Strona 4 z 10

: 2016-03-07, 14:58
autor: omen
3dom, dziękuję za link. Nie wiem czemu LEGO postanowiło rozdzielić S@H od Bricks & Pieces.

Cieślu, jestem bardzo zadowolony z niedzielnego spotkania, oczywiście kolejne pytania już się pojawiają :>

Co do rysowania się klocków - rozumiem i akceptuję to, że jest to nieuniknione. Po prostu boli mnie widok zmasakrowanych elementów LEGO. Tylko tyle. Jest to świadoma decyzja i trzeba liczyć się z konsekwencjami. Tak jak napisałem "...Co oznacza w praktyce, że do trialówki przydałyby się zupełnie osobne klocki..." i Ty to potwierdziłeś - tworzy się pula klocków trialowych.

Również zgadzam się, że oklejanie całego modelu nie ma sensu i nie o to w tym chodzi,a by jeździć ostreczowaną bezą. Tak jak napisałem należałoby wymyślić jakieś sensowne wytyczne - np dopuszczenie oklejania tylko podwozia (choć szczerze mówiąc byłbym za nieco większym zakresem). Lego coraz powszechniej stosuje naklejki (choć ja w swoich półkownikach ich nie stosuję). Estetycznie wykonana naklejka mogłaby pełnić zarówno funkcję ochrony klocków jak i być elementem np reklamy, wzoru występującego na samochodzie. Choć w odróżnieniu od oryginału łączyłaby kilka klocków i tu pytanie czy nie stworzy się model trzymający się na naklejki...

>^-^<

: 2016-03-07, 20:38
autor: Uncle Jaca
Ja mam trialówkę oklejoną od spodu (i wiem, że nie tylko ja) - nasz regulamin na to pozwala, spód może być w ten sposób zabezpieczony. Akurat w tym modelu takie rozwiazanie jest pomocne bo mniej syfu sie dostaje, w innych, poprzednich bardziej mialem zabudowane spody więc się obeszło. Byleby taśma czy naklejka nie stanowiła elementu konstrukcyjnego ;)

Fajnie, że zbudowałeś Tatere z instrukcji. Coś zmieniałeś czy sztywne odwzorowanie?

Najlepiej jak to będzie jakaś tam baza dla początkujęcego, którą sobie można modyfikować i wnosić coś swojego, lepszego.

Wiem tym samym, że co najmniej trzy osoby budują czy już zbudowali tą Tatrę. Super!

: 2016-03-07, 20:53
autor: BJ
Siłą rzeczy musiała być zmodyfikowana, skoro Ślaskie z24 mieszczą się na 3 studach...

: 2016-03-07, 21:00
autor: Uncle Jaca
O! To jest kolejny przykład na to, że nie da się to spać na suficie bo kołdra spada ;) jest na to knif, ale juz taki zaawansowany, po przerzuceniu kilku tysięcy pinów samo przychodzi. To takie coś co można nazwać doświadczeniem, sprytem czy tam jeszcze czymś fajnym ;)

: 2016-03-07, 21:28
autor: omen
Uncle Jaca, Chciałem mieć realną trialówkę przed nosem, aby moc podglądać proporcje, sposób łączenia elementów. Zupełnie inaczej niż jak się przegląda zdjęcia. Wielkie dzięki za udostępnienie instrukcji.
Twoją Tatrę zbudowałem dokładnie z instrukcji - no może poza tą z24 ;/
Początkowo chciałem użyć zwykłej, ale słabo się mieściła :D
Kombinowałem ze stara kątowa z24, ale bałem się że będzie się giąć i obcierać choć ona jest chyba ciut mniejsza niż standardowa z24.
Ostatecznie skończyło się na z20/z12 - skręca jak szalona hehheh, dobrze, że PF-L jest dość mocny.

