[IDEA] Servo Gearbox

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[IDEA] Servo Gearbox

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Dawno, dawno temu miałem pomysł na skrzynię biegów kontrolowaną wyłącznie obracaniem jednej osi. Teraz przyszło mi do głowy, że Servo pozwala to łatwo zastosować do 3 biegów.
Plusy: skrzynia jest dość mała, przełącza się szybko i nie ma problemów z zasprzęgleniem bez względu na prędkość
Minusy: drugi i trzeci bieg są wrażliwe na wysoki moment, lubią się wysprzęglać pod obciążeniem. Pierwszy bieg znosi je całkiem przyzwoicie.

Instrukcja:
Obrazek Obrazek

I skrzynia w akcji:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LfOvb73uttA[/youtube]

Jetboy

#2 Post autor: Jetboy »

Genialne! Z mindstormem dało by się łatwo przerobić na 4 biegową, chociaż trochę by urosła.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

Właściwie to próbowałem, bo opcja hamowania w silnikach NXT bardzo by tu się przydała, ale wszystko rozbija się o precyzyjne obracanie silnika. Żeby to zawsze działało, trzeba obracać silnik z dokładnością co do stopnia, a na to praktycznie nie ma rozwiązania. Testowałem nawet układ gdzie NXT sprawdza sobie ustawienie skrzyni czujnikiem dotyku, i też do bani bo reakcja jest spóźniona a zatrzymywanie silnika za długie.

Awatar użytkownika
benny80
Posty: 162
Rejestracja: 2004-06-28, 10:13
Lokalizacja: Katowice
brickshelf: benny80
Kontakt:

 

#4 Post autor: benny80 »

No ładne cacko! Tylko te wysprzęglanie.. w większym modelu.. ;/
Pozdrawiam! B. ;)
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#5 Post autor: Chrupek »

Sprytne i fajne. Minusem jest na pewno fakt, że trzeba dusić dźwigienkę pilota, żeby utrzymywać któryś ze skrajnych biegów.
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#6 Post autor: 3dom »

gen_leihy pisze:Minusem jest na pewno fakt, że trzeba dusić dźwigienkę pilota, żeby utrzymywać któryś ze skrajnych biegów.
Mozna uzyc pilota kolejkowego i problem z glowy.

Sprytne, podoba mi sie. Tez chodzi mi po glowie idea 3-biegowej skrzyni z serwem ale troche inaczej zbudowanej.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#7 Post autor: TruckeR »

gen_leihy pisze:Minusem jest na pewno fakt, że trzeba dusić dźwigienkę pilota, żeby utrzymywać któryś ze skrajnych biegów.
Jak w Fordzie T ;)

Bardzo fajny pomysł, choć szkoda, że wyższe biegi wysprzęglają się przy dużym obciążeniu.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#8 Post autor: Atros »

Sariel pisze:Właściwie to próbowałem, bo opcja hamowania w silnikach NXT bardzo by tu się przydała, ale wszystko rozbija się o precyzyjne obracanie silnika. Żeby to zawsze działało, trzeba obracać silnik z dokładnością co do stopnia, a na to praktycznie nie ma rozwiązania. Testowałem nawet układ gdzie NXT sprawdza sobie ustawienie skrzyni czujnikiem dotyku, i też do bani bo reakcja jest spóźniona a zatrzymywanie silnika za długie.
Z ciekawości właśnie zbudowałem sobie taką skrzynię na NXT, tylko 4 biegową, nawet z luzem :). Ja napotkałem całkiem inny problem niż ty, Sariel. Sterowanie silnikiem nie sprawia żadnej trudności, precyzja jest wystarczająco dobra. Zdefiniowałem różne kąty w zależności, czy silnik napędowy obraca się lewo czy w prawo i to niweluje luzy silnika NXT.

Problem leży w kruchości tej skrzyni. Zębatki są umieszczone na ośkach które są w Technic Wedge Belt Wheel (Pulley) z których tylko jedna para jest połączona z silnikiem zmieniającym biegi. Druga para obraca się jak chce. Zębatki bardziej oddalone od silnika, u ciebie z16, u mnie z8 i z24, mają jeszcze większe luzy których nie da się skompensować różnymi kątami silnika zmieniającego biegi. Nic dziwnego jak moment mający je utrzymać przekazywany jest przez dwie kręcące się ośki czwórki.
Obrazek
Podsumowując, pomysł ciekawy, skrzynia ładnie wygląda na filmiku, ale w praktyce niestety bezużyteczna. Mechaniczne wzmocnienie byłoby monstrualnych rozmiarów więc aby wykorzystać taką skrzynię w praktyce trzeba by dać silnik obok każdej pary Pulley'ów, czyli na 3 lub 4 biegową skrzynię, 3 silniki do zmiany biegów.
Ostatnio zmieniony 2012-10-29, 17:46 przez Atros, łącznie zmieniany 2 razy.

Jetboy

#9 Post autor: Jetboy »

Ja bym zrobił inaczej:
Ośkę którą napędza silnik, zmaienic na 2 niezależne pół-ośki, przesunąć silnik o 2 study na zewnątrz, dodać oś i 2 różne przełożenia na półośki, a przekładnie z16 zamienić na taki układ jak ten przy serwie.

Ale i tak do heavy duty pracy się to raczej nie nada.
Ostatnio zmieniony 2012-10-29, 17:51 przez Jetboy, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#10 Post autor: Sariel »

Mimo wszystko będę próbował użyć jej do napędu średniej wielkości MOCa. W moich testach na pierwszym biegu znosi większy moment niż się pierwotnie spodziewałem.

ODPOWIEDZ