Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] K2 Black Panther
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-03-24, 15:41   [MOC] K2 Black Panther



Dane techniczne:
Wymiary: dł. 60s (nie licząc lufy) / szer. 26s / wys. 20s (na opuszczonym zawieszeniu, nie licząc anten)
Waga: 2.484 kg
Zawieszenie: wałki skrętne z regulacją prześwitu
Napęd: na tył dwoma silnikami PF XL z redukcją 1.6:1
Silniki: 2 x PF XL, 2 x PF L, 2 x PF Medium

To jest model który planowałem sobie od 3 lat, więc trochę się poprodukuję.

Oryginał

K2 jest następcą pierwszego własnego czołgu Korei Południowej, czyli K1. K1 wszedł do służby w 1987 i jak na standardy czołgów jest wciąż całkiem przyzwoitą konstrukcją, ale jak ma się za sąsiada Koręę Północną to nie poprzestaje się na przyzwoitym.

K2 jest czołgiem o tyle ciekawym, że zaprojektowano go w "full opcji", nie oszczędzając na niczym. Czyni go to drugim najdroższym czołgiem świata po francuskim Leclercu, i pierwszym pod względem zaawansowania, szczególnie jeśli uwzględnić jego bogaty program rozwoju, i fakt że oficjalnie wejdzie do służby dopiero za rok. Powstający aktualnie turecki czołg Altay, uważany za bardzo nowoczesny, powstał z udziałem Korei Południowej i bardzo mocno bazuje na K2, chociaż jest jego uboższą wersją.

Czarna Pantera jest taką trochę wypadkową Abramsa i Leoparda, przy czym oba te czołgi wyglądają przy niej biednie. Niektórzy uważają ją za czołg nowej generacji, a z całą pewnością pokazuje ona co będą potrafiły przyszłe czołgi. Ot, kilka bajerów:
- uzbrojenie główne to działo Rheinmetal kalibru 120 mm i długości L55, tak jak w najnowszej wersji Leoparda. K2 można jednak minimalnym wysiłkiem przezbroić w działo 140 mm, czego nie przewiduje konstrukcja żadnego innego czołgu na świecie.
- zawieszenie jest w pełni aktywne, z każdym kołem jezdnym kontrolowanym niezależnie. Pozwala to całemu czołgowi siadać, podnosić się, i przechylać się o duży kąt w dowolnym kierunku.
- K2 wykorzystuje zaawansowany automat ładowniczy, podobny do tego z Leclerca, który jest w stanie załadować pocisk w 1-2 sekundy. W optymalnych warunkach czołg jest w stanie strzelać co 3 sekundy.
- elektronika K2 pozwala kontrolować całe uzbrojenie jednej osobie, śledzić wiele celów na dystansie do 10 km używając radaru wbudowanego w przedni łuk wieży, porównywać je z bazą jednostek sojuszniczych, i reagować na naciśnięcie spustu w sposób "miękki", tzn. przy pociągnięciu spustu w momencie wjechania na przeszkodę komputer pokładowy może poczekać z wystrzałem aż system kontroli ognia wprowadzi poprawki.
- podstawowa amunicja to specjalny typ pocisków kumulacyjnych z rdzeniem tungstenowym. Podczas gdy w używanej dotąd generacji takich pocisków rdzeń spłaszcza się podczas penetracji, pociski K2 mają rdzeń który się wyostrza.
- drugi rodzaj amunicji to nowatorski pocisk typu odpal-i-zapomnij. Jest on wystrzeliwany z działa głównego do góry, pod kątem takim jak w moździerzu. Następnie zawisa nad polem walki na spadochronie i samodzielnie - lub sterowany przez członka załogi - wyszukuje cele. Po namierzeniu celu odpala w niego pocisk kumulacyjny, o zasięgu efektywnym do 8 km. Czyni to K2 pierwszym czołgiem zdolnym prowadzić ogień pośredni.
- pancerz kompozytowy K2 wytrzymuje trafienie działem 120 mm/L55 czyli najcięższym używanym obecnie w czołgach. Uzupełnia go "pancerz miękki" czyli elektronika zdolna wykryć namierzenie przez radar lub celownik laserowy, wykryć kierunek namierzającego jak i nadlatujących pocisków w zakresie 360 stopni, automatycznie postawić zasłonę dymną, zakłócić działanie radarów, a nawet wystrzelić wabiki w stronę namierzającego czołg lasera.
- czołg jest napędzany silnikiem o mocy 1,500 koni mechanicznych, co daje mu mobilność zbliżoną do Leclerca. K2 jest w stanie pokonać przeszkody wodne o głębokości do 5 metrów używając chrap, i jest gotowy do walki natychmiast po wynurzeniu.

