[MOC] Jeep Hurricane w nowej obudowie

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

[MOC] Jeep Hurricane w nowej obudowie

#1 Post autor: piotrek839 »

Witam wszystkich. Dziś chciałbym zaprezentować pojazd dla którego inspiracją był Jeep Hurricane. Ściślej mówiąc chodziło mi nie o wygląd a o rodzaj skrętu. MOC nawiązuje również do konkursu Lego Technic na nową zabudowę crawlera 9398. Do mojej wersji podwozia przygotowałem dwa nadwozia i delikatnie zmodyfikowałem nadwozie z crawlera 9398.

Obrazek

Dane techniczne
2 silniki L - napęd na wszystkie koła
1 serwo - skręt do jazdy
1 silnik M - skręt w miejscu
2 wieże IR
1 przełącznik
1 pojemnik na baterie
1 silnik M - podnoszenie w wywrotce

Długość - 37 cm
Szerokość - 24 cm
Wysokość - 20 cm
Waga - 1,6 kg

Napęd
Najważniejszym elementem MOCa jast podwozie. Do napędu wszystkich kół służą 2 silniki L.
Prawy silnik napędza prawe koła przednie i tylne, a lewy silnik lewe koła przednie i tylne.

Obrazek Obrazek

Skręt w miejscu
Charakterystyczną cechą tego pojazdu jest jego 2 rodzaje skrętu. Pierwszy to skręt w miejscu. Polega on na wykręceniu wszystkich kół na zewnątrz oraz na zmianie kierunku obrotu kół lewych względem prawych. Do zmiany tego kierunku służy przełącznik do którego podpięty jest lewy silnik napędowy. Przełącznik z kolei połączony jest mechanicznie z mechanizmem "skrętu w miejscu". Oba mechanizmy są usprzęglone. Napęd od silnika M poprowadzony jest na 4 mini siłowniki które bezpośrednio skręcają koła. Dla poprawności działania tego skrętu wymagane jest by koła były zawsze wycentrowane dlatego też do drugiego rodzaju skrętu użyłem serwa.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Podczas jazdy do przodu lub tyłu wszystkie koła obracają się w tym samym kierunku natomiast po załączeniu "skrętu w miejscu" automatycznie zmienia się kierunek kół lewych. Skutek jest taki że lewe koła kręcą się przeciwnie do prawych i dzięki temu pojazd może obracać się wokół własnej osi.

Skręt podczas jazdy
Drugim rodzajem skrętu jest skręt podczas jazdy. Skręcają się obie osie za pomocą serwa. Najważniejszym elementem tego skrętu są tak zwane "wózki". Po jednym na każdą oś. W skład takiego wózka wchodzi listwa zębata (7) i 2 mini siłowniki. W tym rodzaju skrętu siłowniki pełnią rolę cięgien i są w pozycji "ściągniętej".

Obrazek

W konstrukcji tego podwozia starałem się osiągnąć jak najmniejsze rozmiary oraz to by silniki nie wystawały poza konstrukcję. Dlatego też użyłem nowych silników L zamiast XL które w tej konstrukcji były jedynymi możliwymi do zabudowy. Poniżej kilka zdjęć całego mechanizmu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nadwozia
Mając na myśli niedawny konkurs Lego Technic zbudowałem dwa własne nadwozia. Łączą się z podwoziem za pomocą kilku pinów. Pierwsze z nich to wywrotka. Oprócz żółtej kabiny stylizowanej na ciężarową posiada podnoszoną pakę dwoma mini siłownikami napędzanymi jednym silnikiem M. Druga zabudowa (czerwona) właściwie do niczego nie podobna, więc powiedzmy że inna. Trzecia, to dobrze znane nadwozie z crawlera 9398 po niewielkim dopasowaniu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Podsumowanie
Autko na swój sposób działa. Ma kilka błędów konstrukcyjnych o których dowiedziałem się dopiero po jego zbudowaniu.Zapraszam do galerii i na film oraz do komentowania.

Galeria

Film

Więcej MOCy na moim kanale YouTube.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
HELF: m4rc1n
: m4rc1n

 

#2 Post autor: m4rc1n »

Widziałem parę godzin temu na BS zdjęcia, i zrobiły na mnie spore wrażenie. Pomysł na realizację skrętu jest genialny.

Razi mnie natomiast brak zawieszenia, niski prześwit i to, że przy skręcie w miejscu, koła skręcają się o nieco zbyt mały kąt.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Jetboy

#3 Post autor: Jetboy »

ciekawa konstrukcja i bardzo udana prezentacja. Marcin ma racje ze troche za słabo się koła skręcają przy skręcie w miejscu. fajny pomysł z wymienialnym nadwoziem.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3724
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#4 Post autor: legosamigos »

m4rc1n pisze:... Razi mnie natomiast brak zawieszenia, niski prześwit i to, że przy skręcie w miejscu, koła skręcają się o nieco zbyt mały kąt.
Witam!

