4x4 budowa pojazdu
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
4x4 budowa pojazdu
Witam, zamierzam zbudować terenówkę z napędem 4x4 podobiznę Toyota FJ Cruiser zgodnie z zasadami TrTr i mam w związku z tym kilka pytań:
1. Czy można zamiast mostu tylnego użyć wahaczy, czyli zawieszenia z offroadera 8297?
2. Zapewne ktoś próbował robić napęd 4x4 na dyfrach
http://www.peeron.com/inv/parts/62821
otóż przy wstępnych testach i podpięciu silnika PF XL do modelu 8297 dało się zauważyć, że ten dyferencjał nie jest w stanie napędzić nawet tego pojazdu, gdyż zębatka double bevel
http://www.peeron.com/inv/parts/32269?img=20847
po prostu przeskakuje po zębatce dyferencjału podanego powyżej (zębatka dyferencjału się wygina, czy u każdego tak było? Czy może mój dyferencjał jest jakiś wadliwy?
Czy może lepiej zastosować dyferencjał
http://www.peeron.com/inv/parts/6573?img=21033 ?
3. Czy ma sens stosowania blokad dyferencjałów? Czy to w jakikolwiek sposób pomaga w pokonywaniu przeszkód w TrTr?
1. Czy można zamiast mostu tylnego użyć wahaczy, czyli zawieszenia z offroadera 8297?
2. Zapewne ktoś próbował robić napęd 4x4 na dyfrach
http://www.peeron.com/inv/parts/62821
otóż przy wstępnych testach i podpięciu silnika PF XL do modelu 8297 dało się zauważyć, że ten dyferencjał nie jest w stanie napędzić nawet tego pojazdu, gdyż zębatka double bevel
http://www.peeron.com/inv/parts/32269?img=20847
po prostu przeskakuje po zębatce dyferencjału podanego powyżej (zębatka dyferencjału się wygina, czy u każdego tak było? Czy może mój dyferencjał jest jakiś wadliwy?
Czy może lepiej zastosować dyferencjał
http://www.peeron.com/inv/parts/6573?img=21033 ?
3. Czy ma sens stosowania blokad dyferencjałów? Czy to w jakikolwiek sposób pomaga w pokonywaniu przeszkód w TrTr?
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
1. Nie używaj Peerona bo wolny, używaj Bricklinka.
2. Jeśli nie chcesz, żeby dyfer przeskakiwał, włóż go w ramkę: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=64179
3. Blokada dyferencjałów nie ma sensu w Trialu, podobnie jak i same dyferencjały.
2. Jeśli nie chcesz, żeby dyfer przeskakiwał, włóż go w ramkę: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=64179
3. Blokada dyferencjałów nie ma sensu w Trialu, podobnie jak i same dyferencjały.
Ostatnio zmieniony 2012-10-07, 19:41 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- VIP
- Posty: 1262
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Przy dwóch osiach dyfer nie ma sensu bo na trasie często jedno koło jest mniej odciążone od drugiego, napęd trafia na nie i maszyna stoi. Poza tym niełatwo taką przekładnie dobrze usztywnić i zabudować. z12 jest ponadto niezbyt pewnym elementem. Dyfer w trialu stosujemy tylko w przypadku wozideł przegubowych, ew. ja zastosowałem kiedyś mechanizm różnicowy w swoim Oshkoshu 10x10.
Zawieszenie na podstawie 8297 nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem w trialu z racji niskiej wytrzymałości. CV jointy nie wytrzymują obciążeń i padają. Ponadto ciężko jest włożyć tam zwolnice o ile jest to w ogóle możliwe. Polecam sztywne mosty. Są proste, wydajne i bezawaryjne pod warunkiem odpowiedniego skonstruowania.
Zawieszenie na podstawie 8297 nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem w trialu z racji niskiej wytrzymałości. CV jointy nie wytrzymują obciążeń i padają. Ponadto ciężko jest włożyć tam zwolnice o ile jest to w ogóle możliwe. Polecam sztywne mosty. Są proste, wydajne i bezawaryjne pod warunkiem odpowiedniego skonstruowania.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
No podkładki odpadają, bo nie są częściami lego.
Póki co pobawię się dyferkami, a potem jak sie przekonam, że tak sienie da to zacznę kombinować nad mostami.
Czyli, że w trialowych pojazdach nie ma w ogóle dyferencjałów?Sariel pisze:podobnie jak i same dyferencjały.
Póki co pobawię się dyferkami, a potem jak sie przekonam, że tak sienie da to zacznę kombinować nad mostami.
Ostatnio zmieniony 2012-10-13, 20:32 przez Mati, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeśli planujesz poświęcić n godzin na budowę, to silnie rekomenduję poświęcić najpierw ten czas na przestudiowanie opublikowanych konstrukcji TrTr z ostatnich lat. Oszczędzisz sobie dużo zbędnych pytań, a nam odpowiedzi.Mati pisze: Czyli, że w trialowych pojazdach nie ma w ogóle dyferencjałów?
Sezon w pełni!
Pomocy!
Postanowiłem zbudować pojazd ze skrzynią biegów, żeby miał coś więcej niż tylko jazdę i skręcanie.
I teraz stoję z budową pojazdu przez problem właśnie ze skrzynią biegów.
