[MOC] Unimog 8110 Special Edition JUDAM
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Unimog 8110 Special Edition JUDAM
Po długiej mojej nieobecności na forum oraz braku kontaktu z LEGO udało mi się w końcu skończyć mój pierwszy rozpoczęty projekt.
Czas budowy to ponad rok. Zestaw Unimog 8110 to mój pierwszy zestaw LEGO, po powrocie do klocków, od czasu dzieciństwa. Podczas budowy autka napotkałem na wiele wiele problemów, ale były one spowodowane przede wszystkim brakiem fachowej wiedzy i doświadczenia. Dlatego też na forum poruszałem wiele tematów i pojawiało się wiele znaków zapytania. Uczyłem się od nowa zasad i schematów działania w LEGO Technic. Dlatego też tak długo go budowałem. Ale teraz proszę o ocenę.
Autko było już pokazane publicznie podczas Pyrkonu 2013 ale była to cały czas wersja nie skończona. A dziś prezentuje finalną wersję UNIMOGa.
Cel :
- Maksymalne rozbudowanie funkcji pneumatycznych
- Ożywienie modelu i sterowanie w systemie LEGO IR
- Jak największe podobieństwo do oryginalnego zestawu 8110
Osiągnięcia:
- 8 siłowników pneumatycznych ( standardowo w modelu 3 )
- 8 przełączników pneumatycznych ( standardowo w modelu 3 )
- 4 silniki M ( standardowo 1 )
- 1 wieża IR ( standardowo brak )
- IR Sterowanie przód tył prawo lewo ( standardowo brak )
Dlaczego model jest tak bardzo podobny do oryginalnego zestawu ?
Ponieważ takie były założenia projektu. Karoseria modelu jest jednak o 4 study dłuższa od oryginału.
Samochód ma kabinę w 80% z oryginału. Została ona przebudowana w środku i z tyłu. Jest to spowodowane założeniem wieży IR oraz ruchomej "skręcającej" kierownicy. W kabinie został przebudowany także przód, tak aby był dostosowany do układu sterowania spychaczem.
Paka została zbudowana na podstawie oryginału. Jednakże posiada ona uchylane burty oraz funkcje kiper sterowaną pneumatyką.
Tylny chwytak "dźwig" jest praktycznie w 99% z oryginalnego modelu. Posiada oryginalne funkcje 3 x Pneumatyka + obrót.
Z tyłu samochodu do wysuwających się podpór zostały zamontowane siłowniki pneumatyczne. Sterować nimi można założonym dodatkowo przełącznikiem pneumatycznym zamontowanym całkiem z tyłu.
Z przodu samochodu natomiast jest założony spychacz (lemiesz spycharkowy). Jest on wzorowany optycznie na oryginalnym modelu jednakże całe sterowanie i mechanika działania jest mojego pomysłu. Zrezygnowałem tutaj z standardowego obrotu spychacza poprzez siłownik pneumatyczny. Wykorzystałem do tego mechaniczny napęd z silnika M który w oryginale napędzał wyciągarkę. Cały układ wałów napędowych został przebudowany dzięki czemu obrót spychaczem ma dużo większy kąt obrotu.
Dzięki założeniu dwóch dodatkowych siłowników pneumatycznych jest możliwość sterowania spychaczem (lemieszem spycharkowym) w górę lub w dół oraz ustawianie kąta pochyłu. W funkcji obrotu połączyłem ślimaka z sprzęgłem z24 ale podczas jazdy sprzęgło dawało za duży luz i lemiesz za mocno przechylał się na boki, dlatego zrezygnowałem z sprzęgła i dałem zwykłą z24.
Ożywienie modelu.
Do autka założyłem dwa silniki M. Gdy byłem na etapie budowania napędu nie miałem innych silników dlatego też założyłem dwie M. Jeden był za słaby i samochód za wolno moim zdaniem jeździł. Do układu kierowniczego także wykorzystałem silnik Medium. Nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie ale był to jedyny silnik jakim dysponowałem. Z silnika został wyprowadzony napęd do kierownicy. Także podczas skręcania kołami samochodu poprzez sterowanie IR ruch wykonuje także kierownica w kabinie.
Aby sterowanie funkcjami mechanicznymi odbywało się płynniej oraz aby samochodem można było jeździć bez włączonego silnika napędowego funkcji zastosowałem dodatkowy przełącznik PF, który znajduję się pod boxem baterii.
Tutaj są także założone dodatkowe dwa przełączniki pneumatyczne. Jeden górny przełącza powietrze na przód lub tył samochodu, natomiast dolny steruje "kiprem"
Podsumowanie.
Samochód budowałem ponad rok, ucząc się przy tym wszelkich zasad i działań w LEGO. Aktualnie jestem bardzo zadowolony z ukończonego modelu. Podczas budowy powstawało tysiąc różnych pomysłów i rozwiązań. Większość z nich choć wg myśli technicznej były do wykonania to jednak z klocków nie dawało rady tego wykonać.