Pojawiło się za to parę nowych pytań.
11. Budując regulaminową ciężarówkę do trialu rozumiem, że całkowita jej wysokość będzie większa niż oryginały ze względu na wysokość zawieszenia i stosowanie zwolnic w postaci redukcji typu zębatka na zębatkę, a nie jak w realnej - w postaci przekładni planetarnej w piaście?
Proporcje maja być zachowane dla: rozstawu osi, długości od zderzaka do osi tylnej oraz szerokość pojazdu bez kół gdyż nasze na ogół mocno wystają?

12. Jaki jest optymalny rozstaw w studach pomiędzy osiami dla pojazdu 4x4. Oczywiście wiem, że należy sprawdzić to doświadczalnie, ale jakiś punkt wyjścia? Szukam pojazdu jako wzoru i na razie mam rozstaw osi 4250 mm a to sporo...

BJ, jakie masz po kolei przełożenia (jeśli mógłbyś odpowiedzieć z użyciem zębatek) od silnika aż do zwolnic. Tzn wydaje mi się, że skrzynie biegów masz: BIEG 1: z12/z20, BIEG 2: z20/z12, zwolnice z8/z24 a co pomiędzy?

>^-^<

: 2016-03-07, 22:06
autor: BJ
U mnie nie jest tak prosto:) W mostach mam z12/z20 i w zwolnicach z8/z24 a w skrzyni na jedynce z16/z20/z16, na dwójce z24/z12 i z20/z16.

11. Wysokość zazwyczaj nieco większa niż wynikałoby to ze skali, ale też nie przesadzajmy w drugą stronę. Koła też zazwyczaj nieco wystają, ale też nie należy przesadzać. Musisz pamiętać, że mierzymy auto od miejsca, które ma 90% szerokości najszerszego punktu auta.

12. Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, zależy to między innymi od prześwitu między osiami.
W mojej karierze jeździłem trialówkami 6x6 z rozstawem osi między pierwszą a drugą osią: 48, 42, 37, 32 st. Ogólnie 37 st jest już całkiem ok.

: 2016-03-07, 23:19
autor: Cieślu
omen pisze:Proporcje maja być zachowane dla: rozstawu osi, długości od zderzaka do osi tylnej oraz szerokość pojazdu bez kół gdyż nasze na ogół mocno wystają?
Tak zrób.
omen pisze:12. Jaki jest optymalny rozstaw w studach pomiędzy osiami dla pojazdu 4x4.
Ciężko powiedzieć. Generalnie coś w okolicach 35-37 studów powinno być dobrym kompromisem ale to moje zdanie.

: 2016-03-07, 23:21
autor: omen
BJ pisze:U mnie nie jest tak prosto:) W mostach mam z12/z20 i w zwolnicach z8/z24 a w skrzyni na jedynce z16/z20/z16, na dwójce z24/z12 i z20/z16.
Czyli SKRZYNIA:
BIEG 1: z16/z20/z16 = 1/1
BIEG 2: z24/z12 i z20/z16 = 2 x 5/4 = 2,5/1

i następnie już przełożenie w moście i zwolnicy:
z12/z20 i z8/z24 = 3/5 x 1/3 = 1/5

Co finalnie na kołach daje:
BIEG 1: 1/5
BIEG 2: 1/2

Dobrze zrozumiałem?

>^-^<

: 2016-03-08, 07:23
autor: Blaha
Oj Synki, Synki... trza Wam naszrajbować, że ta gryfno trialufka to je tako richtig slunko baba - trza trocha połonacyć i alles klar - wszystko funguje jak trza :D

: 2016-03-08, 08:18
autor: 3dom
Nie rozumiem co do nas napisałeś. Można po polsku?

