[WIP] Crawler

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
mandrax2150

[WIP] Crawler

#1 Post autor: mandrax2150 »

Hejka, witam Wszystkich

po dość długiej przerwie w budowaniu chciałem przedstawić Wam mojego kolejnego MOC'a, jeszcze nie pełnoprawnego ale już jakiś tam zarys

Obrazek

proszę więc o jakieś pomocne wypowiedzi, które pomogą w ukończeniu całości. A chodzi mi o jakieś Wasze propozycje co do finalnego wyglądu. Chciałbym podkreślić, że zamierzam utrzymać środek ciężkości jak najniżej i jeśli by ktoś pytał o te 4 liftarmy wznoszące się ku górze na końcach pojazdu, to one zostaną usunięte bo są za wysoko. A nie chce by całość wyglądała tj np w zestawie 41999 tzn była, aż tak wysoko posadowiona.

Parę fotek całości - aha nie są one rewelacyjnej jakości, ponieważ były robione przy sztucznym oświetleniu w nocy i w żaden sposób nie korygowane w gimpie :P

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

z technicznego punktu widzenia całość podwozia bazuje na tym do tego niezależne zawieszenie z dość dużym skokiem.
Kiedyś na forum widziałem wątek z proponowanymi częściami, które fani Lego chcieliby, aby je wyprodukowano. I tam było coś takiego. Nie powiem, że mnie jak i innym budowniczym bardzo by się to przydało, ale udało mi się tak ustawić geometrię każdej osi, że obejdę się bez tego. Inaczej ma się sprawa ze skrętem, a raczej jego napędem. Tutaj będę musiał zrobić tak, aby ośka napędowa miała możliwość zmiany swojej długości. Ale to chyba też nie problem, bo wielu z Was stosuje ten patent pod podwoziem do napędu kół.

Oki, w każdym bądź razie miło będzie poczytać co o tym sądzicie i jak wyobrażacie sobie nadwozie - w jakim stylu, z jakimi bajerami :P - żartuje - po prostu szukam fachowej porady co zostawić a co poprawić, aby było jeszcze lepsze i sprawdzało się w terenie.

Jak ukończę całość to podzielę się z Wami z problemami jakie miałem podczas budowy i z czego musiałem zrezygnować a co dodać, przeprowadzając za każdym razem test "ściany" :D

joł ! :)
Ostatnio zmieniony 2013-10-16, 21:09 przez mandrax2150, łącznie zmieniany 3 razy.

rasch22

#2 Post autor: rasch22 »

Ja to nie z tej bajki jestem ale coś skrobnę.

Skręt taki jak tutaj zrobiłeś może cię nie zadowolić , po pierwsze masz bardzo duży promień skrętu, po drugie prędkość skrętu może być słaba, i w opcji jazdy terenowej w cięzkim terenie może być kłopot ze skrętem

Jetboy

#3 Post autor: Jetboy »

Zbyt niskie zawieszenie sprawi że byle pagórek będzie problemem. Wjedziesz a potem cała konstrukcja będzie się opierać na podwoziu, a kółka wiszące w powietrzu nie będą w stanie jej ruszyć.
Ostatnio zmieniony 2013-10-17, 15:55 przez Jetboy, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3942
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#4 Post autor: legosamigos »

Nie znam się co prawda na pojazdach terenowych, ale wydaje mi się, że konstrukcja może być dość krucha, szczególnie jak się spojrzy na te zdjęcie, bo jak na razie to jest tylko połączenie cięgnami, axlami, praktycznie żadnego wzmocnienia podwozia, a jeszcze jak dorzucisz jakąś kabinę, to już w ogóle zawieszenie siąść. I tak jak Jetboy pisze, że byle pagórek może być problemem. To tak jak byś jeździł niskim sportowym samochodem po naszych polskich drogach :). Pojazdy terenowe mają jednak zdecydowanie wyższe zawieszenie
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#5 Post autor: Sariel »

Faktycznie mały prześwit. Prosi się o zwolnice.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#6 Post autor: piotrek839 »

