Truck Trial - jak zacząć?

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
BJ
VIP
Posty: 1001
Rejestracja: 2012-01-16, 21:42
Lokalizacja: Majdan/Warszawa

#76 Post autor: BJ »

Żeby wygrać trzeba posmarować, ale sędziemu;) Nasze arkusze są zsynchronizowane z kontem bankowym, kto da najlepszą ofertę, ten wygrywa;)
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#77 Post autor: M_longer »

A tak patrząc na cały TrTr z boku to przez lata trochę poluzowaliście zasady, kiedyś nie do pomyślenia byłyby niekoszerne opony, plandeki i smar :)

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#78 Post autor: Mistakes »

Omen, moge Ci przyniesc pare "zgrzanych" ze soba knobow.. To zrozumiesz :) Niesmarowane knoby na wymagajacej trasie odzywaja sie po dwoch metrach, opor rosnie kolosalnie (chrakterystyczne piszczenie, skokowa jazda), taka przekladnia potrafi sie zablokowac. Na knoby rewelacyjnie dziala ten smar o ktorym pisalem, ale trzeba miec swiadomosc jak z niego korzystac, pozatym klocki maja swoja specyfike.
Oski i zebatki w skrzyni potrafia stwarzac wiekszy opor ze smarem niz bez niego (polecam sprawdzic!), a jak juz zlapia syf to zrobi sie dramat, nasmarowane knoby za to potrafia poradzic sobie z piachem czy innym syfem bez szczegolnego uszczerbku na osiagach auta.

Ja smaruje tylko knoby. Probowalem roznymi smarami oski i skrzynie i albo od razu bylo gorzej - opory toczenia wzrastaly, albo po zakurzeniu wzrastaly kolosalnie.
Ostatnio zmieniony 2016-05-05, 19:05 przez Mistakes, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
Lomeltor
Posty: 264
Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#79 Post autor: Lomeltor »

Od siebie dodam, że ośki w gniazdach smaruję - Olejem wazelinowy Expand - bardzo rzadki całkiem fajny; knoby smarem plastycznym http://www.castorama.pl/produkty/narzed ... 70-ml.html
STT | Typowy technicowiec

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#80 Post autor: smyk »

M_longer pisze:A tak patrząc na cały TrTr z boku to przez lata trochę poluzowaliście zasady, kiedyś nie do pomyślenia byłyby niekoszerne opony, plandeki i smar :)
I to "poluzowanie" poskutkowało, że z regulaminu wyleciała ręka boga, serwis ograniczony został ilościowo, a dynamika wzrosła. Myślę, że to był dobry interes. Może to nie jest ciągle najszybsza dyscyplina świata, ale nie ma już w trakcie przejazdów takiego ziewania jak kiedyś. Przynajmniej nie dla kierowcy. ;)
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

sebanm
VIP
Posty: 362
Rejestracja: 2009-08-13, 21:17
Lokalizacja: Opole

#81 Post autor: sebanm »

omen pisze: No dobra, to teraz powiedzcie kto zazwyczaj wygrywa te zawody :D
Ten co zna swoją maszynę (trenuje), myśli w czasie jazdy, i nie odpuszcza do mety.

Awatar użytkownika
Uncle Jaca
Posty: 1122
Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: jacaelnegro

 

#82 Post autor: Uncle Jaca »

Fajnie się to czyta te zmiany i wgl.. Po prostu ciśniem do przodu i wszyskto. Dobrze, że pomimo jęków i stęków czas pokazał, że to były dobre zmiany.
Pies utonął, łańcuch pływa

omen
Posty: 187
Rejestracja: 2016-02-02, 18:07
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#83 Post autor: omen »

Mistakes, w 100% się z Tobą zgadzam, że nasmarowane knoby to podstawa.
Tak jak napisałem wcześniej, mimo że to był mój pierwszy rajd miałem nasmarowane knoby i skrzynię.

Zresztą nietrudno zauważyć nawet podczas domowych testów co dzieje się z knobami jak dla samochodu przygotujemy trudniejszą trasę - np stromy podjazd, lub jak zakopie się w poduszkach. Pisk i zgrzytanie.

Wydaje mi się, że każdy kto obserwuje jak zachowuje się jego samochód widzi co jak działa.
Pytałem co i czym smarujecie, gdyż zauważyłem, że nasmarowane oski stawiają większe opory niż suche i to w czystym środowisku.
Powstała fajna lista na której widać, że każdy ma inne podejście do kwestii smarowania, jednak wspólnym - obowiązkowym mianownikiem są KNOBY

sebanm
VIP
Posty: 362
Rejestracja: 2009-08-13, 21:17
Lokalizacja: Opole

#84 Post autor: sebanm »

Co by nie mówić elementy ruchome i podane sporemu obciążeniu i tarciu powinny być nasmarowane. To.... chyba jest oczywiste i nie podlega dyskusji.
A jak się zabrudzą, to wyczyszczone i posmarowane od nowa.
A co kto oliwi..... to już jego sprawa.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#85 Post autor: Mistakes »

Seba, sprawdź sobie jak wzrastają opory toczenia po pełnym przesmarowaniu prototypowej skrzyni. Nie znalazłem jeszcze smaru który by sobie z tym poradził, musiałby być rzadki jak woda, ale nasze skrzynie nie pozwalają na "zalanie".

