Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Silnik Cummins BigCam, skala 1:13
Autor Wiadomość
Maciej Drwięga 


Wiek: 40
Dołączył: 08 Sie 2004
Wpisy: 1098
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-06-28, 07:54   [MOC] Silnik Cummins BigCam, skala 1:13

Cummins BigCam Diesel Engine



Witam.
Dzisiaj nie będzie przydługawej historyjki o prezentowanym silniku ;) Będzie krótka i zwięzła.

O silniku.Cummins BigCam to jeden z najbardziej popularnych silników montowanych w ciężarówkach (no, poza CAT 3406cośtam). Typowa rzędowa doładowana szóstka, miska olejowa podczepiona pod tylną częścią bloku silnika, turbina - jak w niemal każdym sześciocylindrowym silniku - montowana na prawej stronie bloku. Typowa moc rozwijana przez te jednostki oscyluje koło 440KM w zależności od wersji i wersji podwersji.
O modelu.
Budowany definitywnie zbyt szybko, posiada kilka niedoróbek z których nie jestem zadowolony, ale je przed wbudowaniem drania w ramę W900 jeszcze poprawię (choćby paski klinowe, które są bez sensu zrobione teraz). Najwięcej kłopotu miałem z długością jednostki. Przód bloku z wiatrakiem to minimum 2 kropki, potem 6 cylindrów (x2 kropki) i minimum jakie można osiągnąć to 14 kropek. Rewelacji nie ma, nie wiem jak to się uda zmieścić wraz z chłodnicą pod maską mojego W900, a ten przecież i tak ma "długi dziób". Wynika to ze złej skali "modułu cylindra", który powienien mieć 1,5 kropki. Ale nie ma. Wbudowanie silnika i pokojowe (nie siłowe) domknięcie klapy to zadanie na dzisiejszy wieczór ;)
Z racji rzędowego układu, dużo prościej było mi zrobić wyjście wału niż w V8 z Detroit - po prostu jest "przedłużony" na wylot przez skrzynię, zero przekładni i "uskoków", aby na rozsądnej wysokości wyprowadzić go ze skrzyni biegów. Pracuje dzięki temu bardzo lekko i płynnie, ale nie wydaje takiego fajnego chrząkania jak 8V71 :) Coś za coś :)
Budowa samego bloku silnika była bardzo ciekawa. Silnik BigCam - jeśli popatrzeć na niego od przodu - jest nieco przekoszony na prawą stronę (na stronę kierowcy poprostu) co głównie starałem się oddać. Ma też wiele odlanych wzmocnień, które po kilkunastu minutach przymierzania się zaimprowizowałem płytkami 1x2 i 1x2 z jedną kropką. Prawdziwą zabawą było kombinowanie z kolektorem wylotowym i połączeniem go z turbiną silnika, która powinna wyjść na rozsądnej wysokości... Przyznam, że dużo bardziej się bawiłem niż przy 8V71, być może z powodu czasu budowy - który był kilkakrotnie krótszy, więc nie zdążyłem się znudzić.
Klocki. Klocki nie są brudne, choć takie może być wrażenie pierwsze. Wiele z nich jest odbarwiona naturalnie, część jest nowiutka a niektóre nie są w kolorze oldgray, tylko jakimś nowym badziewiu kamiennym (ukłon w stronę TLG) ;) Ma to też dobre strony... silnik wygląda jak silnik a nie świąteczna zastawa stołowa w witrynce.

Zapraszam do galerii jak się upubliczni:
http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=191068

A tymczasem troszkę fotek:
http://www.brickshelf.com...m_bigcam_01.jpg
http://www.brickshelf.com...m_bigcam_02.jpg
http://www.brickshelf.com...m_bigcam_03.jpg
http://www.brickshelf.com...m_bigcam_04.jpg
http://www.brickshelf.com...m_bigcam_05.jpg
http://www.brickshelf.com...m_bigcam_06.jpg
http://www.brickshelf.com...m_bigcam_07.jpg
http://www.brickshelf.com...gcam_08_src.jpg
http://www.brickshelf.com...gcam_09_src.jpg
_________________
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
Ostatnio zmieniony przez Maciej Drwięga 2007-12-29, 10:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
TiTo & Anakin 
LEGO Trucks

Wiek: 33
Dołączył: 16 Gru 2004
Wpisy: 315
Skąd: Wrocław, Dolnośląskie
Wysłany: 2006-06-28, 09:40   

Z umieszczeniem go bedziesz miał problem tak samo jak my :) Z tym kołem ciekawy pomysł ale jakoś stylistycznie nie pasuje ... Silnik oceniam na 4/5 Silnik ktory wykonałeś wczesniej był zdecydowanie lepszy :) Mogłeś zrobić z niebieskich cześci LEGO silnnik :)
 
 
 
 
Maciej Drwięga 


Wiek: 40
Dołączył: 08 Sie 2004
Wpisy: 1098
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-06-28, 09:50   

TiTo & Anakin napisał/a:
Z umieszczeniem go bedziesz miał problem tak samo jak my

Z V8 nie było problemu, ten na pierwszy rzut oka pasuje, więc gigantycznych problemów nie widzę - co najwyżej mi braknie 1 studa po długości na chłodnicę, ale wtedy schowam bardziej w nią wiatrak i będzie OK. Na wysokość zostanie jeszcze kupa luzu, pod kabiną też będzie dużo miejsca...
TiTo & Anakin napisał/a:
Silnik oceniam na 4/5 Silnik ktory wykonałeś wczesniej był zdecydowanie lepszy

