[MOC] Bugatti Type 35
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
Po długiej przerwie w odwiedzaniu forum dodam coś od siebie na temat skrętu tego samochodu, jednym słowem do bani, może zacytuje tu dr hab. inż. Marka Jerzego Brzeżańskiego, prof. PK "Panowie, Amerykanie mieli duże zasoby ropy naftowej, dlatego nie przejmowali się ceną benzyny i ładowali potężne jednostki V8 do samochodów o zaawansowaniu technicznym wozu drabiniastego, dlatego też młodo ginęli..." to nie jest śmieszne, Smyku strzeż się gdy następnym razem zasiądziesz za sterami kolejnego superszybkiego wozu Sariela, nie nie chce się tu wymądrzać ale gdybyś Sarielu już w fazie projektowania zainteresował się kątami wyprzedzenia zwrotnicy i jej pochylenia jak również zasadą Ackermana (tą dokładną, m4rc1n już wie o co mi chodzi 0,75 odległości między osiami), przydała by się też wiedza o pochyleniu koła (pozytyw/negatyw) i promieniu zataczania dodatni/ujemny który wpływa na momenty "dokręcania" koła i kasowanie luzów w układzie i decyduje czy zrobić trapez z przodu czy z tyłu osi, zainteresuj się też czymś takim jak zbieżność/rozbieżność kół przednich i tylnych jak również o tym co to jest pod/nadsterowność przechyłowa. niestety Sarielu aby budować szybkie samochody musisz to opanować a wtedy będą mknąć przez zakręty niczym huragan. Pozdrawiam, i wracam do mojej alfy 155... przy okazji zapowiadam że będzie szybka, bardzo szybka...
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Jest mi tak jakby znana: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=3599tiburon pisze:nie chce się tu wymądrzać ale gdybyś Sarielu już w fazie projektowania zainteresował się kątami wyprzedzenia zwrotnicy i jej pochylenia jak również zasadą Ackermana
Tak, wiem co to jest caster i camber. Podobnie jak z Ackermannem, przy rozmiarach, ciężarach i prędkościach z jakimi mamy do czynienia w modelach z klocków, ich przydatność uważałem zawsze za mocno dyskusyjną - częściej jest to bajer dla bajeru.tiburon pisze:przydała by się też wiedza o pochyleniu koła (pozytyw/negatyw)
Kto mówił coś o zakrętach? To niebieskie paskudztwo zostało stworzone na proste.tiburon pisze:niestety Sarielu aby budować szybkie samochody musisz to opanować a wtedy będą mknąć przez zakręty niczym huragan
Szczerze życzę, żeby Twój debiutancki MOC spełnił wszystkie Twoje założenia.tiburon pisze:wracam do mojej alfy 155... przy okazji zapowiadam że będzie szybka, bardzo szybka...
Ostatnio zmieniony 2012-10-04, 23:42 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
I przyszedł Pan, i obejrzał klocki.
A były one jakie były.
I rzekł Pan: "Ackerman - Srackerman,
Z gówna bata nie ukręcisz."
edit: zanim mnie ktoś źle zrozumie. Te wszystkie mechanizmy są bardzo fajne, tylko że zbudowane z klocków, nadają się co najwyżej do demonstracji koncepcji, bo w praktyce nie działają zbyt dobrze. Ot choćby taka zbieżność kół, ustawienie jej tak żeby pomagała a nie przeszkadzała jest niemalże niemożliwe przy precyzji rzędu pół suda. Owszem można lepszą precyzje osiągnąć, ale wtedy mechanizm robi się strasznie wielki i nie praktyczny. Do tego dochodzą luzy w klockach, które tez nie ułatwiają.
Ale bardzo chętnie zobaczę model w którym to wszystko działa.
A były one jakie były.
I rzekł Pan: "Ackerman - Srackerman,
Z gówna bata nie ukręcisz."
edit: zanim mnie ktoś źle zrozumie. Te wszystkie mechanizmy są bardzo fajne, tylko że zbudowane z klocków, nadają się co najwyżej do demonstracji koncepcji, bo w praktyce nie działają zbyt dobrze. Ot choćby taka zbieżność kół, ustawienie jej tak żeby pomagała a nie przeszkadzała jest niemalże niemożliwe przy precyzji rzędu pół suda. Owszem można lepszą precyzje osiągnąć, ale wtedy mechanizm robi się strasznie wielki i nie praktyczny. Do tego dochodzą luzy w klockach, które tez nie ułatwiają.