Jakby tego było mało, program rozwoju tego bardzo świeżego czołgu przewiduje w kolejnych latach:
- system skanowania podłoża przed i za czołgiem, pozwalający automatycznie dopasować twardość każdego koła jezdnego do przeszkód z wyprzedzeniem
- montaż XAV, czyli drona zwiadowczego sterowanego z wnętrza czołgu, z możliwością startu z wieży i lądowania na niej w warunkach bojowych
- aktywny system "pancerza miękkiego", zdolny do zestrzeliwania nadlatujących pocisków
- zastąpienie konwencjonalnego działa działem ETC, czyli elektrotermicznochemicznym. Działa ETC są projektem zbliżonym do railgunów, w dużym skrócie korzystają z ładunków plazmowych pobudzanych elektrycznie. Są one zupełnie nową generacją broni, przewyższającą konwencjonalne działa pod większością względów.

A tutaj K2 w akcji:


Model
Pod koniec 2010 zbudowałem model Leoparda 2A4, z szeregiem nowych rozwiązań, w tym z zawieszeniem na wałkach skrętnych. Przyszło mi wtedy do głowy, że wałki można obracać, regulując prześwit zawieszenia w dowolnym momencie - podczas jazdy, czy na przeszkodzie. Jedynym istniejącym czołgiem z regulacją prześwitu jest K2 właśnie, wiedziałem więc co będę chciał zbudować, ale postanowiłem się nie spieszyć. Założyłem, że im dłużej się wstrzymam, tym bardziej nowy model będzie się różnił od Leoparda, plus pewnie pojawią się części dające nowe możliwości. I faktycznie - K2 korzysta m.in. z silników L oraz małych siłowników liniowych.

Technicznie, model jest zawieszony na 12 kołach jezdnych, każde z axlem ósemką w roli wałka skrętnego. Wewnętrzne końce wałków nie sa przypięte do kadłuba, a do belki wzdłuż niego, którą to belkę przesuwa do przodu i tyłu silnik L z dużym siłownikiem liniowym. W ten sposób wszystkie wałki są obracane, a cały system jest niezależnie zdublowany dla lewej i prawej gąsienicy. Działa to bardzo dobrze i pozwala przechylać czołg lewa/prawa, nie ma natomiast możliwości przechyłu przód/tył.



Układ napędowy to 2 niezależne PF XLe z nieznaczną redukcją. Przeniesienie napędu jest proste i efektywne, a w połączeniu z dobrze pracującym zawieszeniem sprawia, że model bardzo przyjemnie się prowadzi. Nie pamiętam, żeby jakimś innym czołgiem jeździło mi się tak fajnie - K2 ma dużo mocy, ładnie wybiera przeszkody, i jeszcze fajnie hałasuje, jak słychać pod koniec filmu.

Regulacja prześwitu teoretycznie powinna wymagać zmiany obwodu gąsienic. Zastanawiałem się nad przesuwaniem przednich kół pasowych w przód i tył żeby utrzymywać gąsienice odpowiednio napięte, ale okazało się to niepotrzebne. Dzięki odpowiedniemu obudowaniu gąsienic kadłubem, nie spadają nawet kiedy są bardzo luźne. Na filmie widać jak maksymalnie opuszczony model nie tylko z powodzeniem jeździ, ale i skręca w miejscu. Jedyny minus to lekki spadek prędkości, po koła napędowe trochę się ślizgają w luźnych gąsienicach.