Początkowo zastosowałem taką konstrukcję,
ale zębatka "8"
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=3647
przeskakiwała po dużej zębatce dyferka.
Teraz zbudowałem skrzyneczkę wg. zdaje się sariela
http://www.brickshelf.com/gallery/Sarie ... earbox.jpg
to zaś przeskakuje środkowa zębatka w dyferencjale przy każdym z dwóch przełożeń 1:1 i 1:3.
Dodam, że raczej nie jest to wina zbyt dużego obciążenia, bo silnik podpięty bezpośrednio do ramki z dyferencjałem między kołami napędzał pojazd jak trzeba.
Dodatkowo zastosowałem redukcję przy ramkach o przełożeniu 0,6, ale środkowe zębatki dyferencjałów w skrzyni biegów dalej przeskakują.
Jaką zastosować inną konstrukcję skrzyni biegów? Wydawało mi się, ze przy napędzie 4x4 nie będzie z tym problemów :(
Postanowiłem zbudować pojazd ze skrzynią biegów, żeby miał coś więcej niż tylko jazdę i skręcanie.
I teraz stoję z budową pojazdu przez problem właśnie ze skrzynią biegów.
Początkowo zastosowałem taką konstrukcję,
ale zębatka "8"
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=3647
przeskakiwała po dużej zębatce dyferka.
Teraz zbudowałem skrzyneczkę wg. zdaje się sariela
http://www.brickshelf.com/gallery/Sarie ... earbox.jpg
to zaś przeskakuje środkowa zębatka w dyferencjale przy każdym z dwóch przełożeń 1:1 i 1:3.
Dodam, że raczej nie jest to wina zbyt dużego obciążenia, bo silnik podpięty bezpośrednio do ramki z dyferencjałem między kołami napędzał pojazd jak trzeba.
Dodatkowo zastosowałem redukcję przy ramkach o przełożeniu 0,6, ale środkowe zębatki dyferencjałów w skrzyni biegów dalej przeskakują.
Jaką zastosować inną konstrukcję skrzyni biegów? Wydawało mi się, ze przy napędzie 4x4 nie będzie z tym problemów :(
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
1. Może warto skończyć najpierw pojazd który ma tylko jazdę i skręcanie, a potem podnosić poprzeczkę.
2. W skrzyni którą pokazałeś jest sporo niepodpartych części, więc mają prawo przeskakiwać. Podejrzewam, że podobnie ma się sprawa ze skrzynią którą pokazałem. Spróbuj z tym: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=463426
2. W skrzyni którą pokazałeś jest sporo niepodpartych części, więc mają prawo przeskakiwać. Podejrzewam, że podobnie ma się sprawa ze skrzynią którą pokazałem. Spróbuj z tym: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=463426
To, że prostszy układ napędowy (silnik bezpośrednio) radzi sobie z obciążeniem nie znaczy, że bardziej złożony układ napędowy (skrzynia) też sobie z nim poradzi. Wręcz przeciwnie - wraz ze wzrostem złożoności rośnie ilość elementów które mogą zawieść.Mati pisze:Dodam, że raczej nie jest to wina zbyt dużego obciążenia, bo silnik podpięty bezpośrednio do ramki z dyferencjałem między kołami napędzał pojazd jak trzeba.
Ostatnio zmieniony 2012-10-22, 21:05 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.
Nie wiem jak ze sztywnością tego czarnego łącznika pośrodku. Może zamiast dwóch krótkich osi zamontuj jedną długą, o długości 7 kropek. Może mniej się będzie uginać. Mówię zamiast osi '3' ze stopem po lewej i '4' ze stopem (chyba) po prawej, obie schodzące się wewnątrz czarnego łącznika.
(Do tego zamiast zwykłej zębatki 16-zębowej załóż po lewej stronie 16-zębową zębatkę 'sprzęgłową'.)
(Do tego zamiast zwykłej zębatki 16-zębowej załóż po lewej stronie 16-zębową zębatkę 'sprzęgłową'.)
\/1 ______________
Tu akurat właśnie wszystko jest tak sztywne i podparte, że bardziej być nie może, dlatego zaczęły przeskakiwać środkowe zębatki w środku dyferencjałów. I troszkę mnie to zdziwiło.Sariel pisze: Podejrzewam, że podobnie ma się sprawa ze skrzynią którą pokazałem.
Skrzynię, którą mi podpowiadasz już złożyłem wcześniej, ale mnie trochę zniechęciła poprzez gabaryty, a druga sprawa, to taka, że wydaje mi się, że przy tym rozwiązaniu nie można raczej zmieniać biegów podczas jazdy (wydaje mi się, bo pewny nie jestem).
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Mozna zmieniac. Chwile zebatki beda zgrzytac ale nic im sie nie stanie.Mati pisze:druga sprawa, to taka, że wydaje mi się, że przy tym rozwiązaniu nie można raczej zmieniać biegów podczas jazdy (wydaje mi się, bo pewny nie jestem).
Ostatnio zmieniony 2012-10-22, 21:34 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
-
- VIP
- Posty: 1262
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Podczas jazdy zmiana biegów nie sprawia problemów. Jeżeli zrobisz odpowiednio szybki mechanizm zmiany biegów to zgrzytania prawie nie uświadczysz. Przy tej skrzyni problemem jest zmiana biegów na postoju ale nie jest to w żadnym stopniu dyskwalifikująca cecha.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar