[MOC] Specjalistyczny wóz ratownictwa wysokościowego
: 2013-05-16, 20:59
Poniekąd wywołany kolejny raz do tablicy chciałem Wam zaprezentować kolejny pojazd z mojej jednostki ratowniczej. Pierwsza wersja powstała już ponad dwa miesiące temu lecz z powodu licznych braków w funkcjonalności i wytrzymałości czekała na lepsze czasy.
Niestety liczyłem na to, że uda mi się go zaprezentować w scenie zbudowanej z klocków, lecz jak wszyscy wiemy "BOP jest opóźniony i jednocześnie opóźnienie może ulec zmianie". Ja także trzymam kciuki za rychłe nadejście paczki gdyż istotny element na wystawę w Rzeszowie zawisł na włosku. W związku z zaistniałą sytuacją pozostaje mi pokazać Wam samochód takim jaki jest.
Dla lepszego oddania tego co powstało napiszę tylko, że samochód koncepcyjnie wzorowany jest na najbardziej popularnych obecnie podnośnikach typu SHD. Oznacza to, że elementem nośnym, w tym odpowiedzialnym za długość ramienia, jest układ sekcji wysuwanych hydraulicznie. Popularne autodrabiny mają z kolei konstrukcję opartą na układzie cięgieł i bloczków, a układ hydrauliczny odpowiada jedynie za podnoszenie / opuszczanie całego ramienia. Cechą podnośników SHD są sekcje drabiny mocowanej z boku ramienia roboczego, dzięki czemu w dalszym ciągu możliwe jest przemieszczanie się wzdłuż niego w trakcie pracy. Dodatkową cechą charakterystyczną jest ostatnia sekcja podnośnika, umożliwiająca w pewnym stopniu pracę za przeszkodą, lub w przypadku dachów spadzistych także częściowo po stronie przeciwnej do miejsca sprawienia podnośnika.
Dostęp do kosza ratowniczego możliwy jest po częściowym rozłożeniu podnośnika jak na zdjęciu poniżej:
Następnie mamy do dyspozycji wiele pozycji ustawień roboczych, będących wypadkową kąta pochylenia ramienia, jego długości oraz położenia ostatniej sekcji:
Model umożliwia dla celów zabawowych zatrzymanie wysuwu ramienia w jednej z 4 pozycji. Niestety z uwagi na ciężar całego ramienia roboczego nie jest możliwe zastosowanie granicznych ustawień, na które pozwala realna konstrukcja przy sprzyjających warunkach pogodowo - topograficznych.
Dla porównania rozmiaru oraz możliwości operacyjnych tego samochodu z konstrukcjami firmowymi TLG zamieszczam poniższe zdjęcie:
Wysokość robocza dla modelu to ponad 50 centymetrów.
GALERIA modelu.
P.S. Dla tych co czekają na prezentację "w akcji": plan już jest - lecz materiału brakuje...
Do wystawy jednak musi to powstać!
Niestety liczyłem na to, że uda mi się go zaprezentować w scenie zbudowanej z klocków, lecz jak wszyscy wiemy "BOP jest opóźniony i jednocześnie opóźnienie może ulec zmianie". Ja także trzymam kciuki za rychłe nadejście paczki gdyż istotny element na wystawę w Rzeszowie zawisł na włosku. W związku z zaistniałą sytuacją pozostaje mi pokazać Wam samochód takim jaki jest.
Dla lepszego oddania tego co powstało napiszę tylko, że samochód koncepcyjnie wzorowany jest na najbardziej popularnych obecnie podnośnikach typu SHD. Oznacza to, że elementem nośnym, w tym odpowiedzialnym za długość ramienia, jest układ sekcji wysuwanych hydraulicznie. Popularne autodrabiny mają z kolei konstrukcję opartą na układzie cięgieł i bloczków, a układ hydrauliczny odpowiada jedynie za podnoszenie / opuszczanie całego ramienia. Cechą podnośników SHD są sekcje drabiny mocowanej z boku ramienia roboczego, dzięki czemu w dalszym ciągu możliwe jest przemieszczanie się wzdłuż niego w trakcie pracy. Dodatkową cechą charakterystyczną jest ostatnia sekcja podnośnika, umożliwiająca w pewnym stopniu pracę za przeszkodą, lub w przypadku dachów spadzistych także częściowo po stronie przeciwnej do miejsca sprawienia podnośnika.
Dostęp do kosza ratowniczego możliwy jest po częściowym rozłożeniu podnośnika jak na zdjęciu poniżej:
Następnie mamy do dyspozycji wiele pozycji ustawień roboczych, będących wypadkową kąta pochylenia ramienia, jego długości oraz położenia ostatniej sekcji:
Model umożliwia dla celów zabawowych zatrzymanie wysuwu ramienia w jednej z 4 pozycji. Niestety z uwagi na ciężar całego ramienia roboczego nie jest możliwe zastosowanie granicznych ustawień, na które pozwala realna konstrukcja przy sprzyjających warunkach pogodowo - topograficznych.
Dla porównania rozmiaru oraz możliwości operacyjnych tego samochodu z konstrukcjami firmowymi TLG zamieszczam poniższe zdjęcie:
Wysokość robocza dla modelu to ponad 50 centymetrów.
GALERIA modelu.
P.S. Dla tych co czekają na prezentację "w akcji": plan już jest - lecz materiału brakuje...
Do wystawy jednak musi to powstać!