Strona 1 z 2

[MOC] Citroen DS3 WRC Red Chrup Racing

: 2013-11-10, 15:45
autor: Chrupek
Witam!
Przedstawiam swoja najnowsza konstrukcję.

Obrazek

długość: 37 studów
szerokość: 18,5 studa
wysokość: 16 studów
opony: 62.4mm
waga: 1310g

napęd: 2x silnik XL przyspieszony 3,57 raza
sposób napędu: RWD z dyferencjałem

Zawieszenie: obie osie pływające, mocowane do ramy przegubem kulowym
Sposób amortyzacji: przód - 4x gumka recepturka 15mm złożona podwójnie
tył - 4x gumka recepturka 50mm złożona potrójnie
Skok tylnej osi: 1,5 studa
Skok przedniej osi: 2 study

skręt: silnik medium z przełożeniem 1:1
sposób skrętu: zębatka z12 na rack 13
sposób autocentrowania: sprężynka hokejowa + 4x gumka recepturka 15mm


Rozkład masy przód/tył: 35%/65%
Rozkład masy boki: 50%/50%

Zasilanie: 1x kostka NXT 2.0 z oddzielnymi wyjściami dla każdego silnika (2x XL, 1x medium)
Sterowanie: klasyczny mój pilot z kostki NXT 2.0
Program sterujący: mocno odchudzony Phantom Emilusa, zaadaptowany przeze mnie

kilka fotek:
https://www.dropbox.com/sh/zn7dociwfc1ftg8/pT8jFdtsnh

Auto zbudowane jest na zbliżające się zawody LRC (narzucone przełożenie, silniki napędowe oraz po części zawieszenie). Juz od zeszłego roku powoli przymierzałem się do zbudowania Citroena DS3, który to ma bardzo małe wymiary (o dzięki zaciskaniu pasa w WRC!:D) a przy tym bryłę, w której liczyłem puchnąć wszystko co potrzeba.

Już z zawodów TR (w których z grubsza zbliżone wielkością auta rywalizowały na podobnym napędzie) wiedziałem, że podstawowym warunkiem jest dobre dociążenie osi napędowej. Nie może jednak ona ciągnąć żadnej dużej masy (tu się przydają krótkie nawisy DStrójki). Z rzutu bocznego auta wyszło mi, że upchnę silnik(i) skrętne przed kostką, a w obrysie szyb. I faktycznie testowałem różne warianty: samotny medium, zdublowany medium, samotny XL. Wnioski wyciągnąłem takie, że samotny medium daje radę, przy ~1300g masy i wąskich kołach skrętnych. Żeby uniknąć niepotrzebnych zębatek, które generują luzy, tak przecież niepożądane w aucie z autocentrowaniem skrętu, zdecydowałem się umieścić silnik skrętny pod maską. Za pomocą jednej tylko pary zebatek z24 napędza on listwę skrętną. Szybkośc skrętu jest bardzo dobra, kąt skrętu optymalny (ani za duży, ani za mały), zaś sprężynka hokejowa i gumki daja radę odkręcić mediuma do centralnej pozycji w zadowalającym stopniu (choć trzeba przyznać, że nie idealnym).

Starałem się zbudować przedni zderzak (który, nie oszukujmy się, zbiera 90% uderzeń delikatnych bądź co bądź aut) w sposób jednocześnie pozwalający na odkształcenia i zapobiegający trwałym uszkodzeniom mechanicznym. I jestem z niego w 100% zadowolony. Demontuje się bardzo łatwo, bo po wysunięciu dwóch krótkich axli, można go odczepić od karoserii, co jest potrzebne przy serwisowaniu skrętu i przedniego zawieszenia (oby jednak nie było potrzebne na zawodach:P). Najważniejsze jednak jest to, że uderzenia rozprowadza przez uginanie się. Dzięki temu inne delikatne elementy auta, jak słupki szyb czy krzytwizny dachu nie cierpią tak bardzo. Auto nie jest w 100% odporne na uszkodzenia, ale tylko te estetyczne. Mechanicznie trudno jest sprawić, by coś się zepsuło i przeszkadzało w jeździe.

: 2013-11-10, 16:42
autor: BJ
blizzard pisze:Mocno umowne WRC bo nie jest 4x4 :(
Też mi się nie podoba to nie podoba, dlatego sam stawiam auto z tylnym napędem i zgodnym z oryginałem zawieszeniem.

Auto wygląda na solidne, choć brakuje mi:
- poszerzeń błotników
- przednich lamp!
- wlotów powietrza w zderzaku
- krzywizn zderzaka i maski, ale to ciężko by oddać nie zwiększając zbytnio masy.

O mechanikę jestem raczej spokojny.
Na ostatnim zdjęciu to przeszkody na zawody?

