Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Kamaz 5350
Autor Wiadomość
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 26
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1193
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2013-11-07, 20:35   [MOC] Kamaz 5350

Witam :)
W dniu dzisiejszym przedstawiam moją tegoroczną maszynę, przygotowaną na zawody LTTC. Jest to temat rozwojowy, ukazuje 2 wersje pojazdu przygotowane na sezony 2013 i 2014.


Jako, że moją ulubioną konfiguracją było i jest 6x6 postanowiłem właśnie taką maszynę postawić. A że lubię Kamazy i po poprzednim roku została mi niebrzydka kabina to wybór mógł być jeden: Kamaz 5350.

Dane techniczne:
Masa: 2303-2500 g (mk. II)
Długość: 52 cm
Szerokość: 20 cm (23 cm z lusterkami)
Wysokość: 26,5 cm
Napęd: 2x PF XL
Skrzynia biegów: Linearna, umieszczona w ramie, dwubiegowa. Przełożenia: 1:6, 1:2,4
Zmiana biegów: 1 PF medium z redukcją 1:8
Zawieszenie: przedni most pływający zawieszony na 4 szarych amorkach 6,5 L, tylny tandem także pływający, zawierający po środku obrotnicę, zawieszony na 2 żółtych i 2 czarnych (3. oś) amortyzatorach 9,5 L
Układ skrętny: silnik NXT umieszczony w ramie, przełożenie 3:5
Atrapa: customowa atrapa silnika V8 napędzana z wału napędowego prowadzącego do przedniego mostu za pośrednictwem gumek.
Rama: Konstrukcja liftarmowa, niesymetryczna
Sterowanie: 2 zwykłe piloty IR + pilot z regulacją prędkości
Układ elektryczny: 2 silniki PF XL, 1 serwo NXT, 1 PF Medium , 2 x BB, 2x wieża IR (V2)
Przelicznik: 1,569


Co mi się nie udało:
Cóż, ciężarówka borykała się właściwie z dwoma problemami przez cały sezon. Albo skrzynia nie wytrzymywała obciążenia dwoma napędowymi PF Xlami, albo strzelał tylny wał napędowy. Z początku zastosowałem własne rozwiązanie ze skrzynią opartą o ramki, jednak okazało się porażką. Na ostatni rajd przygotowałem jednak inną konstrukcję, która wykazywała znacznie lepszą odporność na obciążenia dzięki wodzikowi. Co do wałów. Zastosowałem rozwiązanie, które dotychczas nie zawodziło czyli megakardana. Okazało się, że przy zminimalizowanej długości nie zdaje to egzaminu. Kardan blokuje się, niezdrowo wykręca i w końcu nie wytrzymuje. Wszystko jest to spowodowane brakiem miejsca. Między 1. a 2. osią jest tylko 32 study. Musiałem tam zmieścić mechanizm skrętu, 2 silniki napędowe oraz skrzynię. Próbowałem normalnych kardanów, ale z kolei w tandemie nie ma miejsca na dodatkowe redukcje więc i to rozwiązanie nie zdawało egzaminu. Kolejna bolączka: mało prądu. Chcąc zredukować masę do minimum pozbyłem się jednego BB, co także ujemnie wpłynęło na osiągi gdyż na 1 BB przypadał cały układ elektryczny. Myślałem, że "jakoś to będzie " ale wyleczyłem się już z tego podejścia :)

Z czego jestem zadowolony :
Jestem zadowolony z niskiej masy, poziomu upchania mechanizmów na małej przestrzeni, niskich oporów wewnętrznych układu napędowego a także z kabiny. Udało mi się także osiągnąć pełną modułowość konstrukcji. Dodatkowo w 3 minuty można zmienić sposób sterowania z PF na NXT, wszystko jest gotowe pod kątem takiej przeróbki. Wystarczy wsadzić kostkę, podłączyć kabelki i można jeździć.

Słowem podsumowania. Jak każdy, ten projekt nauczył mnie sporo nowych rzeczy i mądrzejszy o nowe doświadczenia chciałbym go kontynuować w kolejnym sezonie jeśli wyeliminuję mankamenty. Jeśli nie, mam alternatywę :)

