Strona 1 z 2

[MOC] Tatra T-813 6x6x4

: 2013-11-17, 18:23
autor: Uncle Jaca
Siema, przedstawiam Wam Koleżanki i Koledzy Tatrę T-813 w układzie 6x6x4.

Obrazek
1 Tatra T-813 6x6x4 by UncleJaca, on Flickr

Skala 1:12,5
Długość (mierzona od zderzaka do obrysu opony ostatniej osi) 510mm
Rozstaw osi 16 / 27 (w studach)
Napęd – 2x PF XL
Skręt – PF L, jeden mechanizm – dwie listwy zębate na technic brickach, z8/z24, pomiędzy listwami z8, dodatkowe podparcie dwoma dodatkowymi z8
Zmiana biegów obu skrzyń – PF L, na małym siłowniku, z20/z12
Masa całkowita 2350g
Atrapa V12 – napędzana prosto z napędu, troszku przyspieszona tj. z16/z20/z12 (no cicha nie jest..)
Dwie bliźniacze skrzynie biegów, dwubiegowe, przełożenia:
1. 1:4,6875 tj. z12/z20 – z12/z20 – z8/z24
2. 1:3 tj. z20/z12 – z12/z20 – z8/z24

Tatra, którą chciałem zbudować już w zeszłym roku, ale.. za wysokie progi:-( Przede wszystkim dwie osie skrętne stanowiły dla mnie wyzwanie, dość sporo dały mi w kość, ale udało się koniec końców to okiełznać;-) dodatkowo, postanowiłem, że tym razem kabina nie będzie w technicowym stylu – i tu ciężko niestety się popisać widząc już wcześniej na filmiku Sariela (24:25) tak ładnie oddaną Tatrę 813 autorstwa Lomero – jak dla mnie po prostu masakra.

Napęd - konstrukcja na ramkach wymusiła niejako przekoszenie zębatek ruchem konia szachowego ale są one zdecydowanie ciaśniej zazębione, biegi wydają się być optymalnie dobrane. Zmiana przełożeń wystarczająco szybka, mocna i płynna- bez zastrzeżeń.

Zawieszenie - zwolnice przebudowane względem Angrrry Tatry - tym razem umocowane na tych klockach zamiast trójkątów (z uwagi na powiększenie zakresu ruchu przy skręcie). Nowe, nie wysuwające się ośki 4 pod z ósemkami. Druga oś najbardziej pracująca z tyłu zaś najtwardziej.

Całość ramy sztywna. Kabina (przy jej rozmiarach) lekka - niecałe 400g, szeroka - 26 studów plus lusterka, koła ładnie w niej się chowają, jednak jej wysunięty przód działa jak dźwignia i pomimo dociążenia tyłu (2xle, 1elka, 2wieże, 2bboxy i zderzak) środek ciężkości na drugim moście -przy powieszeniu się na nim tańczy jak szalona..

Ślizg z przodu, prześwit pomimo ciasno ulokowanych osi bdb.

Sporo cierpliwości kosztowała mnie ta konstrukcja. Jej kompaktowość zdecydowanie nie była zaletą przy upychaniu mechanizmów (27 studów miedzy 2 a 3 osią - gdzie mieszczą się obie skrzynie i 2 xle) ale teraz powinno to procentować - jak będzie-życie to zweryfikuje. Póki co pierwsze przejazdy w terenie napawają sporym optymizmem i dają satysfakcję. Trzeba się przyzwyczaić do kierowania nią bo to całkiem inna bajka:-)

Film z dzisiejszego treningu

i

Kilka zdjęć, praca atrapy

Bardzo zależało mi aby wystylizować ją tak czysto "trialowo" – czy się udało? Sami oceńcie. Zapraszam zatem do komentowania.
Pozdrawiam, UJa

: 2013-11-17, 19:31
autor: smyk
Wypas Jaca! Bardzo klimatyczna: płomienie, orurowanie, halogeny na klatce, dyndające stopnie - świetne detale.

Do czego bym się przyczepił to proporcje: okna/blacha. Wygląda na zbyt przeszkoloną - możliwe, że dlatego, że od dołu mocno podcięta.

Na filmie bardzo ciekawie się porusza, to specyficzny układ bardzo, jesteś zadowolony? Bo wygląda bardzo dynamicznie, wręcz narowiście. Podejrzewam, że 8x8x4 jest łatwiejsza do opanowania. Potwierdzisz? Jak ze zwrotnością? Nie ma tendencji do jeżdżenia krabem, zamiast skręcania?