Zasilanie to dwie baterie 8878, jedna dla silników napędowych, i druga dla całej reszty. Są one umieszczone na bokach w poprzek kadłuba, tak że ich fronty wychodzą na gąsienice. Jest to trochę niewygodne jeśli chodzi o dostęp, ale pozwala zachować płaską sylwetkę kadłuba, mimo całej jego zawartości - a więc obu silników napędowych, 3 wież IR, dwóch silników L z dużymi siłownikami liniowymi, całego zawieszenia z systemem regulacji, i jednego silnika Medium obracającego wieżę.

Sama wieża była największym wyzwaniem mechanicznie i estetycznie. W oryginale jest ona bardzo mocno spłaszczona, co starałem się oddać. Zmieściłem w niej jeden silnik Medium oraz skrzynkę rozdzielczą przełączaną manualnie pokrętłem na górze wieży. Przełącza ona pomiędzy kontrolą nachylenia lufy, z użyciem małego LA, a mechanizmem strzelającym korzystającym z drugiego LA. Mechanizm strzelający jest bardzo prosty i korzysta z Legowego działka na sprężynę, przesuwanego wewnątrz wieży do przodu. W trakcie ruchu działko podnosi część przodu wieży, a następnie trafia "cynglem" w blokadę, co powoduje wystrzał. Mechanizm wymaga ręcznego przeładowania po każdym strzale i ma skromny zasięg, ale mieści się całkowicie w obrysie wieży.

ŁADUJ PRZECIWKOCIM!


Estetycznie, jestem z czołgu zadowolony, choć jest kilka ale. Zależało mi bardzo mocno na oddaniu tego, jak bardzo jest on płaski, bo większość moich modeli wydaje mi się za wysoka - i być może tym razem przesadziłem. Szczególnie wieża jest bardzo spłaszczona, a przy tym podcięta od dołu - choć w prawdziwym czołgu wieża też nie jest na styk z kadłubem. Koła jezdne są nieco za małe, a lufa, która jest wyjątkowo długa i ciężka, buja się przy każdym ruchu.

K2 zobaczycie jeszcze przy okazji kolejnego modelu...

Galeria

Kilka fotek, w tym próbka tego jak model wyglądałby w wersji oliwkowej:


Kilka fotek WIP:


I film:
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2013-03-24, 16:57, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
eric trax 
VIP
Wieslav the Corn


Wiek: 30
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1358
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2013-03-24, 15:52   

filmik widziałem już na fejsiku. To co mnie urzekło najbardziej to świetnie dobrana waga pojazdu względem zawieszenia i jego znakomitej pracy. Wygląda baaaardzo realistycznie. Moje gratulacje.

Jeśli chodzi o stronę wizualną także bardzo dopracowana konstrukcja, przebija Twoje ostatnie produkty :)
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 45%
 
 
 
 
Mrosik 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 05 Maj 2009
Wpisy: 276
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-03-24, 16:43   

Cudo. Od strony technicznej bez zarzutu. Od strony wizualnej jakby dało się wyeliminować study to byłby wręcz perfekcyjny MOC.

To odchylane działko obok głównego działa występuje też w oryginale?
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 44
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 366
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-03-24, 16:46   

Świetna maszyna, bardzo dopracowana. Regulowany prześwit daje niesamowity efekt.
Luźne gąsienice przy opuszczonym nadwoziu nie sprawiają problemów?

A no i gratuluję powrotu do odpowiednich tonów w podkładzie muzycznym:)
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-03-24, 17:44   

Mrosik napisał/a:
To odchylane działko obok głównego działa występuje też w oryginale?


Nie, oczywiście nie.

solic napisał/a:
Luźne gąsienice przy opuszczonym nadwoziu nie sprawiają problemów?