Wersja mk. II na sezon 2014
Postanowiłem Kamazowi dać jeszcze jedną szansę i wziąłem się solidnie do roboty. Rozebrane zostało właściwie wszystko poza przednią częścią ramy, tandemem oraz przednim mostem, które także przeszły modyfikacje. Rozstaw osi zwiększył się o 2 study i wynosi teraz 36 studów. Jest to spowodowane obecnością nowego, dłuższego megakardana, który jest wzmacniany dodatkowo gumkami tak dla świętego spokoju. Po serii testów okazało się, że także układ przeniesienia napędu z przodu potrzebuje modyfikacji, ponieważ kardany nie wytrzymywały obciążeń w żadnym z testowanych przeze mnie układów, łącznie z przegubem kulowym. Tutaj także pojawił się megakardan, tyle że w wersji krótkiej. Przedni tandem otrzymał zestaw zwolnic z Unimoga, poprawiony został także kąt skrętu kół dzięki czemu Kamaz zawija bardzo przyzwoicie.
Kolejne zmiany zaszły w układzie zasilania. Pojawił się drugi batbox, który z bratem bliźniakiem wylądował z boków pojazdu. Teraz już nie brakuje silnikom prądu w żadnej sytuacji.
W zawieszeniu 3 osi pojawiły się 2 czarne amortyzatory 9,5 L w miejsce wersji żółtej, wykrzyż osi uległ znacznej poprawie. Z przodu zmieniły się mocowania amortyzatorów do mostu, dzięki czemu praca przedniego zawieszenia jest nieco lepsza.
Auto przeszło także kolejną kurację odchudzającą. Wyleciała legowa atrapa, zbędne plate'y, piny i wszystko, co nie było niezbędne do działania. Mimo tego na wadze przybyło ok. 200 g, co nie wpływa jednak znacznie na osiągi.


Zapraszam do komentowania, jeśli ktoś ma jakieś spostrzeżenia i chciałby się nimi podzielić :)

Po więcej zdjęć zapraszam do mojej galerii Flickr: KLIK
Zdjęcia by Maniek
Film:
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
Ostatnio zmieniony przez Cieślu 2015-12-13, 13:08, w całości zmieniany 12 razy  
 
 
 
 
Uncle Jaca 
VIP
4x4 6x6 8x8 i 6x9


Wiek: 37
Dołączył: 21 Kwi 2012
Wpisy: 1122
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2013-11-07, 21:14   

Cieślu, Twój Kamaz podobał mi się już daawno temu. Tak świetnie oddałeś kabinę, ze tylko pozostaje pozazdrościć! Jednak białym grilem to pozamiatałeś już całkiem;-) o czym już Ci zresztą pisałem.
Istotnie 32 study to ciasno, ale przez to trudniej tez zawisnąć więc to akurat ok.
Podkręć go maksymalnie przez zimę dołóż prądnicę i spróbuj raz jeszcze, szkoda by go było, ładny - gratuluję.
_________________
Pies utonął, łańcuch pływa
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-11-21, 23:04   

Wizualnie auto jest świetne, szczególnie z białym grillem. Jedna z ładniejszych tegorocznych trialówek.

Masz przez zimę dużo czasu żeby wyeliminować mechaniczne wady, oby się udało ;)
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 26
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1193
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2014-04-19, 17:16   

Dzięki za opinie. Miło mi czytać i słyszeć, że kabina się podoba :)

Wygląda na to, że znalazłem kilka rozwiązań, które być może zażegnają problem. Dołożyłem 1 BB, a megakardana zastąpiłem kiełbasą. Dodatkowo w celu redukcji masy zmieniłem atrapę na customową, w przednim moście pojawiły się zwrotnice z Unimoga. Okazało się, że jest też kilka niepotrzebnych plate'ów w kabinie które już z niej wyleciały. Dodatkowo okazało się, że aku których używałem od jakiegoś czasu już umierają i też się ich pozbyłem instalując w ich miejsce Eneloopy. W weekend zrobię kilka testów i zobaczymy jak to wyszło. Mam nadzieję, że wyjdzie git i będę mógł się zająć innymi projektami w nielicznych wolnych chwilach :)



EDIT:
Dodałem krótkie wideo. Wersja właściwie finalna, trzeba tylko nasmarować wszystkie zębatki, bo wymieniłem je w całym napędzie, naładować baterie i zamontować pakę :)

http://www.youtube.com/watch?v=28IKfUqkqNs
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
Ostatnio zmieniony przez makorol 2014-04-20, 14:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
ManiekManiak 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 07 Wrz 2008
Wpisy: 814
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2014-04-19, 17:43   

Zawieszka z tyłu za wiele nie pracuje, ale pewnie dzięki temu w napędzie się nic nie rozpina :)
 
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 26
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1193
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2014-05-03, 00:11   

Gdyby druga oś pracowała bardziej to wał zacząłby trzeć o silnik napędowy, dlatego ograniczyłem skok. Swoje robią też żółte amory 9,5 L. Z ciekawości zamieniłem je w 3. osi na czarne, przetestuję jak to będzie działać.


EDIT:
Dodałem kilka zdań na temat zmian jakie zaszły w Kamazie przez przerwę zimową.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,057 sekundy. Zapytań do SQL: 12