Zauważyłem też przy najprostszej kwestii - ośka obracająca się w gnieździe, że taki nienasmarowany "układ" pracuje równo nawet po zabrudzeniu, a nasmarowany potrafi stwarzać opór, który po zabrudzeniu wzrasta znacznie.

Moje wszystkie trialówki od x czasu mają przełożenia 5:1 i 3:1, w tym ostatnia Tatra. Dla niektórych to prawie niemożliwe.. "Jak to 3,3kg i 8 kół na 5:1 ?" Właśnie oto sekret, kilka drobnostek w układzie napędowym jak ta z tym smarowaniem i "niemożliwe staje się możliwe" ;-)

sebanm
VIP
Posty: 362
Rejestracja: 2009-08-13, 21:17
Lokalizacja: Opole

#86 Post autor: sebanm »

Podam przykład z Dfc, chopaki mieli nie naoliwione fury i wyraźnie odostawali prędkością od mojej przygotowanej.

Ośka nienasmarowana swobodnie się obraca, po naoliwieniu wzrasta lepkość stąd mniej swobodny obrót ale pod obciążeniem sucha się wyciera, robi się taki proszek i powieszenia staje się szorstka, to nie ma ona dobrego poślizgu.

Tak sobie to wydumałem, ale ja się nie znam.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#87 Post autor: Atros »

Smarowanie knobów to mus ale to już żadna tajemnica.
Co do smarowania innych elementów (ośki, zębatki w skrzyni) to moje spostrzeżenia są takie:
zaleta smarowania: nie robi się taki proszek/pyłek jak seba pisze
zaleta niesmarowania: czyste klocki i nie przylepia się zewnętrzny syf który może narobić szkód i większego tarcia niż pyłek ze startych klocków

Ja nie smaruję nic poza knobami.

omen
Posty: 187
Rejestracja: 2016-02-02, 18:07
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#88 Post autor: omen »

Jak to jest z długością całkowitą pojazdu?
1. Czy budując trialówkę można zmienić długość pojazdu wywalając wszystko co jest w prawdziwej ciężarówce za tylną osią?
(oczywiście niemożliwe jest idealnie za tylną osią choćby ze względu na knoby i ich obudowę).

W regulaminie LTTC na sezon 2016 w punkcie 2.5. Elementy wymagane w ciężarówkach jest podpunkt mówiący, że każda ciężarówka, dopuszczona do zawodów LTTC, musi posiadać:

Osłoniętą przestrzeń za kabiną, o szerokości min. 90% szerokości. Przestrzeń ma być zasłonięta klockami, plandeką materiałową lub tekturową i wypełniająca (poza wieżami) większość długości przestrzeni za kabiną pojazdu, do ostatniej osi. Paka nie może być wyższa od kabiny.

Wynika z niego, że Legowa trialówka może mieć pakę kończącą się na ostatniej osi, a więc być krótsza niż oryginał i mieć odsłonięte koła ostatniej osi (a właściwie ich połowę).
Pytam bo ostatnio miałem chyba największy tylny nawis (zgodny z oryginałem), który zdecydowanie nie pomagał przy wyjeżdżaniu z bramki zwłaszcza gdy trzeba się ciasno zawinąć tuż za nią.

2. Czego dotyczy 90% szerokości z cytowanego powyżej podpunktu?
Z szyku zdania można wywnioskować , że paka ma mieć minimum 90% szerokości kabiny, gdyż tylko o kabinie jest mowa w tym zdaniu...
Dobrze rozumiem?

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#89 Post autor: smyk »

90% szerokości całkowitej pojazdu (z kołami, wystające ośki się nie liczą ;P)

Za tylną osią już tak być nie musi. I warto to wykorzystywać.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

omen
Posty: 187
Rejestracja: 2016-02-02, 18:07
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#90 Post autor: omen »

Smyk, dzięki za rozjaśnienie tematu szerokości.

A jak jest z tą długością całkowitą (tym co sie dzieje za tylną osią)?

Wg. regulaminu długość do przelicznika mierzona jest do obrysu kół ostatniej osi. I ten wymiar traktowany jest jako długość całkowita pojazdu.

ODPOWIEDZ