: 2013-11-10, 17:23
autor: 3dom
BJ pisze:Na ostatnim zdjęciu to przeszkody na zawody?
Bingo :)

Dosc umowna ta deestrojka :P ale pewnie bedzie grozna...

: 2013-11-10, 17:30
autor: Chrupek
blizzard pisze:Mocno umowne WRC bo nie jest 4x4 :(
bo WRC w nazwie nie oznacza, że to auto ma oddawać mechanikę auta WRC, chodzi tylko o identyfikację modelu, który i tak musi być zaadaptowany do zawodów LRC. Z resztą to nie miejsce na tą dyskusję, która juz się toczyła w odpowiednim dziale i jest ogólnodostępna.
Auto wygląda na solidne, choć brakuje mi [...]
Nice try:P Pokajam się jak ktokolwiek z was pokaże swoja nowoczesną konstrukcję, a nie jakieś polonezy i abarthy:P Auto trzyma proporcje i charakterystyczne elementy, no i ma lite powierzchnie, czyli ma mieć to co musi;)

: 2013-11-10, 23:29
autor: ManiekManiak
No to pierwszy bolid mamy.
Fakt, świateł z przodu trochę brakuje. Może skrajne lifty 5 zamień na 3 + 2 szary daj na dole. W kolejnej warstwie 4x2 wymień na lift 3 i na dole jakiegoś busha. Będą szare trójkąty, znaczy światła:)

Upakowałeś to wszystko tam gęsto, mi się chyba takiego małego auta nie uda zrobić. Kompaktowy śmigacz, rozstaw mały to i zwrotny będzie.

: 2013-11-11, 13:45
autor: Cieślu
DS 3 przypomina tylko kształtem :) Dorzuć mu jakieś światła z przodu. Podziwiam natomiast upakowanie konstrukcji. Fura wydaje się być optymalna, będzie na pewno groźna.
Ja właśnie walczę ze Sierrą Cosworth.

: 2013-11-12, 10:10
autor: smyk
Jak rozwiązałeś mocowanie przedniego mostu/zawieszenia? Jak ustabilozowałeś most, żeby się nie skręcał jak dyszel, tudzież jak przyczepa ciężarówki?

: 2013-11-12, 10:39
autor: BJ
Wydaje mi się, że ten wystający connector z przodu mostu wchodzi pomiędzy 2 liftarmy robiące za prowadnice.

: 2013-11-12, 11:54
autor: Chrupek
Jest dokładnie tak jak BJ mówi. Skok samego mostu na tym connectorze to 1 stud (ale to dość długa dźwignia, wiec na kołach jest mniej), ale pokaźnie wycięte nadkola pozawalają każdemu kołu z osobna ugiąć się na solidne 2 study.


PS: zrobiłem "nibyświatła" z klocków LBG za waszą namową..
https://www.dropbox.com/s/ffr25fp55mmfw ... 5B1%5D.jpg
nie wiem sam. Chyba lepiej by wyglądały zrobione z naklejki.

: 2013-11-12, 12:09
autor: 3dom
Dopiero teraz zauwazylem, ladnie wyginaja się axle w przednich slupkach :D

Obraziles się na BSa?

: 2013-11-12, 13:22
autor: ManiekManiak
Ja Grześka zaraziłem DB. Jest wygodny, bo foty z telefonu same do niego wpadają.

Z tymi światłami: jest zdecydowanie lepiej niż wcześniej. Możesz pokombinować z naklejkami, ale w sumie z klocków budujemy:) więc bym tak zostawił.
Publikacją zmotywowałeś mnie do budowania, mam większość podwozia, jeszcze nie wiem co to będzie ale po rozstawie osi (dość dużym) widzę, że kompakcik nie wyjdzie.

: 2013-11-12, 13:23
autor: smyk
gen_leihy pisze:Jest dokładnie tak jak BJ mówi. Skok samego mostu na tym connectorze to 1 stud (ale to dość długa dźwignia, wiec na kołach jest mniej), ale pokaźnie wycięte nadkola pozawalają każdemu kołu z osobna ugiąć się na solidne 2 study.
Dobra, wreszcie zatrybiłem. Sprytnie zrobione.

: 2013-11-13, 22:35
autor: 3dom
ManiekManiak pisze:Ja Grześka zaraziłem DB. Jest wygodny, bo foty z telefonu same do niego wpadają.
Ze wygodne to ja wiem, choc nie korzystam. Ale malo AFOL friendly ;)

: 2013-11-17, 22:19
autor: Krucz3k
Jedno pytanie. Dlaczego nie serwo do skrętu? Bez jakichkolwiek gumek itd problem autocentrowania z głowy.

: 2013-11-17, 22:28
autor: 3dom
Serwo NXT ma specyficzny ksztalt i nie zawsze da się je upchnac w malym autku. PFowe z kolei nie wspolpracuje poprawnie z kostka. Malego serwa EV3 pewnie Grzesiek jeszcze nie ma ;)