Monster Trucki.
Wizualnie model należy do ścisłej czołówki zestawów technic. Duże koła balonowe idealnie pasują do jego sylwetki. Naklejki imitujące światła dodają smaczku.
Mimo tego, że jest to średniej wielkości zestaw, posiada on wiele funkcjonalności:
* niezależne zawieszenie z przodu
* amortyzowana tylna belka
* przeniesienie napędu za pomocą dyferencjału
* 6-cylindrowy silnik pracujący podczas jazdy
* skrętne przednie koła za pomocą koguta na dachu, kierownica w kabinie to atrapa
* wyciągarka na ramieniu z automatyczną blokadą
Samo zawieszenie jest bardzo zaawansowane. A dzięki zastosowaniu połączeń kulowych, układ skrętu działa w każdym zakresie pracy amortyzatora. Chociaż sam skręt działa nieco lżej, kiedy model jest lekko dociśnięty do ziemi. Zawieszenie jest też nieco twarde. Wystarczy stosunkowo mała przeszkoda, żeby tylne koła również unosiły się.
Konstrukcja nadwozia jest jest sztywna. Nic nie odpada w trakcie zabawy. Chociaż Lego miało inne zdanie na ten temat. Model na okładce różni się od tego z wnętrza instrukcji. Chodzi o montaż klocków Red Technic, Plate 1 x 6 with Toothed Ends robiących za słupki. Mimo tego, że instrukcja zaleca, żeby montować je za pomocą bushy, mnie jednak bardziej podoba się rozwiązanie z pinami 1/2. W moim wypadku słupki nie odpadały. Może, gdy ktoś bardziej katuje model te drugie rozwiązanie okazuje się niezbędne.
Jeśli ktoś się zastanawia, jak ten zestaw prezentuje się na tle innych otóż spieszę z dwoma porównaniami. Przy innym samochodzie terenowym Lego 8820 Mountain Rambler wydaje się gigantyczny. Przy 8880 prezentuje się mniej okazale.
Model alternatywny
Przed Wami spory, czerwony quad.
Tak wygląda model w połowie budowy:
A tak gotowy.
Tyle elementów pozostaje nam po zbudowaniu quada.
Naprawdę rzadko zdarza się, żeby zestaw alternatywny był tak udany. Projektanci bardzo dobrze wymodelowali kształty. Wykorzystano zawieszenie z modelu głównego. Do napędzania służy silnik V4. Do tego z tyłu znajduje się świetna flaga :) Szkoda jedynie, że pozostawia on dość sporo niewykorzystanych elementów.
Ciekawostki
Oznaczenie 8858 było już kiedyś wykorzystane przez Lego do zestawu Auto Engines z 1980 roku.
Na rynku amerykańskim ten zestaw pojawiał się także jako Dakota Wrecker.
Podsumowanie
Pewnie jestem nieobiektywny ale zestaw jest po prostu świetny. To doskonały przykład jak połączyć wspaniały wygląd i funkcjonalność z racjonalną liczbą klocków a co za tym idzie ceną.
Plusy
+ Wygląd
+ Przydatne klocki
+ Bawialność
+ Funkcjonalność
+ Zawieszenie
+ Model alternatywny
Minusy
- Stosunkowo wysoka cena podyktowana rzadkością tego modelu