Nie, jak widać na filmie, poza tym że koła napędowe trochę się ślizgają, przez co model traci na szybkości.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
bonczyk85 
58kyzcnob


Wiek: 34
Dołączył: 26 Mar 2012
Wpisy: 289
Skąd: Wyszków/Warszawa
Wysłany: 2013-03-24, 17:50   

Niesamowity ten czołg, zarówno prawdziwy, jak i w wersji klockowej.
Wieża jest faktycznie bardzo płaska, ale porównując z oryginałem, chyba tak właśnie powinno być.
Regulacja zawieszenia (prześwitu) jest tym, co mi się najbardziej podoba. Czołg-lowrider, tego jeszcze nie widziałem.
A fakt, że on naprawdę strzela jest już poza granicami tego, co sobie do tej pory byłem w stanie wyobrazić...
Podkład muzyczny również świetnie dopasowany. Co prawda fanem wielkim Rammsteina nigdy nie byłem, ale dziwnym trafem ta muzyka jakoś pasuje do widoku nacierających czołgów.
_________________
My sets
Kolekcjonować czy budować... a może jedno i drugie...?
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2013-03-24, 18:13   

Wspaniały!!!
Na premierę już zjeżdżają celebryci.
 
 
 
bonczyk85 
58kyzcnob


Wiek: 34
Dołączył: 26 Mar 2012
Wpisy: 289
Skąd: Wyszków/Warszawa
Wysłany: 2013-03-24, 18:17   

kris kelvin napisał/a:
Na premierę już zjeżdżają celebryci

Czołgami go przywitać należy...
_________________
My sets
Kolekcjonować czy budować... a może jedno i drugie...?
 
 
 
bacon 
Adminus Emeritus
Master of Disaster


Wiek: 41
Dołączył: 26 Lip 2012
Wpisy: 1510
Skąd: Piekary Śląskie
Wysłany: 2013-03-24, 18:25   

Nie znam tego czołgu. Zaskoczyła mnie niska/płaska wieża i taka rzeczywiście jest ale w twoim modelu jakby za płaska. Nie spodziewałem się strzelania tej maszyny. Funkcjonalność, szczegółowość niesamowita.
 
 
 
Neo 


Wiek: 49
Dołączył: 29 Kwi 2011
Wpisy: 274
Skąd: Kraków/Rzeszów/Starachowice
Wysłany: 2013-03-25, 10:05   

Piękniusi :) A pomysł z "kucaniem"... REWELACJA !!!
_________________
www.imperiumtechniki.pl
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2013-03-25, 10:59   

Fajny! Najbardziej robi na mnie wrażenie podnoszenie zawieszenia.

Widzę ze twoje gopro świetnie się sprawuje. Gdybyś potrzebował robić bardziej skomplikowane zsynchronizowane filmy, to mogę Ci pożyczyć moje dwie sztuki. Jak tylko wyjdzie w końcu obudowa do sterografii do gopro3 będzie też można kręcić filmy w 3d.

Jakiego mocowania używasz? Mi się sprawdza dobrze włożone kamerki w ramkę 5x7, tylko trzeba minimalnie spiłować ramkę albo kamerę żeby się dało ją wcisnąć.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-03-25, 11:28   

Jetboy napisał/a:
Jakiego mocowania używasz? Mi się sprawdza dobrze włożone kamerki w ramkę 5x7, tylko trzeba minimalnie spiłować ramkę albo kamerę żeby się dało ją wcisnąć.


Yyyy spiłować?




Za pomysł kręcenia w 3D dziękuję, nie skorzystam.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Qlczas 
Ahoy there!


Wiek: 33
Dołączył: 10 Maj 2012
Wpisy: 125
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-03-25, 13:05   

Wszystko super i pięknie. Ale ta "skacząca" lufa wygląda komicznie.
Nie dało by się jej czymś obciążyć? np. wsadzić do środka jakiegoś ciężkiego drutu czy coś w tym stylu?
_________________
Moja Kolekcja Classic Pirates i Classic Castle oraz Minifigures
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-03-25, 13:15   

Pewnie. A to coś zmieni w kwestii skakania?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2013-03-25, 14:07   

Moje rozwiązanie:





Acz przyznaje że twoje jest elegantsze.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,22 sekundy. Zapytań do SQL: 10