: 2013-11-17, 19:32
autor: rasch22
Świetna maszyna ;) gratuluje :) wygląd i właściwości jedne na najwyższym poziomie

: 2013-11-17, 20:30
autor: Blaha
nirvana, eee narwana ta trialufka ;)
Estetycznie - KOSMOS - zadbałeś o najmniejsze detale i morze smaczków! Tutaj szacun.
Nie miałem dziś za wiele czasu na jej podziwianie podczas dzisiejszego treningu, bo walczyłem z ujeżdżaniem swojego potworka, ale widzę że łyka przeszkody jak szalona ;)
Trudny układ sobie wybrałeś, zarówno do budowania jak i jazdy, dlatego wyrazy uznania i niech bezawaryjnie podbija trialowy świat - tego życzy Uja Blaha ;)

P.S. coś mi mówi, że to nie najcięższy kaliber w Twoim wykonie... ;>

: 2013-11-17, 21:05
autor: Uncle Jaca
Racja, trudny układ, rzekłbym bardzo- tak jak dziś mówiłem na treningu- postanowiłem, że zbuduje i się przekonam czy daje radę. Zajęło mi to blisko dwa miesiące i było wiele kłód po drodze. Zadowolony jestem. Na filmie nie przypadkowo jest migawka kiedy lekko tył traci przyczepność i ciśnie bokiem. Frajda z jazdy jest duża-fajnie pokonuje przeszkody i tak jak dziś na b.sypkich podjazdach kopała się strasznie ale parła do przodu. Jest szybka- ale czy przy obecnym trendzie to wystarczy? Pażyjom uwidim. Zakręca oki, nauczyłem się podczas testów wchodzić bokiem w zakręty wykorzystując sprytnie hamulec ręczny- ale to z czasem. W układzie 8x8 Kolos środek ciężkości zdecydowanie polepsza zdolność manewrowania pomimo zwiększonej długości. Zdumiewa mnie Smyku ile ja jeszcze frycowego zapłace zanim dojde do wiedzy jaką dziś posiadasz- doświadczenie ogromne-szacun. Wszystko co napisałeś-same trafienia-nie sposób się nie zgodzić. Baza dla 8x8 tak jak dziś mówiłem. Budujmy i bawmy się. Budujemy auta i wzajemne przyjaźnie. Dzięki za miłe słowa.

Galeria na BS już publiczna-szybko się uwineli.

: 2013-11-18, 09:30
autor: krowkens
Kabina ładnie wymodelowana - jednakże dość łatwo się "składa". Czy słupki pionowe nie lepiej zrobić z liftów?

: 2013-11-18, 10:59
autor: Uncle Jaca
Ja, ale to przeca klocki - takie do składania;-P

Przyzwycziłem się (i Ty Tomku pewnie też), że z poprzednich "technicowych" kabin po wrzuceniu do betoniarki tylko lusterka odpadały, no teraz opcja damage jest w pozycji "ON".

: 2013-11-18, 11:06
autor: Chrupek
Wygląda bardzo ładnie.

Jak byś porównał zwrotność takiego układu 6x6x4 z klasycznym 6x6x2? Bo przelicznik spada, tak jakby takie auto jak twoje lepiej skręcało dzięki temu układowi, co pewnie działa w prawdziwych ciężarówkach o dobrej trakcji, ale niekoniecznie w naszym LEGO ('krab').

: 2013-11-18, 11:22
autor: Uncle Jaca
Dzięki.

Hmm, z przelicznikiem to bez względu na to do jakiego się odnieść na pewno jest niższy niż klasyczny układ. Aby dobrze zawijał (żeby w pełni wykorzystać potencjał obu skrętnych osi) tył musi być bardzooo dociążony i trakcja również odgrywa tu znaczącą rolę. W prawdziwy ch zawodach te układy mają zwykle z tyłu dołożone całe koła a i tak po przejrzeniu sporej ilości filmików nawet ślepy zauważy, że i to czasem za mało. To co przemawia na korzyść takiego układu to z pewnością lepsze pokonywanie rowów poprzecznych, można sobie również pozwolić wyjechać nad urwisko pozostawiając 1 oś w powietrzu- nie tak łatwo spaść- choć już udowodniłem, że wystarczy chwila..

: 2013-11-18, 11:49
autor: rasch22
A i chciał bym wytknąć ci coś, jeden błąd.

Publikacje MOCa powinieneś walnąć w dziale technic a nie trailowym, większa publika by zobaczyła to cacko. Ale to taki malutki szczegół ;)

: 2013-11-18, 12:47
autor: ManiekManiak
Ale masz open spejsa:) Podoba mi się. Widać że Tatra solidnie napiera do przodu. Układ osi nie pomaga w manewrowaniu ale auto da się opanować.
Kolejny przystanek 8x8?

: 2013-11-18, 13:28
autor: Uncle Jaca
Szczęśliwy kierowca, wiatr we włosach i komary w zębach:-D
Bd próbował dokleić pod Kolosa oś ale nie wcześniej niż kajś w maju/czerwcu. Trzeba będzie najpierw sprawdzić w rajdzie jak sobie poradzi. Langsam:-)

: 2013-11-18, 14:26
autor: solic
Świetnie śmiga przez przeszkody. Przyznaję, wczoraj nie przypatrzyłem się dokładnie w akcji, ale teraz na filmiku widać, że to bardzo skuteczna maszyna.

: 2013-11-18, 16:00
autor: 3dom
Super maszyna. Kabina bardzo dobrze odwzorowana, klatka z wężyków jest świetna. Myślałem, że pod koniec filmu fiknie rolkę ale twardo ustała.

: 2013-11-18, 16:00
autor: Uncle Jaca
Dzięki solic. Wiesz, bez Twojego wsparcia prezentacja Tatry musiałaby jeszcze troszku poczekać.. podobnie jak Wsparcia Raha, czy Pana Maksa. Jest jeszcze ktoś..


Hehe, ustała. Ale to był dubel:-P