Jeśli mogę coś zasugerować to dobrze zrobiony crawler powinien być giętki i lekki. Twój na taki nie wygląda a jeszcze nie ma nawet baterii czyli najgorszego elementu. XL do skrętu to nie najlepszy pomysł. Zwolnice co prawda są ale lepsze są te z Unimoga. Rozkład masy jest również niewłaściwy. Ja bym się trzymał następujących rzeczy:
- zwolnice z Unimoga
- lekkie koła, najlepiej terenowe koła motorowe (lekkie i z dobrym bieżnikiem)
- po jednym silniku XL lub L na oś zabudowane w następujący sposób: silniki przed kołami (patrząc od przodu, silnik-przednia oś-silnik-tylna oś)
- na śroku bateria, najlepiej mała, nisko zabudowana
- do skrętu silnik M lub serwo
- cała konstrukcja możliwie oszczędna
Zbudowanie dobrego Crawlera to bardzo trudna sztuka która się udała nielicznym. Trzymam kciuki za powodzenie projektu.
Ostatnio zmieniony 2013-10-17, 17:33 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.

Yeti
Posty: 95
Rejestracja: 2011-07-05, 23:21
Lokalizacja: Malbork, Mikoszewo

#7 Post autor: Yeti »

IMO w crawlerze najcięższe powinny być właśnie koła (nie bez powodu w modelach RC dociążamy koła ołowiem) i mosty-> elementy te nie są amortyzowane i są nisko.

Wały kardana nie wytrzymają.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#8 Post autor: piotrek839 »

Yeti pisze:IMO w crawlerze najcięższe powinny być właśnie koła (nie bez powodu w modelach RC dociążamy koła ołowiem) i mosty-> elementy te nie są amortyzowane i są nisko.

Wały kardana nie wytrzymają.
A sprawdzał ktoś, czy w Lego też to jest skuteczne?

Yeti
Posty: 95
Rejestracja: 2011-07-05, 23:21
Lokalizacja: Malbork, Mikoszewo

#9 Post autor: Yeti »

Fizyka to fizyka. Masa mostów wydaje mi się, że ma wpływ głównie na to ile silniki muszą się na męczyć żeby pod coś podjechać, dobre przełożenie, mocna i nie-przeskakująca skrzynia i hej do przodu, a może pod górę.

http://www.youtube.com/watch?v=s3HVkzYiVtY

Opony wyjęte z Axiala, albo czegoś podobnego

http://www.youtube.com/watch?v=jkmm6wX1qSY
Ostatnio zmieniony 2013-10-17, 21:44 przez Yeti, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#10 Post autor: piotrek839 »

Yeti pisze:Fizyka to fizyka. Masa mostów wydaje mi się, że ma wpływ głównie na to ile silniki muszą się na męczyć żeby pod coś podjechać, dobre przełożenie, mocna i nie-przeskakująca skrzynia i hej do przodu, a może pod górę.

http://www.youtube.com/watch?v=s3HVkzYiVtY

Opony wyjęte z Axiala, albo czegoś podobnego

http://www.youtube.com/watch?v=jkmm6wX1qSY
Crawler na filmach które zalinkowałeś jest mi znany i uważam że należy do jednych z najlepszych. Niestety używa nielegowych opon. Jeśli chodzi o koła to rozumiem powód ich dociążania w modelach rc, ale czy w Lego to było by dobre rozwiązanie? W najbliższym czasie kolega mandrax2150 będzie miał okazję to sprawdzić, a ja chętnie też się temu bliżej przyjrzę. Może na forum wypowie się ktoś kto realnie testował wpływ kół ciężkich i lekkich na jazdę crawlera.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#11 Post autor: 3dom »

Smyk korzysta w trtr z kół, które ważą tyle co małe 4x4 ;) Patrząc po wynikach spisują się nieźle.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Cieślu
VIP
Posty: 1263
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#12 Post autor: Cieślu »

Uważam, że w Lego nie odniesie to dobrego skutku na skuteczność maszyny. Po pierwsze silniki do modeli RC mają moc większą o 2 rzędy wielkości więc ich rezerwa mocy jest dużo większa niz w przypadku tych legowych gdzie każdy gram i zębatka się liczy . Po drugie w modelach RC części odpowiedzialne za przeniesienie napędu są dużo bardziej wytrzymałe, bo wykonane na ogół z metalu. Przy ciężkich kołach elementy takie jak zębatki czy kardany mogą zacząć klękać. Przykład: trialówki na ciężkich kołach od Power Pullera. Albo są awaryjne albo gubią skuteczność z racji oporów i niedostatku mocy czy tez momentu obrotowego.

