Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Pagani Zonda
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-02, 21:30   [MOC] Pagani Zonda

Skoro Pietruch wrócił do budowania, to ja też muszę :)



Dane techniczne:
Wymiary: dł. 61s / szer. 30s / wys. 18s + anteny
Waga: 1.996 kg
Napęd: 4 x silnik RC na wszystkie koła z przełożeniem 1:1
Zawieszenie: pełne niezależne
Silniki: 4 x RC, 1 x PF Medium

Pagani Zonda jest zdaniem niektórych bardziej zjawiskiem niż samochodem. Można nad tym dyskutować, ale z pewnością jest pojazdem bardzo niezwykłym i egzotycznym. Po pierwsze, łączy najbardziej zaawansowaną technologię podwozia i nadwozia z wnętrzem utrzymanym w stylistyce wczesnych samochodów rajdowych, gdzie kombinacja metalu, drewna i skóry pozwala się poczuć jak w latach 30-tych. Po drugie, każdy z bardzo niewielu egzemplarzy tego samochodu jest budowanie praktycznie w całości ręcznie (z silnikiem włącznie!). Rezultatem jest unikalne połączenie niesamowitych osiągów i uroku rękodzieła. A zrezygnowanie z produkcji seryjnej sprzyja majstrowaniu i ulepszaniu samochodu, do tego stopnia że producent wypuścił conajmniej 13 różnych wersji Zondy zanim wziął się na serio za inny model, którym jest Pagani Huayra (notabene, też oparta na Zondzie).



Do budowy modelu doszedłem nieco okrężną drogą - okazało się, że uzbierały mi się 4 silniki RC i że mogę tanio dostać drugi moduł RC żeby wykorzystać je wszystkie jednocześnie. Naturalną decyzją była budowa jakiegoś supercara z akcentem na prędkość. Padło na Zondę, bo jej długi tył nadwozia pozwalał łatwo zmieścić dwa moduły RC.
Model miał być ładny i szybki. To drugie pociągnęło za sobą uproszczenie bebechów i zbicie wagi jak najniżej. Żeby zrównoważyć ciężar silników i modułów RC, zdecydowałem się na ażurową karoserię stworzoną z samych krawędzi i wybranych detali. To narzuciło wykorzystanie elastycznych osi, a to z kolei zadecydowało o czerwonym kolorze karoserii. Żeby karoseria wyraźnie odcinała się od podwozia, pozwalając łatwo zobaczyć je "przez" nią, zbudowałem je niemal wyłącznie z czarnych części.
Układ napędowy składa się z dwóch par silników RC połączonych sumatorami z wolniejszych wyjść. Jedna para napędza przednią, druga tylną oś, i każda para kontrolowana jest przez osobny moduł RC. Oznacza to, że osie łączy tylko podwozie, bo silniki je napędzające są zasilane i sterowane osobno. Gdyby przestawić moduły RC na różne kanały, możnaby sterować każdą osią osobno.
Łatwo zauważyć, że w odróżnieniu do oryginału, model ma napęd na wszystkie koła zamiast tylko na tył. Powodem jest ilość silników: łatwiej je podzielić na przód i tył, zachowując dobre rozłożenie masy i proste przeniesienie napędu, niż połączyć wszystkie cztery i przekazywać ich łączną moc tylko na tylną oś. Rozłożenie tej mocy pozwala lepiej ją wykorzystać i zmniejsza ryzyko uszkodzenia części - które jest spore, bo kilka razy próbując hamować silnikami zmieliłem zębatki w tylnym dyferencjale.
Osie mają typowe zawieszenie niezależne, z poziomymi amortyzatorami i dyferencjałami pośrodku. Przednia oś jest sterowana silnikiem PF Medium znajdującym się przed nią, podłączonym do lewego modułu RC i obracającym również kierownicę. Model ma wbrew pozorom całkiem dobry promień skrętu, a kombinacja szerokich opon typu slick i dyferencjałów w napędzie sprawia, że prowadzi się bardzo dobrze. W oparciu o wcześniejsze doświadczenia, spowolniłem układ skrętny tak żeby pozwalał na bardzo delikatne poprawki, i zrezygnowałem z centrowania skrętu które więcej przeszkadza niż pomaga.
Przy użyciu świeżych, markowych baterii model ma naprawdę sporo mocy. Stąd przypuszczenie, że prędkość 15,4 km/h jaką udało mi się nim osiągnąć nie jest szczytem możliwości 4 silników RC - będę chciał dalej testować jakie możliwości dają inne koła, mniejsza waga czy skorzystanie z szybszych wyjść silników. Być może dobrym wyjściem jest skrzynia biegów, choć dotychczasowe doświadczenia mówią, że dodatkowa komplikacja układu przeniesienia napędu generuje straty praktycznie niwelujące zyski ze skrzyni.
Na koniec chciałbym podziękować niezawodnemu Aurimaxowi za ratunek z chromem, Smykowi za pomoc w filmowaniu i testowaniu podatności modelu na awarie :P oraz Mahjqa'owi za wymyślenie przednich świateł z clikitsów.

