[MOC] Kisorsky as-49
: 2012-10-18, 17:33
[Rozmawiamy z panem Tomaszem Sypkim z „Latającej Polski”.]
Witam serdecznie panie Tomaszu. Nasi czytelnicy chcieliby zapewne, aby podzielił się pan informacjami na temat najnowszego dzieła inżynierów firmy Kisorsky– transportowca as-49.
Witam. Faktycznie, doszły nas słuchy na temat najnowszej konstrukcji Kisorsky’ego, ale szczegóły techniczne są owiane tajemnicą. Niemniej jednak mogę powiedzieć tyle, że maszyny o podobnej konstrukcji do tej pory jeszcze nie było.
Może pan zdradzić co się kryje za tym stwierdzeniem?
No cóż, już na pierwszy rzut oka, widać konstrukcję ogona – jest on szeroki, co sugeruje olbrzymią przestrzeń ładunkową, a wielka klapa ładowni po otwarciu staje się podjazdem dla wozów opancerzonych.
Czy wypuszczenie informacji właśnie teraz, na stulecie firmy Kisorsky, to tylko zabieg marketingowy?
Na pewno nie. Opracowanie tak doskonałej maszyny wymaga wielu lat badań. Wygląda na to, że te badania właśnie się zakończyły.
Krążą słuchy o zastosowaniu militarnym najnowszego transportowca. Czy to prawda?
Niewątpliwie. Osiągi i wygląd Kisorsky’ego sugerują, że to poddźwiękowy transportowiec średniego zasięgu.
Dochodzimy do kluczowej sprawy – regulacji odrzutu.
Tak to prawda, Kisorsky as-49 jest samolotem krótkiego startu, zdolnym manewrować na bardzo niewielkiej przestrzeni, a nawet zawisnąć nieruchomo. 4 wielkie silniki odrzutowe Wratt&Pittney mają ruchome dysze odrzutowe, a dodatkowe kanały odrzutu, przebiegające pod poszyciem brzusznym, pozwalają na bardzo delikatne manewry.
Powiedział pan, że as-49 jest transportowcem średniej wielkości. Czy znane są dokładne wymiary?
Oficjalnie nie. Natomiast mogę powiedzieć, że jest to samolot wielkości Heraclesa – około 30m długości i około 45m rozpiętości skrzydeł. Dodatkowo zamiast jednego centralnego statecznika pionowego, zdecydowano się na dwa symetrycznie rozstawione po bokach kadłuba. Może to sugerować zdolność do przewożenia gabarytowych ładunków na grzbiecie. Jednak już sama ładownia jest iście olbrzymia. Przy szerokości 7 metrów, wysokości 2,2 i długości prawie 20, jest znacząco większa niż konkurencyjne maszyny.
Z jaka prędkością będzie mógł się poruszać as-49?
Te dane nie są jeszcze dostępne. Proszę pamiętać, że dysponujemy jedynie zdjęciami ze składania prototypu. Póki co można powiedzieć tyle, że jest to samolot poddźwiękowy. Wydajność zastosowanych silników pozwala przypuszczać, że Vmax będzie wynosić około 1000km/h.
Dziękuję serdecznie za rozmowę.
Dziękuję.
20. marca, 2023r.
Witam serdecznie panie Tomaszu. Nasi czytelnicy chcieliby zapewne, aby podzielił się pan informacjami na temat najnowszego dzieła inżynierów firmy Kisorsky– transportowca as-49.
Witam. Faktycznie, doszły nas słuchy na temat najnowszej konstrukcji Kisorsky’ego, ale szczegóły techniczne są owiane tajemnicą. Niemniej jednak mogę powiedzieć tyle, że maszyny o podobnej konstrukcji do tej pory jeszcze nie było.
Może pan zdradzić co się kryje za tym stwierdzeniem?
No cóż, już na pierwszy rzut oka, widać konstrukcję ogona – jest on szeroki, co sugeruje olbrzymią przestrzeń ładunkową, a wielka klapa ładowni po otwarciu staje się podjazdem dla wozów opancerzonych.
Czy wypuszczenie informacji właśnie teraz, na stulecie firmy Kisorsky, to tylko zabieg marketingowy?
Na pewno nie. Opracowanie tak doskonałej maszyny wymaga wielu lat badań. Wygląda na to, że te badania właśnie się zakończyły.
Krążą słuchy o zastosowaniu militarnym najnowszego transportowca. Czy to prawda?
Niewątpliwie. Osiągi i wygląd Kisorsky’ego sugerują, że to poddźwiękowy transportowiec średniego zasięgu.
Dochodzimy do kluczowej sprawy – regulacji odrzutu.
Tak to prawda, Kisorsky as-49 jest samolotem krótkiego startu, zdolnym manewrować na bardzo niewielkiej przestrzeni, a nawet zawisnąć nieruchomo. 4 wielkie silniki odrzutowe Wratt&Pittney mają ruchome dysze odrzutowe, a dodatkowe kanały odrzutu, przebiegające pod poszyciem brzusznym, pozwalają na bardzo delikatne manewry.
Powiedział pan, że as-49 jest transportowcem średniej wielkości. Czy znane są dokładne wymiary?
Oficjalnie nie. Natomiast mogę powiedzieć, że jest to samolot wielkości Heraclesa – około 30m długości i około 45m rozpiętości skrzydeł. Dodatkowo zamiast jednego centralnego statecznika pionowego, zdecydowano się na dwa symetrycznie rozstawione po bokach kadłuba. Może to sugerować zdolność do przewożenia gabarytowych ładunków na grzbiecie. Jednak już sama ładownia jest iście olbrzymia. Przy szerokości 7 metrów, wysokości 2,2 i długości prawie 20, jest znacząco większa niż konkurencyjne maszyny.
Z jaka prędkością będzie mógł się poruszać as-49?
Te dane nie są jeszcze dostępne. Proszę pamiętać, że dysponujemy jedynie zdjęciami ze składania prototypu. Póki co można powiedzieć tyle, że jest to samolot poddźwiękowy. Wydajność zastosowanych silników pozwala przypuszczać, że Vmax będzie wynosić około 1000km/h.
Dziękuję serdecznie za rozmowę.
Dziękuję.
20. marca, 2023r.