Model jest dużo cięższy od oryginału (nie mam na razie wagi), lecz dzięki zastosowaniu dwóch silników Medium do napędu, jest on bardzo "bawialny". Nie jest uciążliwy i ospały w prowadzeniu. Wydaje mi się że jest bardzo podobny do zestawu 8110 czyli mogę swój plan uznać za udany.
Dzięki dodatkowym funkcją np Kiper, sterowanie spychaczem, pełnym sterowaniem jazdą itp samochód zostaje w punkcie zainteresowania bawiących się nim przez dłuższy czas.
Wszystkie fotki oraz galeria:
Galeria Brickshelf
Filmik Unimog Youtube
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oFxGY0HsMcU[/youtube]
Czas budowy to ponad rok. Zestaw Unimog 8110 to mój pierwszy zestaw LEGO, po powrocie do klocków, od czasu dzieciństwa. Podczas budowy autka napotkałem na wiele wiele problemów, ale były one spowodowane przede wszystkim brakiem fachowej wiedzy i doświadczenia. Dlatego też na forum poruszałem wiele tematów i pojawiało się wiele znaków zapytania. Uczyłem się od nowa zasad i schematów działania w LEGO Technic. Dlatego też tak długo go budowałem. Ale teraz proszę o ocenę.
Autko było już pokazane publicznie podczas Pyrkonu 2013 ale była to cały czas wersja nie skończona. A dziś prezentuje finalną wersję UNIMOGa.
Cel :
- Maksymalne rozbudowanie funkcji pneumatycznych
- Ożywienie modelu i sterowanie w systemie LEGO IR
- Jak największe podobieństwo do oryginalnego zestawu 8110
Osiągnięcia:
- 8 siłowników pneumatycznych ( standardowo w modelu 3 )
- 8 przełączników pneumatycznych ( standardowo w modelu 3 )
- 4 silniki M ( standardowo 1 )
- 1 wieża IR ( standardowo brak )
- IR Sterowanie przód tył prawo lewo ( standardowo brak )
Dlaczego model jest tak bardzo podobny do oryginalnego zestawu ?
Ponieważ takie były założenia projektu. Karoseria modelu jest jednak o 4 study dłuższa od oryginału.
Samochód ma kabinę w 80% z oryginału. Została ona przebudowana w środku i z tyłu. Jest to spowodowane założeniem wieży IR oraz ruchomej "skręcającej" kierownicy. W kabinie został przebudowany także przód, tak aby był dostosowany do układu sterowania spychaczem.
Paka została zbudowana na podstawie oryginału. Jednakże posiada ona uchylane burty oraz funkcje kiper sterowaną pneumatyką.
Tylny chwytak "dźwig" jest praktycznie w 99% z oryginalnego modelu. Posiada oryginalne funkcje 3 x Pneumatyka + obrót.
Z tyłu samochodu do wysuwających się podpór zostały zamontowane siłowniki pneumatyczne. Sterować nimi można założonym dodatkowo przełącznikiem pneumatycznym zamontowanym całkiem z tyłu.
Z przodu samochodu natomiast jest założony spychacz (lemiesz spycharkowy). Jest on wzorowany optycznie na oryginalnym modelu jednakże całe sterowanie i mechanika działania jest mojego pomysłu. Zrezygnowałem tutaj z standardowego obrotu spychacza poprzez siłownik pneumatyczny. Wykorzystałem do tego mechaniczny napęd z silnika M który w oryginale napędzał wyciągarkę. Cały układ wałów napędowych został przebudowany dzięki czemu obrót spychaczem ma dużo większy kąt obrotu.
Dzięki założeniu dwóch dodatkowych siłowników pneumatycznych jest możliwość sterowania spychaczem (lemieszem spycharkowym) w górę lub w dół oraz ustawianie kąta pochyłu. W funkcji obrotu połączyłem ślimaka z sprzęgłem z24 ale podczas jazdy sprzęgło dawało za duży luz i lemiesz za mocno przechylał się na boki, dlatego zrezygnowałem z sprzęgła i dałem zwykłą z24.
Ożywienie modelu.
Do autka założyłem dwa silniki M. Gdy byłem na etapie budowania napędu nie miałem innych silników dlatego też założyłem dwie M. Jeden był za słaby i samochód za wolno moim zdaniem jeździł. Do układu kierowniczego także wykorzystałem silnik Medium. Nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie ale był to jedyny silnik jakim dysponowałem. Z silnika został wyprowadzony napęd do kierownicy. Także podczas skręcania kołami samochodu poprzez sterowanie IR ruch wykonuje także kierownica w kabinie.
Aby sterowanie funkcjami mechanicznymi odbywało się płynniej oraz aby samochodem można było jeździć bez włączonego silnika napędowego funkcji zastosowałem dodatkowy przełącznik PF, który znajduję się pod boxem baterii.
Tutaj są także założone dodatkowe dwa przełączniki pneumatyczne. Jeden górny przełącza powietrze na przód lub tył samochodu, natomiast dolny steruje "kiprem"
Podsumowanie.
Samochód budowałem ponad rok, ucząc się przy tym wszelkich zasad i działań w LEGO. Aktualnie jestem bardzo zadowolony z ukończonego modelu. Podczas budowy powstawało tysiąc różnych pomysłów i rozwiązań. Większość z nich choć wg myśli technicznej były do wykonania to jednak z klocków nie dawało rady tego wykonać.
