Strona 1 z 1

[MOC] Tatra T815-6 Armax 8x8

: 2013-06-03, 20:21
autor: Blaha
Witam,

Pragnę zaprezentować swoje najmłodsze dziecko - trialówkę na sezon 2013 - Tatrę T815-6 Armax w układzie 8x8.

Obrazek

Auto zaczęło powstawać już w październiku ubiegłego roku; najpierw w formie szkiców na papierze, potem jako model 3D w programie AutoCad Inventor, tak aby ostatecznie powstać w realu z klocków ;)
Jest to chyba moja najbardziej przemyślana i dopracowana konstrukcja, co mam nadzieję, da się zauważyć.
Maszyna do dnia dzisiejszego wzięła udział w 4 rajdach (2 LTTC i 2 STT) oraz w niezliczonej ilości treningów i testów. Auto nigdy nie zawiodło. Oby tak było do końca sezonu ;)

Dane techniczne:
Napęd: 2 XL, każdy zasila dwubiegową skrzynię biegów i napędza koła osi 1 i 2 lub 3 i 4. Skrzynie są bliźniacze, rozdzielone od siebie, więc "przód nie wie co robi tył":) Jest to zamierzona konstrukcja, która moim zdaniem, poprawia promień zawracania w odniesieniu do połączonego napędu wszystkich osi.
Biegi: 1:3 oraz 1:7,5, obie skrzynie biegów są zsynchronizowane ze sobą; skrzynia przednia mieści się za drugą osią, tylna w między osiami 3 i 4;
Skręt: XL z redukcją 1:3 zabudowany w ramie pomiędzy 1 i 2 osią;

Zawieszenie:
a'la tatrowe - znane doskonale Braci trialowej. Jest proste do zbudowania i skuteczne. Niedosyt w tym rozwiązaniu pozostawia brak przesunięcia między półosiami względem siebie jak w realu oraz punkt obrotu tego zawieszenia..
Zwolnice przednie poddałem własnym modyfikacjom, natomiast tylne "półosie" są moją własną, pancerną konstrukcją i spisują się bezbłędnie.

Wymiary [model]:
skala ~1:13,5
długość regulaminowa: 7820 mm [565 mm -> 71 s]
rozstaw osi: 1650 mm + 2600 mm + 1450 mm [120 mm + 184 mm + 112 mm -> 15 s + 23 s + 14 s]
szerokość: 2500mm [192mm -> 24s]
wysokość: 3150mm [232mm -> 29s]
atrapa: pracujące legowe V8 napędzane z przedniego wału
masa: ~13,6t (podwozie) [~2900g]
przelicznik: ~1,845

Z masziny jestem zadowolony - spisuje się bardzo dobrze. Kierowca cały czas uczy się panowania nad 8x8 i poprawia drobiazgi.

Zdjęcia można zobaczyć tu, i tu .

No i film

Pozdrawiam,
Blaha

: 2013-06-03, 21:15
autor: CamelXP
Bardzo ładnie wymodelowana kabina, śmiga bardzo żwawo. Czy ja dobrze widzę, że amortyzatory obracają się razem ze zwrotnicami?

EDYTA: dobrze widzę, ale to chyba nie jest zgodne z oryginałem?

: 2013-06-04, 07:31
autor: smyk
Zdumiewa mnie, że ona tak śmiga na jednym bboxie. Użyłeś tych nowych wież?

Prosta, ładna, zwarta maszyna. Jeszcze te zawiasy od drzwi trzeba podmienić ;)

: 2013-06-04, 08:24
autor: 3dom
Znakomita maszyna. Nie dość, że bezawaryjna i zabójczo skuteczna to do tego jeszcze pięknie odwzorowana. Zazdroszczę :)
CamelXP pisze: EDYTA: dobrze widzę, ale to chyba nie jest zgodne z oryginałem?
Aż tak dokładnego odwzorowania nie wymagamy...
smyk pisze:Zdumiewa mnie, że ona tak śmiga na jednym bboxie. Użyłeś tych nowych wież?
Tam są 2 BB - 1 w ramie między osiami 2 i 3, drugi z tyłu, za czwartą osią.

: 2013-06-04, 19:31
autor: Blaha
Dzięki za słowa uznania :)

@ CamelXP
tak, amortyzatory obracają się razem z "kołami", a dokładniej z całą zwolnica i zwrotnicą.
Jest to spowodowane taka konstrukcją zawieszenia.
Nie jest to wierne odwzorowanie oryginału, ale w trialu obecnie bardziej liczą się takie aspekty jak wydajność, prostota i niezawodność aniżeli zgodność z pierwowzorem. No i regulamin takie zawieszenie dopuszcza.

@ Smyk
jak napisał 3dom - maszyna jest zasilana dwoma batboxami. Ten "w brzuszku" pomiędzy osiami 2 i 3 zasila skręt i napęd tyłu; natomiast drugi batbox umocowany "na dupce" odpowiada za zasilenie zmiany biegów i napędu z przodu. Wieże są V2.
tiaaa - na zawiasy poluję... Jeśli ktoś z grupy okołotrialowej ma odsprzedać, to proszę o info na PW ;)

@3dom
Dzięki, że rozwiałeś wątpliwości :) Widzę, że dobrze się orientujesz w tej konstrukcji ;)
Nie zazdraszczaj tylko buduj swoją maszinę! Będzie co na LTTC #3/2013?

: 2013-06-04, 19:37
autor: 3dom
Blaha pisze:Nie zazdraszczaj tylko buduj swoją maszinę! Będzie co na LTTC #3/2013?
Zobaczymy. Troche czasu jeszcze jest, moze cos uda się postawic ;)

: 2013-06-05, 18:43
autor: Mati
Najbardziej sprawna konstrukcja jaką widziałem, nie mówiąc już o kompaktowych wymiarach jak np zmieszczenie skrzyń itp dosłownie miedzy kołami, do tego BB zamieszczone nisko wspomagające stabilność Amraxa. Na 3 STT była jeszcze nie odchudzona tak jak teraz, wole nie wiedzieć jak to wpłynęło na jej bezawaryjność :)

: 2013-06-05, 21:49
autor: Kamyk
Tak jak wiele razy mawiałem - porządna konstrukcja i zasłużone wszystkie miejsca na podium, jakie się z nią trafiły ;) Ciekaw jestem, czy jest jeszcze co poprawiać?

: 2013-06-07, 08:50
autor: TT
O tej maszynie już wiele powiedziałem. Auto jest bardzo przemyślane, solidne i ładne. Trialówka na najwyższym poziomie. Przy dobrym sterowaniu takim autem można walczyć o mistrzostwo w generalce.

: 2013-06-12, 20:17
autor: Uncle Jaca
Aj, jak ta krnąbrna Czeszka śmiga! TT ładnie napisał - zgadzam się w całości, nieraz dane mi było oglądać ją w akcji - niby nic już nie ma do poprawy a tu Blahszuler serwuje kolejną odsłonę coraz bardziej ją podkręcając. Niesamowita, rewelacyjna, niemożliwościowa, Czeska blond maszyna - zazdraszczam i tyle:-)

Film całkiem całkiem - niektóre ujęcia powalające - dosłownie - operator też się spisał;-)

: 2013-06-13, 13:42
autor: Blaha
Hehe, poprawić zawsze coś można. Ujek Jaca wygadał się, że obecnie testowana jest wersja MK2.. Dziś trening TS - zobaczymy czy będzie bezproblemowo ;>

Właśnie - szczególne podziękowania ślę dla Operatora Jacy za dynamiczne ujęcia! :)