Galeria

Kilka fot:


I film:
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2012-09-02, 21:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
CamelXP 
VIP
Troll, nie dokarmiać


Wiek: 38
Dołączył: 05 Lis 2011
Wpisy: 308
Skąd: Lubin / Norymberga

Wysłany: 2012-09-02, 22:04   

Fantastyczny model, niestety jak widać na filmiku, nie na polskie drogi :(
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 25
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 503
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2012-09-02, 22:18   

Fajna. Świetne zdjęcia i film.

Sumatory są potrzebne? Nie lepiej podłączyć po prostu po jednym silniku na koło? Próbowałeś z szybszym wyjściem? Czemu nie użyłeś skrętu z modułów RC? Da się tym wygodnie sterować bez autocentrowania?

Taak, wiem, że sporo pytań.

Podoba mi się czarne tło.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-02, 22:29   

Dejw napisał/a:
Sumatory są potrzebne?


Łączenie silników na sztywno to zawsze jakieś naprężenia. A silniki RC łatwo się zagrzewają, więc im mniej naprężeń tym lepiej.

Dejw napisał/a:
Nie lepiej podłączyć po prostu po jednym silniku na koło?


Nie, bo bez dyfrów będzie się to fatalnie prowadzić, a połowa mocy silników pójdzie w skręcanie osi.

Dejw napisał/a:
Próbowałeś z szybszym wyjściem?


Nie. Może przy czymś lżejszym.

Dejw napisał/a:
Czemu nie użyłeś skrętu z modułów RC?


Bo mają za mały promień. Bo nie widzi mi się ciągnięcie wału skrętnego przez całą kabinę. Bo częsta wymiana baterii wymaga, że moduły dało się łatwo wyjąć.

Dejw napisał/a:
Da się tym wygodnie sterować bez autocentrowania?


A da się wygodnie sterować z autocentrowaniem? Bo jakoś nigdy do mnie nie przemawiało sterowanie gdzie są tylko trzy opcje: max w lewo, prosto i max w prawo.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Xsysiek 

Wiek: 30
Dołączył: 17 Lut 2011
Wpisy: 33
Skąd: Strzelin
Wysłany: 2012-09-02, 22:32   

Fajny samochodzik. Ale do rzeczy - technicznie samochód jest rewelacyjny, a zarazem bardzo prosty. Wygląd też niczego sobie - podoba mi się ta lekkość nadwozia. Jedynie klimat jest trochę popsuty przez kiepskiej jakości naklejkę "Pagani Zonda". Czemu nie zdecydowałeś się na zasilanie lewej i prawej strony z osobnych modułów, a zamiast tego wybrałeś przód-tył i wstawiłeś napęd różnicowy między silnikami RC?
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-02, 22:40   

Xsysiek napisał/a:
Czemu nie zdecydowałeś się na zasilanie lewej i prawej strony z osobnych modułów


Bo nie chciałem, żeby model nosiło na boki jak napięcie w modułach będzie różne.

Xsysiek napisał/a:
i wstawiłeś napęd różnicowy między silnikami RC?