Model jest dużo cięższy od oryginału (nie mam na razie wagi), lecz dzięki zastosowaniu dwóch silników Medium do napędu, jest on bardzo "bawialny". Nie jest uciążliwy i ospały w prowadzeniu. Wydaje mi się że jest bardzo podobny do zestawu 8110 czyli mogę swój plan uznać za udany.
Dzięki dodatkowym funkcją np Kiper, sterowanie spychaczem, pełnym sterowaniem jazdą itp samochód zostaje w punkcie zainteresowania bawiących się nim przez dłuższy czas.
Wszystkie fotki oraz galeria:
Galeria Brickshelf
Filmik Unimog Youtube
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oFxGY0HsMcU[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2013-08-19, 10:11 przez judam, łącznie zmieniany 3 razy.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Wygląda jak oryginał ale skoro takie było założenie to ok. Mi tam się ten zestaw podoba więc mi to nie wadzi. Uzbroiłeś model chyba we wszystkie funkcje jakie sobie można wyobrazić i przez to zapowiada się ciekawie. Szkoda tylko że nie można tego do końca ocenić ponieważ brak filmu. Przy tak zmechanizowanym modelu film to konieczność. Wyrzuć jakiś film prezentujący działania mechanizmów i wtedy prezentacja będzie kompletna.
Tak jest zgłoszony. Filmik już jest ale nie wiem jakiego użyć kodu aby wyświetliło się w poście odrazu oknienko z filmem
Ostatnio zmieniony 2013-08-18, 19:29 przez judam, łącznie zmieniany 1 raz.
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
[youtube]...[/youtube]judam pisze: Filmik już jest ale nie wiem jakiego użyć kodu aby wyświetliło się w poście odrazu oknienko z filmem
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Raczej tak. Są one schowane i dostęp do nich nie jest utrudniony. Natomiast co do obrotu to nie wiem o co konkretnie pytasz. Obrót jest bardzo duży.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Na zdjęciach tego nie pokazałeś ale na filmie widać. Jak obrócisz lemiesz w lewo to jest bardzo utrudniony dostęp do przełączników. Według mnie powinny one być z boku auta.
Obrót jest zbyt szybki a skoro w mechanizmie jest ślimak to na jego osi powinno być sprzęgło. Jeśli obok będzie zębatka z8 to jednocześnie spowolnisz obrót i zabezpieczysz mechanizm przed zgrzytem.
Obrót jest zbyt szybki a skoro w mechanizmie jest ślimak to na jego osi powinno być sprzęgło. Jeśli obok będzie zębatka z8 to jednocześnie spowolnisz obrót i zabezpieczysz mechanizm przed zgrzytem.
Ostatnio zmieniony 2013-08-20, 13:38 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
I tak samo przy skręcie kołami, bo przypuszczam, że w tej chwili masz knoby tam wstawione, ale może się mylępiotrek839 pisze:Na zdjęciach tego nie pokazałeś ale na filmie widać. Jak obrócisz lemiesz w lewo to jest bardzo utrudniony dostęp do przełączników. Według mnie powinny one być z boku auta.
Obrót jest zbyt szybki a skoro w mechanizmie jest ślimak to na jego osi powinno być sprzęgło. Jeśli obok będzie zębatka z8 to jednocześnie spowolnisz obrót i zabezpieczysz mechanizm przed zgrzytem.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Tak jak pisałem w pierwszym poście gdy na ślimaku dałem sprzęgło to powstawał za duży luz i ciężki lemiesz kiwał się na boki.
Skręt kołami natomiast to był jeden z największych moich problemów. Niemam żadnych knobów wstawionych choć pewnie ułatwiło by to sprawę, a jeszcze bardziej wstawienie serwa :-)
Ale jak pisałem jest to mój pierwszy w życiu model przebudowany. Następne pewnie będą lepsze, jednakże ja bardzo się cieszę z tego co uzyskałem.
Skręt kołami natomiast to był jeden z największych moich problemów. Niemam żadnych knobów wstawionych choć pewnie ułatwiło by to sprawę, a jeszcze bardziej wstawienie serwa :-)
Ale jak pisałem jest to mój pierwszy w życiu model przebudowany. Następne pewnie będą lepsze, jednakże ja bardzo się cieszę z tego co uzyskałem.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
W niewłaściwym miejscu dawałeś to sprzęgło. Zabudowując je między ślimakiem a lemieszem kiwało Ci się na boki. Powinno być między silnikiem a ślimakiem. Obecnie ślimak jest na osi (8) ze stopem którego zapewne ścisnąłeś wieloma "małymi zatyczkami", bo jeśli nie to ślimak Ci wyjeżdża. Jeśli na tą oś dasz sprzęgło to uzyskasz efekt o którym wcześniej mówiłem.judam pisze:Tak jak pisałem w pierwszym poście gdy na ślimaku dałem sprzęgło to powstawał za duży luz i ciężki lemiesz kiwał się na boki.