Ale bardzo chętnie zobaczę model w którym to wszystko działa.
Ostatnio zmieniony 2012-10-04, 23:55 przez Jetboy, łącznie zmieniany 2 razy.
ale na prostych to też ma zastosowanie, dzięki temu po wyjściu z zakrętu kierownica sama wraca do jazdy na wprost a koła są bardziej odporne na wymuszenia od drogi, samochód wtedy sam chce jechać prosto, ale przecież się nie znam i ponad 100 lat doświadczenia z budowy samochodów można o kant tyłka Srackermana rozbić, oby tak dalej panowie, a i chciałbym dodać że jednak sie da prosze link : www.LPEpower.com
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
No właśnie - po wyjściu z zakrętu, a co jeśli zakręty nie są przewidziane? To raz, a dwa że opcja wracania do jazdy na wprost była w tym modelu wymuszana niejako hardware'owo, przez stertowanie z modułu RC. A on, zaznaczam, używa do tego całkiem sporego momentu.tiburon pisze:dzięki temu po wyjściu z zakrętu kierownica sama wraca do jazdy na wprost
Wszystko się da, ale nie wtedy kiedy założeniem jest minimum wagi. Jakieś 20 lat doświadczenia budowy z klocków pokazuje, że są modele szybkie i są modele skomplikowane, ale rzadko bywają modele szybkie i skomplikowane. Co rzekłszy, z zainteresowaniem czekam aż Twoja Alfa okaże się jednym z takich rzadkich modeli.tiburon pisze: ponad 100 lat doświadczenia z budowy samochodów można o kant tyłka Srackermana rozbić, oby tak dalej panowie, a i chciałbym dodać że jednak sie da prosze link
Przy okazji, caster na kołach skrętnych można narzucić bardzo prosto, używając przystawki z układem skrętu do modułu RC. Jest mała, lekka i prosta, a tworzy zawieszenie niezależne z dość sporym casterem.
Ostatnio zmieniony 2012-10-05, 00:45 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.
- m4rc1n
- Posty: 369
- Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- brickshelf: m4rc1n
-
Ciężkie nie znaczy wolne. Po prostu wolniej przyspiesza. Dodatkowa masa rzędu 150-200 gram nie zrobiła by wielkiej różnicy, a jak widać da się zbudować przedni zawias, który zawiera przynajmniej część kątów, o których mówi tiburon.
Poza tym, co z tego, że koła teoretycznie są ustawione na wprost, jak luzy i tak powodują, że pojazd jedzie gdzie chce? Do tego właśnie przydaje się odpowiednie przednie zawieszenie, gdzie to koła same, ze względu na geometrię zawieszenia, ustawiają się do jazdy na wprost.
Aha, i polskie nazwy są po to, by ich używać.
Poza tym, co z tego, że koła teoretycznie są ustawione na wprost, jak luzy i tak powodują, że pojazd jedzie gdzie chce? Do tego właśnie przydaje się odpowiednie przednie zawieszenie, gdzie to koła same, ze względu na geometrię zawieszenia, ustawiają się do jazdy na wprost.
Aha, i polskie nazwy są po to, by ich używać.
MOCs: 4
WIP: who cares?
WIP: who cares?
właśnie o to mi chodzi, luzy można skasować dobrą geometrią, przy odpowiednim promieniu zataczania koła, wodziki od trapezu są rozciągane i poprzez to naprężenie luz się kasuje, co do jazdy na wprost jeśli mamy odpowiedni kąt wyprzedzenia zwrotnicy to koła są niejako ciągnione przez zwrotnicę i zachowują się łopatologicznie mówiąc jak kółka w hipermarketowym wózku.
- m4rc1n
- Posty: 369
- Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- brickshelf: m4rc1n
-
tiburon, fajnie, ale weź pod uwagę skalę, o jakiej mówimy. I nie chodzi mi jużo luzy w klockach, ile o stan nawierzchni. Żeby to wszystko rzeczywiście działało jak należy, to chyba tylko garaż podziemny byłby dobrym rozwiązaniem, bo każda mniej równa nawierzchnia odpowiadałaby jeździe rzeczywistym pojazdem po kostce brukowej. Są wtedy takie drgania, że pieczołowicie ustawiana geometria nic nie pomaga.
Jetboy, to proponuję, żebyś przestawił się na język angielski, całkowicie.
Jetboy, to proponuję, żebyś przestawił się na język angielski, całkowicie.
MOCs: 4
WIP: who cares?
WIP: who cares?