Dlaczego ? Dlaczego był ? :) Tamten jest cały czas, tyle że już w ramie wsadzony.
TiTo & Anakin napisał/a:
Mogłeś zrobić z niebieskich cześci LEGO silnnik

Mogłem, tyle tylko, że nie mam tylu niebieskich klocków.
_________________
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
 
 
 
TiTo & Anakin 
LEGO Trucks

Wiek: 33
Dołączył: 16 Gru 2004
Wpisy: 315
Skąd: Wrocław, Dolnośląskie
Wysłany: 2006-06-28, 09:53   

Dobra jest :) Ale fajnie byłoby jakbyś zdobył te niebieskie i zrobił silnik wygladałby napewno lepiej :)
 
 
 
 
Maciej Drwięga 


Wiek: 40
Dołączył: 08 Sie 2004
Wpisy: 1098
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-06-28, 10:07   

TiTo & Anakin napisał/a:
Ale fajnie byłoby jakbyś zdobył te niebieskie i zrobił silnik wygladałby napewno lepiej

To prawda, miał by klimacik, ale idąc tym tropem mogę zdobyć tany i będzie bardzo cumminsowato :) Być może kiedyś to zrobię. W tej chwili priorytetem jest skończenie modelu do jutra wieczorem (plan zakłada dzisiejszą noc), więc nie zamierzam się babrać nad silnikiem. Ten był projektowany wczoraj 16:30 - 17:30 i budowany od 21:30 do 01:00 :) 8V71 był dopieszczany 3 dni z przemyśleniami w między czasie :)
_________________
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
 
 
 
TiTo & Anakin 
LEGO Trucks

Wiek: 33
Dołączył: 16 Gru 2004
Wpisy: 315
Skąd: Wrocław, Dolnośląskie
Wysłany: 2006-06-28, 11:47   

Jedna jak i druga opcja jest dobra :) chociaż z tym TAM to jednak lepsza wersja ale czy zdobyłbyś Technic w tym kolorze?
 
 
 
 
Maciej Drwięga 


Wiek: 40
Dołączył: 08 Sie 2004
Wpisy: 1098
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-06-28, 12:02   

TiTo & Anakin napisał/a:
chociaż z tym TAM to jednak lepsza wersja ale czy zdobyłbyś Technic w tym kolorze?

TAN :)

Przede wszystkim cylindrów ani takich ani takich by nie było, więc tylko tr. clear by wchodziły w grę... I takie będą właśnie w kolejnym silniczku, tym razem żółtym CAT3408 :).
Prawdę mówiąc jest dla mnie obojętne, czy będę szukał niebieskich czy tanów... tak samo uciążliwe, bo gdy buduję, ostateczna wersja kontrukcji jest wypracowywana "w trakcie", więc musiał bym mieć spory zapas jednego czy drugiego koloru i to różnych fikuśnych elementów :( Jeśli akurat chodzi o elementy Technic, to kolektor mógł bym zrobić szary, nic by się nie stało i może nawet fajnie by się wyróżniał :)
Prościej jest przewidzieć bryły, bo zabierając się za czerwoną czy czarną kabinę wiedziałem, że potrzebuję dużej ilości typowych elementów i można to było przewidzieć na długo przed rozpoczęciem projektu. Takie kwiatki jak silnik czy wnętrze to inna sprawa niestety.
_________________
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
 
 
 
Misterzumbi 
Zasłużony


Wiek: 39
Dołączył: 20 Cze 2006
Wpisy: 1446
Skąd: z piekła
Wysłany: 2006-06-30, 23:33   

Silnik super, ale moze pokusil bys sie o pare kabli? Mozna je zrobic z tych "sznurowek" z 1x1 kropkami na koncach (jak przewody hydraulicznew WM15). Sa dosyc sztywne i daja sie bardzo ladnie ukladac.

Chcailbym cie tez bardzo pochwalic, wiekszosc ciezarowek budowanych w tej wielkosci ma detale (ba, a nawet chlodnice) po prostu naklejone na pudlo z klockow. Ciesze sie ze robisz sobie troche roboty i budujesz poszczegolne elementy...

Greetings Adam
_________________
Maciej Drwięga napisał/a:
czas naświetlania zdjęcia nie ma wpływu na przezroczystość Jeraca.


kris kelvin napisał/a:
Boże chroń Lugpol.
 
 
 
Maciej Drwięga 


Wiek: 40
Dołączył: 08 Sie 2004
Wpisy: 1098
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-07-01, 07:24   

Misterzumbi napisał/a:
Silnik super, ale moze pokusil bys sie o pare kabli? Mozna je zrobic z tych "sznurowek" z 1x1 kropkami na koncach (jak przewody hydraulicznew WM15). Sa dosyc sztywne i daja sie bardzo ladnie ukladac.

:) Kable będą, zwykle jednak montuję je zupełnie na końcu, kiedy silnik już jest osadzony w ramie i wiem, jak dużo docelowo będzie miejsca. Niby skala duża, ale kiedy następuje eskalacja tego co się chce wybudować, zaczyna być mocno ciasno :)
Kabelki o których wspomniałeś będą używane, jednak tylko na prostych przewodach, są one zbyt sztywne, aby dobrze trzymać się przy ciasnym wygięciu o więcej niż 90 st... Tutaj z pomocą przychodzą wężyki pneumatyczne :)

Mi budowa chłodnicy zwykle sprawia wielką frajdę, do póki nie okazuje się, że się nie mieści pod kabiną / maską i trzeba ją redukować :D
_________________
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,057 sekundy. Zapytań do SQL: 10