W końcu doczekałem się prezentacji Twojego modelu na forum, a nie na skype :) Szkoda, tak jak Marcin napisał, że zrobiłeś zawieszenie Twojego pojazdu na sztywno. Przydałyby się właśnie "resory", choć wiem, że starałeś się aby autko było jak najmniejsze. Wersja czerwona przypomina mi trochę amfibię. Co do wywrotki, myślę, że takie zawieszenie miałoby duże zastosowanie np. w budownictwie. Przyjeżdża wywrotka z piaskiem na plac budowy, gdzie jest ograniczone miejsce, robi obrót o 180 st. wysypuje piasek z paki i wyjeżdża po tym samym torze jazdy. Może inżynierowie pojazdów budowlanych podpatrzą Twój pomysł. Kto wie?
Ostatnio zmieniony 2013-04-20, 23:59 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

babzos
Posty: 31
Rejestracja: 2011-01-23, 22:36
Lokalizacja: Poznań

#5 Post autor: babzos »

No tak, ale gdyby pewnie upchnąć tam jeszcze zawieszenie, byłby problem z ulokowaniem siłowników, prawda?

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
HELF: m4rc1n
: m4rc1n

 

#6 Post autor: m4rc1n »

babzos, przy zawieszeniu niezależnym, tak, a z kolei przy mostach kłopotliwe byłoby doprowadzenie napędu do kół, nawet jeśli te mosty by się tylko obracały, bez ruchu w pionie.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#7 Post autor: piotrek839 »

Dziękuję wszystkim za opinię.

Zawieszenia w ogóle nie brałem pod uwagę z kilku powodów. Po pierwsze z powodu wahaczy auto bardzo by się rozrosło. Zastosowanie zwrotnic do wahaczy nie wchodzi w ogóle w gre ponieważ ma bardzo mały kąt skrętu, dużo mniejszy niż jest teraz. Do zwrotnic można przyczepić tylko cięgna więc odpadają mini siłowniki.

Prześwit wynosi 2,5 cm. i jest płaski na całej powierzchni łącznie ze zwrotnicami. W tej konstrukcji musiałem zawrzeć pewien kompromis jeśli chodzi o poprowadzenie napędu. W obecnej konstrukcji napędy przechodzą nad wózkami po czym schodzą w dół. Zachowuje to pewną sylwetkę, czyli podwozie nie sterczy nadmiernie nad kołami. Poprowadzenie napędów pod wózkami znacząco podniosło by całość do góry. Nie wyglądało by to dobrze zwłaszcza z nadwoziami. Uznałem też że skoro nie ma zawieszenia to obecny prześwit tak jak i cała bryła jest wystarczający.

Nie wystarczający kąt podczas skrętu w miejscu jest rzeczywiście istotną wadą tej konstrukcji ale złożyło się na nią kilka rzeczy. Zależało mi na jak najmniejszej szerokości pojazdu. Żeby to osiągnąć musiałem schować siłowniki za oponę aż do felgi. Wymusiło to zmniejszenie odległości między siłownikiem a zwrotnicą. Po wysunięciu się siłownika i dojściu do ogranicznika, odległość od zębatek wynosi mniej niż milimetr czyli do skrajnej granicy jaka była możliwa. Wał kardana w mojej ocenie również osiągnał maksymalne bezpieczne odchylenie.

Wszystkie te problemy można by usunąć zwiększając całą konstrukcję. Tego typu konstrukcję budowałem po raz pierwszy więc traktuję ją jako naukę na przyszłość.

Prawdziwe wywrotki raczej nie będą miały takiego skrętu z powodu zbyt dużych obciążeń.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
HELF: m4rc1n
: m4rc1n

 

#8 Post autor: m4rc1n »

I prawdziwe wywrotki są jednak nieco większe. Gdyby były wielkości tego pojazdu w rzeczywistości, to objętość ziemi jaką by miały na pace, byłaby porównywalna z objętością dwóch taczek.
MOCs: 4
WIP: who cares?

decor1decor

#9 Post autor: decor1decor »

W jakim programie zrobiony jest projekt napędu ?