Twoja konstrukcja wymaga jeszcze dopracowania. Mosty mają stanowczo za mały prześwit. Zawiśniesz na pierwszym kamieniu. Pod ramą tez trochę mało tej przestrzeni. Dodatkowo pozbądz się tych napędowych XLi ustawionych prostopadle bo kazda przekładnia kątowa z Lego generuje straszne opory. Skręt na siłownikach jest zbyt wolny, mozna zrobic dobrą przekładnię kierowniczą bez ich użycia. Kąt wychylenia zwrotnicy tez mógłby byc większy.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

mandrax2150

#13 Post autor: mandrax2150 »

Po pierwsze chciałem Wam bardzo podziękować - są to naprawdę pomocne uwagi.

Sam temat Crawlera to dość skomplikowana sprawa, zarówno technicznie jak i wizualnie. A chcę by całość była jak najbardziej zbliżona do oryginału.

Wielu z Was piszę, że prześwit między osiami jest mały - tutaj moje zdanie jest takie, że podwozie wisi aż 8 cm nad ziemią i to już chyba jest sporo (chyba, że się mylę ale również nie chcę robić z tego monster trucka :P a w realu też te pojazdy dużego prześwitu nie mają), ale faktycznie zgodzę się z Wami odnośnie prześwitu pomiędzy kołami - będę musiał nad tym popracować.

Co do napędu sprawa ma się tak - nie bardzo zrezygnuje z XL'ów po bokach (ma być dwa), ponieważ konstrukcja oparta jest na skrzyni biegów pomysłu Sariel'a, chyba że całkiem z niej zrezygnuję i na każdy most będzie wtedy przypadać jeden XL ustawiony równolegle do ramy. A model będzie miał jeden bieg i nic więcej. Tutaj muszę się zastanowić czy jest sens by miał dwa :P
Mechanizm skrętu również chcę pozostawić bez zmian i tylko dlatego, że to dość rzadka sprawa w MOC'ach, fajnie wygląda i sprawuje się dość dobrze - jest mocny i nie taki wolny - wrzucę filmik to zobaczycie i sami ocenicie :) a najważniejsze jest bardzo precyzyjny co przy jeździe po skałkach to przydatna rzecz.

Ogólnie rama jest dość sztywna zwłaszcza że nie posiada jeszcze nazwijmy to klatki czy nadwozia, które dodatkowo usztywni całość. Do tego chciałem zamontować silnik (z wyposażeniem, który po części zrównoważy masę baterii po przeciwnej str pojazdu) i może jak się uda to wyciągarkę. Jedyne ograniczenie jakie mam na uwadze to masa - chcę aby był maksymalnie lekki i jak najbardziej funkcjonalny.

Pozostaję kwestia kół - tutaj ogólnie myślałem nad, i przyznam się bez bicia, nad nielegowymi i faktycznie też się zgodzę z powyższymi wypowiedziami, że cięższe lepiej by się sprawowały. Przeprowadzając już testy w terenie, model przy jak narazie niewielkiej masie na tych kołach wjeżdżając pod górkę po przekątnej ślizgał się i jeździł na boki i można było odnieść takie wrażenie, że wina leży po stronie kół, które są lekkie i trochę jak balony, które nie "wgryzają" się w podłoże. Ale to moja subiektywna uwaga bo nigdy nie miałem do czynienia z modelami RC itp

No to by było na tyle - teraz muszę się tylko zabrać za wdrażanie korekt - jeśli coś by Wam wpadło do głowy - to walcie śmiało i piszcie, bo jak pisałem parę postów wcześniej chętnie rozważę Wasze uwagi.

Yeti
Posty: 95
Rejestracja: 2011-07-05, 23:21
Lokalizacja: Malbork, Mikoszewo

#14 Post autor: Yeti »

Typowe crawlery też nie mają zbyt dużego prześwitu, zwolnice są kompaktowe, przeważnie konstruktorzy dążą do ślimaka, one mają po prostu wielkie koła. Duże też się ślizgają na boki, ale raczej z nadmiaru mocy.


http://www.youtube.com/watch?v=vDX1Tzk-H9U

B.T.W.
Tak z ciekawości dodam, że większość jest "gazowana". :D
Ostatnio zmieniony 2013-10-21, 19:25 przez Yeti, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