Bo chciałem tym skręcać a nie tylko jeździć prosto.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
blizzard 
niepoprawny mercedesiarz


Wiek: 29
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 805
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2012-09-02, 22:53   

Jest wreszcie i Zonda!
Z niecierpliwością czekałem, przeglądając zdjęcia na fejsbuku.
Dobra robota!
Film zrobiony z rozmachem, pierwsze przedstawienie (40ileś tam sekund) nie gorsze niż film pokazowy na paryskim salonie!
_________________
Strasznie bym chciał wrócić do LEGO..
Moje recenzje i MOCe
Ostatnio zmieniony przez blizzard 2012-09-02, 22:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2012-09-03, 07:22   

Ten samochodzik najbardziej mi się podoba ze wszystkich twoich kreacji, a wszyscy wiemy że troche ich było.
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-03, 08:09   

Szatan.

Moje zdanie o napędzie znasz, już w trakcie budowy pisałem Ci, że Zonda 4x4 to tak nie bardzo ale skoro założeniem miała być wydajność to kupuję to. Osiągi ma imponujące. Nie rozkładaj go do czasu aż dasz pojeździć na integracji ;) A teraz wykorzystując podwozie Zondy zbuduj WRX STi :)
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
zgrredek 
Pan Narrans


Wiek: 55
Dołączył: 10 Gru 2007
Wpisy: 2259
Skąd: Ankh-Morpork
Wysłany: 2012-09-03, 08:23   

Cacuszko!
Najpierw obejrzałem film. A, że mnie zaciekawił to zacząłem czytać, żeby dowiedzieć się co to jest ta Zonda. No i nie wiadomo kiedy przeczytałem wszystko i nawet sporo zrozumiałem.
Albo tylko mi się wydaje.
Trochę rozśmieszyły mnie otwierane drzwi w aucie ażurowym bardziej niż firanki w moim oknie. Ale po namyśle uznałem to za głupotę z mojej strony.
_________________
Dobby's shop
Ostatnio zmieniony przez zgrredek 2012-09-03, 08:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2012-09-03, 08:31   

Obejrzałem pierwsze zdjęcie i wyszedłem z tematu.
Potem tylko wróciłem, żeby to napisać.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-03, 08:34   

kris kelvin napisał/a:
Obejrzałem pierwsze zdjęcie i wyszedłem z tematu.


A trzasnąłeś drzwiami?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 43
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 433
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-09-03, 08:58   

Bardzo fajny. Szybki i dobrze wygląda. Gdyby był taki zestaw to napewno bym go kupił. Zarys kontur jest idealny.
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2012-09-03, 09:18   

Sariel napisał/a:
kris kelvin napisał/a:
Obejrzałem pierwsze zdjęcie i wyszedłem z tematu.


A trzasnąłeś drzwiami?

Wieczorem było i dzieci już spały, ale trzasnąłbym, oj trzasnął.
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 47
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 1966
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2012-09-03, 11:00   

Sariel, teraz uważaj, bo - niczym Michelle z Ruchu Oporu - nie będę powtarzał: taki powinien być 8448. (Jest to wielki komplement, bo 8448 uważam za najładniejszy supercar w historii LEGO.)


Skojarzenie jest oczywiste, z powodu karoserii z elastycznych osiek. Możliwe, że tych kilkanaście lat temu uznano, iż tak drogi model nie sprzedałby się, gdyby cenę podbiły jeszcze silniki elektryczne. Ale dziś LEGO już wie, że istnieje całkiem poważny rynek dorosłych budowniczych, których stać na takie zestawy, więc wizja supercara z silnikami nie jest już taka absurdalna. Miejmy nadzieję, że tegoroczny crawler, który wizualnie jest okropny (ale zamierzam kupić ze względu na pewne części) to zapowiedź czegoś takiego.

Oczywiście nic z tego nie będzie, ale nadzieja fajna rzecz.

Podoba mi się, że tak zasuwa. Podoba mi się stopień odwzorowania kształtu prawdziwego auta za pomocą elastycznych elementów. Podoba mi się, że jest na silnikach RC, bo mam sentyment do tych wyjących potworów. Mówiłem już, że podoba mi się, że tak zasuwa?

Brawo, brawo, brawo.
_________________
Pozdrawiam,
dmac
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,076 sekundy. Zapytań do SQL: 9