: 2016-03-08, 08:53
autor: Uncle Jaca
Blaha w wolnym tłumaczeniu chciał przekazać, że ta konstrukcja z każdym potrafi współpracować i odwdzięczyć się wynikiem, zaryzykuję, że nawet Ty byś sobie poradził Maciej ;)

: 2016-03-08, 08:58
autor: Blaha
Wybaczcie - odniosłem się do tego skrętu, który niby nie ma prawa działać, a jednak działał :)
W wolnym tłumaczeniu:
Chłopaki, chłopaki - trzeba Wam napisać, że ta piękna trialówka jest jak śląska kobieta - trzeba popieścić, to wszystko robi się jasne i działa.
;)


omen - odnosząc się do przełożeń - dla 4x4 na dwóch XLach takie są odpowiednie.
Martwi mnie jednak DUŻA ilość współpracujących ze sobą par kół zębatych. Nie licząc zwolnic i zapewne knobów w mostach - przy takim układzie powinna być jedna para, góra dwie pary kół zębatych między silnikiem, a knobami. Kolejne przełożenia są zbędne - nie ma potrzeby ich dawać i generują dodatkowe straty mocy - tego w trialu unikamy. Kibicuję i pozdrawiam!

: 2016-03-08, 09:39
autor: Uncle Jaca
Lka zredukowana trzy razy z z8 na listwie to szybki skręt wymagający odpowiedniego, umiejętnego obchodzenia się z nim. Przy najłatwiejszej ale nie najszczęśliwszej modyfikacji i zamianie z24 na z20 (i z8 na z12) to już jest zdecydowanie za szybko.
Przytnij z karbowanej rurki po plasterku i wsadź po obu stronach liftów, zyskasz potrzebne miejsce na wypasioną tłuściutką śląską z24 :D
Ja pierwszą dotarłem, działało epicko, delikatne tarcie spowalniało jeszcze skręt i śmiechu tyż z tego było kupe (słychać że działa), no ale w końcu się dotarło i powstały luzy więc innym sposobem pochytałem.

Lecąc w 4x4 to mocy będziesz miał na dwóch motorach aż nadto, biegi powinny być szybkie, najwyżej można się pokusić o pilot kolejkowy do obsługi. Zębatek powinno być miniumum (zawsze) ale masz zapas mocy to se możesz pozwolić na wymyślne redukcje i skrzynie udziwnione- pamiętaj jednak, że czym większy stopień skomplikowania to i więcej się może popsuć i się przeprosisz z prostszym mechanizmem raz dwa. Prześwit min. w linii knobów, choć proponowałbym wyżej ze studa, dwa. Rozstaw - to trochę płynny temat, bo ciężko się nie powiesić przy długim a krótszy będzie wywrotniejszy. Sam musisz to wyczuć jak pośmigasz bo to również od stylu jazdy zależne jest. Proponowałbym jednak coś w okolicach 40stu.

Jak chodzi o 6x6 to do tej pory startowałem różnymi rozstawami i optymalne wydaje mi się jak najkrótsze, w okolicy 30-31 (1-2 oś) bo długim gorzej sie manewruje i łatwiej wiesza, ale.. to kwestia indywidualna i bez narzucania powiem popróbuj, sam to pochytasz, z czasem zobaczysz, że jedyne słuszne podejście jest to właśnie Twoje.

: 2016-03-12, 18:54
autor: omen
Jeśli chodzi o długość, szerokość i wysokość modelu sprawa jest prosta jeśli chodzi o wymiary w studach, ale w jaki sposób podajecie rozstaw kół?

przykład:
podwozie ma długość 5 studów. Osie osadzone są w pierwszym i ostatnim otworze liftramu 1x5.
i teraz &#8211; jak podajecie?

Rozstaw osi = 4 study (pomiędzy osiami osi/kół mieści się klocek o długości 4 studów)
Rozstaw osi = 5 studów bo osie są osadzone w skrajnych otworach klocka 1x5
Odległość pomiędzy osiami = 3 study &#8211; otwór 1 i 5 są zajęte osiami i pomiędzy nimi są 3 wolne otwory

: 2016-03-12, 21:05
autor: BJ
dla mnie poprawna jest pierwsza opcja, czyli 4 study. Tak samo mierzy się w prawdziwych, od środka do środka osi.