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#10 Post autor: piotrek839 »

m4rc1n pisze:I prawdziwe wywrotki są jednak nieco większe. Gdyby były wielkości tego pojazdu w rzeczywistości, to objętość ziemi jaką by miały na pace, byłaby porównywalna z objętością dwóch taczek.
Mojego MOCa nie należy traktować jako model rzeczywisty np. wywrotki. U mnie jest ona lichutka zapinana na 4 piny, możliwie lekka i prosta. Wszystkie nadwozia są tylko dodatkami do najważniejszego elementu MOCa czyli podwozia. Tak jak w poprzednich moich MOCach tak i w tym, moim celem było wyłącznie sprawdzenie działania użytych tam mechanizmów, wyciągnięcie wniosków na przyszłość i budowanie lepszych konstrukcji.
decor1decor pisze:W jakim programie zrobiony jest projekt napędu ?
MLcad, który jest częścią pakietu programów LDraw . Ostatecznie zdjęcie schematu zapisuje się w LDview, który jest również częścią tego pakietu.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
HELF: m4rc1n
: m4rc1n

 

#11 Post autor: m4rc1n »

I to nawet widać, większy nacisk położyłeś na mechanizmy czy ogólnie podwozie, natomiast nadwozia są, żeby były :)
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 591
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
HELF: Filus
: Filus

 

#12 Post autor: Filus »

m4rc1n pisze:I to nawet widać, większy nacisk położyłeś na mechanizmy czy ogólnie podwozie, natomiast nadwozia są, żeby były :)
To akurat nic nowego, Piotrek ma główne ciągoty do mechaniki i jej możliwie największe skomplikowanie, coby osiągać niestandardowe rozwiązania. O ile nadwozie wywrotki jeszcze jest ok, to te czerwone to już dość badziewnie wygląda;p.

Ciekawy pomysł na mechanikę, przy czym, moim zdaniem, jeżeli zbliżyłbyś bardziej podwozie do kwadratu (skrócił jego długość), to opory ruchu po okręgu, które ewidentnie są spore, zdecydowanie by się zmniejszyły. Pewnie wiązałoby się to ze zwiększeniem zabudowy w górę, ale na pewno jest to do zrobienia. Co będzie następne?

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#13 Post autor: piotrek839 »

Filus pisze:Piotrek ma główne ciągoty do mechaniki i jej możliwie największe skomplikowanie, coby osiągać niestandardowe rozwiązania.
Trafiłeś w samo sedno mojej przygody z Lego.
Filus pisze:Ciekawy pomysł na mechanikę, przy czym, moim zdaniem, jeżeli zbliżyłbyś bardziej podwozie do kwadratu (skrócił jego długość), to opory ruchu po okręgu, które ewidentnie są spore, zdecydowanie by się zmniejszyły. Pewnie wiązałoby się to ze zwiększeniem zabudowy w górę, ale na pewno jest to do zrobienia.
Jeżeli kąt skrętu kół byłby bez zmian to całą długość należałoby skrócić aż o 13 otworów by zachować promień skrętu bez oporów dla kół. 13 otworów to właściwie cała mechanika z silnikami. Dodam że długość całości to 33 otwory. Obecny kąt wynosi prawie 50 stopni. Dla tej długości, koła powinny się skręcić o kolejne 15 stopni więcej. Oczywiście da się to zrobić ale należałoby wszystko zbudować od nowa i pewnie było by większe.
Filus pisze:Co będzie następne?
Obecnie zająłem się budową Termiantora 3 z naciskiem na samodzielne chodzenie, ale jeśli mi się nie uda to pójdzie do kosza (rozbiórki).

Mrutek

#14 Post autor: Mrutek »

Własnie się wgryzłem w to zawieszenie i jestem pełen podziwu dla rozwiązań technicznych i jego zwartości. Brakuje mi zdjęcia przy zwyczajnym skręcie kół, chociaż potrafię sobie wyobrazić jak to działa.
Trialowcy chyba gryzą paznokcie z zazdrości, bo coś mało komentarzy ;)

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 591
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
HELF: Filus
: Filus

 

#15 Post autor: Filus »

Mrutek pisze:Własnie się wgryzłem w to zawieszenie i jestem pełen podziwu dla rozwiązań technicznych i jego zwartości. Brakuje mi zdjęcia przy zwyczajnym skręcie kół, chociaż potrafię sobie wyobrazić jak to działa.
Trialowcy chyba gryzą paznokcie z zazdrości, bo coś mało komentarzy ;)
W zasadzie to podwozie, a nie zawieszenie. Cały problem jest taki, że zrobienie czegoś takiego, wespół z zawieszeniem, byłoby dość trudne do realizacji, z uwagi na wymiary, jakie by to miało. Ja mam pomysł, jak to obejść, może w wakacje coś pomajstruje, bo obecnie krucho z czasem na MOCowanie:(...

ODPOWIEDZ